Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Mrdjc

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Mrdjc »

188.000km inmiddels op de teller!

Zomerbanden er terug onder gezet + olie wissel met nieuwe filter, moet zeggen dat het nog steeds een apparaat met lomp geweld is zeg.. nog iedere dag een grote glimlach als je hem op zijn staart trapt.

Ook erachter gekomen dat de achterste krukas kering aan het zweten is... :-#
Niet zo leuk gezien deze voorheen 100% dicht was zonder problemen, maar om ellende in de toekomst te voorkomen preventief vervangen is tijdens het groot onderhoud, en nu is gaan zweten.. zucht. :'-(
Ik ga er maar mee leven, daarvoor ga ik niet weer het hele blok uitbouwen... zie het wel als een anti roest coating voor onder de auto :'-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Ut blijft iedere keer een belevenis als je het rechter pedaal intrapt, idd. :drool: En dat geluid... In wat nauwere straten rond de 2000 tpm dreunt hij mooi en toch subtiel na overschakelen. Over niet al te lange tijd weer met de hut erachter door de tunnels, liefst enigszins klimmend :-p
Onlangs met een zoon naar de superbike races in Assen geweest. Dik 500 km, rustig maar niet overdreven rustig gereden, airco aan, veel cruise control, draaide hij ruim 1 op 11.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
White

Bericht door White »

boswachterfan schreef: 06 mei 2024 10:11 Dik 500 km, rustig maar niet overdreven rustig gereden, airco aan, veel cruise control, draaide hij ruim 1 op 11.
Ik moet zeggen dat het verschil in snelweg en binnendoor van de Outback wel fors is.
De vakantierit, 3 personen, hond, volbeladen, en een dakkoffer, op ruim 1100 km snelweg de max snelheid ter plekke aangehouden. 1 op 14.55
Op het vakantie adres, meerdere relatief korte stukken, berg en dal. 1 op 9.5

Tegenover de vorige auto (diesel) is het binnendoor verbruik wel fors, verbruik op de snelweg heeft me dan positief verrast.
boswachterfan

1 op 7.8 is mijn max solo. Met hut tot 1 op 6. Reëel gemiddelde is 1op 9.5, solo. Dan hoef ik niet achteraan te sjokken.
White

Bericht door White »

1 op 9,5 a 10 gemiddeld is een mooi verbruik voor deze auto.

Ik heb voor vertrek de Multichip geïnstalleerd, zal hem na de vakantie eens eruit halen om te zien en voelen wat het verschil is.
Heb nog te weinig km's gemaakt met de Outback om nu met Multichip te zeggen dat ik verschil voel.
Of de chip in verbruik wat uitmaakt vind ik niet zo spannend, koppel was de reden om hem te installeren.
Over een week of 10 onze grote vakantie, met sleurhut.
Dan zal het verbruik nog wel verder toenemen verwacht ik.
Twijfelaar

Bericht door Twijfelaar »

Wat is een multichip en wat doet het en hoe monteer je die dan en waar?
White

Bericht door White »

Multichip is OBD Tuning.
Nu geloof(de) ik nooit zo in OBD Tuning, maar ik las lovende verhalen in het forum van subaruclub.nl
Er zijn tevens veel officiële dealers (ook van Subaru) die hier verdeler en installateur van zijn.

Het is een klein kastje welk word aangesloten op de OBP poort van de auto.
Door de tuning word het motormanagement net iets scherper afgesteld.
Dit zou moeten resulteren in beter rijgedrag, en schakelgedrag.
Bij blijvend dezelfde rijstijl ook in een vermindering van brandstof verbruik.

Even Googlen op Multichip of Multituningchip in combinatie met Subaru levert ruim voldoende treffers.
Ook kun je kijken op de Website van de fabrikant.
Zoals altijd zijn er voor en tegenstanders.
Raph

Bericht door Raph »

Zelf ben ik er van overtuigd dat 'piggy back tuning' echt wel iets kan toevoegen, maar absoluut niet in de mate die Multichip claimt:

De claim op Multichip.nl: "tot wel 37 pk extra vermogen"
De claim op Multichip.nl: "tot wel 37 pk extra vermogen"

Ik heb ooit uit nieuwsgierigheid zo'n kastje gekocht (geen Multichip) en wat mij toen opviel is dat de motor net iets prettiger oppakte en net even wat alerter reageerde. Significante benzinebesparing heb ik niet kunnen ontdekken. De genoemde voordelen waren voor mij genoeg om het kastje te laten zitten.

