Rijden op een helling
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Rijden op een helling
Graag jullie advies,
Outback 2011 cvt 2.5 l zonder turbo heeft net voor de vakantie grote beurt gehad, alle oliën zijn vervangen ook de cvt, nieuwe condensor, kleppen stellen ,
nieuwe bougies en airco beurt, dus met een gerust hart op vakantie zou je zeggen.
Tweede camping in Frankrijk in de Franse Alpen een helling naar de camping van 12% 4.5 km lang.
Caravan weegt 1740 beladen ( gewogen op weegbrug.
Naar mijn idee bak in handmode zetten en in de 1 omhoog, rond de 4.5 -5000 t/m en we gingen lekker omhoog.
Toen kwam het hij ging zelf naar zijn twee schakelen dan zakt hij enorm in toeren en had het ook moeilijk, toen ging vanzelf de airco uit en even later heel even 1 sec het rode lampje temperatuur aan maar ook gelijk weer uit.
Auto had het hoorbaar en voelbaar moeilijk, en ik kon niet terug schakelen dat accepteerde mevrouw niet.
Ik heb gelijk de verwarming op zijn allerhoogst gezet en de fan op Max om de motor te helpen. , op 3/4 van de klim is er een mini parking daar uit voorzorg gestopt niet omdat er een lampje brande maar meer om haar wat te laten afkoelen.
Motor laten lopen met motorkap open ook de kachel nog vol aan, beide fans draaiden dus alles werkt.
Doe ik iets fout?
Moet ik hem met klimmen in de D laten staan?
Na 10 min weer verder eerst weer lekker in de 1 met veel toeren tot ze zelf weer ingreep en naar de 2 schakelde en dan heeft ze het voelbaar moeilijker we kruipen dan omhoog met 2000 t/ m
Op kenteken mag ze 1800 kilo trekken we zijn maar met z'n tweeën dus de auto is ook niet zwaar, kogeldruk 95 kilo.
Was lichtelijk teleurgesteld dat de caravan trekker ( Subaru)het zo moeilijk had.
Ik hoor graag wat ik misschien fout doe om dit soort dingen te voorkomen.
Groeten vanuit camping Ser Sirant
Outback 2011 cvt 2.5 l zonder turbo heeft net voor de vakantie grote beurt gehad, alle oliën zijn vervangen ook de cvt, nieuwe condensor, kleppen stellen ,
nieuwe bougies en airco beurt, dus met een gerust hart op vakantie zou je zeggen.
Tweede camping in Frankrijk in de Franse Alpen een helling naar de camping van 12% 4.5 km lang.
Caravan weegt 1740 beladen ( gewogen op weegbrug.
Naar mijn idee bak in handmode zetten en in de 1 omhoog, rond de 4.5 -5000 t/m en we gingen lekker omhoog.
Toen kwam het hij ging zelf naar zijn twee schakelen dan zakt hij enorm in toeren en had het ook moeilijk, toen ging vanzelf de airco uit en even later heel even 1 sec het rode lampje temperatuur aan maar ook gelijk weer uit.
Auto had het hoorbaar en voelbaar moeilijk, en ik kon niet terug schakelen dat accepteerde mevrouw niet.
Ik heb gelijk de verwarming op zijn allerhoogst gezet en de fan op Max om de motor te helpen. , op 3/4 van de klim is er een mini parking daar uit voorzorg gestopt niet omdat er een lampje brande maar meer om haar wat te laten afkoelen.
Motor laten lopen met motorkap open ook de kachel nog vol aan, beide fans draaiden dus alles werkt.
Doe ik iets fout?
Moet ik hem met klimmen in de D laten staan?
Na 10 min weer verder eerst weer lekker in de 1 met veel toeren tot ze zelf weer ingreep en naar de 2 schakelde en dan heeft ze het voelbaar moeilijker we kruipen dan omhoog met 2000 t/ m
Op kenteken mag ze 1800 kilo trekken we zijn maar met z'n tweeën dus de auto is ook niet zwaar, kogeldruk 95 kilo.
Was lichtelijk teleurgesteld dat de caravan trekker ( Subaru)het zo moeilijk had.
