ATF peilen en vervangen

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

ATF peilen en vervangen

Bericht door boswachterfan »

Ik wil de vloeistof in de bak gaan (laten?) vervangen. Hij zit er 50k in. Twijfel of ik het zelf ga doen. In een ander topic las ik al wat over hoeveelheden die erin blijven zitten enzo. Over het peilen staat de volgende tekst in het wph:

The level of ATF varies with fluid temperature. Pay
attention to the ATF temperature when checking
ATF level.
1) Raise the ATF temperature by driving a distance
of 5 to 10 km (3 to 6 miles). Idle the engine to raise
ATF temperature to 70 — 80°C (158 — 176°F) on
the Subaru Select Monitor. <Ref. to 4AT(D)(diag)-
14, READ CURRENT DATA, OPERATION, Subaru
Select Monitor.>
2) Make sure the vehicle is level.
3) After slowly selecting all positions (P, R, N, D, 3,
2, 1), set the select lever in the “P” range. Idle the
engine for 1-2 minutes, and measure the ATF level.
4) Make sure that ATF level is between the upper
level and lower level on the HOT side.
If the ATF level is below the lower level, check for
leaks in the transmission. If there are leaks, it is
necessary to replace the gasket, oil seals, plugs, or
repair other parts.
5) If the ATF level is below the mid level between
upper and lower marks, add the recommended
ATF until the fluid level is above mid level.

Een vraag: Ik lees eruit dat het peilen met draaiende motor moet gebeuren. In het instructieboek is de tekst vergelijkbaar. Lezen jullie dit ook? Niet helemaal te vergelijken, misschien, maar bij de Leopard tank waar ik in dienst mee gewerkt heb, was het een vergelijkbare procedure, met draaiende motor. Is bij de boswachter nog wel een dingetje, denk ik, die peilstok eruit halen zonder je tentakels te branden aan de warme motor x-D

Misschien dat ik het maar laat doen door de garage waar dit eerder is gebeurd. Dan komt er ook dezelfde ATF in. Ik denk dat er Motul multi atf in zit, nu. Aan de peilstok ziet hij er nu nog keurig rood uit en hij stinkt ook niet. Schakelen doet hij feilloos. Dat houden we graag zo 8-)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door RazorRoks »

Zo lees ik het ook, maar aangezien ze het over een HOT side hebben, is er ook een COLD side? Wellicht hoef je hem dan niet op te warmen.

Bij de Legacy sedan kon ik makkelijk bij de peilstok van de bak, bij de wagon turbo ook. Is dat bij een automaat zoveel krapper dan?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door boswachterfan »

De peilstok zit links achter de motor verstopt. Beetje lastig bereikbaar. Ik ben ook altijd bang dat ik vuil mee naar binnen duw als ik de peilstok terug plaats.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door Mrdjc »

Zorg even dat je ergens regelt dat we bulk korting krijgen, die van mij moet ook :-) (Gelijk flushen)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door erichendri »

Olie opvangen, dan zie je ongeveer wat er in moet/zat.
Kijk in het boekje welke olie erin moet.
Doe gelijk ook het bakfilter. (origineel)
Overigens stinkt de bakolie altijd.

Eric
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door Roelo »

Ik lees even geinteresseerd mee. Twee weken geleden automaatolie gepeild, na een stukje gereden te hebben maar met motor uit. Op zich makkelijk te bereiken maar EN heet EN draaiende delen leek me niet zo relaxed. Peil staat netjes tussen de min en max en bak schakelt ook goed, maar geen idee wanneer (of?) deze bakolie ooit is vervangen.
Ben benieuwd naar je bevindingen!
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door Roelo »

Mrdjc schreef: 09 jan 2023 19:04 Zorg even dat je ergens regelt dat we bulk korting krijgen, die van mij moet ook :-) (Gelijk flushen)
+1 :)
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door Gberk »

+1 groep flushen bij Autrans ;-)
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door Mrdjc »

Die in Tilburg bedoel je dan, toch? Niet Lunteren.

Dat is voor mij nog wel te doen qua afstand.
Maar ik hoor wel dat die niet "De goedkoopste" zijn om het zo maar te zeggen.

In Maarheeze langs de A2 (Tussen Weert en Eindhoven) ligt Transtune. - daar zit ook een extra meerprijs prijskaartje van €150 aan als ze de filter en "Pakkingen" meepakken wat ik een beetje raar vind. Blijf van de pakkingen af als ze niet lekken, en het filter is een schroeffilter..

https://www.transtune.nl/automaat/spoel ... 2008-2016/ (Ja ja het jaartal klopt niet - maar ook 4EAT)

Maar ze geven aan toch wel 1.5 uur minimaal per auto nodig te hebben...

Dus wat voor deal we ook weten te bemachtigen, denk dat het vrij inplanbaar zou moeten zijn.

Weinig zin om 6 uur te moeten wachten tot mijn auto aan de beurt is haha
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door Roelo »

Ik hoef niet per se te flushen, gewoon olie verversen lijkt me voldoende (lees: 450ex BTW voor flush versus 180ex BTW voor gewone wissel). Anyway, misschien durf ik het zelf wel aan, eerst maar kijken hoe de motorolie wissel gaat.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door subfan »

Hallo Roelo,

2 keer verversen na enkele kilometers zodat je achterblijvende troep toch voor een groter deel verwijderd.
Mogelijk de eerste keer met een speciale olie.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door Mrdjc »

Ik heb Autrans een berichtje gestuurd om te vragen wat flushen + nieuwe filter kost (Natuurlijk alleen die acties, dus als er iets anders is dat aandacht nodig heeft is er een meerprijs.)

€325 ex btw, 2 - 2.5 uur. Dus een kleine €400,-

Het idee van flushen is precies wat je omschrijft, met een toevoegmiddel het systeem gewoon laten draaien in warme toestand zodat het overal komt, en daarna een paar keer doorspoelen met verse olie..

Alleen doe je het met een machine ipv zelf rond te gaan rijden...
2x verversen ben je ook gauw ~15L verder a €10,- per liter... Filtertje erbij 20-30 euro.
Zit je ook zo aan de 200 euro aan materiaal alleen.

Maar ieder zijn wils ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door Gberk »

Tsja, Autrans, Transtune, Flushed.... Wie te kiezen? Reviews lezen dan maar.
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door erichendri »

Er loopt hooguit een liter of 4-5 uit bij verversen.
2de keer gelijk het filter doen.
Km of 50 tussen het verversen.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door boswachterfan »

Ik bleek wat meer kilometermarge te hebben dan ik dacht. Het wordt najaar, voor dit klusje. Is er iemand die dit toevallig al gedaan heeft en kan vertellen hoeveel liter er precies uit de EAT4 bak komt als je hem leeg laat lopen?

Nog even op jijbuist gezocht. Baardmans Mr. Subaru heeft er ook al eens wat voor gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=d5mA8l2geoo
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door *thomas* »

Boswachterfan, ik ben blij om te lezen dat je het klusje nog niet hebt gedaan ;).

Uit een 4EAT komt ongeveer 3,5 - 4 liter bij verversen (koude transmissie, ATF zet immers uit). Zelf heb ik dit jaar lopen klooien met een aftermarket ATF die zogezegd speciaal voor Subaru was ontwikkeld (niet dus - zie mijn draadje).

Wat het peilen betreft doe ik het altijd als volgt: ijskoude motor en bak (dus in de ochtend). Motor starten en in P het vloeistofpeil meten (zou ergens tussen COLD LOW en HIGH moeten staan).

Verversen zelf is een eitje: opvangbak onder de transmissie zetten, aftapplug zit links (is een 17mm dopsleutel - aanhaalmoment 25Nm en gebruik een gelaagde koperen ring - geen idee hoe die heten). Opschroeffilter - als je er één hebt - is zelfde proces als oliefilter van het motorblok. Gebruik hiervoor enkel OEM.

Daarna meten hoeveel ATF eruit is gekomen (jerrycan van ruitenwisservloeistof is handig hiervoor) en exact evenveel er terug in doen.

