Olie- en turbodruk.

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Olie- en turbodruk.

Bericht door joop57 »

Beste liefhebbers,

Inmiddels ruim de 1,2 miljoen km gepasseerd met 3 sub. (1 impreza+ 200k, 1 forester lpg 580k en nu forester xt met 455k).

Loop al heel lang tegen dat bekende schommelende oliepeil aan, zelfs een compleet logboek van het oliepeilen....
Gemidd. 1ltr op zo'n 3500km, altijd 5W40 synthetisch.
Rij nogal stevig, vooral bochtige bergen en snelwegen met 140+ (elke 45K weer 4 nieuwe kwaliteits banden, ai ai.. eigen schuld)

Reden voor dit nieuwe topic is dat ik me afvraag of het oliepeil met een oliedrukmeter niet beter is te controleren.
Zo ja; dan zou dat zou een hoop gedoe en nodeloze olie kunnen voorkomen.
Maar ik ben geen techneut en praat misschien onzin, net zoals het nut van een turbometer mij niet echt duidelijk is....

Hoor graag van jullie,
Groet,
Joop
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door quikfit »

Wel of geen oliedrukmeter heeft niks met olieverbruik te maken...of met peilen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door joop57 »

Dat is een snelle duidelijke reactie, dank!
Dus het is niet zo dat als er te weinig olie is de oliedruk te laag wordt?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door quikfit »

Nee.Niveau gewoon binnen de Min-Max streepjes houden ;-)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door Mrdjc »

Als de oliepijl te laag is word inderdaad je oliedruk te laag... Omdat er geen olie meer is om rond te pompen!
Dan is het dus al veels te laat.

Wanneer is je turbo voor het laatst gereviseerd, lekt deze misschien olie die hij verbrand...?

En anders, compressiemeting laten doen kijken of je zuigerveren nog goed zijn.. mogelijk zijn ze al heel ver heen en is het iets waar je gewoon mee zult moeten leven...

Neem aan dat er extern niets lekt/drupt/zweet?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door Roelo »

Hier hetzelfde, logboek en altijd olie achterin :) Ik vind de oliepeilstok ook lastig af te lezen. Zit ook rond de liter per 3-4k km. Schijnt niet eens heel erg te zijn voor deze motoren.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door DucATIRadeon »

toyota motorblokken mogen max 1L olie op 8000km verbruiken (aldus mijn collega ex-toyota 1ste monteur 8jaar lang).
de witte 2.5T wrx van zoonlief spuugde olie door de uitlaat: zuigerveren waren vast gekoekt in de zuigers. nieuw blok erin, olie peil in de gaten houden, netje warm rijden en af en toe pedaal flink in trappen. doet nu 1L olie op 15000km, net als mijn 2.5 niet-turbo overigens.

ik verwacht dat de zuigerveren wel eens vervangen mogen en de cilinders opgeruwd (ontspiegeld), desnoods opnieuw honen (voor de cilindriciteit). mag wel, na >400kkm.
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door joop57 »

Hoi allemaal.

Dank voor reacties en meedenken.
Over de gedachten van Mjcrd en DucATIRadeon over compressie en zuigerveren: hier dacht ik ook al aan. Recent is de motor inwendig met kwaliteitsmiddelen gereinigd. Resultaat was na zo'n 3.000 km nog steeds bruine olie, waar deze eerder al na 200 km pikzwart was. Deze middelen dienen ook om zuigerveren weer los te maken. Neem aan dat vervangen van zuigerveren behoorlijk wat kost...?
Zal compressiemeting vragen aan monteur. Turbo laat ik ook nakijken.
Auto wordt overigens volgens boekje onderhouden, elke 12.500 km beurt door Subaru-monteur.

En Mjcrd slaat de spijker op z'n kop met de opmerking : "als er geen oliedruk meer is, is het al veel te laat.'
Want dat raakt de kern van mijn vraag: als je de oliedruk in de gaten houdt met een metertje, dan is dat toch een extra hulpmiddel?
Ik laat dus gewoon een oliedrukmetertje installeren, voorkomt dat ik met rood olielampje stil kom te staan.

Over ervaring van XT-collega Roelo, goed om te zien dat ik niet de enige ben. Weet dat bij sommige (Duitse) merken 1 liter op de 800 kilometer zelfs 'als binnen de marge' wordt beschouwd. Ook sommige Subaru-motoren (2.5) lusten wel wat. Op Amerikaanse site las ik dat voor de motor vanaf 2014 tot ¼ gallon op 1.000 miles (liter per 1.600km) binnen de marges valt.
Is niet zozeer het verbruik, maar de wisselvalligheid die ik risicovol vind. Soms na 2.000km pas op minimum, soms na 500km onder het minimum. Je kunt er dus letterlijk geen peil op trekken en dat kan nogal vervelend worden, opeens oliedruk weg...
Vandaar toch een metertje, baat het niet...

Dank, groet,
Joop
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door erichendri »

Alle merken zitten denk ik op max 1 liter op 1500 km wat beterft olieverbruik.
Meter zegt ook niet alles, ga je er continu op kijken dan?
Rood lampje of zoemer valt meer op.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door joop57 »

Zo'n klein metertje, bijv. linkerhoek dashboard, niet in plaats van, maar als extra signaal. Bij rood lampje is het al te laat...
Ik probeer het gewoon, ondervinding is vaak de beste leermeester. Laat 't wel weten.
Mijn partner rijdt Toyota. Vorige Yaris 1.3 met 250K ingeruild, olie bleef mooi bruin en ging van beurt naar beurt, niks tussendoor bijvullen.
Heeft nu nieuwe Yaris cross, 30K in eerste jaar, zelfde verhaal.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door quikfit »

joop57 schreef: 20 mar 2023 21:45Bij rood lampje is het al te laat...
Een rood lampje van de oliedruk dat brand(gebrek aan druk) of een oliedrukmeter die geen druk aangeeft,ze doen beide hetzelfde en in beide gevallen is het te laat. Is het zo moeilijk om je oliepeil tussen Min-Max te houden?
Ik zou me pas zorgen maken bij een gebrek aan oliedruk als ik weet dat het oliepeil op niveau is.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door Wout-P11 »

Hij gaat van gezonde druk naar 0,0 in een oogwenk wanneer de aanzuigmond lucht pakt.
Je zult de oliedruk niet zien dalen omdat het peil lager wordt.
Als de pomp geen olie te verpompen heeft is de druk na de pomp vrijwel direct nul.
De oliepomp kan geen lucht verpompen.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door subfan »

Hallo,

Allemaal gelijk, maar zie twee dingen niet benoemd:

De oliedruk , de hoogte of laagte, geeft aan in welke staat de motor is.
Lage oliedruk, ik bedoel dus niet grof verlies, geeft aan dat er te veel slijtage is en dat het machien op zijn laatste benen loopt.

Hoger olieverbruik kan ook ontstaan als je hoog in de toeren en dit vooral langdurig doet.
Denk aan de vakantieritten.
Als je langdurig "normale" toeren draait weer minder verbruik.
Daardoor wellicht het verschil in verbruik.

Ik kan bij mijn 2.0 XV handbak een duidelijk verschil merken.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Olie- en turbodruk.

Bericht door Roelo »

Hi Joop,
Zitten de olie- en turbodrukmeters er inmiddels in? Ben benieuwd, wil dit zelf ook gaan doen.

Het olie peilen kan je het best doen bij koude motor doen, dan is de peilstok goed af te lezen. Ik peil echt heel regelmatig, maar heb er nu wel genoeg van en ga als ik tijd heb de zuigerveren eens laten nakijken. Dit kan ik niet zelf.

Succes!
Roel
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Plaats reactie