Ik hoor graag wat ik misschien fout doe om dit soort dingen te voorkomen.
Groeten vanuit camping Ser Sirant
Re: Rijden op een helling
Handmodus lijkt mij het beste.
Als de Outback op LPG rijdt, zou ik hem bij het stijgen op benzine laten rijden. Kost wat meer, maar dan wordt de motor niet zo heet.
Als de Outback op LPG rijdt, zou ik hem bij het stijgen op benzine laten rijden. Kost wat meer, maar dan wordt de motor niet zo heet.
Voorstellen: viewtopic.php?t=6452
Daily: Subaru Outback 2.5i 2008
RHD: Mitsubishi Legnum VR4-S 1996
En ook: Citroen CX Limousine Turbo2 1987
Daily: Subaru Outback 2.5i 2008
RHD: Mitsubishi Legnum VR4-S 1996
En ook: Citroen CX Limousine Turbo2 1987
Re: Rijden op een helling
Hallo,
Ik heb geen CVT, maar is enige tijd na de introductie het trekgewicht niet verlaagd na probs hiermede?
Wat de temperatuur betreft:
Is de radiator van binnen en buiten nog schoon?
Geen dicht gezogen / geknikte slangen als hij warm is?
Benno
Ik heb geen CVT, maar is enige tijd na de introductie het trekgewicht niet verlaagd na probs hiermede?
Wat de temperatuur betreft:
Is de radiator van binnen en buiten nog schoon?
Geen dicht gezogen / geknikte slangen als hij warm is?
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
-
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Rijden op een helling
1750 een helling op kan wel meer trek gewicht zijn dan 1800 vlak...
heb zelf de 2015 cvt 2.5I, nog geen problemen mee gehad met trekken van overbeladen aanhanger door de blubber...
"gewoon" in de D stand en [S] modus, maakt ie vanzelf meer toeren.
begrijp ik het verkeerd: verwarming aan en fan op max, is dat niet juist meer belastend voor de motor, net als airco aan zetten/hebben? of doe je dat zodat de motorwarmte middels de verwarming meer word afgevoerd? sorry ben niet zo slim in de auto wereld, ben meer een motorrijder en sleutelaar die hebben geen airco of andere fratsen...
heb zelf de 2015 cvt 2.5I, nog geen problemen mee gehad met trekken van overbeladen aanhanger door de blubber...
"gewoon" in de D stand en [S] modus, maakt ie vanzelf meer toeren.
begrijp ik het verkeerd: verwarming aan en fan op max, is dat niet juist meer belastend voor de motor, net als airco aan zetten/hebben? of doe je dat zodat de motorwarmte middels de verwarming meer word afgevoerd? sorry ben niet zo slim in de auto wereld, ben meer een motorrijder en sleutelaar die hebben geen airco of andere fratsen...
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rijden op een helling
Radiateur zou ik ook aan denken.
Geef ook vaak het handmide advies.
Volgende keer in D + Si proberen.
En niet hoger dan 4000 rpm gaan.
Als beide vinnen draaien zou dat geen probleem moeten geven.
Draaiden ze wel snel??
Eric
Geef ook vaak het handmide advies.
Volgende keer in D + Si proberen.
En niet hoger dan 4000 rpm gaan.
Als beide vinnen draaien zou dat geen probleem moeten geven.
Draaiden ze wel snel??
Eric
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Re: Rijden op een helling
We hebben geen lpg en geen d+si gewoon cv's met de mogelijkheid d of H en dan kun je met de flippers schakelen. Fans draaien snel dus dat is goed. Radiator niet verstopt wel heeft deze 2 ton rondgereden zonder trekhaak, wellicht dat de radiator inwendig vervuild is.
Ik snap de automaat niet goed dat hij mij overuld terwijl ik in H zit en zelf wil dat hij in de 1 staat en dan gaat hij toch naar de 2.
In het boekje staat dat ik bergop in de D moet en dan regelt Subaru het zelf, bult af dan wel in H ivm afremmen op de motor. Dus dat ga ik maar eens doen.
Ik snap de automaat niet goed dat hij mij overuld terwijl ik in H zit en zelf wil dat hij in de 1 staat en dan gaat hij toch naar de 2.
