Motorvermogen
Motorvermogen
Hallo mensen.
Ondanks dat mijn subaru heel lekker rijdt is er wel een probleempje.
Als hij warm is en ik parkeer hem een half uurtje, na het starten dan gaat het toerental op en neer.(stationair)
Ga ik ermee rijden dan is het probleem weg.
Hij is dan wel overgeschakeld op gas.(automatisch G3 installatie)
Buiten bovenstaand probleem hebben wij sinds enige tijd een caravan met een gewicht van ongeveer 1100 kg.
Op vakantie nemen wij deze dus mee maar ook vrouw, leonberger (hond 65 kg), en een dakkoffer.
Als we dan een berg oprijden op de snelweg gaan de meest onnozele auto's met caravan mij voorbij.
Het is een automaat, is dat het probleem?
Of kan er iets aan het koppel gedaan worden?
Het is een 2.0 125 pk 16 klepper.
Iemand ideëen?
Alvast bedankt voor jullie reacties/antwoorden.
Ondanks dat mijn subaru heel lekker rijdt is er wel een probleempje.
Als hij warm is en ik parkeer hem een half uurtje, na het starten dan gaat het toerental op en neer.(stationair)
Ga ik ermee rijden dan is het probleem weg.
Hij is dan wel overgeschakeld op gas.(automatisch G3 installatie)
Buiten bovenstaand probleem hebben wij sinds enige tijd een caravan met een gewicht van ongeveer 1100 kg.
Op vakantie nemen wij deze dus mee maar ook vrouw, leonberger (hond 65 kg), en een dakkoffer.
Als we dan een berg oprijden op de snelweg gaan de meest onnozele auto's met caravan mij voorbij.
Het is een automaat, is dat het probleem?
Of kan er iets aan het koppel gedaan worden?
Het is een 2.0 125 pk 16 klepper.
Iemand ideëen?
Alvast bedankt voor jullie reacties/antwoorden.
Re: Motorvermogen
Hallo,
Op gas heb je al gouw 10% minder power en de automaat kost ook wat.
Staat hij op de correcte maat banden 205/70/15, dus niet te groot?
Haalt hij solo nog steeds zijn topsnelheid?
Handmatig schakelen en wat hoger in de toeren, 3500 tot 4000 toeren, rijden. Het koppel zit bij 3800 als ik het goed heb.
Wees niet te bang voor een hoog verbruik, dat kan bij hogere toeren zelfs minder zijn.
De mijne, zonder lpg maar handgeschakeld, ging op tom tom altijd boven 180 km.
Heb er in low met volle bak plus zware overbeladen aanhangers van 2500 tot 3000 kg tot over de 100 mee getrokken met ruimte over...
Geen centje pijn.
Remedie:
Dus aan de meetkast om alles te controleren op werking.
Een automaat kun je laten flushen om hem te reinigen.
Een wat pittiger rijstijl hanteren?
Benno
Op gas heb je al gouw 10% minder power en de automaat kost ook wat.
Staat hij op de correcte maat banden 205/70/15, dus niet te groot?
Haalt hij solo nog steeds zijn topsnelheid?
Handmatig schakelen en wat hoger in de toeren, 3500 tot 4000 toeren, rijden. Het koppel zit bij 3800 als ik het goed heb.
Wees niet te bang voor een hoog verbruik, dat kan bij hogere toeren zelfs minder zijn.
De mijne, zonder lpg maar handgeschakeld, ging op tom tom altijd boven 180 km.
Heb er in low met volle bak plus zware overbeladen aanhangers van 2500 tot 3000 kg tot over de 100 mee getrokken met ruimte over...
Geen centje pijn.
Remedie:
Dus aan de meetkast om alles te controleren op werking.
Een automaat kun je laten flushen om hem te reinigen.
Een wat pittiger rijstijl hanteren?
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Motorvermogen
Kleppies stellen!?...zeker op LPG.
En bij zware belasting zou ik persoonlijk overschakelen op benzine.
