Dimlicht outback

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Twijfelaar

Dimlicht outback

Bericht door Twijfelaar »

Hoi allemaal,
Onze outback uit eind 2011 heeft xenon verlichting en een normale grootlicht lamp.
In het donker en met regen zien we vrij weinig, nu even een paar vragen voor de kenners hier.
Heeft deze auto canbus ?
Kan ik de xenon zelf verwijderen en vervangen door ledlamp, uiteraard de goedgekeurde van Phillips.
Kan dat als het canbus is?
Als ik de min pool eraf haal om de lamp te vervangen wat wordt er allemaal gereset( heb een automaat cvt )
Als dit mogelijk is dan vervang ik de grootlicht ook voor led.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groet Herbert
erichendri

Re: Dimlicht outback

Bericht door erichendri »

De adaptiewaarden van motor en bak gaan weer naar het nulpunt.
Als je dan weer gaat rijden leert hij dat weer in.
En je radio ben je zijn geheugen kwijt.
Let wel of die een code heeft.

Eric
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Subaru zet geen codes op de radio.
Loskoppelen van de accu kun je dus zonder al te veel gedoe doen.
"I feel Legacy"
quikfit

Bericht door quikfit »

Ik heb laatst de xenon peertjes vervangen...een wereld van verschil.

https://www.osram.com/apps/gvlrg/en_COM

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Twijfelaar

Duidelijk, en heeft er al iemand de peertjes vervangen voor led?
Twijfelaar

Nou de kogel is door de kerk, led gaat het niet worden want het is niet goedgekeurd helaas, dus nu twee nieuwe 5k Phillips xenon gekocht.
Alleen nog even uitvogelen of ik er zo bij kan of dat ik het binnenscherm toch moet verwijderen, wat dus ook veel meer werk is.
Donderdag staat de auto stil dan maar eens kijken.
Mr.Q

Bericht door Mr.Q »

Bij mij waren de lenzen binnen de lampunit niet goed meer (verweerd?, vuil?)
Dus andere lampen heeft dan geen zin meer.

Heb er toen voor gekozen om de gehele lamp-unit te vervangen door aftermarket units met ingebouwde dagrijlampen en LED H7-dimlichtlampen.
En toen was er weer licht!

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... 5&start=63

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Twijfelaar

Heb de lampen maar weer teruggestuurd.
We waren gisteren bij de dealer, deze gaat de historie even opvragen bij de vorige subaru garage en dan weet hij straks waar hij is op dit punt qua onderhoud en er moet binnenkort een distriebutie riem vervangen worden.
Hij liep even een rondje om de auto, en had twee vragen; slaat de auto af als je het gas los laat en bijna bij bv een rotonde bent?
Nee hij loopt perfect , nou dat scheelt zei hij, en de tweede vraag is hoe is het zicht in het donker?
Nou laten we het daar maar niet over hebben zei ik, het is ronduit gevaarlijk.
Hij vertelde dat hij ook al van alles had geprobeerd maar dat vervangen inderdaad het beste is, Subaru heeft het probleem wel onderkend en had een coulance regeling alleen tot 10 jaar oud :'-(
Maar hij ging toch nog vragen of ze iets willen doen, anders als dat niet lukt of het word te duur dan zou ik MR.Q willen vragen waar hij de zijne heeft gekocht(of een linkje) ik zie er maar een op Ali en dat is dan ook niet duidelijk of het een set of per stuk, en er zijn geen reviews dus ik twijfel een beetje, deze kost 440 euro, ook retrofitting benaderd maar daar moet ik de lamp uit elkaar gaan halen
Mr.Q

Bericht door Mr.Q »

Complete set.
https://nl.aliexpress.com/item/10050060 ... pt=glo2nld
(heeft nu ook een dynamisch knipperlicht)

Als je het durft/kan is dit ook een optie:
https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... pt=glo2nld
of:
https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... pt=glo2nld

Beetje kit erbij:
https://nl.aliexpress.com/item/40000840 ... pt=glo2nld

En wachten tot moeder de vrouw uit huis is, om gebruik te maken van de oven.......