De ronkende tekst "Met de Multichip kunt u tot wel 37 pk extra vermogen krijgen" is een holle claim. Dat zit 'm in de twee woordjes "tot wel". Al bij een halve pk extra vermogen is de belofte van Multiclaim ....ehhh Multichip... al ingelost. (ik schreef het de eerste keer echt zo! :-))

Een echte claim zou zijn: "Met de Multichip krijgt u minimaal 10 procent extra vermogen". Maar dat doen ze niet, want die claim kunnen ze niet waarmaken. En dat weten ze bij Multichip zelf maar al te goed: als de vermogenstoename minder is dan wat wordt beloofd staat een klant juridisch sterk als-ie eist dat de overeenkomst ongedaan wordt gemaakt. Met "tot wel" kan dat niet.

Mijn advies: loop met een wijde boog om alle bedrijven heen die iets te koop aanbieden met een claim waarin "tot wel" voorkomt. Of het nou luiers zijn of OBD-kastjes, dat maakt niet uit. Let er maar eens op in reclames, daar komt "tot wel" steeds vaker voorbij. Bedrijven die zich van dit soort marketingtactieken bedienen hebben geen hoge pet op van hun klanten.
White schreef: 07 mei 2024 06:56 Nu geloof(de) ik nooit zo in OBD Tuning, maar ik las lovende verhalen in het forum van subaruclub.nl
Ik hoop dat je wat tegengeluid weet te waarderen.
Wees héél kritisch in geval van martketingprietpraat.
En geef liever je geld uit bij bedrijven die hun klanten wèl serieus neemt.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Amsterdam-Dakar Challenge 2023 met MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i: https://raph.nl/dakar

Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
White

Bericht door White »

Raph schreef: 07 mei 2024 08:12
Ik hoop dat je wat tegengeluid weet te waarderen.
Sterker nog:
Ik ben zelf zeer sceptisch bij dit soort zaken.
De woorden "tot wel" was het eerste wat me opviel..

Waarom heb ik hem dan toch aangeschaft?
Zoals vermeld heb ik de gok gewaagd wegens de overtuigende verhalen van mensen die ermee rijden in hun Subaru.
En dan de verhalen die gebaseerd zijn op de momenten dat de chip verwijderd werd na een tijd gebruikt te zijn.
De verschillen die dan gemeld worden zijn op dat moment voor hun duidelijk waarneembaar en benoembaar.

Bij waarnemingen vlak nadat de chip geplaatst is, kan de verbetering ook "tussen de oren zitten".
Zoals gezegd, de genoemde ervaringen na het verwijderen ervan, en het feit dat veel merkdealers dit apparaat ook plaatsen heeft me doen besluiten het te proberen.

De weergave van toegenomen vermogen vind ik niet spannend, het gaat me om algehele beleving en wat extra koppel.
Juist dat is wat gemeld word aan winst.
Ik moet nog schuldig blijven of het werkt, daarvoor ken ik deze auto nog niet goed genoeg.
Niet met en ook niet zonder chip.
subfan

Bericht door subfan »

Hallo,

Van de drie Subarudealers die ik ken had degene waar wij met 3 auto's kwamen hem in de aanbieding, brengt tenslotte omzet.....
Van de twee andere wil 1 hem niet plaatsen wegens schade risico en de andere die al 30 jaar dealer is zegt dat het effect nihil is voor het geld.

Gisteren de versleten remblokken voor en de triangel en spoorstang, beide rechts, laten vervangen wegens wat speling.
Voor de APK en de Tüv niet elk apart goed voor afkeur.
Gezamenlijk schijnbaar toch van invloed op de sporing.
Het gekke is dat ik voor het eerst gisteren en vandaag mijn 2.0 XV op op Tom Tom op 200 km kreeg met wind overdwars.
Ondanks dat het remmen en sturen niet van invloed was op de rechtuit stabiliteit lijkt me dit vervangen van de ophanging toch de reden.
Of droom ik....?
Ik denk het placebo effect.