Gr.Quikfit
En bij zware belasting zou ik persoonlijk overschakelen op benzine.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Motorvermogen
Hallo quikfit,
Snelle reactie, deze twee was ik vergeten.
Benno
Snelle reactie, deze twee was ik vergeten.
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Motorvermogen
Hoi allemaal
Bedankt voor jullie reacties.
De auto staat op de orginele bandenmaat.
De pittige rijstijl heb ik wel wat moeite mee.
Een beetje meer koppel zou leuk zijn.
Ik woon trouwens in het zuidoosten, omgeving sittard.
Bedankt voor jullie reacties.
De auto staat op de orginele bandenmaat.
De pittige rijstijl heb ik wel wat moeite mee.
Een beetje meer koppel zou leuk zijn.
Ik woon trouwens in het zuidoosten, omgeving sittard.
Re: Motorvermogen
Wat houdt dat in? Geen toeren maken? Te weinig toeren maken en de auto zwaar belasten is funest voor je motor(zeker op LPG.) Als jij met de fiets een heuveltje opgaat in de hoogste versnelling...is dat ook funest voor jou!
Nog ff over de klepspeling,op LPG gaan de kleppen veel sneller strakker staan...totdat je auto slechter gaat rijden en uiteindelijk de kleppen verbranden.Dus als je niet weet wanneer dit aantoonbaar is gedaan,zou ik de klepspeling zeker laten controleren.Ik geloof dat de gasrijders hier een interval aanhouden van 30.000km maar hang me er niet aan op.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Motorvermogen
Hallo,
Niet onder de 2000 toeren komen.
Vergeet het nieuwe rijden, laagtoerig, een oudere Subaru is daar niet op gebouwd.
Het is geen 1200 cc met turbo, die door de turbo onderin trekkracht heeft maar bij lange na niet de km standen haalt die een gemiddelde Subaru haalt.
De mijne was bij een pittige rijstijl na 290000 km nog steeds okselfris en loopt nu 3 jaar later nog steeds.
Rij eens een maand tussen 2 en 4500 toeren en kijk dan naar het verbruik!
Pittiger rijden maak de motor losser en sneller!
Een goede chiptuner kan ietsjes doen aan het koppel, maar niet in grote mate, in mijn ogen het geld niet waard.
Dat kan alleen bij een turbo
Mijn XV is in het gebruik in Duitsland op hogere snelheden zuiniger in 5 dan in 6, som zelfs in 4
Dat zie ik ook als ik in lage toeren optrek of een keer bergje op ga.
Wind mee, vlakke weg en 100km per uur gaat goed in 6, maar geef geen gas.... hij loopt dan van 1 op 15 ineens 1 op 4....
Benno
Niet onder de 2000 toeren komen.
Vergeet het nieuwe rijden, laagtoerig, een oudere Subaru is daar niet op gebouwd.
Het is geen 1200 cc met turbo, die door de turbo onderin trekkracht heeft maar bij lange na niet de km standen haalt die een gemiddelde Subaru haalt.
De mijne was bij een pittige rijstijl na 290000 km nog steeds okselfris en loopt nu 3 jaar later nog steeds.
Rij eens een maand tussen 2 en 4500 toeren en kijk dan naar het verbruik!
Pittiger rijden maak de motor losser en sneller!
Een goede chiptuner kan ietsjes doen aan het koppel, maar niet in grote mate, in mijn ogen het geld niet waard.
Dat kan alleen bij een turbo
Mijn XV is in het gebruik in Duitsland op hogere snelheden zuiniger in 5 dan in 6, som zelfs in 4
Dat zie ik ook als ik in lage toeren optrek of een keer bergje op ga.
Wind mee, vlakke weg en 100km per uur gaat goed in 6, maar geef geen gas.... hij loopt dan van 1 op 15 ineens 1 op 4....
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Re: Motorvermogen
Pittig betekend niet scheuren.
Het heeft te maken hoe jouw motor gebouwd is , wees niet bang om met caravan in de low gearresteerd te rijden daar is hij voor gemaakt, wees niet bang om hoge toeren te maken, tot aan het rode gebied zit de motor nog steeds in zijn werkgebied wat is bepaalt door de fabrikant .
