Vering - voor hoger dan achter

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Markje
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2015 07:52

Vering - voor hoger dan achter

Bericht door Markje »

Beste allen,

Na heel wat gerommel met garantie ed heb ik eindelijk andere Bilstein dempers rondom voor mijn Legacy BR9. Niet alleen de dempers maar de gehele veerpoten komen van een zelfde auto met ongeveer 25000 km op de teller. Het geheel functioneert goed maar de auto staat voor echt een cm of wat hoger dan achter. Het lijkt ingezakt maar dat past niet bij de leeftijd van de veren/dempers.

Heeft iemand een idee waarom de auto zo staat? Kan het een montagefout zijn?

Bij voorbaat dank! Mark
Subaru Legacy SW 2.5 Sport, CVT,.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door sufos »

Foto met wat je bedoeld?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door SP-Boxer »

Komen de “nieuwe” veerpoten niet toevallig van een sedan af?
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef: 05 mar 2023 09:33 Komen de “nieuwe” veerpoten niet toevallig van een sedan af?
Of van een diesel.

Heb je nagemeten of er ook een echt hoogteverschil is?
Markje
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2015 07:52

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door Markje »

Ja de veerpoten komen (allen) van een combi diesel... Is het verschil van de 30kg zwaardere diesel, waarvan vast het meeste in het blok, van invloed op hoe die op zijn poten 'staat'?

Even een foto bijgevoegd. Op de foto komt het niet echt tot zijn recht...
20230305_140711.gif
Subaru Legacy SW 2.5 Sport, CVT,.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door quikfit »

Markje schreef: 05 mar 2023 18:03 Is het verschil van de 30kg zwaardere diesel, waarvan vast het meeste in het blok, van invloed op hoe die op zijn poten 'staat
Kan,maar veel Subaru's hangen achterover als de achter schokbrekers en veren niet meer top zijn. De jouwe hangt duidelijk achterover aan de dorpels te zien.
Komt natuurlijk bij dat als er een verkeerd type is gemonteerd...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Markje
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2015 07:52

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door Markje »

Met enige zekerheid komen ze van dezelfde auto en zowel qua opgave (25000) km als uiterlijk waren ze geenszins oud.

Tsja, als de veerpoten wel goed zijn maar de veer zelf is stugger aangezien ze van een diesel afkomen dan zou dat een redelijke verklaring kunnen zijn.

Kan er iets met de montage verkeerd zijn gegaan of is dat niet logisch? Hiervoor hadden ze (breek me de bek niet open) onder garantie een set Outback veerpoten erop gezet. Niets tegen de Outback maar die combi zag er niet uit. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat ze met de topmount (of hoe heet dat) de verkeerde erop hebben gezet?

Het is om gek van te worden hoe lang ik er al mee heb lopen leuren bij de dealer/garage en nog staat het niet goed...
Subaru Legacy SW 2.5 Sport, CVT,.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door subfan »

Hallo,

Ik ken de legacy technisch niet, maar enkele punten om af te strepen.
Is ie voor te hoog of achter te laag?
Komen ze van een combi en niet van een sedan?
Heeft de legacy waar ze vanaf komen niveau regeling of niet.
Zit je dan met hetzelfde punt als bij de Forester als je de veren en dempers apart vervangt, dus de niveau veren die slapper zijn hergebruikt ?
Ik weet het niet, maar zijn de Bilsteins wel voor de "gewone" legacy combi en niet alleen voor de turbo's?
Met andere woorden, zijn ze mogelijk creatief samengesteld?
Heb je wel alles gekregen incl. de topmounts en / of zijn die anders voor de Bilstein's?
Voor met achter gewisseld? Kan dat?
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Markje
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2015 07:52

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door Markje »

Ha Benno,

Met enige zekerheid is het voor te hoog - de originele setup zag er strak, relatief laag uit (zoals achter)

Ze komen wel van een combi maar dus van een diesel ipv een benzine - dat zou mogelijk uit kunnen maken. Dat laatste heb ik nu ook bij de importeur nagevraagd.

De veren en dempers zijn nu allemaal van dezelfde auto met 25000 km erop. Er is geen sprake van niveauregeling - volgens mij was dat op de Legacy geen optie, wel op de Outback versies van de Legacy.

De Bilsteins zijn OEM geleverd op de 2.5i Sport en inderdaad ook de 2.5GT. En blijkbaar dus ook op een dieselversie.

De topmounts zijn door de dealer erop gezet (die ik niet meer vertrouw op dit moment) en weet dus niet zeker of ze de juiste hebben gemonteerd - dat moet ik nog precies uitzoeken.

De veerpoten kunnen voor en achter niet gewisseld zijn. Het zou ze in ieder geval een hoop tijd gekost hebben : )
Subaru Legacy SW 2.5 Sport, CVT,.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door Mrdjc »

Meet even van het hart van de naaf tot de wielkast rand op iedere hoek.
(Er van uitgaand dat de velgen natuurlijk rondom hetzelfde zijn en de banden merk/type ook hetzelfde zijn met gelijkwaardige slijtage)

Instructies + specificaties hoe het te meten kun je hier vinden:
(Ik weet niet welk jaar je auto is.. Mogelijk dat de specificatie veranderd is)

https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/L ... gnment.pdf

Aan de hand van de handleiding zit er ook echt 0.9cm verschil in voor de voorkant met bepaalde banden/velgen.
Voeg daar de tolerantie van +12 / -24mm aan toe en het kan zo 3-4cm schelen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Markje
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2015 07:52

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door Markje »

Ha Mrdjc, ga ik zeker proberen, ik ben benieuwd.

Velgen rondom zijn gelijk, banden allemaal zelfde merk/type en min of meer gelijk gesleten dus daar gaat het niet in zitten...
Subaru Legacy SW 2.5 Sport, CVT,.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door erichendri »

Diesel is zwaarder voor dus sterkere veren.
Dat verklaart het hoogte verschil.

Eric
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door subfan »

Hallo Eric,

Maakt 30 kg. zoveel verschil?
Als dat zo is, is het verhogen met jouw Ikea snijplankjes, alleen voor achter, een optie?!
Voor die paar Euro en wat werk is het te proberen, mits het rijgedrag verder goed is.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door erichendri »

Zal meer als 30kg zijn denk ik.
Plankjes achter kan prima.
Ik merk wel iets maar mijn legacy staat een cm of 10 hoger.
Neem wel de hele witte, niet die met 2 kleuren.
Deze :

https://www.ikea.com/nl/nl/p/legitim-sn ... -90202268/

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door SP-Boxer »

Is de oude set nog beschikbaar?
Want in dat geval zou je de oude veren voor terug kunnen monteren op de nieuwe dempers. Dan is dat in ieder geval uitgesloten.

Tussen de dempers zal als het goed is geen verschil zitten dat voor een andere hoogte zorgt.
"I feel Legacy"
Markje
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2015 07:52

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door Markje »

Tja de oude set is weggegaan. Balen want ik ben het met je eens, dat had alles een stuk duidelijker gemaakt.
Subaru Legacy SW 2.5 Sport, CVT,.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door *thomas* »

Legacies willen al eens gaan doorhangen wanneer de veren/dempers op leeftijd komen. Dan zien ze er inderdaad uit zoals jouw wagen (hoewel iets minder extreem).

De meest 'logische' oplossing van de dealer had inderdaad uitwisselen van dempers met behoud van veren geweest. De topmounts zouden normaliter geen verschil mogen uitmaken.

De veren achter zijn voor alle Legacies hetzelfde (diesel, GT, 2.5 sport), maar vooraan zullen ze verschillend zijn. Over die 30kg heb ik ook twijfels, maar heb de gewichten niet opgezocht, dus spreek ik me er niet over uit.

Mijn advies:
- vervang alle veren door een setje specifieke STI veren (roze kleur, te bestellen in Japan via sites zoals Nengun - niet goedkoop, wel goed en je wagen staat 'recht' en voelt strakker)
- vervang de voorste veren door een setje originele. Gebruik je chassisnummer op partsouq.com en zoek het onderdeelnummer van de veren. Je kan ook langsgaan bij de dealer, maar ik wil je wel aanraden om zelf eerst al een nummer op te zoeken).
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Vering - voor hoger dan achter

Bericht door DucATIRadeon »

even off topic:
gisteren kwam ik eenzelfde kleur en facelift model tegen op de N33 thv afslag Noordbroek; ik in de witte brz richting veendam, was ongeveer 16:20-16:30.

toeval of niet?
Plaats reactie