In het boekje staat dat ik bergop in de D moet en dan regelt Subaru het zelf, bult af dan wel in H ivm afremmen op de motor. Dus dat ga ik maar eens doen.
-
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Rijden op een helling
kan zijn dat ie meer koppel heeft iets lager in de toeren dan een 2.0?
probeer eens in de D en kijk wat ie doet. flipperen in de D is een tijdelijk iets, tenzij deze in de M(anual) stand staat dan blijft ie daar zitten en kun je flipperen.
probeer eens in de D en kijk wat ie doet. flipperen in de D is een tijdelijk iets, tenzij deze in de M(anual) stand staat dan blijft ie daar zitten en kun je flipperen.
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rijden op een helling
Tussen de condensor en radiateur kan veel vuil en stof ophopen.
Ik had daarvoor een pijpje met dopje voor gemaakt.
Met de 3 gaatjes erin kon ik deze koelblokken tegen de rijwindrichting schoon spuiten.
Water was flink bruin in het begin.
Je zou het inderdaad in D kunnen proberen.
Dan blijft hij constant op een hoog toerental traploos versnellen.
Dacht dat de outback iets van 260nm had bij iets meer dan 3500rpm.
Forester bij hetzelfde toerental ±195nm.
Eric
Ik had daarvoor een pijpje met dopje voor gemaakt.
Met de 3 gaatjes erin kon ik deze koelblokken tegen de rijwindrichting schoon spuiten.
Water was flink bruin in het begin.
Je zou het inderdaad in D kunnen proberen.
Dan blijft hij constant op een hoog toerental traploos versnellen.
Dacht dat de outback iets van 260nm had bij iets meer dan 3500rpm.
Forester bij hetzelfde toerental ±195nm.
Eric
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Re: Rijden op een helling
Het rare is dat ik hem in M had en hij ging zelf naar de tweede versnelling en ik kon flipperen wat ik wou hij bleef in de 2DucATIRadeon schreef: ↑24 jul 2024 21:02 kan zijn dat ie meer koppel heeft iets lager in de toeren dan een 2.0?
probeer eens in de D en kijk wat ie doet. flipperen in de D is een tijdelijk iets, tenzij deze in de M(anual) stand staat dan blijft ie daar zitten en kun je flipperen.
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Re: Rijden op een helling
Koelwater lampje heeft heel even opgelicht ging daarna gelijk weer uit, ik ga het mbt de radiator nog eens bekijken, ik ben niet zo bang dat hij te heet wordt wel het gedrag van de cvt vind ik raar, hij schakelt dus zelf op naar een hogere versnelling in de H en bromt dan met 2000 t/m verder en ik denk dan waarom blijf je niet zoals ik vraag in de 1 en inderdaad met een hoger toerental?erichendri schreef: ↑24 jul 2024 21:07 Tussen de condensor en radiateur kan veel vuil en stof ophopen.
Ik had daarvoor een pijpje met dopje voor gemaakt.
Met de 3 gaatjes erin kon ik deze koelblokken tegen de rijwindrichting schoon spuiten.
Water was flink bruin in het begin.
Je zou het inderdaad in D kunnen proberen.
Dan blijft hij constant op een hoog toerental traploos versnellen.
Dacht dat de outback iets van 260nm had bij iets meer dan 3500rpm.
Forester bij hetzelfde toerental ±195nm.
Eric
Maar goed ik hoor hier op de camping meer horror verhalen, automaten die stuklopen op deze bult, kokende motoren koppelingen die er doorheen gaan op de klim dus we mogen niet klagen.....
-
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Rijden op een helling
als ie te lang in de M staat in hoge toeren zou dat wel eens kunnen, ik lees mijn handleiding eens kijken wat ie zegt. wil niet zeggen dat hetzelfde voor jouw cvt geldt, ik heb 2015 model, is net iets anders dan de <2015?Twijfelaar schreef: ↑25 jul 2024 10:16Het rare is dat ik hem in M had en hij ging zelf naar de tweede versnelling en ik kon flipperen wat ik wou hij bleef in de 2DucATIRadeon schreef: ↑24 jul 2024 21:02 kan zijn dat ie meer koppel heeft iets lager in de toeren dan een 2.0?
probeer eens in de D en kijk wat ie doet. flipperen in de D is een tijdelijk iets, tenzij deze in de M(anual) stand staat dan blijft ie daar zitten en kun je flipperen.
