Oververhitte motor Forester zonder aanwijsbare oorzaak

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Lex van Binsbergen

Oververhitte motor Forester zonder aanwijsbare oorzaak

Bericht door Lex van Binsbergen »

Mijn Subaru Forester kent een paar problemen, de vorige eigenaar besteedde weinig aandacht aan het onderhoud. Zijn garage adviseerde mij al 4 nieuwe bougies, een set nieuwe bougiekabels en een nieuwe distributieriem. Die zijn besteld en gaan worden gemonteerd, maar er is een ander probleem waar ik niet uit kom.
De motor wordt na enige tijd te heet, niet meteen als hij op bedrijfstemperatuur is, maar enige tijd later. Ook lijkt de temperatuur te schommelen. Er lekt nergens koelvloeistof, er is geen stoom op de hete motor, geen witte rook uit de uitlaat, geen schuim op de dop van de olietoevoer, zowel de hoofd koelmotor als de hulp koelmotor werken prima, maar het oliepeil is ver boven maximum.
Hoe dat heeft kunnen ontstaan weet ik niet, want de vorige eigenaar is dood en ik kan het hem niet vragen.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de oververhitting van de motor of moet ik eerder denken aan een defecte thermostaat?
Wie zet mij op het juiste spoor?
Alvast dank voor de reacties!
subfan

Re: Oververhitte motor Forester zonder aanwijsbare oorzaak

Bericht door subfan »

Hallo,

Draait de koelfan wel, bij airco beide, sensor nog goed?
Thermostaat testen. ( in een waterpannetje incl thermometer op de kookplaat.)
Thermostaat en waterpomp eventueel vervangen bij de distririem.
Radiator nog wel open en wel onder druk?
Koelsysteem vrij, geen knik in warme slangen die bij een koude motor weer mooi rond is!!! Ooit bij een opgevoerde 2ltr. Abarth gehad.

Oliepeil is lastig bij deze motor.
Aan 1 kant van de peilstok bij koude motor tot de bovenste inkeping, niet tot er boven.
Dan zal de andere zijde er een paar mm onder staan.
Afgevuld met de waarde incl. filter zonder die te vervangen, dat geeft een te hoog peil.
(Er zijn automerken die het filter om en om vervangen. Subaru elke keer.)
Stinkt de olie naar benzine / hoe is het verbruik?
Verschillende oude TDI motoren zijn kapotgelopen door diesel in de olie...

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
JSE

Bericht door JSE »

Zal wel lucht in het koelsysteem zitten.
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Voor nood kun je de kachel flink op warm zetten. Als het goed is zakt de temperatuur dan.
Met de distributieriem gelijk waterpomp en thermostaat wisselen. Ws heb je dan het probleem getackeld. Bij mijn vorige (125 pk) Forester stond de temperatuurmeter vastgespijkerd op één plek. Zag hem zelden bewegen, zelfs met sleurhut erachter. Het koelsysteem is echt ok.
Nog een mogelijkheid die makkelijk te controleren is: De luchttoevoer door de grille heen. Airco condensor en radiateur even bekijken of die niet dicht gekoekt zitten met vuil en insekten.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Mrdjc

Bericht door Mrdjc »

Zou inderdaad eens even naar de thermostaat kijken, als die niet open gaat krijgt het nooit de kans om via de radiateur te stromen om weer af te koelen.

Thermostaat vervangen kost een uurtje incl opnieuw ontluchten / en paar tientjes aan materiaal (Als je de koelvloeistof hergebruikt)
Dan kan je hem gelijk ook testen met wat kokend water om te kijken of hij nog open gaat.

Mocht hij wel gewoon open gaan dan is de vraag of de radiateur wel goed doorstroomt / geen troep erin heeft zitten.
Demonteren en achterwaarts een keer doorspoelen, kijken of er troep uitkomt.

Als het binnen wel loeiheet word op de kachel dan zou ik de waterpomp zelf niet zo 1-2-3 verdenken, maar gezien je toch de riem gaat vervangen kan je die ook gelijk meepakken.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
jakkerma

Bericht door jakkerma »

Check of de koppakking(en) goed zijn?
mikage

Bericht door mikage »

Ik heb jaren geleden een Daihatsu Feroza gehad. Die had ook een dergelijk probleem waarbij het de ene keer langer duurde voordat alles te heet werd, en daarop vrijwel direct. Dat was ook onverklaarbaar. Dat bleek uiteindelijk de katalysator te zijn. Het keramiek in de katalysator was kapot gegaan en de brokstukken hielden het uitlasgas voor de uitgang van de katalysator de ene keer meer tegen dan de andere keer. Alles leek goed te lopen en toch werd hij om de haverklap te heet. Mocht je er niet uitkomen, denk dan hier ook even aan.
subfan

Bericht door subfan »

Hallo,

Dat zou het probleem ook kunnen zijn.
Hetzelfde gehad en er tussenuit gehaald.
Haalde daarna nog net de APK waarden.
Denk alleen dat hem er uit halen bij de Forester niet goed gaat bij de APK.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
mikage

Bericht door mikage »

Mocht je er niet uitkomen, denk dan hier ook even aan.
Nog even ter aanvulling: Houd je hand even achter de uitlaat als hij nog goed loopt. Dan voel je een bepaalde druk op je hand. Als de katalysator kapot is en het uitlaatgas tegenhoud, dan zal de druk die je voelt ook beduidend minder zijn. Dat kan een duidelijk signaal zijn dat daar ergens iets niet goed is.
erichendri

Bericht door erichendri »

Schalkwijd adviseerd altijd en monteerd zelf ook altijd een originele waterpomp.
Heeft een hogere opbrengst dus minder koelings problemen.

Eric
Plaats reactie