Klopsensor Forester 2006

Motoren, injectiesystemen etc.
klein rot
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 nov 2017 14:42

Klopsensor Forester 2006

Bericht door klein rot »

Hallo,

Mijn Forester trekt niet lekker op, hij stoot en houdt in tot aan de ongeveer 2500 omw/min. Ik las op andere fora dat de klopsensor hiervan een oorzaak kon zijn maar
waar vindt ik deze sensor.??
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door SP-Boxer »

Als je een probleem met de klopsensor hebt, dan hoort daar ook een check engine lampje bij (code 22).
Anders zou ik het probleem eerst elders zoeken.
"I feel Legacy"
klein rot
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 nov 2017 14:42

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door klein rot »

@SP-Boxer,

Ik heb geen check engine lampje. Dit in ouden doet hij eigenlijk al sinds ik hem heb. Auto heeft nu ruim 142000 km gelopen.
Het lijkt erop dat de benzine lucht verhouding niet klopt, als je optrekt houd hij in als je dan het gas iets laat opkomen trekt hij weer beter door. boven 2500 Omw/min is het zo goed als weg.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

De klopsensor bevind zich aan de linkerkant onder je gasklephuis en is te verwijderen zonder het gasklephuis te demonteren...maar de officiële manier is om het gasklephuis eerst te verwijderen.
Als je geen foutcode hebt op de klopsensor zorg er dan voor,voordat je de klopsensor gaat verwijderen dat je er zeker van bent dat er geen hitteschildjes los zitten en of er geen losse deeltjes in je 2e kat zitten.(even slaan met de hand) Om te controleren of de hitteschildjes niet trillen dien je het grote plastic schot onder je motor in zijn geheel te verwijderen(4 plastic indrukstiftjes en 3 boutjes).

Aanvulling: Mocht het bovenstaande in orde zijn dan zou ik de temperatuur en met name de lambdawaardes laten controleren.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door erichendri »

Klopsensor verlaat je ontsteking waardoor de trekkracht afneemt.
Blijft hij binnen een bepaalde grens gaat er geen lamp branden.
Is de rest goed, bougies, kabels, klepspeling etc….

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door RJS »

Ik heb dezelfde probleem, zij het in mindere mate en ook niet altijd. Ik wacht tot de volgende beurt bij Rudy van Nuland...
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door LucienS »

Bij mij brandde er ook geen lampje. Ik zou zeggen, check dit topic: https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=4556
Ik had exact hetzelfde probleem: Uiteindelijk klopsensor laten verplaatsen door Rudy van Nuland , na een paar honderd kilometer al zo'n verschil. Inmiddels 8000km verder en de auto is steeds mooier gaan lopen. Nu echt een genot om in te rijden. Na een tijd BP ultimate te hebben getankt nu toch weer over naar Shell V-power, loopt die van mij nog mooier op.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Tanisha »

Klinkt mij eerder dat hij ergens valse lucht pakt.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Klinkt mij eerder dat hij ergens valse lucht pakt.
Het probleem is opgelost. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door LucienS »

quikfit schreef:
Tanisha schreef:Klinkt mij eerder dat hij ergens valse lucht pakt.
Het probleem is opgelost. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Hi Quikfit,
Wat was de oplossing?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

LucienS schreef:Hi Quikfit, Wat was de oplossing?
Hmm...ik zie nu dat dit het topic van klein rot is...ik dacht dat het jouw topic was. :oops:
Maar een hele grote kans dat het de knocksensor is die een rammeltje oppikt...een 2006-2008 kwaaltje.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

Omdat inhouden regelmatig voorkomt bij diverse Foresters door een overijverige knocksensor is het massapunt links onder de torqbox (grote zwarte doos) een prima plaats om de knocksensor naar toe verhuizen,de originele kabel is lang genoeg en je kunt de originele bout gebruiken van de knocksensor.
Volgens het werkplaatshandboek moet het gasklephuis verwijderd worden met het risico dat de pakking stuk gaat.
De linker secundaire luchtklep verwijderen en het kleine koelvloeistofslangetje loshalen op het gasklephuis volstaat.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Knocksensor Verplaatst.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Propje »

Hier ook een storing af en toe brandt oranje motor lampje.
Met OBD2 komt er storing P0328 uit.
knocksensor volgens mij zelfde als klopsensor.
maar nu ?
bougies zijn vrij nieuw schat iets van 15K.
Gewoon doorpruttelen of niet?
Volgens mij is er ook al nwe dure Lambdasensor ingekomen recent moet toch maar eens boekje bijhouden met wat ik er allemaal aan heb laten doen.
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

Zelf nooit de knocksensor foutcode gehad,heb hem alleen verplaatst vanwege licht inhouden.
Misschien de knocksensor laten doormeten/controleren en eventueel vervangen voor een nieuwe originele.
Hoe staan de kleppies?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Propje »

kleppen geen idee ook iets van 15 k geleden gedaan.
kleppen aan motorfiets stellen vindt ik leuk aan een auto besteed ik uit.
auto slaat ook vaak af.
er zouden nwe lpg injectors opmoeten dat zal nu wel zo,n beetje aan de beurt zijn maar heb er nog klein jaartje mee doorgereden.
Toch maar weer wat noodzakelijk onderhoud laten uitvoeren.
Zal hem eens langs subaru garage rijden.
Rij natuurlijk met een grote boog om de dealer heen :lol:
nog meer waar ik op kan letten???
meestal rij ik door als het lampje brandt maar er kan natuurlijk eens een ernsige storing tussen zitten en dan lees ik hem maar weer uit met de obd stekker.
Aju propje
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Mrdjc »

Tip: Gooi er eens 98 in en reset je ECU (Accupool los, of via stekkertjes, of via usb kabel)....

Heb gemerkt dat er een hoop mensen 2.0 en 2.5 (XT) proberen te rijden op 95 en het dan vreemd vinden als ze het gas intrappen dat hij begint in te houden..
Die dingen houden gewoon niet van 'bagger' benzine, het minst geringste en hij pingelt en schroeft de ontsteking terug..

Of is dit op LPG?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Propje »

Nee auto loopt niet lekker op lpg
maar het ging mij erom als storingslamp brandt wordt ik toch wel enigzins nieuwsgierig wat de storing betreft.
En nu was dat dus de klopsensor.
Aju propje
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Juliette »

Mrdjc schreef:Tip: Gooi er eens 98 in en reset je ECU (Accupool los, of via stekkertjes, of via usb kabel)....

Heb gemerkt dat er een hoop mensen 2.0 en 2.5 (XT) proberen te rijden op 95 en het dan vreemd vinden als ze het gas intrappen dat hij begint in te houden..
Die dingen houden gewoon niet van 'bagger' benzine, het minst geringste en hij pingelt en schroeft de ontsteking terug..

Of is dit op LPG?
Dit is ook mijn ervaring! Heb sinds die biomeuk altijd braaf E5 getankt. Maar de laatste tijd gingen de prijzen zo omhoog dat ik 2x E10 erin heb gegooid. Want op papier moet hij erop kunnen rijden. De praktijk....tja wat zal ik ervan zeggen. Auto ging ervan haperen en toen ik hem in de toeren reed om schoon te blazen.....in 1.......2.......3 daar was het check enige lampje :|
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

Juliette schreef:Dit is ook mijn ervaring! Heb sinds die biomeuk altijd braaf E5 getankt. Maar de laatste tijd gingen de prijzen zo omhoog dat ik 2x E10 erin heb gegooid. Want op papier moet hij erop kunnen rijden. De praktijk....tja wat zal ik ervan zeggen. Auto ging ervan haperen en toen ik hem in de toeren reed om schoon te blazen.....in 1.......2.......3 daar was het check enige lampje :|
Kan diverse oorzaken hebben,jouw auto kan zonder problemen op E5 en E10 rijden. Foutcode gecheckt? En wat kwam daar uit?
Ik gooi er alleen 98 in op vakantie en zodra ik in Duitsland ben 101...vanwege het ''planken''.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door subfan »

Hallo Juliette,

Mijn 2004 Forester 125 pk heeft 8 jaar en minstens 130000 km op (Duitse) E10 gereden en niet altijd langzaam of leeg.
De Foresters en Legacy van mijn zoon idem met veel aanhanger ritten.
Probleemloos!
Als het al probs geeft, zijn er andere onderliggende fouten

Quikfit heeft daarin gelijk

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Juliette »

Die geweldige p0420 waar je geen reet mee kan :|

Die is gereset. Volle tank E5 met motorreiniger en de wagen liep weer als vanouds.

Ook 2 andere auto's van ons die op papier op de E10 zouden moeten kunnen, lopen er niet lekker op.

Misschien zit het verschil erin dat jouw blok bijvoorbeeld tot in de puntjes/hoekjes/kiertjes/gaatjes in optimale conditie wordt gehouden. Voor 99% van de dagelijkse gebuiks auto's op middelbare leeftijd geldt dat niet. En dan kan ik me goed voorstellen dat ze minder tolerant zijn naar E10. Bij mijn auto stonden de kleppen namelijk te strak maar de wagen liep zo mooi rustig op E5 dat ze dit bij de garage helemaal niet hadden zien aankomen. Dachten dat het gewoon even checken voor de zekerheid was ivm lpg inbouw. Maar op de E10 gaf de auto dus wel problemen.

Met de euro 95 heb ik ook altijd probleemloos gereden maar sinds dat een hoger aandeel biomeuk heeft en E10 heet, ben ik overgestapt naar de E98/E5
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door SP-Boxer »

Ik ben ook gedeeltelijk overgestapt op 98 benzine, maar het 125pk blok zou absoluut geen problemen mogen geven op E10. De nieuwere 2.0R motoren kennen daar wel problemen mee, maar jouw blok zou echt alles moeten slikken. Ik vermoed dus dat er toch meer aan de hand is.
"I feel Legacy"
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Juliette »

SP-Boxer schreef:Ik ben ook gedeeltelijk overgestapt op 98 benzine, maar het 125pk blok zou absoluut geen problemen mogen geven op E10. De nieuwere 2.0R motoren kennen daar wel problemen mee, maar jouw blok zou echt alles moeten slikken. Ik vermoed dus dat er toch meer aan de hand is.
Klopt. Waren waarschijnlijk de strakke kleppen.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

Juliette schreef:Waren waarschijnlijk de strakke kleppen.
Dus niks te maken met benzine maar met achterstallig onderhoud. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Propje »

Morgen weekje België.
Maarwat zou mijn auto er beter van gaan draaien alsik er 98 in doe?
Hij rijd immers op lpg.
En 98 is veels te duur.
Lpg is nu 0.62
Of geeft de klopsensor het eerder aan op lpg?
Dat hij pingelt?
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

Propje schreef:Morgen weekje België.
Maarwat zou mijn auto er beter van gaan draaien alsik er 98 in doe?
Hij rijd immers op lpg.
En 98 is veels te duur.
Lpg is nu 0.62
Of geeft de klopsensor het eerder aan op lpg?
Dat hij pingelt?

Nee,LPG heeft een hogere klopvastheid (108-110) dan benzine,misschien de afstelling op LPG(te arm?),lambdasonde,klepspeling,valselucht,luchtfilter,bougiekabels,LPG injectors controleren?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door Propje »

dank je ga ik checken.
bougiekabels heb ik nog niet vernieuwd.
Luchtfilter blijft nu serieus een stuk schoner door de snorkel.het zou ook kunnen dat de snorkel teveel weerstand geeft aan luchtinlaat??
En de LPG injectors moeten vervangen.€300 toch maar weer ff investeren dan.
lpg in belgie is €0,52 das dan wel weer geinig.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door erichendri »

Doordat ik op lpg rijdt tank ik E5 98.
Dat andere verouderd te snel.

Eric
django
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 okt 2017 20:21

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door django »

Goede avond Heren
Ik vond dit artikel nu pas
Ik heb met mijn impreza 2.0 boujaar 2000 op lpg ook vaker last van het inhouden van de motor,,laat ik het gas een beetje los trekt weer
Het storinglampje gaat ook wel eens aan,,na controle zou het de klopsensor zijn die de storing gaf
ik heb hem eff los gehaald opgeschuurt en weer gemonteerd ,,maar het hielp niet,,en toen maar laten zitten,,want pingelen deed de motor niet
Maar dat inhouden ,zou dat aan die klopsensor liggen??
kan ik hem misleiden,,of verwijderen,,of hem los halen en er een doekje omdoen en ophangen,,,,,of merkt de computer dat
Wie weet hier raad mee
Ik hoor het graag
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klopsensor Forester 2006

Bericht door quikfit »

Als al het bovenstaande gecontroleerd/in orde is zou ik hem vervangen voor een originele sensor,de motor(LPG installatie) weer eens afstellen kan ook geen kwaad eens in de zoveel tijd.
Kleppspeling wel eens gecontroleerd?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie