pomp vervangen koplampsproeiers SG facelift

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
boswachterfan

pomp vervangen koplampsproeiers SG facelift

Bericht door boswachterfan »

Al enige tijd had ik het idee dat de pomp van de koplampsproeiers haperde. Aangezien de auto xenon lampen heeft is de sproei installatie verplicht en een APK controlepunt. De plaatselijke garage die de APK voor me doet, bevestigde dat. Helaas zit de tank niet in de motorruimte, maar achter de bumper en voor het binnen spatbord. De bumper moet er dus af. Die pomp kost in de US of A meer dan 200 dollar. Ik wilde niet eens weten wat hij in NL kost. Omdat de voorruit sproeier ook al niet meer zo'n krachtige jonge mannen straal produceerde, besloot ik alles maar tegelijk te vervangen. Die kleine pompjes kostten 10 jaar geleden (vorige boswachter) 50 euri's pst. Al met al op z'n minst 300 duro's aan pomp. :-O
Na zoeken kwam ik terecht in het Midden Oosten. Ik vind het eigenlijk onzin om auto onderdelen over de hele wereld te versjouwen, maar deze keer vond ik het verschil te groot. Voor 49 dollar een koplamp sproeier pomp en voor 19 een ruitensproeier exemplaar. Paar rubbertjes erbij en inclusief verzending, invoerrechten was ik nog geen 130 kwijt. Origineel spul allemaal. Waarom het hier dan zo duur moet zijn?

Dan het volgende punt. Ik zag er tegenop om de bumper te demonteren. Gedoe, oud plastic dat afbreekt, van die kunststof pluggen die uiteraard kapot gaan. Moet je weer gaan vogelen met tie-wraps enz. :-S Nou, dat viel mee. Dit filmpje hielp:

https://www.youtube.com/watch?v=NzA-MbiuEik

Met de pagina's uit het wph bleek het eigenlijk vrij vlot te gaan. Hij zit met een stuk of 12 plastic pluggen vast. Twee ervan zitten achter het binnen spatbord. Dat moet je effe weten. En vervolgens kijk je hier tegenaan:

Afbeelding

Beetje dichterbij:

Afbeelding

De sproeierpompjes zitten achter het dekseltje waar twee slangetjes uit komen. Het is toch best wel krap allemaal. Ik was blij dat ik voor de originele spullen was gegaan. Zelfs het clipje voor de bedrading zat op de goede plek.
Voor degene die toch zelf wil knutselen met een andere pomp: Het gat van de pomp in de tank is 15 mm.

Afbeelding

Een slotopmerking: Ik kwam erachter dat de koplamp sproeier alleen werkt als de verlichting ingeschakeld is. Da's logisch, maar ik realiseerde me dat niet. Staat keurig in het instructieboekje.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
quikfit

Re: pomp vervangen koplampsproeiers SG facelift

Bericht door quikfit »

Hier bij de SG ook ooit de ruitensproeierpomp vervangen,spoot beduidend hoger dan de oude.
Tweedehands is het hier goed te verkrijgen.
De hogedrukpomp van de koplampen heb ik vanwege lekkage aan één van de koplampsproeiers buiten werking gesteld.(halogeen)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
sufos

Bericht door sufos »

Om geen tiewraps te hoeven gebruiken bij afbrekende of missende pluggen heb ik dit aangeschaft:
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs= ... e_sn=10045

Komt altijd wel een keer van pas en voor het geld hoef je het niet te laten, heb er gelijk 200 besteld, van alles wat.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Ja, da's een goeie. :okeee: Heb ze ook bij mijn gebruikelijke leverancier gevonden.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie