Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Motoren, injectiesystemen etc.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door *thomas* »

Gewoon een tip: gebruik op partsouq je chassisnummer, vervolgens kan je het 'oem' onderdeel opzoeken.

Dat kan je daarna gebruiken op sites als winparts of autodoc om het juiste te gebruiken. Zoals reeds is gezegd: doe die bosch maar retour en bestel denso of ngk.
Gebruikersavatar
soeb
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 dec 2020 00:32

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door soeb »

Off Topic. Ik heb nog een bagagerollo liggen. Mag je hebben als je wilt. Wel pre facelift, maar dat zal niet uitmaken denk ik
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

oh super, heel graag! Waar kan ik deze ophalen?
Wellicht even contact via pb.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Tijd voor een update. Het einde is in zicht!

Even een overzicht van wat ik gedaan heb.
- Kleppen gesteld. Hiervoor zijn de nokkenassen eruit geweest en zijn er totaal 12 stelbekers uitgewisseld. Ik heb er nu nog een paar over. Ik zal een ander topic starten voor onderdelen die ik over heb. De motor is erin gebleven en dat ging eigenlijk prima, wel iets gelift om beter bij de bougies en de boutjes van de kleppendeksels te kunnen.
- Distributie vervangen incl. rollen en spanner. Alle rollen waren versleten, dwz liepen droog. De waterpomp wilde ik ook vervangen, maar die paste niet en de oude bleek nog prima. Dat doe ik alsnog bij de volgende keer dat er kleppen gesteld moeten worden.
- Klepdekselpakkingen en nokkenaskeringen vervangen. Deze waren allemaal nog in opvallend goede staat.
- Geleiderol en spanmechanisme multiriem vervangen en ook beide multiriemen.
- Vloeistoffen vervangen. Olie, remvloeistof, koelvloeistof. Bakolie en diff. doe ik binnenkort nog even als ik een brug tot m'n beschikking heb.
- Remklauwen voor vervangen. LV zaten de zuigers vast en na demontage bleek er eea aan roest op de zuigers te zitten. Getwijfeld om zelf ff te reviseren, maar de makkelijke weg gekozen: gereviseerde remklauwen gekocht.
- Remschijven en -blokken vervangen door nieuwe van Brembo. Voor geperforeerde schijven gekozen, gewoon voor de looks. 8-)
- Verlagingsveren van H&R gemonteerd. -35mm V&A. Voor zie ik eerlijk gezegd niet zoveel verschil nog, hopelijk zet het zich nog een beetje. Achter staat ie perfect.
- Achter nieuwe Kayaba gas schokdempers gemonteerd. De oude waren niet lek, maar toch wel wat minder stug dan gewenst, zeker in combinatie met nieuwe veren leek me dat een goed idee.
- Nieuwe accu gemonteerd: Varta Silverline. De oude was al slecht en die heb ik helemaal om zeep geholpen toen het binnenlichtje is blijven branden.
- 4 bouten van de remzadels vervangen (901130011). Duur grapje bij Subaru in NL: €5 per boutje waar ik ze online vanaf $1 kon vinden.
- Nieuwe gebruikte Radio-CD wisselaar gemonteerd. Bij de oude werkte de display van de kachel en de CD-wisselaar niet.
- Bluetooth "kastje" gemonteerd met handsfree belfunctie. Kan ik zoals ik gewend ben gewoon muziek podcasts streamen.
- Handrem vervangen door een gebruikt exemplaar omdat de oude beschadigd en smerig was.
- Afneembare trekhaak goed schoongemaakt, ontroest en gesmeerd zodat ie weer soepeltjes werkt.
- Nieuwe kentekenplaat voor, de oude was nogal verfrommeld. Nieuwe zwarte kentekenplaathouders gemonteerd.
- Koplampen gepolijst. Begonnen iets mat aan te slaan, maar dat was snel opgelost.
- Oh ja, alle filters vervangen natuurlijk.


