Koeling temperatuur.

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Marin

Koeling temperatuur.

Bericht door Marin »

Hoi,

Ik ben een bezitter van een Subaru Forester op LPG3 uit 2002. Met ongeveer 2,1 ton op de teller.

Ik zit ergens mee wat ik niet begrijp. Van de week is de radiator overleden. Het koelvloeistof kwam aan de bovenkant er uit. Ik heb een nieuwe besteld en deze geplaatst. Ik heb er 5 liter G12 koelvloeistof in gedaan.

Echter koelt die prima, tot zover prima, hij blijft netjes in het midden. Maar soms schiet die iets naar boven tot net onder het rood. Daarna schiet die weer zoals het hoort mooi in het midden.

Ik snap niet hoe dit kan, dit deed die normaal nooit.

Alle tips tops zijn welkom.

Alvast bedankt,

Marin
Mrdjc

Re: Koeling temperatuur.

Bericht door Mrdjc »

Als de oude enkel lek was, heb je waarschijnlijk een luchtbubbel in het circuit zitten.
Lucht laat zich niet zo lekker rondpompen en zet royaal uit.

De tip is om met de neus royaal omhoog de lucht in (Op bokken of iets) koud de ontluchtingsdop op de radiator te openen, en de verwarming in de auto volle bak warm aan te zetten en de auto te starten tot deze op temperatuur is, dan zouden alle luchtbubbels eruit moeten komen.

Echter als "Het koelvloeistof kwam aan de bovenkant er uit" betekent dat hij alles eruit spuugde door het overdrukventiel, dan heb je iets anders mis...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Ik moest altijd een tweede keer bijvullen na het wisselen van de kvs. Dus idd ws een luchtbel. Warm rijden, kachel even op stand nucleair om goed door te spoelen. Na het afkoelen evt. bijvullen in het expansievat. Controleer ook of de radiateurdop nog functioneert en goed schoon is, zodat hij de kvs van en naar het expansievat laat stromen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Marin

Bericht door Marin »

Heel erg bedankt! Er zat inderdaad een luchtbel in en werkt beter als ooit! Nogmaals bedankt
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

:okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
skogvokter

Bericht door skogvokter »

Hoewel al opgelost is, een kleine toevoeging:
http://www.ebay.com/itm/Engine-Coolant- ... 1602797978

In deze thermostaat zie je in de flens een gaatje met een stukkie ijzer daarin. (dat het er een van een sub is, is toeval)
Niet elke thermostaat heeft dat. Als je een dichte flens hebt, kan juist onder de thermostaat een luchtbel komen te zitten.
Lucht isoleert dus de thermostaat wordt niet warm en gaat niet open. (of te laat)

Als ik een thermostaat zonder dat gaatje heb boor ik er zelf een in van 3-4 mm. Dan kan de lucht weg.

Als de thermostaat niet plat gemonteerd is, gaatje (al dan niet zelf geboord) op het hoogste punt plaatsen.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Plaats reactie