Koelingprobleem!
Koelingprobleem!
Toen ik eergisteren met m'n Legacy onderweg was ging het alarmlicht branden dat aangeeft dat de koelvloeistoftemperatuur te hoog was. Meteen gestopt en de Wegenwacht gebeld. Het bleek om een piepklein lek te gaan, dat door de wegenwachter van dienst provisorisch werd gefixt. Uiteraard heb ik gelijk een afspraak gemaakt om het probleem te verhelpen. Volgens de garagehouder kon ik er nog wel kleine stukjes mee rijden, mits ik van tevoren de koelvloeistofpeil zou controleren en aanvullen indien nodig. Meteen 5 liter koelvloeistof gekocht en in Torque een schermpje gemaakt waarmee ik tijdens het rijden de temperatuur in de gaten kon houden.
Gisteren had ik een afspraak vlakbij en heb toen de auto gepakt. Er ging maar een klein beetje koelvloeistof in de radiateur, dat stelde een beetje gerust. Maar na een tijdje ging de temperatuur ineens omhoog. Dus meteen gestopt om te kijken wat er precies aan de hand was. Een flinke plas koelvloeistof, zo bleek. Gelukkig was ik vlakbij een garage, dus heb ik de eigenaar gevraagd of hij het probleem kon oplossen. Ik verwachtte dat de radiateur de brui er aan had gegeven, maar vanochtend werd ik gebeld met de mededeling dat niet de radiateur het probleem was was, maar een metalen pijpje dat doorgeroest was; zie de foto. Hij vroeg of ik een vervangend exemplaar kon vinden. Ik houd wel van zo'n uitdaging...
Het pijpje heeft twee beugels en is zo te zien vastgemaakt aan de voorste kettingafdekking ('front timing chain cover') van de (EZ30) motor.
Weet iemand toevallig wat de naam is van dit pijpje, wat het onderdeelnummer is en hoe ingewikkeld is om zo'n onderdeel (nieuw of tweedehands) te vinden?
Uiteraard ga ik na publicatie van dit bericht verder zoeken en navraag doen bij Rudy en eventueel wat dealers.
Gisteren had ik een afspraak vlakbij en heb toen de auto gepakt. Er ging maar een klein beetje koelvloeistof in de radiateur, dat stelde een beetje gerust. Maar na een tijdje ging de temperatuur ineens omhoog. Dus meteen gestopt om te kijken wat er precies aan de hand was. Een flinke plas koelvloeistof, zo bleek. Gelukkig was ik vlakbij een garage, dus heb ik de eigenaar gevraagd of hij het probleem kon oplossen. Ik verwachtte dat de radiateur de brui er aan had gegeven, maar vanochtend werd ik gebeld met de mededeling dat niet de radiateur het probleem was was, maar een metalen pijpje dat doorgeroest was; zie de foto. Hij vroeg of ik een vervangend exemplaar kon vinden. Ik houd wel van zo'n uitdaging...
Het pijpje heeft twee beugels en is zo te zien vastgemaakt aan de voorste kettingafdekking ('front timing chain cover') van de (EZ30) motor.
Weet iemand toevallig wat de naam is van dit pijpje, wat het onderdeelnummer is en hoe ingewikkeld is om zo'n onderdeel (nieuw of tweedehands) te vinden?
Uiteraard ga ik na publicatie van dit bericht verder zoeken en navraag doen bij Rudy en eventueel wat dealers.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Koelingprobleem!
Inmiddels ben ik weer een stukje verder. Het onderdeel dat ik gevonden heb heet officieel een "Engine Coolant Crossover Pipe. Pipe Water Return".
De onderdeelnummers zijn:
Part Number: 14165AA021
Supersession(s): 14165AA020
Maar de verroeste pijp die op de foto staat lijkt er niet op. Zou het kunnen dat de vorige eigenaar, de nationale Politie, niet aan het onderdeel kon komen - of er niet in slaagde om het te vervangen - en toen is gaan MacGyveren?
Op https://www.subaruoutback.org/threads/l ... st-6309637 vond ik trouwens nog een nuttige post over het vervangen van het (originele) onderdeel. Zo te lezen is dat een heel lastige klus. Wellicht is het een stuk simpeler om de doorgeroeste buis na te maken.
De onderdeelnummers zijn:
Part Number: 14165AA021
Supersession(s): 14165AA020
Maar de verroeste pijp die op de foto staat lijkt er niet op. Zou het kunnen dat de vorige eigenaar, de nationale Politie, niet aan het onderdeel kon komen - of er niet in slaagde om het te vervangen - en toen is gaan MacGyveren?
Op https://www.subaruoutback.org/threads/l ... st-6309637 vond ik trouwens nog een nuttige post over het vervangen van het (originele) onderdeel. Zo te lezen is dat een heel lastige klus. Wellicht is het een stuk simpeler om de doorgeroeste buis na te maken.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- boswachterfan
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Koelingprobleem!
De vorige eigenaar van mijn boswachter heeft dit pijpje preventief laten vervangen. Heb er vaker over gelezen dat dit ding door roest Het zou misschien ook vervangen kunnen worden door een stukje drukbestendige slang met een zelf gefabriceerd beugeltje, lijkt me.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Koelingprobleem!
Is een bekend kwaaltje.... zit helemaal vooraan om alle zoutige lucht en zand/pekel ertegenaan te krijgen gekoppeld met warm koud warm koud...
Heb die van mij ook provisorisch vervangen, kosten nog geen tientje of iets dus zeker niet de moeite waard om over te slaan!
Van de Forester: "PIPE-OIL COOLER (21328AA011)"
Heb die van mij ook provisorisch vervangen, kosten nog geen tientje of iets dus zeker niet de moeite waard om over te slaan!
Van de Forester: "PIPE-OIL COOLER (21328AA011)"
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Koelingprobleem!
Probeer inderdaad eens pipe oil cooler 21328AA071
Met de eerste hit op Google heb ik goede ervaringen. 4turbo.pl
Met de eerste hit op Google heb ik goede ervaringen. 4turbo.pl
Re: Koelingprobleem!
Ja, dat is 'm! En hij staat inderdaad op 4Turbo.pl, de link is https://www.4turbo.pl/pipe-oil-cooler-l ... 8091,20809
Helaas is-ie daar niet op voorraad...
Helaas is-ie daar niet op voorraad...
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- boswachterfan
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Koelingprobleem!
Bij de oosterburen zie ik wat:
https://sk-motorsport.de/OElkuehler-Was ... 71/SK14450
Wat een prijs....
Mocht je vermoeden dat de huidige leiding met een lasje (evt. tijdelijk) te repareren is, pb me dan even.
https://sk-motorsport.de/OElkuehler-Was ... 71/SK14450
Wat een prijs....
Mocht je vermoeden dat de huidige leiding met een lasje (evt. tijdelijk) te repareren is, pb me dan even.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Koelingprobleem!
Zo te zien is het een behoorlijk krokant pijpje. En bovendien: met de auto kan ik niet rijden. En 'm op de autoambulance zette loopt ook aardig in de papieren, lijkt me.
Afgaand op de huidige kilometerstand kost zo'n leiding, inclusief verzendkosten, nog geen 0,00058 euro per kilometer, er van uit gaand dat-ie de 600.000 kilometer haalt.
Als je het leest met dit in het achterhoofd dan valt het best mee, toch?
Afgaand op de huidige kilometerstand kost zo'n leiding, inclusief verzendkosten, nog geen 0,00058 euro per kilometer, er van uit gaand dat-ie de 600.000 kilometer haalt.
Als je het leest met dit in het achterhoofd dan valt het best mee, toch?
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- boswachterfan
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Koelingprobleem!
Ok. ik was ook voorzichtig met het voorstel. Het kan zo maar zijn dat je steeds verder gaten brandt.
Die berekeningswijze moet ik opslaan....
Die berekeningswijze moet ik opslaan....
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- boswachterfan
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Koelingprobleem!
Omdat ik toch onder de auto moest zijn voor verversching van den oolie, ook even naar het bewuste pijpje gekeken. Da's wel stevig anders gevormd. Ook geen aftakking. Dus niet uitwisselbaar.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Koelingprobleem!
Raph, ik heb deze zelfs eentje als backup op voorraad liggen. Heb de mijne enkele jaren geleden vervangen en heb er toen meerdere gekocht, omdat ik er interessant aan kon komen.
Zie ook DIT topic.
Als je problemen qua levertijd hebt, dan mag je mijn voorraad exemplaar wel overnemen, zolang ik dan op termijn weer een nieuwe retour krijg. Kijk maar even of dat interessant is voor je.
De huidige prijs is echt bezopen hoog. Zeker als je bijvoorbeeld bij 4turbo ziet dat je de veel grotere leidingen links en rechts van het motorblok kunt krijgen voor iets meer dan 5 tientjes.
Ik heb destijds alle leidingen aangeschaft en was toen voor de hele set onder de 200 klaar. De beruchte en de rechter vervangen. Links moet nog eens want dat is, zoals je hierboven al ergens zag, een flinke klus.
Zie ook DIT topic.
Als je problemen qua levertijd hebt, dan mag je mijn voorraad exemplaar wel overnemen, zolang ik dan op termijn weer een nieuwe retour krijg. Kijk maar even of dat interessant is voor je.
De huidige prijs is echt bezopen hoog. Zeker als je bijvoorbeeld bij 4turbo ziet dat je de veel grotere leidingen links en rechts van het motorblok kunt krijgen voor iets meer dan 5 tientjes.
Ik heb destijds alle leidingen aangeschaft en was toen voor de hele set onder de 200 klaar. De beruchte en de rechter vervangen. Links moet nog eens want dat is, zoals je hierboven al ergens zag, een flinke klus.
"I feel Legacy"
Re: Koelingprobleem!
Ja, ik heb wel interesse om het pijpje (tijdelijk ) van je over te nemen.
Ik stuur je wel een e-mail.
Ik stuur je wel een e-mail.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Koelingprobleem!
UPDATE: Afgelopen vrijdag heeft fietsmaat Rick, die in Eindhoven woont, het pijpje opgehaald bij SP-Boxer. Vervolgens is Rick doorgereden naar de Drunense Duinen om met een groepje oude vriendente gaan mountainbiken. En om mij het pijpje te geven uiteraard. Diezelfde avond heb ik het onderdeel in Rotterdam bij de garage in m'n auto gelegd en een berichtje gestuurd naar de garagehouder zodat-ie er na het weekend meteen mee aan de slag kon.
Maandag rond de middag werd ik al gebeld: de auto was klaar. Het plannetje van SP-Boxer heeft dus perfect gewerkt! Ik ben m'n Legacy uiteraard 's middags meteen gaan halen. De reparatiekosten bleken minder dan de helft te zijn van de aanschaf- en verzendkosten van het pijpje, dat was een aangename meevaller. Uiteraard heb ik op de weg naar huis de temperatuur goed in de gaten gehouden. De meter is niet boven de 94 graden gekomen, dus dat zit wel goed.
Tot slot kreeg ik vanmiddag ik een e-mail van iloxx, een Duitse pakketvervoerder: ze hadden om even voor twee uur het pakket opgehaald bij de webshop. Daar kreeg er toch wel een mosterd-na-de-maaltijd-gevoel van... Nogmaals dank, SP-Boxer!
Maandag rond de middag werd ik al gebeld: de auto was klaar. Het plannetje van SP-Boxer heeft dus perfect gewerkt! Ik ben m'n Legacy uiteraard 's middags meteen gaan halen. De reparatiekosten bleken minder dan de helft te zijn van de aanschaf- en verzendkosten van het pijpje, dat was een aangename meevaller. Uiteraard heb ik op de weg naar huis de temperatuur goed in de gaten gehouden. De meter is niet boven de 94 graden gekomen, dus dat zit wel goed.
Tot slot kreeg ik vanmiddag ik een e-mail van iloxx, een Duitse pakketvervoerder: ze hadden om even voor twee uur het pakket opgehaald bij de webshop. Daar kreeg er toch wel een mosterd-na-de-maaltijd-gevoel van... Nogmaals dank, SP-Boxer!
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Koelingprobleem!
Fijn dat ik op deze manier kon helpen en je er daadwerkelijk meerdere dagen mee hebt gewonnen!
"I feel Legacy"
- boswachterfan
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Koelingprobleem!
Nog een laatste vraag:
Vanochtend, bij het controleren van het vloeistofniveau in de radiateur viel me op dat er koperkleurige glitters op de dop zaten. Ik heb het niet eerder gezien, maar heb er eerlijk gezegd ook niet eerder op gelet.
Is dit normaal, of moet ik me zorgen maken?
En wat zijn mogelijke oorzaken hiervan?
Kan dit residu zijn van een lekstopgoedje? Dat heeft de Wegenwachter in de radiateur gegoten nadat het storingslampje de eerste keer was gaan branden.
Vanochtend, bij het controleren van het vloeistofniveau in de radiateur viel me op dat er koperkleurige glitters op de dop zaten. Ik heb het niet eerder gezien, maar heb er eerlijk gezegd ook niet eerder op gelet.
Is dit normaal, of moet ik me zorgen maken?
En wat zijn mogelijke oorzaken hiervan?
Kan dit residu zijn van een lekstopgoedje? Dat heeft de Wegenwachter in de radiateur gegoten nadat het storingslampje de eerste keer was gaan branden.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- Laatbloeier
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35
Re: Koelingprobleem!
Ja, volgens mij is dat van dat leakstop spul.
Ik heb altijd begrepen dat je dat alleen in noodgevallen in het koelsysteem wilt hebben, wat de Wegenwacht dus kennelijk van toepassing vond. Maar daarna moet je er wel weer vanaf, want het spul kan ook terechtkomen op allerlei plekken waar je het niet wilt, zoals b.v. de thermostaat.
Is het koelsysteem gespoeld nadat ze het pijpje vervangen hebben?
Ik heb altijd begrepen dat je dat alleen in noodgevallen in het koelsysteem wilt hebben, wat de Wegenwacht dus kennelijk van toepassing vond. Maar daarna moet je er wel weer vanaf, want het spul kan ook terechtkomen op allerlei plekken waar je het niet wilt, zoals b.v. de thermostaat.
Is het koelsysteem gespoeld nadat ze het pijpje vervangen hebben?
- erichendri
- Berichten: 5712
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koelingprobleem!
Ik heb door dat spul een keer een verstopte kachelradiator gehad met een suzuki alto.
Was een auto van mijn moeder.
Zelf nooit erin gegooid.
Eric
Was een auto van mijn moeder.
Zelf nooit erin gegooid.
Eric