Daarna paar keer door de versnellingen schakelen (ik doe 30 sec per stand) en een ritje maken. 's Morgens terug peilen.

Oja, gebruik OEM ATF (bij partsouq 38USD voor 4 liter, in de Benelux het drievoud). Ik zou niet flushen, maar gewoon met een jaarlijks interval drie keer een 'drain and fill' doen. Daarna kan er wat meer tijd tussen.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door boswachterfan »

Bedankt! Ik had je andere bericht ook gelezen. Ik weet dat de vorige eigenaar Motul multi atf heeft gebruikt. Daarmee doet hij het al 50k goed dus dat gaat er dan weer in. Met jouw verhaal ga ik het dan zelf doen, gelijk de diffs verversen.
Goed om weer eens wat te lezen van je. :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4861
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door *thomas* »

boswachterfan schreef: 26 jun 2023 12:26 Bedankt! Ik had je andere bericht ook gelezen. Ik weet dat de vorige eigenaar Motul multi atf heeft gebruikt. Daarmee doet hij het al 50k goed dus dat gaat er dan weer in. Met jouw verhaal ga ik het dan zelf doen, gelijk de diffs verversen.
Goed om weer eens wat te lezen van je. :okeee:
Motul multi atf werd mee ook aangeraden door enkele mensen uit de USA. Als dat er nu in zit en het gaat goed is er inderdaad geen reden om iets anders te gebruiken. Scheelt ook in de knip.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door boswachterfan »

Onlangs dit maar eens aangepakt. Er komt ongeveer 3.25 liter uit bij mij, bij lauwwarme motor. Afgemeten met een huishoudelijke maatbeker en dezelfde hoeveelheid erin gedaan met een speciaal voor dit doel gekochte trechter met lange flexibele tuit. Nou, dat had gelijk effect. Niet dat de bak nou zo ruw schakelde, maar hij schakelt nu weer echt boterzacht. Aangrijpen bij het in D schakelen bij stilstand voel je nu niet meer, zo geleidelijk doet hij dat. Na een paar weken een 2e wissel gedaan. Ik denk dat ik dit na 30k gewoon weer doe, i.p.v. de 60k die Subaru voorschrijft. Dan blijft de boel mooi schoon, hopelijk.
Peilen blijft een drama, vind ik. Na de eerste wissel had ik op een gegeven moment een duidelijk zichtbare grens op de peilstok, maar de tweede keer was het eigenlijk niet te zien. Luchtbelletjes erop, onduidelijke grens. Nog maar eens een keer koud peilen, zoals thomas beschreef hierboven. Misschien gaat dat beter.
Met 18 euro per liter geen goedkoop grapje, maar ik vind het de moeite en prijs waard.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4861
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door quikfit »

Ik heb in september de CVT bak laten flushen en bij het voordiff de olie laten verversen(215.000km)Dit omdat ik geen idee had wanneer het gedaan was.Uiteraard weer bij Autrans in Lunteren.Ondertussen staat de teller op 223.000km.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door boswachterfan »

Ok. Dus een cvt kun/ moet je ook flushen. Had er al wel eens een filmpje van gezien over wel of niet doen, maar het kan dus.

Nog een handig ding voor als je net als ik geen brug hebt en het achterdiff vol moet gieten:

https://www.automotive-line.nl/product/ ... omp-200ml/

Werkt perfect.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4861
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door quikfit »

boswachterfan schreef: 07 jan 2024 18:54Nog een handig ding voor als je net als ik geen brug hebt en het achterdiff vol moet gieten
Een klisma x-D

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door boswachterfan »

Ssst. Niet verder vertellen.. . :-D
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: ATF peilen en vervangen

Bericht door DucATIRadeon »

boswachterfan schreef: 07 jan 2024 18:54 Ok. Dus een cvt kun/ moet je ook flushen.
jep, bij de laatste beurt laten doen van de outback met beide diffs.
kwam er donker rood uit, ging kraakhelder rood in. zoals je zei: boterzacht!
Plaats reactie