Buiten dat, zoals die dingen aangeprezen worden met leugens hoef ik ze niet meer.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Rene

Bericht door Rene »

Vandaag van beide soebs het interieurfilter vervangen.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
sufos

Bericht door sufos »

Vandaag heb ik de motor verkocht en dat niet geheel vrijwillig. Ik heb begin mei een aanrijding gehad met een everzwijn en dat had als gevolg dat de motor total loss is verklaard. Zelf ben ik er helaas ook niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen want na bijna 3 weken ziekenhuis verblijf ik nu in een revalidatiecentrum. Of ik ooit weer een motor ga kopen weet ik niet, ik hink steeds op 2 gedachten. Momenteel ook niet zo belangrijk ook trouwens, eerst maar eens werken aan mijn herstel :face-with-rolling-eyes:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Wout-P11

Bericht door Wout-P11 »

:-O Heftig!

Beterschap! ;-)
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
quikfit

Bericht door quikfit »

Beterschap Sufos. :'-(
Probeer te genieten van het verpleegster schoon. :-p

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
boswachterfan

Ook van deze zijde: Beterschap. Da's wel een rot manier om de motor loopbaan te eindigen.
Rene

Bericht door Rene »

sufos schreef: 06 jun 2024 21:54 Vandaag heb ik de motor verkocht en dat niet geheel vrijwillig. Ik heb begin mei een aanrijding gehad met een everzwijn en dat had als gevolg dat de motor total loss is verklaard. Zelf ben ik er helaas ook niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen want na bijna 3 weken ziekenhuis verblijf ik nu in een revalidatiecentrum. Of ik ooit weer een motor ga kopen weet ik niet, ik hink steeds op 2 gedachten. Momenteel ook niet zo belangrijk ook trouwens, eerst maar eens werken aan mijn herstel :face-with-rolling-eyes:
Dat is niet zo best , sterkte met het herstel..
Zwijnen hebben we hier in de omgeving niet dacht ik...wel veel reeën en ik hoop die niet op deze manier tegen het lijf te lopen..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Dat is een beste klapper geweest dan! :-O

Succes met het verdere herstel.
"I feel Legacy"
Raph

Bericht door Raph »

Da's geen beste manier om een hobby - al dan niet tijdelijk - te beëindigen.
Ik wens je een voorspoedig herstel toe.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Amsterdam-Dakar Challenge 2023 met MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i: https://raph.nl/dakar

Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Mrdjc

Bericht door Mrdjc »

Al een paar keer stank van koelvloeistof bij een warme motor en ook het reservoir tankje die op mysterieuze wijze steeds een stuk leger werd. :-O

Oh nee... het zal toch niet... ik hoop het niet... :-X
Toch niet de koppakking na al het werk aan de auto....

Gelukkig valt het reuze mee!

Na een warme rit met een aanhanger naar het zuiden toe eindelijk kunnen achterhalen wat het probleem is..
Er zit een speldenprik gaatje in de retour leiding van de turbo naar de header tank, waarschijnlijk te broos geweest bij het verwijderen van de originele turbo, en inwendig een scheurtje geïntroduceerd.
(99078AA073)

€12 euro uit polen, maar dan wel €21 euro verzend kosten er nog bovenop.. :-?

Dus maar wat verder van huis gezocht, bij partsouq (VAE) was hij €5,-
Dus heb gelijk maar de toevoer slang en 4 slangenklemmen mee besteld, en ben voor €25,- incl verzendkosten klaar.
Nog waarschijnlijk BTW en import heffing erbij als ik pech heb, maar dan ben ik nog goedkoper uit als polen.

Nu provisorisch een hoop tape eromheen gewikkeld tot hij binnen is
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
quikfit

Bericht door quikfit »

Fijn dat je het gevonden hebt. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie