Dynamo

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Merijn85
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2015 11:48

Dynamo

Bericht door Merijn85 »

Hallo leden,

Een vraag over mijn Forester (2.0, bj. 1998): van de week bleef, na het starten, mijn acculampje branden, alsook het lampje van de handrem (ja, ook toen die niet meer aangetrokken was)... Dat acculampje deed me natuurlijk vermoeden dat de dynamo stuk is, want de V-snaar zat er gewoon nog goed en strak op. Meten voor starten gaf 12,5 volt, meten na starten gaf 11,6 volt en dat bleef zo... Kapotte dynamo lijkt mij dus? Maar dat remmenlampje... Die begrijp ik niet helemaal... Stom toeval dat precies nu ook m'n remvoering op aan het raken is? Of is er iets anders aan de hand?

Bedankt alvast!
Merijn.

P.s.: ben al aan het zoeken naar een ruildynamo...
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: Dynamo

Bericht door richardcabrio »

Maak eens een foto van de aansluitstekker van de dynamo
Ik heb er nog diverse liggen
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Merijn85
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2015 11:48

Re: Dynamo

Bericht door Merijn85 »

Uhmm tja, ik ben dus niet zo héél technisch aangelegd.., dus of ik datgene heb gefotografeerd wat je bedoelde: ik hoop het... Zo niet: niet te hard lachen, goed?

Afbeelding

Afbeelding
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Dynamo

Bericht door Verzamelaar »

Je hebt denk ik de versie met groene 3-polige stekker? Als het een tweepolige stekker is, heb ik ook nog wel een dynamootje liggen voor 30 euro incl. verzenden.
Gewoon omdat het kan.
JanKarelDorresteijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2023 21:58

Re: Dynamo

Bericht door JanKarelDorresteijn »

Ik had afgelopen week precies hetzelfde.
Lampje van de rem brandde ook.
Nieuwe dynamo erin gezet en alle lampjes waren weer uit :-D
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Dynamo

Bericht door Mrdjc »

De lampjes (Remvloeistof + accu symbooltje) zijn middels een diode aan elkaar verbonden in het dashboard cluster.

Als je dynamo "Uit staat" geeft deze een pad naar massa via de verbinding die naar het dashboard loopt

Zodra de dynamo inkomt (gaat werken) is het pad naar massa weg (Die word positief)

Dit is zo ontworpen zodat de lampjes aankomen als je het contact aanzet zodat je ziet dat ze nog werken.

In dit geval is de dynamo defect (Diodebrug waarschijnlijk overleden) dus blijft het boeltje branden.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Plaats reactie