Knop instelling bandendruk

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Knop instelling bandendruk

Bericht door Foeks »

Goedendag

Langs deze weg een vraagje?

Betrefd instelling bandendruk.
Stand 1
chauffeur+ passagier
2.1 bar

Stand 2
chauffeur meerdere passagiers + koffer belading
2.1 bar

Stand 3
Chauffeur meerdere passagiers + belading + trailer (caravan in mijn geval).
2.7 bar.

Mijn vraag?
Wat doen deze standen eigelijk?
Kan iemand mij dit vertellen?

Mvg
Foeke.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Knop instelling bandendruk

Bericht door SP-Boxer »

Met stand wordt gewoon de aanduiding op de sticker in de deurstijl bedoeld toch?

Een band heeft een bepaald draagvermogen (deze staat op de band aangeduid), maar dit draagvermogen is enkel bij de maximaal toegestane druk in de band. Bij een lagere bandenspanning neemt het draagvermogen af.
Bij meer belading zal 2,1 bar niet meer toereikend zijn voor het benodigde draagvermogen. Ga je de band dan toch verder beladen, dan zal de temperatuur van de band tijdens het rijden te hoog oplopen met daarbij een verhoogd risico op een klapband. Tevens zal de band meer "zwabberen" en dus een minder prettig weggedrag vertonen.

Altijd op de maximale druk rijden zou kunnen (sommigen doen dat ook), maar je rijdt dan wel op vrij harde banden wat aangaande het comfort weer als negatief ervaren kan worden.

Op de sticker zal opvallen dat de verhoging van de achterbanden groter is bij meer belading dan de verhoging van de voorbanden. Dit wordt weer voorgeschreven omdat er met lading en/of trailers relatief gezien meer last op de achteras drukt.


Ik twijfel nog of ik de vraag goed interpreteer, maar hopelijk heb ik hiermee de sticker in de deurstijl voldoende toegelicht.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Knop instelling bandendruk

Bericht door mikage »

SP-Boxer schreef:......Tevens zal de band meer "zwabberen" en dus een minder prettig weggedrag vertonen.
Ik zet de achterbanden op 2,7 bar als ik met de caravan rijdt. Mijn ervaring is dat wanneer de achterbanden van de auto op 2,7 bar staan en de banden van de caravan op 4,5 bar, dat dan de gehele combinatie stabieler op de weg ligt dan wanneer ik de achterbanden niet zo hard oppomp.
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Re: Knop instelling bandendruk

Bericht door Foeks »

SP-Boxer schreef: 20 apr 2023 22:19 Met stand wordt gewoon de aanduiding op de sticker in de deurstijl bedoeld toch?
Hi Boxer.
Het heeft er mee te maken, maar mijn auto heeft een speciale knop waarbij ik de waarden ook kan instellen.
Ik kan het wijzigen door de knop ingedrukt te houden, stand 3 is voor belading caravan waarbij ik de banden inderdaad op 2.7 bar zet.
Je zat goed maar ik wil weten of er ook aan de auto iets gebeurd (andere configuratie) ofzo.
Bijlagen
knop.jpg
instelling
instelling
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Knop instelling bandendruk

Bericht door quikfit »

Dit is zijn volgens mij de standjes voor de verschillende bandenspanningen (sticker) zodat er niet steeds alarm word geslagen als je de bandenspanning na je caravan weer aflaat.

https://www.subaruoutback.org/threads/h ... rk.257249/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Knop instelling bandendruk

Bericht door SP-Boxer »

Ahhh, betreft een voertuig met TPMS. In dat geval slaat Quikfit de spijker op zijn kop.

Ik ben niet zo bekend met dat moderne spul :mrgreen:
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Knop instelling bandendruk

Bericht door DucATIRadeon »

moet je wel consequent zijn en de juiste TMPS stand weer selecteren na de sleepdienst.
standaard staat nr 1 dacht ik (staat in het boekje goed uitgelegd overigens, maar is wel een boek van bijna pak papier dik!)
Plaats reactie