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Twijfelaar

De prijzen zakken wel al iets, nu onder de 700 euro per set, maar het blijft veel geld.
Toch moeten we binnenkort wel iets gaan doen het is in het donker icm regen echt gevaarlijk.
sufos

Bericht door sufos »

Twijfelaar schreef: 12 nov 2023 09:12 Duidelijk, en heeft er al iemand de peertjes vervangen voor led?
Ja ikke zei de gek, wel een Outback 2008. Zat "gewoon" halogeen in en die vervangen voor een paar ledlampen van ALi. Is al een stuk beter maar of ik het genoeg vind dat weet ik nog niet. Anders moet ik ook aan paar nieuwe units. Maar vind ik een hoop geld voor zo'n oude auto.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Twijfelaar

Nog even contact gehad met de dealer, hij wou met alle liefde de ali lampen erin zetten maar kon daar natuurlijk geen garantie op geven.
Hij had nog wel een ander idee, namelijk niet xenon koplampen nieuw bestellen bij Subaru daarin zit dan een h7 lamp, deze gingen ze dan verwisselen voor een ledlamp dan zit je op ongeveer 850 euro voor de hele set, maar dan heb ik ook garantie en origineel Subaru.
Dit heb ik maar gedaan, Ali is iets goedkoper maar als er iets mee is dan heb ik niks, dit gaan ze in de eerste week januari doen samen met distributie vervangen.
Is bizar hoeveel dat scheelt, dezelfde koplamp maar dan in xenon is 1300 euro per stuk!
sufos

Bericht door sufos »

Led lampjes koop je al voor een paar euro per stuk, de betere zijn dan wat duurder, maar voor rond de €35 ben je dan wel klaar. Nieuwe unit is natuurlijk altijd beter, maar alleen als het ook echt nodig is.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Twijfelaar

Dat moet of een nieuwe reflector erin, het probleem is dat de reflector aangetast is en het licht niet meer naar voren brengt, en de koplampen zijn dof na 2 ton, dit is wel weer redelijk weggepolijst maar daar blijf je mee bezig.
sufos

Bericht door sufos »

Ok, helder.

Maar het was niet hoe je de vraag begon dus dat heeft wellicht gezorgd voor wat verwarring.

Twijfelaar schreef: 12 nov 2023 09:12 Duidelijk, en heeft er al iemand de peertjes vervangen voor led?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Ik probeer dit probleem te begrijpen. Je schrijft dat de reflector van de koplamp is aangetast en dat moet de oorzaak zijn van de slechte lichtopbrengst.
Maar het betreft toch een projectorlamp? (dus met zo'n glazen bolle lens)

Doet die reflector dan nog zo veel voor het dimlicht?
Zelf kamp ik ook met zeer matig licht in de Spec B. Advies om nieuwe xenonlampen te kopen leek mij heel lang de oplossing. Echter nog nooit besteld, want ik rijd niet heel veel in het donker en vind de aanschaf voor een setje goede lampen ook best stevig.
Nu echter met de verhalen van de generatie na mijn auto vrees ik dat het wellicht ook gewoon aan de lampunit ligt. Ik zie alleen niets aan de reflector wat lijkt op veroudering.

Was er bij jou wel echt iets te zien aan de unit zelf?
"I feel Legacy"
Twijfelaar

sufos schreef: 15 dec 2023 09:46 Ok, helder.

Maar het was niet hoe je de vraag begon dus dat heeft wellicht gezorgd voor wat verwarring.

Klopt dat was de beginvraag, daar kwamen allerlei dingen uit en zo komen uiteindelijk hier op uit.
Twijfelaar

SP-Boxer schreef: 15 dec 2023 12:44 Ik probeer dit probleem te begrijpen. Je schrijft dat de reflector van de koplamp is aangetast en dat moet de oorzaak zijn van de slechte lichtopbrengst.
Maar het betreft toch een projectorlamp? (dus met zo'n glazen bolle lens)

Doet die reflector dan nog zo veel voor het dimlicht?
Zelf kamp ik ook met zeer matig licht in de Spec B. Advies om nieuwe xenonlampen te kopen leek mij heel lang de oplossing. Echter nog nooit besteld, want ik rijd niet heel veel in het donker en vind de aanschaf voor een setje goede lampen ook best stevig.
Nu echter met de verhalen van de generatie na mijn auto vrees ik dat het wellicht ook gewoon aan de lampunit ligt. Ik zie alleen niets aan de reflector wat lijkt op veroudering.

