forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

Goedenavond,

ik heb een tijdje geleden een 2.0 liter blok uit een 1999 forester in mijn vw T2 gebouwd.
Afbeelding

Dit liep ook:
https://www.youtube.com/watch?v=LpnGYmd ... l=skinkish

maar nu heeft het een tijdje stilgestaan en ik wilde hem vandaag weer starten maar nu schiet ie in de immobilizer. Hoe heb ik dat getest: door een bougie eruit te trekken, en de vonk te bekijken. Na 1 vonk komt er geen volgende. Oftewel de immobilizer blokkeert de ontsteking.

Ik snap niet goed hoe dit komt, want de sleutel met de sleutelring heb ik overgezet, en zoals op het filmpje te zien is draaide het voorheen prima.

Heeft iemand een verklaring voor wat er hier gebeurt, en wat ik hier aan kan doen? Hoe kan ik de immobilizer resetten?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door quikfit »

Batterij in je sleutel is oké?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door Mrdjc »

Geloof niet dat die op batterij werkt, maar enkel RFID.

Even goed kijken of je de juiste sleutel hebt met de chip erin.

Maar hoe zeker ben je dat het de immobilizer is? Je kan ook een storing hebben die de ontsteking stopzet.

Als je het dashbord ook hebt dan zou je het sleutel lampje ook moeten zien dat hij herkend is of niet herkend.

foutieve Krukas of nokkenas positie sensor blokkeert de ontsteking ook, dan kun je starten tot je een ons weegt maar hij ontsteekt niet en spuit ook niets in.

Heb je de Check Engine Light en diagnose kabeltjes er nog in zitten? Even uitlezen kijken of je foutmeldingen hebt.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

in de sleutel zit inderdaad geen batterij. het is de juiste sleutel.

Ik heb het dashboard niet, en ook het check engine lampje niet.

Wel de OBD stekker en die andere diagnostics stekker. ik heb ook wel een OBD lezer (goedkoop ding hoor) maar die krijgt geen verbinding lijkt het.

Reden dat ik naar immobilizer kijk is omdat alles lopend weggezet is in de schuur in november. Lijkt me heel sterk dat er iets echt stuk gegaan is.

ik heb eerder al keer gehad dat ie afsloeg op de immobilizer, maar weet niet goed meer wat toen de oplossing was.


Beetje vergezocht: maakt de positie van de sleutel in het contactslot nog uit? ik gebruik het contactslot puur als houder voor de sleutel met de transponder ring eromheen. Elektrisch gezien doet het contactslot verder niets, dat loopt allemaal via het originele VW contactslot. Maar het contact slot zit vast, en ik kan de sleutel niet meer draaien. Hij staat vast op de uit positie, en ik kan hem dus niet in de RUN positie krijgen. Volgens mij moet dat niet uitmaken, hij is nog steeds afleesbaar, maar ik probeer ook maar wat te verzinnen. :-)

Er even vanuit gaande dat ik op het juiste spoor zit, hoe zou ik de immobilizer moeten resetten?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door erichendri »

FF de accupool eraf en erop doen.
Heb ik ook gedaan na storing immobilizer.
Verder moet er denk ik een spanning oo de ring komen anders reageert de sleutel niet.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 19 jan 2022 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

Ik ga vanavond aan de slag met jullie tips.

In het kort: alles liep gewoon goed, De laatste stap van het project was het netjes wegwerken van de draden en daarna kreeg ik dus het probleem.

ik vermoed dat er bij het wegwerken van de draden iets is mis gegaan, dus dat ga ik als eerste inspecteren. wellicht inderdaad de voeding naar de immo die weggevallen is of iets dergelijks. Ik gok nog steeds op een kleinigheidje.

bedankt voor het meedenken en ik laat het horen als ik meer weet. Mocht iemand intussen verdere tips hebben, hoor ik het graag natuurlijk!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door quikfit »

WilfredT2 schreef: 19 jan 2022 10:04In het kort: alles liep gewoon goed, De laatste stap van het project was het netjes wegwerken van de draden en daarna kreeg ik dus het probleem.

ik vermoed dat er bij het wegwerken van de draden iets is mis gegaan, dus dat ga ik als eerste inspecteren. wellicht inderdaad de voeding naar de immo die weggevallen is of iets dergelijks. Ik gok nog steeds op een kleinigheidje.
Aha,nu komt de aap uit de mouw...dat had je niet verteld. :lol:
Storingen die beginnen na ''iets gedaan te hebben''...altijd het ''iets'' controleren. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

op zich eens hoor :-)

maar het is echt hooguit het bundelen van draden en het netjes wegwerken geweest. En ik ben geen professional, maar alle draadverbindingen soldeer ik altijd wel goed, en krimpkousjes etc dus het lijkt me wat sterk dat ik een verbinding los getrokken heb ofzo.

anyway, vanavond een avondje multimeteren en dan moet ik vast verder komen!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door SP-Boxer »

Solderen in een kabelboom is nooit een goed idee. Dat wil niet zeggen dat daar de fout zit, maar op die plekken heb je wel grotere kans op draadbreuken na verloop van tijd.
Fabrikanten knijpen zelf altijd kabels samen zonder soldeer.
"I feel Legacy"
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

Nou, helaas nog niet verder gekomen. Ik zie nog een paar opties:

- toch de krukassensor, die maar eens doormeten. deze motor heeft geen nokkenassensor.
- ik heb de draden van de transponder ring ingekort, misschien verstoort dit het signaal
- ik mis een permanente voeding, die heb ik via een relais die door het VW contact geschakeld wordt. misschien zorgt dit voor instabiele stroomvoorziening voor bijv de immobilizer.

Anyway. Voorheen zat er een TDI in mijn bus, bij een TDI kan je vrij makkelijk de immobilizer uit laten schrijven. Is er iemand die dit kan voor een subaru? het lijkt me sowieso prettig om de sleutel weg te kunnen laten.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door quikfit »

Misschien dat Harbering wat voor je kan betekenen,maar geen idee hoe snel ie is met reageren.

viewtopic.php?p=66557&hilit=wegschrijven#p66557

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door Mrdjc »

krukas doormeten heeft geen zin, dat is een HAL sensor die stationair bij 900 toeren/min een signaal van 15hz genereert... Daar heb je een oscilloscoop voor nodig.

Heb je de kabelboom nog kompleet, of althans vanaf de ECU, of zo kort mogelijk afgeknipt dat je er niets meer mee kan?

Ik zou persoonlijk de diagnose stekker aanzwengelen en een lampje aan de CEL uitgang hangen, kijken of hij een actieve storing heeft.

Heb je de pinout?

Diagnose stekker hoef je enkel naar massa te verbinden. CEL is een +12V signaal, dus een laagvermogen lampje er aan hangen. (Kan ook met een multimeter maar dan moet je er eentje hebben die rap reageert)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

nou, ik kan op zijn minst kijken of de krukassensor zijn voeding en massa heeft, maar ook de signaal draad kan je prima aan meten hoor. zelfs met een voltmeter. Als die compleet op 0 blijft staan bij een startpoging, dan gaat er iets niet goed. Maar ik vind dat geen hoofdverdachte.

De kabelboom is vrij compleet. dus ik kan zeker de draad voor het storingslampje nog wel opvissen. dat kan inderdaad helpen.

De pinout voor mijn specifieke ECU kan ik slecht vinden. Het betreft de ecu die op de cilinderkop gemonteerd zit en dit is niet heel lang gedaan volgens mij. daar is weinig documentatie van.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door Mrdjc »

Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

Wauw, wat ontzettend tof! Bedankt.

De laatste link is inderdaad met de ECU die op mijn subaru motor zit.
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

https://youtu.be/E5Gxe1TLihc

hij doet het weer!

