Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door mikage »

Eergisteren getankt. Daarna zo'n 70 km gereden en vanmiddag ging het motormanagent branden en het lampje van de hillholder/-assist. Het beeldschermpje gaf heel even iets van uitlaatsysteem aan en iets van het remsysteem. Het handboek suggereerde dat ik direct naar de dealer moest gaan.
Omdat ik geen zekering van de hillassist kon vinden dacht ik in eerste instantie dat dat ANWB en daarna dealer zou worden. Gelukkig heb ik een partner die nogal goed is in zoeken op internet en die kwam met de ongeloofwaardige oplossing: Heb je al naar de tankdop gekeken? Ehhh, nee. Dat heb ik niet gedaan. Want wat heeft in vredesnaam een tankdop te maken met de hillassist? Maar goed, als jij dat wilt....

Dus tankdop losgehaald (toen viel mij al op dat er geen vacuüm gezogen werd). Even de rubber ring en de monding van de tank schoongemaakt. Dop er weer op. En........ Probleem opgelost!!!!

Dus vanaf nu bij een brandend motormanagement en brandend hillassist: Tankdop!!! Waarom? Geen flauw idee. Maar het internet zegt het, dus zal het wel goed zijn. Toch?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door Raph »

Knap gevonden!
Ben wel benieuwd naar de achterliggende oorzaak...
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door jakkerma »

Vertelt ie toch?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door Raph »

jakkerma schreef: 16 apr 2023 19:20 Vertelt ie toch?
Nee dat vertelt-ie niet:
mikage schreef: 16 apr 2023 18:43 wat heeft in vredesnaam een tankdop te maken met de hillassist?
[...]
toen viel mij al op dat er geen vacuüm gezogen werd.
[...]
Dus vanaf nu bij een brandend motormanagement en brandend hillassist: Tankdop!!! Waarom? Geen flauw idee.
Mikage stelt dat het iets met vacuüm zuigen te maken heeft. Maar hij heeft net als ik geen idee waarom het daarmee iets te maken heeft.
Dus als je het wel weet: the floor is yours! :-)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door sufos »

Ik denk dat je het hier moet zoeken ;-)
Afbeelding
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door Mrdjc »

Tsja... moderne emissie systemen...

Hij verwacht dat hij een onderdruk kan creëren in het brandstof circuit om ook de benzine dampen te kunnen verbranden en de wereld te kunnen redden van zijn ondergang.
(Daarom heb je meerdere leidingen die van en naar de benzine tank toe gaan.)

Er word namelijk een klepje bij bepaalde toerentallen opengezet die de benzine dampen vanuit de tank direct het inlaat spruitstuk in probeert te laten zuigen om mee te laten verbranden, nou kan je al raden wat er gebeurt als je een vacuum lek hebt ;-)

Als hij geen onderdruk kan creëren tijdens normaal gebruik betekent het dat er "ergens" een lek is in het systeem! En daar gaan de bomen en ijsberen van dood enzo.

Dus bedankt voor het redden van de wereld :-p

En waarom al die waslijst aan lampjes... "Emissie storing" = noodloop. Dan worden alle overige dingen zoals cruiseconrol etc ook uitgezet. Want ijsberen en pandas enzo.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door erichendri »

Dampen worden opgeslagen door een koolstoffilter en onder bepaalde omstandigheden via de klepje weer leeggezogen.
Volgens mij komt er een lichte overdruk in je tank.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 17 apr 2023 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door mikage »

Maar waarom gaat het hillassist lampje branden? En waarom gaat dat uit als je de tankdop er af haalt en weer op zet? Ik vind dat heel vreemd. En daarbij: Een gemiddeld mens denkt niet bij een motormanagement probleem en een hillassist probleem: Laat ik de tankdop er maar eens afhalen.

(NB: door motormanagement ging de noodloop wel aan: Dus geen cruisecontrol; S ipv I drive).
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door DucATIRadeon »

zal wel een symbool combinatie zijn gekozen volgens een eeuwenoude traditie in de Japanse cultuur.
de standaard lampjes gaan al aan en daar raak je aan gewend dus negeer je ze. doe er een andere rare symbool erbij en je bent getriggert, kijk maar naar je eigen reactie.

tankdop los en weer dicht = het onderdruk weg halen, om weer bij de normale logica voorwaarden te komen voor normaal gebruik.
weet niet of het ook bij autos zo is, bij motoren zit de tank ontluchting in de dop zelf. als het hetzelfde is als bij auto's, mogelijk werkt de ontluchting niet in de dop (waarmee onderdruk in de tank met dooie pandas tot gevolg)?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door Mrdjc »

Zoals ik al eerder aangaf is het brandstof systeem een gesloten systeem.
Je wilt niet dat er benzine dampen uit de tank ontsnappen.

Tankdop zelf zorgt ervoor dat dit systeem dicht is en ook dat er een onderdruk gerealiseerd kan worden om de dampen te kunnen verbranden.

Hillassist is dan ook logisch, er is immers een probleem met vacuum. (Je kan geen vacuum opbouwen want de tank staat in verbinding met atmosferische druk.)

Hillassist werkt op vacuum.
Als je die vaccuum niet kan garanderen betekent het dat hillassist mogelijk spontaan niet meer werkt zoals het bedoeld was en je auto achteruit begint te rollen terwijl je het niet verwacht ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door mikage »

Wat @Mrdjc zegt komt overeen met wat mijn dealer mij zei over dit probleem. Het systeem gaat in de fout door een niet goed afdichtende tankdop.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door erichendri »

Hillassist op vacuuüm?
Dat werkt toch op remdruk en veerspanning.
Geen vacuuüm is dan ook geen rembekrachtiging.

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door Mrdjc »

erichendri schreef: 18 apr 2023 20:29 Hillassist op vacuuüm?
Dat werkt toch op remdruk en veerspanning.
Geen vacuuüm is dan ook geen rembekrachtiging.

Eric
Inderdaad, precies dat.

Veerspanning die de remdruk erop houd die met de rembekrachtiging tot stand komt.. ;-) :-p

Al geef ik toe dat het raar is, hij sluit ten slotte (Met druk erop) het systeem af zolang de koppeling en rem ingeduwd worden. Als hij afgesloten is kan de druk ook niet meer weg, ook niet als er een vacuum lek is...
Maar goed, dan zal een of andere amerikaan Subaru wel weer aanklagen dat ze niet verwacht had dat ze zo hard het pedaal moest induwen en haar auto achteruit rolde... de showroom van een lamborghini dealer in.. :'-)

Dit gaat toch om een 2008 model Forester of niet? Met een mechanische hill-assist?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door mikage »

Dit gaat over een Forester uit mei 2014
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door SP-Boxer »

Een Forester uit 2014 zal geen mechanische hillholder hebben. Dit lijkt me elektronisch geregeld.

Ze zullen voor bepaalde storingen wel een bepaalde "kerstboom combinatie" hebben bedacht in Japan. Niet te lang over nadenken zou ik zeggen :-)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Motormanagement + Hillassist = Tankdop

Bericht door mikage »

Dit is wat mijn dealer (A.J. van Luth Tangenberg Assen) mij over dit probleem zei:

Als je leest in de reacties dan geven ze daar inderdaad uitleg over het vacuüm in de tank. Allerlei systemen zijn met elkaar verbonden waardoor inderdaad meerdere systemen in storing gaan. Soms kan je door een defect aan het emissiesysteem zelfs enkel een abs storing krijgen waardoor het zoeken wordt. Gelukkig valt dat bij Subaru reuze mee. Maar inderdaad het systeem gaat in de fout als gevolg van de niet goed afdichtende tankdop. In de dop zit inderdaad een ventiel die de drukken in de tank op die manier regelen.
Plaats reactie