Afgelopen weekend heb ik de Forester weer lekker zelf een beurtje gegeven. O.m. motorolie ververst en deze keer (voor het eerst) ook de olie van versnellingsbak en achterdifferentieel. Alles uit de goudkleurige Castrol vaatjes
Leuk om te zien dat er magneetjes zitten in de aftappluggen van versnellingsbak en diff. (of is dat bij andere merken ook? kan me iig niet herinneren). Gelukkig zat er bij beide zo goed als geen slijpsel aan.
Kennelijk was de versnellingsbak wel toe aan verse olie, want hij schakelt nu echt soepeler; klikt net wat lekkerder in de versnellingen, m.n. de achteruit. Ook is hij merkbaar stiller geworden. Ik was helemaal gewend aan een licht gierend geluid waarvan ik aangenomen had dat het 'typisch Subaru' was, althans de enige andere waar ik in (proef)gereden heb deed dat ook. Nu met de verse olie is het 'enjoy the silence', heerlijk, fijne bijkomstigheid.
Wel een vraag over de differentieelolie: Ik kon er ruim 0,6 liter in gieten voordat het er langs het vulgat uit kwam. Volgens de factory manual moet er ca. 0,8 in gaan. Ook na even wachten kreeg ik er niets meer bij. Is dat iets waar ik me druk om moet maken? De auto stond goed waterpas bij aftappen en vullen. Bij het aftappen kwam er overigens direct olie uitlopen toen ik de vulplug eruit haalde. Lijkt me dat hij dus de vorige keer voorover gestaan moet hebben bij het vullen dan. Helaas heb ik bij het aftappen niet gemeten hoeveel eruit kwam; iets om te onthouden voor de volgende keer.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hoeveel olie in het achterdifferentieel?
- Laatbloeier
- erichendri
Re: Hoeveel olie in het achterdifferentieel?
Tsja, bij vullen stop je als het eruit loopt.
De één wacht tot hij uitgelekt is, de ander draait gelijk de vulplug erin.
Kan allebij geen kwaad.
Wat betreft de hoeveelheid, dat is afhankelijk van een paar dingen, niet jezelf daar druk over maken.
Eric
De één wacht tot hij uitgelekt is, de ander draait gelijk de vulplug erin.
Kan allebij geen kwaad.
Wat betreft de hoeveelheid, dat is afhankelijk van een paar dingen, niet jezelf daar druk over maken.
Eric