Re: Rijden op een helling
Denk toch wel dat een 4x4 dit zonder problemen zou moeten kunnen. 4500 toeren is me dunkt wel hoog.
Koppel in benzine is niet zo hoog naar toch.
Om aan te geven: een vw transporter t4 4x4 sychro diesel zou nul probleem hebben 2x de last naar boven te sjouwen. Done that. Meer dan eens gedaan. En dat ding weegt 2100kg van zich zelf
Hoewel je minder mag verwachten van een personen auto op benzine valt dit toch wel tegen.
4500 touren dat is denk ik wel limiet optimaal kracht. Ben nog niet thuis in subaru land, wellicht iemand die vaker met last naar boven wat kan laten weten.
Wat voor banden heb je eronder? Dat scheelt ook een boel.
12 % op 4.5 km is met last pittig . Maar zou voor een 4x4 toch wel te doen moeten zijn.
Mss te veel gewicht achter in de caravan? Normaal geen probleem maar omhoog wellicht?
Koppel in benzine is niet zo hoog naar toch.
Om aan te geven: een vw transporter t4 4x4 sychro diesel zou nul probleem hebben 2x de last naar boven te sjouwen. Done that. Meer dan eens gedaan. En dat ding weegt 2100kg van zich zelf
Hoewel je minder mag verwachten van een personen auto op benzine valt dit toch wel tegen.
4500 touren dat is denk ik wel limiet optimaal kracht. Ben nog niet thuis in subaru land, wellicht iemand die vaker met last naar boven wat kan laten weten.
Wat voor banden heb je eronder? Dat scheelt ook een boel.
12 % op 4.5 km is met last pittig . Maar zou voor een 4x4 toch wel te doen moeten zijn.
Mss te veel gewicht achter in de caravan? Normaal geen probleem maar omhoog wellicht?
Re: Rijden op een helling
Ik word wel een beetje nieuwsgierig nu.
Waar is die camping-met-een-lange-klim-naar-de-hel?
Waar is die camping-met-een-lange-klim-naar-de-hel?
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Rijden op een helling
Ik denk dat het probleem niet in de temperatuur van de motor gezocht moet worden, maar in die van de CVT. Dat deze tijdens de klim te heet wordt en noodgedwongen opschakelt en daarmee de controle over neemt.
De auto trekt 1800kg fluitend en ook 12% is peanuts. Die 1800kg wordt tenslotte vastgesteld bij een percentage van 20 of 24%. Het probleem zal hem zitten in de 4,5km en wellicht de buitentemperatuur.
Probeer, als de weg zich hier voor leent, wat vlotter in 2 naar boven te rijden. Hoge toeren zijn het probleem niet, maar een gebrek aan rijwind koeling.
Peil ook de CVT eens, misschien is er bij de beurt niet genoeg olie in gegaan?
@Raph, in het eerste bericht staat Camping Ser sirant. Dat blijkt een klein stukje onder Grenoble te zijn
De auto trekt 1800kg fluitend en ook 12% is peanuts. Die 1800kg wordt tenslotte vastgesteld bij een percentage van 20 of 24%. Het probleem zal hem zitten in de 4,5km en wellicht de buitentemperatuur.
Probeer, als de weg zich hier voor leent, wat vlotter in 2 naar boven te rijden. Hoge toeren zijn het probleem niet, maar een gebrek aan rijwind koeling.
Peil ook de CVT eens, misschien is er bij de beurt niet genoeg olie in gegaan?
@Raph, in het eerste bericht staat Camping Ser sirant. Dat blijkt een klein stukje onder Grenoble te zijn
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Re: Rijden op een helling
Klinkt aannemelijk we zijn inmiddels verder getrokken naar Spanje waar hij ook wat klimmetjes heeft meegemaakt waarbij bij een langdurige klim de airco even uitging ( dat deed hij zelf) maar verder probleem loos omhoog ging met 100.