Was er bij jou wel echt iets te zien aan de unit zelf?
Nee, sterker nog als ik hem bekijk als mijn vrouw aan komt rijden dan denk ik niet daar brand niks, maar kennelijk is het licht dan zo verstrooid dat het de weg niet meer bereikt.
Subaru heeft na lang zeuren van de Nederlandse importeurs het toegegeven en een coulance regeling opgezet, maar alleen tot 10 jaar na het bouwjaar, de mensen die in een oudere auto rijden moeten maar zien hoe ze het in het donker doen.
Twijfelaar

Gisteren is de outback bij de dealer geweest voor de distributie vervanging en de nieuwe koplampen, tuurlijk zie je dat het nieuw is, superheldere koplampen je ziet bij daglicht geen verschil, ook lijkt het net of de Xenon er nog gewoon zit dus geen rare voorkant nu.
Was een flinke rekening natuurlijk maar goed, van de weg af raken omdat je niks ziet is ook duur.
Vanavond maar eens kijken hoe veel licht we nu hebben.
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Ben benieuwd!

Ik kwam trouwens op Marktplaats een bedrijfje tegen dat de koplampen van jouw model reviseert en verkoopt. Die geeft in de advertentietekst aan dat de lampen bekend staan om de verbrande spiegels.
"I feel Legacy"
Raph

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef: 04 jan 2024 11:29 Ik kwam trouwens op Marktplaats een bedrijfje tegen dat de koplampen van jouw model reviseert en verkoopt. Die geeft in de advertentietekst aan dat de lampen bekend staan om de verbrande spiegels.
Is dat toevallig Headlight Conversions uit Rotterdam?
Link naar de website: https://smith-one.com/headlightconversions/nl/
Twijfelaar

Gisteravond de eerste 'donkere' rit gehad, bizar het verschil.
Wat een licht, en na 2 min denk je wat is hier nu zo bijzonder aan? zo hoort het toch gewoon.
Dit is net als onze 2017 model Honda CRV die standaard led-verlichting had.
Ik weet het het is veel geld maar ook echt de moeite waard
Twijfelaar

Raph schreef: 05 jan 2024 01:10
SP-Boxer schreef: 04 jan 2024 11:29 Ik kwam trouwens op Marktplaats een bedrijfje tegen dat de koplampen van jouw model reviseert en verkoopt. Die geeft in de advertentietekst aan dat de lampen bekend staan om de verbrande spiegels.
Is dat toevallig Headlight Conversions uit Rotterdam?
Link naar de website: https://smith-one.com/headlightconversions/nl/
Daar staat onze outback van 2011 niet tussen.
Heb al eens eerder een bericht gestuurd naar een andere die kon ook alles vervangen inwendig nooit meer wat van gehoord.
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Opgelost en tevreden ermee. Daar gaat het maar om.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Die firma betrof het inderdaad. Op marktplaats verkopen ze lampunits voor jouw model Outback, maar kan zijn dat het geen HID units waren, of juist wel. Maakt niet uit, tevredenheid telt! Mooi!

Ik heb voor de Legacy BP gevonden dat je nieuwe reflectoren incl. glas kunt kopen. Dat begint bij ca. €500,- voor het setje. Maar als het probleem in de projector zit los je daar niets mee op. Headlightconversions had het tenslotte over een verbrandde spiegel.
"I feel Legacy"
Twijfelaar

Even een plaatje bij het praatje, jammer dat ik geen foto had hoe beroerd het was voor die tijd.

https://myalbum.com/album/pQ7g8ox5FqTvU ... 84a287f0dd
danielvanderwoude

Bericht door danielvanderwoude »

Oké ik heb ook weinig lichtopbrengst met de Outback BR.. Bedankt Twijfelaar voor de verwijzing naar je topic.

Volgende week op vakantie dus wat is nu nog mogelijk.. Op zich zie ik het best zitten om met retrofitsetje aan de slag te gaan maar dan na de vakantie. Heeft het zin om voor nu alleen nieuwe xenon lampen er in te zetten en later het doffe spiegel probleem op te lossen? Of is het probleem niet de lamp maar echt alleen het spiegelglas?
Twijfelaar

Heeft geen zin de reflector is het probleem
Plaats reactie