Ik had een andere ECU gekocht, met als idee: het ligt aan de immobilizer, ik ga eens kijken of ik de immobilizer kan omzeilen op deze andere ECU. Ik wilde dit niet met de originele ECU doen want de kans was vrij groot dat deze zou gaan sneuvelen in het proces van immobilizer omzeilen.

MAar goed de andere ECU kwam binnen, en ik dacht wel laat ik hem eerst zo even proberen. Ecu wisselen, accu eraan en meteen starten en lopen....


Vervolgens heb ik nog eens geprobeerd om te starten met de sleutel uit weg bij de transponder ring en dan loopt hij niet meer. Sleutel weer bij de transponder, even de accu ontkoppelen om de ECU te resetten en hij loopt weer. Oftewel het immobilizer systeem lijkt gewoon zijn werk te doen.

dit vertelt me een paar dingen:
- er is iets mis met mijn oude ECU
- Er zit geen immobilizer chip in de ecu. er hoeft niets ingeleerd te worden in de ECU, deze doet het meteen. iftewel, het kastje waarop staat Immobilizer Assy en waar ook de transponderring op aangesloten is, praat niet echt met de ECU. Ik VERMOED dat deze de check uitvoert of de sleutel en transponderring kloppen maar vervolgens alleen een + of - doorgeeft aan de ECU. Oftewel: dit moet eruit te halen zijn! DAar ga ik nog even induiken.

Wat verder opvalt: mijn OBD aansluiting deed het niet meer. Ik heb een OBD lezer, die sowieso geen verbinding kan maken maar als ik de boel op contact zette probeerde deze in ieder geval verbinding te maken. Met de nieuwe ECU doet dit het ook weer... dus er komt blijkbaar ook een + of - vanaf de ECU die in iedergeval zorgt dat er weer spanning op de OBD poort staat.

Ik heb de ecu ook open gemaakt, en daar zit inderdaad geen immobilizer chip in:
Afbeelding

Mogelijke verklaring dat mijn ECU stuk is? Omdat de bus tijd stil stond, was de accu eruit. Ik heb wel eens startkabels gebruikt om de boel te starten, en heb ook wel een keer in dat process de + en - van de startkabels tegen elkaar gehad, met wat vuurwerk tot gevolg. Mogelijk is toen de ECU stuk gegaan...? Verder kan ik het niet verklaren.

Anyway, ik kan weer rijden. maar ik ga nog wel kijken of ik de complete immobilizer eruit kan halen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door quikfit »

Lekker dat ie het weer doet. :okeee:
Staat genoeg hier op het forum wat betreft het uitlezen van oudere modellen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
WilfredT2
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2020 20:47

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door WilfredT2 »

Toch nog even hierop terugkomen.

onlangs had ik weer wat startproblemen met de subaru motor in mijn t2.

nu heb ik het 'sleutel-lampje' niet in mijn dashboard. Die normaal aangeeft of de startblokkering actief is of niet. Ik zou dit lampje graag willen hebben, want dan kan ik sneller uitsluiten of ik een probleem heb met de startblokkering of een ander mankement.

Waar komt deze draad vandaan? ik zie hem niet op de pinout van de ECU staan. Komt die van het immobilizer kastje? Denso 155500-0013 heb ik.

iemand?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door quikfit »

Het sleutel lampje geeft aan of de sleutel in de buurt is,batterij al eens vervangen? Of je reservesleutel proberen?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door SP-Boxer »

Ehhh, nee toch? Het sleutellampje knippert altijd om aan te geven dat de startblokkering actief is.

Die knippert echt niet alleen als je er met de sleutel naast staat.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door quikfit »

Nu begin ik te twijfelen... :'-) ik zou bijna de accu weer in mijn oude Forester zetten,dus het sleutellampje brand als je de deur opentrekt zonder dat de sleutel ook maar in de buurt is?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: forester 1999 immobilizer reset in VW bus

Bericht door Mrdjc »

Veel plezier toegewenst weer ;-)

Pagina 10
https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/F ... _wir_4.pdf
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Plaats reactie