De route is een deel van de route de napoleon met als hoogtepunt dat beruchte stuk erin met vrachtwagen verboden en op de afdaling een mooie grindbak.
Ik zou zeggen als je in de buurt bent met een forse aanhanger/ caravan probeer hem eens.
Ik denk dat ook een diesel problemen krijgt we hebben er meerdere gehad die ook op een gegeven moment koelingsproblemen krijgen.
Ik denk dat vooral de lengte dus die 4.5 km met 12% elke motor wel op de knieën krijgt. En is het niet door de krachtdadig wel om de hitte die in het blok zit af te voeren. En ook de automaat natuurlijk.
De route is een deel van de route de napoleon met als hoogtepunt dat beruchte stuk erin met vrachtwagen verboden en op de afdaling een mooie grindbak.
Ik zou zeggen als je in de buurt bent met een forse aanhanger/ caravan probeer hem eens.
Ik denk dat ook een diesel problemen krijgt we hebben er meerdere gehad die ook op een gegeven moment koelingsproblemen krijgen.
Ik denk dat vooral de lengte dus die 4.5 km met 12% elke motor wel op de knieën krijgt. En is het niet door de krachtdadig wel om de hitte die in het blok zit af te voeren. En ook de automaat natuurlijk.
Re: Rijden op een helling
Dat de airco uitschakelt is gebruikelijk bij vollast. Dat is ook bevestiging dat je het uiterste vraagt van de auto.
Ach brandt hij lekker schoon van.
Ach brandt hij lekker schoon van.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rijden op een helling
Bij mijn legacy ging de airco nooit uit bij klimmen.
Ook niet vanuit Bardolino richting de snelweg.
Daar had mijn legacy lll automaat met125pk + caravan het best zwaar.
Hele stuk (km of 3) in zijn 1 gereden tegen
de 4000 rpm.
Solo zonder caravan ook nooit uit.
Best wel veel hoge bergpassen in de Franse Alpen gereden.
Eric
Ook niet vanuit Bardolino richting de snelweg.
Daar had mijn legacy lll automaat met125pk + caravan het best zwaar.
Hele stuk (km of 3) in zijn 1 gereden tegen
de 4000 rpm.
Solo zonder caravan ook nooit uit.
Best wel veel hoge bergpassen in de Franse Alpen gereden.
Eric
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Re: Rijden op een helling
Daar zit ik ook zeker niet mee, het houd een keer op en als dan even de airco uitgaat? Tja het zei dan zo.
Bij onze vorige auto,een benzine Honda CRV ging de airco ook nooit uit en veranderde de motortemperatuur nooit die meter bleef maar op normaal staan. Wel hebben we daar meegemaakt dat hij op een hele steile helling gewoon bleef staan, dus de motor liep 1500 t/m maar we stonden gewoon stil( was ook een automaat) geen lampjes airco deed het gewoon, motortemperatuur prima, alleen hij ging niet verder.
Dus toen op een trekkerzijweggetje met heel veel steken gedraaid en weer terug
Voor degene die zich dan afvragen waar was dit dan?
Dat is als je via de verkeerde kant camping Gugel benaderd ( in Neuenburg am Rhein)
Bij onze vorige auto,een benzine Honda CRV ging de airco ook nooit uit en veranderde de motortemperatuur nooit die meter bleef maar op normaal staan. Wel hebben we daar meegemaakt dat hij op een hele steile helling gewoon bleef staan, dus de motor liep 1500 t/m maar we stonden gewoon stil( was ook een automaat) geen lampjes airco deed het gewoon, motortemperatuur prima, alleen hij ging niet verder.
Dus toen op een trekkerzijweggetje met heel veel steken gedraaid en weer terug
Voor degene die zich dan afvragen waar was dit dan?
Dat is als je via de verkeerde kant camping Gugel benaderd ( in Neuenburg am Rhein)
Re: Rijden op een helling
Uiteraard.Twijfelaar schreef: ↑28 jul 2024 07:55
Voor degene die zich dan afvragen waar was dit dan?
Dat is als je via de verkeerde kant camping Gugel benaderd ( in Neuenburg am Rhein)