Olie verbruik

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Olie verbruik

Bericht door Roelo »

Waarschijnlijk al veel over geschreven, maar het olieverbruik blijft me tegen vallen, en misschien hebben jullie tips.

Huidige km stand: 251.000.
Blok: 2.0 turbo
Verbruik: zo'n beetje 1 liter op 3000 km

Laatste keer olie ververst zo'n 13.000 geleden. Ik heb een 5W40 Motul klaarstaan voor de wissel maar komt er niet van. Maar heb dus al 2,5 liter bijgegooid (Valvoline 10W40 meestal).

Nu de vraag: heeft olie verversen wel zin want ik gooi er toch elke 3k een liter bij? En als ik vervang, is die 5W40 dan een goeie?

Ik zie verder geen lekkages, en geen blauwe rook uit de uitlaat. Ik verdacht de turbo van wat lekkage, en hoopte dat dit met montage van de TD04 opgelost zou zijn, maar helaas...
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Olie verbruik

Bericht door boswachterfan »

Ik gebruik ook motul. 8100 xclean 5w40. Mijn 2.5 XT gebruikt een halve liter op 10k bij een gematigde rijstijl. 1 liter op 3000 is best wel wat. Uit mijn motorfiets ervaring weet ik dat een ander merk olie en viscositeit flink kan schelen in het verbruik. Ik denk dat ik die motul eerst eens zou proberen. Het hangt uiteraard ook wel van je rijstijl af. En hij heeft natuurlijk wel een respectabele km stand.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Olie verbruik

Bericht door Roelo »

Ik rijd de auto altijd eerst netjes warm, maar als-ie warm is ja dan mag ik hem af en toe wel eens op zijn staart trappen.
De eerste liter ging er trouwens in toen ik heb hem gekocht (particulier) dus moeilijk te zeggen hoelang het peil al zo laag stond.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olie verbruik

Bericht door SP-Boxer »

Een 2.0 turbo met 1 op 3000 is niet echt fris. Bij een 2.5 is het niet ongebruikelijk, maar bij een 2.0 hoort het pertinent niet.

Blauwe rook zul je bij dit verbruik niet snel zien, dan moet het nog veel erger worden. Als er dan ook geen lekkages zijn... dan vrees ik toch dat er voorheen niet zachtzinnig met het blok is omgesprongen.

Overigens zal het met de 5W40 niet beter worden vrees ik. Koud zal het verbruik wellicht zelfs nog wat hoger zijn.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Olie verbruik

Bericht door DucATIRadeon »

check het blok of er ergens olie lekt.

had met mijn 2.5 non-turbo een olie zweet langs de kettingkast (was een nieuwe "kwaal" bij de FB25 motoren), dat was opnieuw gekit en sindsdien geen olie hoeven bij doen!
bij de EJ25 turbo van zoonlief was de olie dusdanig aangekoekt dat de zuigerveren vast zaten in de zuigers en niet meer schraapte! maar omdat er ook een kras in de cilinderwand was heeft hij een nieuwe stortblok gekocht en na normaal inrijden is het verbruik zelfs afgenomen naar 1L in de 10.000+! en nee geen lekke koppakking(en)!.

de EJ20 turbo van de vorige WRX had nagenoeg geen olie verbuik en die werd wel met enige regelmaat goed belast!
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Olie verbruik

Bericht door Roelo »

thanks DucATIRadeon, maar hoe kom je daar achter zonder het blok er eerst uit te halen?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olie verbruik

Bericht door quikfit »

Alhoewel ik er geen voorstander van ben kan je het blok ook eens 'spoelen'.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Olie verbruik

Bericht door DucATIRadeon »

Roelo schreef: 01 jun 2023 08:59 thanks DucATIRadeon, maar hoe kom je daar achter zonder het blok er eerst uit te halen?
onder de auto liggen en de plastic schermen weg peuteren en goed kijken met een zaklamp.
bij de EJ25 turbo kwamen de oliespetters letterlijk uit de uitlaat tegen de garagedeur! na de blokwissel het oude blok mee genomen (specifiek om gevraagd) en gedemonteerd met zuigers die bijna geen weerstand hadden met glijden, en met de zuigers in mn handen de olieschraap veren letterlijk eruit moeten trekken en wrikken. eenmaal los en opnieuw gemonteerd hadden de zuigers weer glij weerstand.

ik heb het vermoeden, met jouw km stand, dat jouw motor een EJ20 blok betreft dus met riem aangedreven nokkenassen.
niet dat dat uitmaakt, maar met een goede zaklamp onder de auto zou je een oliewaas moeten kunnen ontdekken, als dat het geval is.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Olie verbruik

Bericht door boswachterfan »

Dit schiet me te binnen, omdat je schrijft dat je er regelmatig lekker mee doorrijdt: Wellicht zou je de carterventilatie eens na kunnen kijken en misschien een olie opvang moeten installeren. Het is bij mijn auto 1 keer gebeurd dat hij vol in de toerenbegrenzer ging (zoonlief schakelde terug ipv op :-@ :-@ :-@ ). De eerstvolgende koude start blies hij een enorme wolk blauwe rook uit. Paniek in de tent, ik had de auto net. :-O Ik durf het nu te zeggen, ik heb er een nacht niet van geslapen. De volgende koude start blies hij nog een klein wolkje en daarna nooit meer. Zoeken, zoeken, zoeken - uiteindelijk las ik iets over overtoeren/overdruk bij getunede motoren i.c.m. met teveel olie in de motor (peil stond iets te hoog toen) en moderne synthetische olie die meer kleeft dan oudere oliesoorten. De clou: Olie blijft na het rijden op hoge toeren met hoge turbodruk in de carterventilatie kleven en wordt later de motor in gezogen. Montage van een zgn. oil catch can verhelpt dit.
Heel verhaal, maar misschien helpt het bij de zoektocht.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Olie verbruik

Bericht door Roelo »

Dank je boswachterfan! Olieverbruik was voor tuning ook al vergelijkbaar, maar ik ga het in het achterhoofd houden .
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Plaats reactie