Wat nog nog gaat gebeuren:
- 4 nieuwe banden. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 in 225/45R17. Een maatje breder om de wielkasten iets meer te vullen en de tellerafwijkig iets te verminderen. Ik heb met de gedachte gespeeld een nieuw setje LM velgen te kopen met een lagere ET waarde om de wielen lekker naar buiten te laten komen, maar ik weet niet hoever je hiermee kunt gaan zonder in de problemen te komen met ruimte (clearance). Dus maar even achterin m'n hoofd geparkeerd. Iemand ervaring hiermee? Komt het goed met bijvoorbeeld ET35?
- Morgen een afspraak bij de bandenboer voor de banden en 4-wiel uitlijnen.

Wat mij opviel:
- Bij de remmen werden netjes bevestigingsmaterialen geleverd, maar de beugeltjes waar de blokken op zitten pasten slecht en sprongen er steeds uit, dus de oude (waar eigenlijk niks mee mis was) weer gebruikt. De nieuwe krijgen het predicaat "imitatie rommel". Deze zaten overigens bij de remklauwen (TRW) en niet bij de (Brembo) blokken.
- Bij AutoDoc denken ze voor je. :-p Ik bestelde specifieke schokdempers en ze leverden vrolijk hele andere (STARK). Toen ik reclameerde reageerden ze met: 'deze waren sneller leverbaar en zijn zelfs duurder'. Een kort online onderzoekje toonde aan dat STARK voor nogal uiteenlopende prijzen wordt aangeboden en naar mijn mening goedkoop imitatiespul is. Teruggestuurd en andere gemonteerd. Het beoogde tijdvoordeel weg en weer een week vertraging en een extra rit naar het postkantoor om de rommel terug te sturen. o/
- De bouten in onderstel en remmen zaten echt gruwelijk vastgeroest. Ik heb alles ingespoten met kruipolie enzo, maar het viel me echt op. Uiteindelijk 1 bout afgebroken; een dikke van de rem: M12 fijn.

Zo, dat is een heel verhaal geworden. Op sommige punten een oefening in geduld.
Plaatjes volgen, om de boel wat op te vrolijken. :-)
Laatst gewijzigd door Pieter040 op 15 mar 2023 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Mrdjc »

Autodoc staat er idd om bekend dit soort fratsen uit te halen.

Ik koop er (Bijna) nooit meer iets tenzij ik het elders niet kan vinden.

Gebruik tegenwoordig Daparto om rond te kijken waar in duitsland het goedkoper is ;-)
https://www.daparto.nl/

9 van de 10 keer kom ik op motointegrator.de uit (er is ook een motointegrator.nl, maar die is stukken duurder...)

En wat betreft die boutjes... gewoon uit VAE bestellen op partsouq/amayama/burjauto etc.
Scheelt echt aanzienlijk als je bereid bent een aantal dagen te wachten.

Heb echt het idee dat de inklaringskosten + BTW + verzendkosten bij de dealer gewoon doorberekend worden met nog een 25-30% marge erbovenop.


Maar zo te horen, de aanhouder wint! Hoop dat je er nog veel plezier van gaat hebben.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Thanx Mrdjc!

Wat betreft wachten op parts, dat moet je bij de dealer ook. 14 dagen op de boutjes gewacht om precies te zijn.
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen na uitlijnen en met nieuwe banden. :racing-car:
Laatst gewijzigd door Pieter040 op 15 mar 2023 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Laatbloeier »

Pieter040 schreef: 14 mar 2023 11:31 Tijd voor een update. Het einde is in zicht!
...
Zo, dat is een heel verhaal geworden.
Ja maar wel een mooi verhaal :) Hulde!
Als die auto je terug gaat geven wat je er nu aan TLC in steekt ga je er veel plezier aan beleven.
Benieuwd naar de plaatjes.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door erichendri »

Origineel, kijk ff in de velgen staat de legacy op ET55 meen ik.
Met ET35 komt hij 2 cm naar buiten.
Je kunt nu nog inschatten om te kijken of het gaat.
Bij mij (een ouder type legacy) liep het aan met diep inveren.
Mocht je toch andere velgen willen, wacht met monteren van de nieuwe banden.
Dat wisselen vinden ze vaak niet fijn.

Eric
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Zo het beest mag weer de weg op.

