roest bij wielkassen forester

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
quardabosque
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2023 21:10

roest bij wielkassen forester

Bericht door quardabosque »

Ik ben op zoek naar een forester sg5 jaar 2003/4/5 en heb er dit wknd een gezien maar deze heeft lichte roest achter bij de wielkassen.
Hoe erg is dit en wat zou het aankoopadvies zijn? En wat kan ik er nu aan doen of later?
Iemand een advies?
Dank GB.
Bijlagen
roest
roest
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: roest bij wielkassen forester

Bericht door Mrdjc »

Een bekend kwaaltje voor bijna alle subaru's. (Legacy, Impreza, Forester)

Er blijft troep achter de randbescherming hangen, schuurt op den duur door de lak, en dan begint het langzaam aan weg te rotten. Ellendige is dat er dan juist meer troep/vocht in kan en het meestal tussen naden van panelen in zit, en zo door blijft rotten tot de dorpel bij de achterdeuren.

Is allemaal wel op te lossen, maar is een hoop werk.

Afhankelijk van wat je doel is, kan je proberen het roest te vertragen met iets van een wax van binennuit.
En zo veel mogelijk van het oppervlakte roest met een staalborstel van buiten verwijderen en ook met roestconverter proberen te neutraliseren en de hele boel weer afdichten met lak.
Echter vertraagd dit het alleen maar... op den duur ontkom je er gewoon niet aan.

In een ideale wereld zou al het rotte eruit gesneden worden, de hele binnenkant gecoat worden met een wax, en het rotte stuk vervangen worden.

Ik heb op mijn groene legacy nog een ~5 jaar eruit kunnen krijgen door de buitenkant af te borstelen en met epoxy weer glad te krijgen voordat het eromheen weer verder gerot was van binnenuit.

Kijk ook even goed boven in de veerpoten, daar wil ook wel eens wat opgevreten worden (Daar zitten ook een aantal naden die weg willen rotten/troep achter blijft hangen.)

Dus aankoops advies is afhankelijk van wat je wil, de kans is groot dat ze vrijwel allemaal hetzelfde euvel hebben in andere stadia. Dit ziet er tenminste "eerlijk" uit ipv weg gemoffeld... dus misschien ben je er nog op tijd bij.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: roest bij wielkassen forester

Bericht door boswachterfan »

Mrdjc schreef: 06 feb 2023 09:17
Kijk ook even goed boven in de veerpoten, daar wil ook wel eens wat opgevreten worden (Daar zitten ook een aantal naden die weg willen rotten/troep achter blijft hangen.)
Dat zou ook mijn advies zijn. Want als hij hier roest, dan kan hij elders ook roesten.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: roest bij wielkassen forester

Bericht door Mrdjc »

Ik zit nog een keer naar de foto te kijken, is dit niet enkel het randje waar het stukje beschermingsrubber normaal op zit, en niet hogerop??

In dat geval, schuren, roestconverter, primer, spuiten en beschermingsrubber er terug op! (Dan ben je er heel er op tijd bij als het enkel het randje is!)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: roest bij wielkassen forester

Bericht door quikfit »

Vaak is de benzine vulpijp dan ook al aardig op weg.(zit achter plastic plaat) Net zoals de mogelijkheid op roest in de schokdemper 'toren''.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
quardabosque
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2023 21:10

Re: roest bij wielkassen forester

Bericht door quardabosque »

Heel erg fijn deze informatie, dank jullie wel!
Plaats reactie