Trage Forester

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FozzieSG
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2024 21:24

Trage Forester

Bericht door FozzieSG »

Onze Forester SG XT met 2.0 Turbo motor en 4-traps automaat is traag. Ook bokt de bak bij kickdown.
Ik heb al alle slangetjes en turboslangen vervangen, turbo laten reviseren, nieuwe olie, nieuwe bougies, nieuwe kledekselpakkingen, nieuw luchtfilter, niewe brandstoffilter. Ook heb ik de bak 3 keer gespoeld en nieuwe filters geplaatst. Het bokken is wel iets beter geworden maar is nog steeds niet weg.

Onze eerdere Forester SF5 S-Turbo was veel sneller dan de huidige SG XT met automaat. Nu is de 4 bak niet de meest geraffineerde automaat maar 0-100 in 12 seconden voor de turbo versie... Dat klopt niet. Het begint nu ook dusdanig te frustreren dat we twijfelen of we ons Fozzie wel willen houden.

Waar ik aan zit te denken aan wat de traagheid kan veroorzaken:
- De motor tikt als ie koud is. Zeer waarschijnlijk heb ik last van kantelende zuigers. Als die warm is, is het geluid weg. KM stand is 330.000 en oliegebruik is nagenoeg nihil. Hij klinkt ook goed verder
- De klepspeling staat wat strak, dus te weinig speling. Zou dit ook het vermogensverschil kunnen verklaren?
- Zou het een defecte klopsensor kunnen zijn. Ik vind de auto iets onregelmatig lopen en zo nu en dan hoor ik een knalletje uit de uitlaat komen wat lijkt op verkeerde ontstekingstiming.
- Of zou de Kat verstopt kunnen zijn, of een O2 sensor defect. Het motorstoringslampje is overigens gewoon uit.
- Of zijn mijn verwachtingen dat een SG XT met Automaat binnen de 10 seconden naar 100 moet kunnen gaan niet juist ;-)

Misschien weet iemand raad, of kan mij verwijzen naar een Subaru specialist in het Oooosten van het land ;-)

Alvast super dank!
Gebruikersavatar
FozzieSG
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2024 21:24

Re: Trage Forester

Bericht door FozzieSG »

Oh ja, ik ga in ieder geval de Intercooler vervangen door een betere, waarvan de lammelletjes nog goed zijn! Dit even als toevoeging ;-)
klein rot
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 nov 2017 14:42

Re: Trage Forester

Bericht door klein rot »

Hallo FozieSG,

Zuithof in Bornerbroek is de Subaru dealer voor het oosten. Tikken direct na de start kunnen de kleppen zijn kantelende zuigers kan je niet horen
en als je ze kan horen is de motor aan gort.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1287
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Trage Forester

Bericht door sufos »

Misschien je zoekgebied naar een specialist wat groter maken. Lukraak zaken vervangen kosten ook tijd en geld en als je het daarmee niet oplost blijf je zitten met frustraties.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
FozzieSG
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2024 21:24

Re: Trage Forester

Bericht door FozzieSG »

sufos schreef: 18 feb 2024 11:47 Misschien je zoekgebied naar een specialist wat groter maken. Lukraak zaken vervangen kosten ook tijd en geld en als je het daarmee niet oplost blijf je zitten met frustraties.
Precies! Daar was ik inmiddels aanbelandt. Huisman in Twello zag ik ergens op de Forums voorbij komen. Of toch eerst maar naar Zuithof
Gebruikersavatar
FozzieSG
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2024 21:24

Re: Trage Forester

Bericht door FozzieSG »

klein rot schreef: 18 feb 2024 11:45 Hallo FozieSG,

Zuithof in Bornerbroek is de Subaru dealer voor het oosten. Tikken direct na de start kunnen de kleppen zijn kantelende zuigers kan je niet horen
en als je ze kan horen is de motor aan gort.
Dus toch eerst maar eens de kleppen laten stellen inderdaad. Hopelijk is het dat
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 922
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Trage Forester

Bericht door Mrdjc »

Intercooler gaat het verschil niet maken, zou je centen in je broekzak houden tenzij je deze sowieso al wou vervangen.

Wat voor verbruik haal je?
Zit er verschil tussen warm en koud rijden?
Als je de ECU reset, gedraagt hij zich dan voor een korte periode wel?

Ik zou persoonlijk beginnen met het uitlezen van de sensor waardes.
Klopt de temperatuur sensor van de ECU (Is die logisch?)
Kijk wat hij qua ontsteking aan het doen is, zit er een zware correctie op
Wat is de roughness count (misfire), is er een cylinder die de boel laat inhouden
Wat is je lambda waarde, is die logisch.
Wat rapporteert je Lucht Massa Meter, is dat logisch.

Je zegt dat de turbo gereviseerd is, zit er weer standaard spul (Wastegate, slangetjes) weer in, of een andere diameter buis, andere maat restrictiepil etc? Heb je nog de standaard recirculating valve of een blowoff/dump valve?

Als je kleppen te strak staan kan je allerlei rare symptomen krijgen.
Heb je ze nagemeten?
Heb je een compressiemeting gedaan?

Heb je een standaard uitlaat eronder, of iets met een sports kat?
Zit je lambda sensor goed gemonteerd, of zit er een spacer tussen om foutmeldingen te voorkomen?

Knalletje uit de uitlaat is rijk lopen + warme uitlaat + genoeg zuurstof (Kan ook een lek zijn)
Doet die van mij ook, lekker ondeugend ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Trage Forester

Bericht door subfan »

Hallo,

Zuithof, in 8 jr regelmatig aanvaring ipv ervaring met meerdere auto's.
Kuilder op Euregio Enschede is ex Dealer.
Heb zelf en door familie die er al jaren komt goede ervaring met Helmig & Halmeyer in Bevergern bij Rheine in D.
(30 jaar dealer)

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
FozzieSG
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2024 21:24

Re: Trage Forester

Bericht door FozzieSG »

Mrdjc schreef: 18 feb 2024 12:18 Intercooler gaat het verschil niet maken, zou je centen in je broekzak houden tenzij je deze sowieso al wou vervangen.

Wat voor verbruik haal je?
Zit er verschil tussen warm en koud rijden?
Als je de ECU reset, gedraagt hij zich dan voor een korte periode wel?

Ik zou persoonlijk beginnen met het uitlezen van de sensor waardes.
Klopt de temperatuur sensor van de ECU (Is die logisch?)
Kijk wat hij qua ontsteking aan het doen is, zit er een zware correctie op
Wat is de roughness count (misfire), is er een cylinder die de boel laat inhouden
Wat is je lambda waarde, is die logisch.
Wat rapporteert je Lucht Massa Meter, is dat logisch.

Je zegt dat de turbo gereviseerd is, zit er weer standaard spul (Wastegate, slangetjes) weer in, of een andere diameter buis, andere maat restrictiepil etc? Heb je nog de standaard recirculating valve of een blowoff/dump valve?

Als je kleppen te strak staan kan je allerlei rare symptomen krijgen.
Heb je ze nagemeten?
Heb je een compressiemeting gedaan?

Heb je een standaard uitlaat eronder, of iets met een sports kat?
Zit je lambda sensor goed gemonteerd, of zit er een spacer tussen om foutmeldingen te voorkomen?

Knalletje uit de uitlaat is rijk lopen + warme uitlaat + genoeg zuurstof (Kan ook een lek zijn)
Doet die van mij ook, lekker ondeugend ;-)
In het kader van meten is weten inderdaad! Dank voor de bruikbare tips! Daar ga ik maar eens mee beginnen en de kleppen heb ik nagemeten inmiddels deze staan te strak. Volgens mij moet dan in mijn type motor de nokkenassen eruit om andere vulcupjes te kopen. Of is er ook een manier om dat te voorkomen? Sorry voor de vragen ;-)
Gebruikersavatar
FozzieSG
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2024 21:24

Re: Trage Forester

Bericht door FozzieSG »

subfan schreef: 18 feb 2024 12:27 Hallo,

Zuithof, in 8 jr regelmatig aanvaring ipv ervaring met meerdere auto's.
Kuilder op Euregio Enschede is ex Dealer.
Heb zelf en door familie die er al jaren komt goede ervaring met Helmig & Halmeyer in Bevergern bij Rheine in D.
(30 jaar dealer)

Benno
Dank. Kuilder in Enschede inderdaad. Ga ook ff kijken naar Helmid & Halmeyer. Gaat mij om een goede diagnose om erachter te komen wat er (allemaal...) mis is met onze Fozzie en of ze het nog waard is om te fixen of er beter een ander blok in kan doen.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Trage Forester

Bericht door subfan »

In Bevergern kunnen ze alles doormeten.
Kuilder alleen wat eigenlijk iedereen kan.
Dealerschap van Kuilder is al enige tijd geleden en op een andere plek.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Trage Forester

Bericht door Wout-P11 »

Kantelende zuigers hebben wel meer EJ's last van. Is alleen hoorbaar bij koude start en verdwijnt vrij snel. In de wintermaanden duidelijker hoorbaar. Als het olieverbruik verder nihil is zou ik me daar niet te veel zorgen om maken. Gewoon rustig rijden tot hij op temperatuur komt.

Hij moet zeker binnen 10 sec. aan de 100 zitten en sowieso niet trager zijn dan een SF S-turbo.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1287
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Trage Forester

Bericht door sufos »

FozzieSG schreef: 18 feb 2024 12:07
sufos schreef: 18 feb 2024 11:47 Misschien je zoekgebied naar een specialist wat groter maken. Lukraak zaken vervangen kosten ook tijd en geld en als je het daarmee niet oplost blijf je zitten met frustraties.
Precies! Daar was ik inmiddels aanbelandt. Huisman in Twello zag ik ergens op de Forums voorbij komen. Of toch eerst maar naar Zuithof
Huisman in Twello bestaat niet meer. Garage is verkocht en is over gegaan in Jan de Croon. Monteur Arjan is voor zover ik weet meegegaan. Je zou dus kunnen bellen of die er nog werkt. Was een goede monteur met veel kennis van Subaru.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1640
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Trage Forester

Bericht door Rene »

Wout-P11 schreef: 18 feb 2024 13:35 Kantelende zuigers hebben wel meer EJ's last van. Is alleen hoorbaar bij koude start en verdwijnt vrij snel. In de wintermaanden duidelijker hoorbaar. Als het olieverbruik verder nihil is zou ik me daar niet te veel zorgen om maken. Gewoon rustig rijden tot hij op temperatuur komt.
Inderdaad , en ze kunnen er oud mee worden.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 922
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Trage Forester

Bericht door Mrdjc »

FozzieSG schreef: 18 feb 2024 12:32 Volgens mij moet dan in mijn type motor de nokkenassen eruit om andere vulcupjes te kopen. Of is er ook een manier om dat te voorkomen? Sorry voor de vragen ;-)
Volgens mij heeft die dezelfde type als de 2.5XT, massieve bekers.
Inderdaad nokkenas eruit, dus riem eraf, een stuk makkelijker als hij uitgebouwd is.

Wat heb je gemeten als speling? Ik had op mijn 2.5XT behoorlijk wat afwijking op sommige kleppen, maar hij liep over het algemeen toch nog prima.

Als je het zelf gaat aanpakken, ik heb nog een aantal stelbekers liggen, inclusief wat (verkeerd bestelde) gloednieuwe..

Ben wel benieuwd of het met jouw km stand nog loont om het door een garage te laten doen, of je moet erg gehecht zijn aan de auto. Denk dat je met een nieuwe distributieriem + stelbekers + klepdeksel pakkingen + vloeistoffen + uurloon al aardig richting de dagwaarde van de auto zal gaan, en dat geeft nog geen eens garantie dat het je probleem gaat verhelpen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Plaats reactie