4 x nieuw rubber erop, vierwieluitgelijnd. Klaar om KM's te vreten.
Het comfort is ondanks de verlaagde veren nog helemaal prima, gelukkig. Uitlijning stond best redelijk. Het stuur staat nu een fractie naar rechts, eens kijken of dat de komende km's verandert, anders mogen ze dat nog even corrigeren. De auto loopt verder prima rechtuit en lekker strak door de bocht. Hier kan ik prima mee leven. De voorkant lijkt nog steeds wat hoger te staan dan de achterkant nog 1 cm lager voor zou ik niet erg vinden, maar voorlopig ga ik er niks actief aan doen.
Sub op de brug.jpeg
Nu valt plots op dat de linker uitlaat iets lager hangt dan rechts.. eens zien hoe we dat oplossen. Ja, er zijn ergere dingen te bedenken, maar de Pietje precies in me heeft er wat last van. :#

De nieuwe remmen werken direct top, dat zal alleen maar beter worden als het nog wat meer op elkaar inslijt.
Audio werkt prima, bluetooth connectie gaat pijnloos en vanzelf. Helaas valt het geluid wel tegen na de dikke audio in de A6. Dat was te verwachten en moet even in mn hoofd inslijten.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door DucATIRadeon »

mooi wat je gedaan hebt allemaal!
had voor mij 2015 outback een 2004 2.0R legacy 2004, en dat reed erg fijn, echter vond ik de vering achter vrij zacht en had ik af en toe (ja sportief rijden en drempels nemen) de achtervering helemaal in dat ie op de stootblokken beukte (met afgaan van een drempel, niet vliegend overigens voor je dat denkt).
de achterkant hing ook flauw lager dan voor.

verwacht niet dat je net als ik sportief rijd, just saying let op met verlaten van verkeersdrempels, al helemaal die lange!

overigens, als dat nog origineel is, vaak is het de radio zelf die zorgt voor mindere audio kwaliteit. in onze forester was na het plaatsen van een pioneer AVIC 720 nogwat het geluidskwaliteit aanzienlijk beter!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door SP-Boxer »

Het lijkt wel of je de einddempers van een diesel onder de auto hebt hangen... Die "dichte" eindtips zaten volgens mij enkel daar op.

E.a. hangt wel vaker iets scheef, maar jouw voorbeeld is wel heel scheef.
Mijn Legacy heeft met de RVS Fox uitlaat overigens net zo. Rechts keurig, links ook zo scheef. Moet ook nog e.a. corrigeren.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Inmiddels de eerste 1000km achter de rug. Rijdt prima. Ik vind het toerental op de snelweg wel hoog, mis echt een 6e versnelling.
De tellerafwijking is ondanks de grotere banden nog fors. 100 op de teller is 93 echte KMS.

Een vraagje voor de techneuten.
De koude start duurt lang. Ik moet zeker 10 sec doorstarten voor de motor aanslaat. Als de motor warm is, bv 30 min uit, dan is het “tikkie lopen”. Als motor koud is duurt het echt lang. Op benzine rijden en op benzine wegzetten heeft geen invloed. De tank is 1/2 vol. Hoe kan ik dit oplossen?
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Mrdjc »

Heeft jouw auto een secundaire luchtpomp?
Werkt die nog of staat er een klep half open en is hij enkel uitgeprogrameerd ipv af te doppen en uit te programeren..

Koude start is altijd op benzine neem ik aan? En warm?

De compressie heb je ook al gemeten neem ik aan (Keertje warm en koud)

En start hij moeizaam (zwaar) of gaat hij zowel warm als koud met de zelfde snelheid rond?

Ik zou even de temperatuursensor van het blok uitlezen, kijken of die iets logisch terug raporteerd.

Neem aan dat je de ECU ook netjes hebt gereset na al het werk dat je gedaan hebt of niet?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Mrdjc schreef: 24 mar 2023 11:50 Heeft jouw auto een secundaire luchtpomp?
Werkt die nog of staat er een klep half open en is hij enkel uitgeprogrameerd ipv af te doppen en uit te programeren..
-er zit een pomp op, maar wat die doet…

Koude start is altijd op benzine neem ik aan? En warm?
-Start is altijd op benzine, koud en warm.

De compressie heb je ook al gemeten neem ik aan (Keertje warm en koud)
-Ik heb alleen koud compressie gemeten en die was OK.

En start hij moeizaam (zwaar) of gaat hij zowel warm als koud met de zelfde snelheid rond?
-Startmotor gaat warm en koud met dezelfde snelheid rond. Voor mn gevoel wat langzaam, zeker met een nieuwe accu.

Ik zou even de temperatuursensor van het blok uitlezen, kijken of die iets logisch terug raporteerd.
—Ga ik doen. Kom ik op terug.

Neem aan dat je de ECU ook netjes hebt gereset na al het werk dat je gedaan hebt of niet?
-Nee, niks gereset na al het werk. Wel is de accu er meer dan een week uit geweest. Is het nodig/nuttig de ECU te resetten. Hoe doe ik dat? Ik heb een goede universele tester, maar ben niet erg thuis in Japans spul.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Mrdjc »

Accu los zou voldoende moeten zijn als het goed is.

De secundaire luchtpomp gebruikt kleppen om een pad richting de cylinderkop open te zetten om extra lucht bij de uitlaatgassen te pompen.

Zodoende krijgt het rijke mengsel (Die gebruikt word bij koud starten - Open loop) meer zuurstof om toch nog een beetje verder te verbranden/oxideren, dus warmt de cat + lamda sensor sneller op om die te kunnen gaan gebruiken om fatsoenlijk te regelen (Closed loop)

Maar doet dit enkel onder een bepaalde temperatuur.
Bij warm blijven ze gewoon dicht en kan hij vrijwel gelijk gebruik maken van de lambda sensor.

Je zou eigenlijk even een tactrix kabel eraan moeten hangen en uitlezen wat hij precies doet bij koud starten.

Lamda sensor is toch nieuw of niet?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Heb even uitgelezen. Er brandt geen storinglampje, maar er komt wel P0030 uit. Verwarming O2 sensor bank 1. Denk dat die niet veel invloed heeft op de koude start, het verwarmen zorgt er toch alleen voor dat de Open Loop zo kort mogelijk duurt.
De temperatuurwaarden die ik zie wijken niet opvallend af van de werkelijkheid.
Lambda sensor in niet vernieuwd, maar ga ik wel ff checken. Als het niet een kabel- of zekering probleempje is zal ik deze ook vervangen.

Zou het kunnen dat het benzine systeem leegloopt, terug in de tank als de motor uit is? Bij wijze van experiment had ik tig keer het contact aangezet zodat de benzine pomp steeds even draait en toen sloeg de koude motor wel direct aan. Helaas werkt dit trucje niet altijd.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door erichendri »

Bij aanzetten contact loopt de pomp 2-3 seconden.
1x zou dus genoeg zijn.
Anders een keer de druk laten meten bij een garage en eventueel een paar uurtjes laten staan met de meter nog aangesloten.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 29 mar 2023 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Mrdjc »

Zit het slangetje van de drukregelaar goed aangesloten?
Zou als je voor de auto staat links onder het inlaat spruitstuk moeten zitten.
Misschien dat deze te vroeg de pomp laat afslaan bij het primen of iets.

Als iemand voor de LPG installatie in de bedrading heeft lopen hannessen, zou het kunnen zijn dat hij niet netjes inkomt of iets bij koud? Maar ik neem aan dat het gewoon goed gewerkt heeft in het verleden.

Wat betreft de lambda, stinkt de auto naar onverbrande benzine bij koude start? Misschien is het mengsel gewoon veels te rijk....
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Dank voor de tip. Ga ik ook ff checken.

Benzinelucht heb ik op gelet maar niet geroken.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Eindelijk even een paar fotootjes delen van het resultaat.
nieuwe remmetjes.jpeg
Zo zien de remmetjes er uit, netjes toch? Het werkt prima, ook met 1500 kg aan de haak. Maar het zijn bepaald geen race-ankers.

met 35mm verlaging.jpeg
De auto staat vooral achter lager, maar voor naar mijn smaak te hoog nog, zeker in verhouding tot achter. Ben benieuwd of de leverancier van de veren hierop gaat reageren.

Rijden doet ie prima. Stuurt prima, niet super scherp, maar laat zich wel goed hard op gas door de bocht gooien. :-D
Bij enthousiast nemen van verkeersdrempels komt er achter iets aan de grond... maar daar wordt ie alleen maar lichter van. :'-) toch?
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Mrdjc »

Heb je speciale veren gekocht voor LPG? Je hebt tenslotte flink wat extra gewicht achter de achteras liggen.