Meer koppel kan niet zonder ingrijpende veranderingen zoals een turbo.
Met onze vorige auto(de benzine CRV) ging ik in Zwitserland met de automaat in zijn 2 omhoog met een 1800 kilo zware caravan erachter met 7000 t/m geen centje pijn , dit was een vvt motor dat betekend dat hij pas op hoge toeren zijn max koppel en max pk heeft.
Kortom verdiep je eens in jouw motor, waar zit het koppel en waar zit het hoogste vermogen, daar tussen in loopt hij het zuinigst en is hij het sterkst.
Maar begin bij het begin, op gas eerst zorgen dat de klepspeling klopt, dan als hij trekken moet zet hem op benzine, ben zine levert meer vermogen en koelt de kleppen ook beter, en ga eens spelen met je low gear.
Re: Motorvermogen
Een automaat heeft geen High-Low.
Gewoon in 2 of 3 rijden.
Gr.Quikfit
Gewoon in 2 of 3 rijden.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Motorvermogen
Met onze vorige (zelfde motor, handbak) hadden we hetzelfde. Er gaan er veel voorbij, bergop. Hij gaat gewoon niet hard, maar klimt wel overal tegenop. Wat eerder geschreven is: Lekker toeren laten draaien. Bergop tussen de 4 en 5000 houden. Dan koelt hij goed ook.
Ik heb destijds Mark Verhoeven van EMS gebeld om te vragen of er iets te winnen was met tuning. Hij gaf aan dat dat bij de turboloze motoren erg weinig effect had.
Je kunt altijd upgraden naar 2.5XT. Dan kom je in een andere dimensie
Ik heb destijds Mark Verhoeven van EMS gebeld om te vragen of er iets te winnen was met tuning. Hij gaf aan dat dat bij de turboloze motoren erg weinig effect had.
Je kunt altijd upgraden naar 2.5XT. Dan kom je in een andere dimensie
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Motorvermogen
Beste mensen.
Met rustig rijden bedoel ik wel boven de 2000 t/'m maar 4500 t/'m en hoger vind ik onwennig rijden.
Klepspeling is in orde. Misschien is ie wat lui. Ik ben ook de jongste niet meer haha.
Met rustig rijden bedoel ik wel boven de 2000 t/'m maar 4500 t/'m en hoger vind ik onwennig rijden.
Klepspeling is in orde. Misschien is ie wat lui. Ik ben ook de jongste niet meer haha.
-
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Motorvermogen
onwennig of niet, je mag en kan echt wel meer toeren maken, wel met opgewarmde motor!
het is geen diesel waar alle koppel onderin zit en niks meer bijdraagt boven de 4500rpm...
het is geen diesel waar alle koppel onderin zit en niks meer bijdraagt boven de 4500rpm...
Re: Motorvermogen
Ik kan dit be-amen, de dimensie met een "Vortex" in de tank en een grote grijns op je gezichtboswachterfan schreef: ↑05 jan 2024 09:46 Je kunt altijd upgraden naar 2.5XT. Dan kom je in een andere dimensie
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Motorvermogen
Als ik de auto start na een half uur na een goede rit dan gaat het stationaire toerental op en neer.
Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn.
Iemand?
Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn.
Iemand?
Re: Motorvermogen
Zijn er foutcodes?
Airco aan/uit?
Grootverbruikers aan/uit (Koplampen, achteruit verwarming, stoelverwarming, dikke stereo installatie)?
Probeer het anders een keer te filmen of iets?
Airco aan/uit?
Grootverbruikers aan/uit (Koplampen, achteruit verwarming, stoelverwarming, dikke stereo installatie)?
Probeer het anders een keer te filmen of iets?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Motorvermogen
Weet toevallig een van jullie een goede firma waar ik eens langs kan gaan?
Het is kiezen voor een andere auto of toch wat meer pit er uit halen.
Bij weelerdealers halen ze uit een oud wrak ook nog wat pk's er uit dus waarom niet bij mijn forester. De mijne heeft pas 138000 km gereden. Kun je de normale motor met een turbo uitbreiden en zo ja is het heel erg duur?
Ik weet dat een turbo rond de 2200 euro kost.
Iemand wat info mbt deze vragen?
Eigenlijk wil ik deze wagen niet kwijt maar plezier hebben tijdens het rijden met de caravan is ook leuk. 10 mei ga ik met pensioen en ga wat verdere reizen maken hoop ik.
Het is kiezen voor een andere auto of toch wat meer pit er uit halen.
Bij weelerdealers halen ze uit een oud wrak ook nog wat pk's er uit dus waarom niet bij mijn forester. De mijne heeft pas 138000 km gereden. Kun je de normale motor met een turbo uitbreiden en zo ja is het heel erg duur?
Ik weet dat een turbo rond de 2200 euro kost.
Iemand wat info mbt deze vragen?
Eigenlijk wil ik deze wagen niet kwijt maar plezier hebben tijdens het rijden met de caravan is ook leuk. 10 mei ga ik met pensioen en ga wat verdere reizen maken hoop ik.
Re: Motorvermogen
Bij een non-turbo is het verhogen van het vermogen eigenlijk niet te doen. Als je al wat kan doen is de winst minimaal en dat tegen hoge kosten.
Het klopt wel wat je zegt bij Wheelerdealers maar daar gaat het vaak om carburateur auto's. Dan stoppen ze er een dubbele in andere uitlaat en zo wordt er wat meer vermogen gecreëerd.
Ik weet niet in welke regio je zit maar misschien is het raadzaam om eens naar een Subaru specialist te gaan. Stel dat je inderdaad te weinig vermogen hebt, door wat voor reden dan ook. Jij merkt het misschien niet omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, de specialist wel.
Zelf vond ik de EJ20 ook altijd vrij traag, tenzij je echt op toeren gaat rijden, dan gaat het eigenlijk prima.
Ik zou zelf eens de MAF sensor lostrekken, eens kijken of dat grote verschillen geeft.
Het klopt wel wat je zegt bij Wheelerdealers maar daar gaat het vaak om carburateur auto's. Dan stoppen ze er een dubbele in andere uitlaat en zo wordt er wat meer vermogen gecreëerd.
Ik weet niet in welke regio je zit maar misschien is het raadzaam om eens naar een Subaru specialist te gaan. Stel dat je inderdaad te weinig vermogen hebt, door wat voor reden dan ook. Jij merkt het misschien niet omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, de specialist wel.
Zelf vond ik de EJ20 ook altijd vrij traag, tenzij je echt op toeren gaat rijden, dan gaat het eigenlijk prima.
Ik zou zelf eens de MAF sensor lostrekken, eens kijken of dat grote verschillen geeft.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Motorvermogen
Hoi mensen
Het probleem met het onregelmatig lopen is opgelost.
Bleek de 1e lambdasonde te zijn.
Orginele nieuwe er in gezet en hij start en loopt weer als een zonnetje.
Direct weer met de caravan er op uit gegaan.
Reis is vlekkeloos verlopen.
Ook in hogere toeren de bergen op gereden en dat werkt prima.
Er is echter 1 probleem, de hond is groter geworden dan de kofferbak toelaat.
Daar kan de auto helaas niets aan doen maar ik moet hem wel met pijn in mijn hart wegdoen.
Als iemand interesse heeft, zie verkoop pagina.
Het probleem met het onregelmatig lopen is opgelost.
Bleek de 1e lambdasonde te zijn.
Orginele nieuwe er in gezet en hij start en loopt weer als een zonnetje.
Direct weer met de caravan er op uit gegaan.
Reis is vlekkeloos verlopen.
Ook in hogere toeren de bergen op gereden en dat werkt prima.
Er is echter 1 probleem, de hond is groter geworden dan de kofferbak toelaat.
Daar kan de auto helaas niets aan doen maar ik moet hem wel met pijn in mijn hart wegdoen.
Als iemand interesse heeft, zie verkoop pagina.