[Vivio] Remverschil voorkant wil niet weg. Remverdeler DPV-102?

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Lexubaru

[Vivio] Remverschil voorkant wil niet weg. Remverdeler DPV-102?

Bericht door Lexubaru »

Ik probeer een Vivio (1995, 350.000km) nog een jaarje extra leven te geven met een APK, maar ik krijg een behoorlijk remverschil op de vooras (40-45%) er niet uit... Remklauwen heb ik geheel uit elkaar gehad en met zorg, liefde en de tong in de juiste hoek weer in elkaar gezet en ze zouden weer als nieuw moeten zijn.

Toch blijft hij aan de rechterkant minder remkracht hebben. Dat is (toevallig?) ook de kant waar hij eerst door de remverdeler (een ding met een sticker met DPV-102, verdeelt ook 1 leiding van hoofdremcilinder naar links- en rechtsachter) gaat. De linkerkant zit meteen op de hoofdremcilinder. Zou het probleem daar kunnen zitten?

Misschien is er een bijzondere manier van ontluchten bij dit model en heb ik het niet goed gedaan waardoor die verdeler misschien niet goed ontlucht is? Ik heb er inmiddels al veel te veel tijd in geïnvesteerd en ben bang dat ik hem moet gaan laten slopen.

Wie heeft ervaring met de Vivio?
boswachterfan

Re: [Vivio] Remverschil voorkant wil niet weg. Remverdeler DPV-102?

Bericht door boswachterfan »

Bij de motorfiets heb ik de ervaring dat de rubber leidingen na vele jaren van binnen kapot gaan. Rubber deeltjes die los komen en de leiding (deels) blokkeren. Misschien is dat bij de Vivio ook aan de hand?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Lexubaru

Bericht door Lexubaru »

Bij het ontluchten heb ik mooi klare vloeistof zien stromen... Ik kreeg niet die indruk en ben ook niks tegen gekomen bij het schoonmaken van de remklauwen. Ik zal het in het achterhoofd houden.

Ik kan van de betreffende verdeler ook nergens een part-nr. terugvinden.
erichendri

Bericht door erichendri »

Verschillende remblokken?

Eric
Lexubaru

Bericht door Lexubaru »

Remblokken zijn hetzelfde. Ik heb wel gezien dat ze aan de harder remmende kant waren afgevijld. Ik dacht dus dat het misschien daar aan zou liggen; de zwakkere kant was niet gevijld en ging wat moeizaam erin. Ik heb dus de zwakke kant ook gevijld tot het soepel liep, maar dat veranderde niks.

Ik ga morgen nog een keer alles ontluchten wat door die remkrachtverdeler gaat en ik hoop dat ik deze week nog ergens een remkrachtverdeler kan vinden van een sloper om te zien dat vervangen iets verandert aan het resultaat.

Mocht dat niks opleveren dan gaat het ding gewoon naar de sloop, ik ben er niet aan gehecht.
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Zijn de schijven links en rechts wel in eenzelfde conditie?
Niet meer roest aan een zijde?

Ik geloof niet zo in de theorie van de remkrachtverdeler.
"I feel Legacy"
Lexubaru

Bericht door Lexubaru »

Schijven zijn in elk geval niet meer nieuw... Er zit aan beide kanten flink wat roest, ik zou dus niet durven zeggen dat het daar niet aan ligt. Ik zou de schijven/blokken een keer kunnen omwisselen, misschien dat het probleem dan is omgedraaid... Goed plan.

-edit- Ik heb ze eens naast elkaar gelegd, maar het lijkt er wel op dat er een verschil in slijtage is tussen de twee. Zou alsnog kunnen komen door een verschil in druk op de klauwen... Schijven en blokken heb ik nu van kant gewisseld, morgen ga ik op de remmenbank kijken wat het verschil nu is.
quikfit

Bericht door quikfit »

Verwen hem gewoon met een nieuw setje remmen. 8-)
Wel checken of de boel gangbaar is.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Lexubaru

Bericht door Lexubaru »

Nieuwe set is me eigenlijk te duur. Het project is al ver over het budget heen en ik begin langzaam ook de bodem van m'n portemonnee te zien. En het geld wat de auto uiteindelijk heeft gekost ga ik er niet voor durven vragen aan een nieuwe bestuurder, het handelaarsbloed heb ik duidelijk niet.

Na het verwisselen/omdraaien (rechts naar links en links naar rechts) van de schijven en blokken en het nogmaals afvijlen van de nokjes tot ze zonder te moeten overtuigen zo in de klauw vallen, ben ik op de remmenbank van een school geweest (rollen ipv platen) en toen was het verschil andersom en rond de 20%. Het is dus inderdaad waarschijnlijk het verschil in schijven geweest.

Na een kwartier flink laten "inslijten" van de blokken op de schijven zat het remverschil nu tussen de 0 en de 8 procent. Morgen ga ik weer voor de apk op de platen en dan hoop ik dat het resultaat hetzelfde gaat zijn.

Wish me luck! Ik kom er nog op terug.
Raph

Bericht door Raph »

Heel veel succes gewenst met de APK!
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Vivio spul is anders heel goed voor weinig aan te schaffen.
Als ik economisch naar de Vivio ga kijken, dan moet ik hem voor de eerstvolgende tankbeurt van de hand doen... :mrgreen:

Elke 2 weken een tank + 2 jerrycans vol bij onze oosterburen is al meer dan de sloopwaarde.
Laat staan als je iets anders moet vervangen.
"I feel Legacy"
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Dat heb ik jarenlang met een motorfiets gehad. Iedere grote beurt, zelfs als ik hem zelf deed, was een economisch total loss. x-D Maar hij rijdt nu nog :mrgreen: 15 jaar woon-werk mee gedaan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Lexubaru

Bericht door Lexubaru »

Net terug, hij is gekeurd. Het omwisselen en laten inslijten van de remschijven heeft het net wat beter gekregen. Op de bank van de keurder was het nu 22-24% remverschil. Dat zal zich in de komende kilometers wel wat meer gaan egaliseren. Hij heeft nu nog ergens een lekje olie, maar ik kan niet zien waar het vandaan komt. Kleppendekselpakking is het niet denk ik, daar zie ik het niet vandaan komen. Is er een bekend plekje bij deze blokjes?

Ik ga hem niet houden. Hij krijgt wel nog nieuwe bougies en olie+filter, maar daarna gaat hij op Marktplaats. Ik rijd (als hij niet in de brug hangt...) een 3 cilinder 850cc Cuore en die vind ik fijner rijden (sorry!). Trekt net wat sneller en de bak is net wat beter ingedeeld voor buiten de stad. Hartstikke bedankt voor het meedenken en het vasthouden van mijn hand bij mijn eerste Subaru experience!
Lexubaru

Bericht door Lexubaru »

De olie komt bij de koppakking vandaan. Ik zie er inmiddels ook koelwater bij liggen, einde oefening dus. Zonde van het lager, de achterlamp, de bougies, de remmen, de remvloeistof, de olie, de vervangen dynamo... Dure bezigheidstherapie zullen we maar zeggen. De volgende keer maar een E12 of een Forester nemen.
quikfit

Bericht door quikfit »

Jammer,maar een koppakking kost ook niet de hele wereld... ;-)

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Lexubaru

Bericht door Lexubaru »

quikfit schreef: 01 mei 2024 17:29 Jammer,maar een koppakking kost ook niet de hele wereld... ;-)

Kop vlakking wel.
Mrdjc

Bericht door Mrdjc »

Hij hoeft niet krom te zijn als hij niet oververhit geweest is ;-)
Voor een paar tientjes en paar uurtjes is het het proberen waard naar mijn mening voordat je hem helemaal afschrijft.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

100% dat het de koppakking is? Naar buiten toe nog wel?

Ze lekken aardig wat af, daar ben ik wel bekend mee met dik 350k Vivio ervaring. Een koppakking heb ik er echter nog nooit uit gehad en ze tikken toch nog wel eens de begrenzer bij mij…
"I feel Legacy"
Plaats reactie