Je kan heel makkelijk de hoogte meten om te zien of het binnen de normen valt vanaf fabriek, maar die zijn vrij groot.
Meten vanaf het midden van de naaf tot aan de wielkast rand erboven.

Zou 376mm +12mm/-24mm moeten zijn voor voor een 2.0R
en 375mm +12mm/-24mm moeten zijn achter.

https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/L ... index.html
Front suspension -> General description -> Specification.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Er doet zich plots een rare storing voor. Ik heb er inmiddels bijna 3000 km op zitten, maar nu houdt de motor in. Vooral met gasgeven houdt ie in. Constante snelheid gaat prima, licht accelereren ook. Het is met koude motor heftiger dan als deze eenmaal warm is.
Computer uitgelezen, geen fouten. Het voelt alsof de ontstekingsvervroeging varieert. Live data laat dit ook zien. Normaal een flinke vervroeging, met gasgeven zakt deze terug naar een graad of 6. Verder zie ik op het eerste gezicht geen rare data voorbij komen.
Iemand een idee waarom de vervroeging zo zou reageren op gasgeven? Of wat hier aan de hand is? Het is op LPG en benzine vergelijkbaar.

Nb: De storing van de lambda voorverwarming doet zich niet meer voor.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door erichendri »

Knocksensor die van slag is vrees ik.
De ECU verlaat namelijk als die sensor een pingel of rammel registreert.

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Mrdjc »

Nog een plusje voor knocksensor.

Je kunt deze loggen icm met toerental om te proberen erachter te komen of het een resonantie gerammel is of juist pingelen bij hogere toeren.
Slechte brandstof kan het ook veroorzaken.

Reset je "Geleerde" ECU waardes maar eens, waarschijnlijk verdwijnt het tijdelijk.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Pingelsensor klinkt logisch.
Waar zit ie bij de 2.0R? Dan maak ik m even los. En zoek even of ik het signaal van deze sensor ook kan uitlezen. Dat zou dit verhaal kunnen bevestigen.

Hij doet het trouwens bij alle toerentallen, dwz ik heb m niet meer in de toeren gejaagd, dat voelt niet goed als ie zo inhoudt.

Slechte brandstof durf ik wel uit te sluiten omdat ie het op LPG en benzine doet.

Bedankt voor de reacties!
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door sufos »

Slechte brandstof, bestaat dat?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Mrdjc »

sufos schreef: 19 apr 2023 08:01 Slechte brandstof, bestaat dat?
Ja... Waar de octaangehalte drastisch gereduceerd is kan zelfontbranding plaats vinden (Pingelen)

En ook kan het zijn dat de verhouding van brandbare stoffen te laag is en het zeer slecht of zelfs helemaal niet ontbrand.

Maar LPG heeft een hoog octaan gehalte dus mijn gok gaat uit naar een rammeltje die opgepikt word ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Pieter040
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2023 11:47

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Pieter040 »

Vandaag de knock sensor even opgezocht. Gasklephuis gereinigd en een paar matige vacuumslangetjes vervangen.
Om te testen de sensor aan een leiding getywrapt en rijden maar, geen verschil. Daarna sensor stekker losgekoppeld, direct motorlampje aan en CRUISE knippert. Inhouden is nu nog erger, tester geeft nu soms een negatieve vervroeging aan zelfs.
Sensor maar vervangen denk ik.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door sufos »

Mrdjc schreef: 19 apr 2023 09:54
sufos schreef: 19 apr 2023 08:01 Slechte brandstof, bestaat dat?
Ja... Waar de octaangehalte drastisch gereduceerd is kan zelfontbranding plaats vinden (Pingelen)
Welke benzine is hier in Nederland dan dusdanig laag dat zoiets kan voorkomen?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG

Bericht door Rene »

Peut dat bij de witte pomp word getankt...
Er is mij ooit eens verteld dat het bestaat uit allerlei oudere restanten die voor het gemak bij elkaar word gekieperd...
Kan best zijn dat het octaangetal onderhevig is aan verandering naarmate benzine ouder word , wat ik wel weet is dat mijn preza van die peut wat meer opslobbert dan wat je bij een merk pompstation tankt..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie