Een artikel laten schrijven door een AI-systeem

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Een artikel laten schrijven door een AI-systeem

Bericht door Raph »

Gisteren heb ik even zitten spelen met ChatGPT, een artificial intelligence (AI) systeem dat sinds afgelopen november als onderzoeksversie beschikbaar is. Je kunt aan ChatGPT vragen stellen en opdrachten geven en er komt in real time een best wel goede reactie op, hoewel de details vaak niet helemaal blijken te kloppen.

Uiteraard heb ik ook een Subaru-gerelateerde opdracht gegeven:

Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk de kenmerken van de Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R uit modeljaar 2007.

Na enkele seconden begint ChatGPT met schrijven, in prima Nederlands trouwens:
De Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R uit modeljaar 2007 is een middelgrote stationwagen met vierwielaandrijving. Het model is voorzien van een 3.0 liter zescilinder Boxer-motor die 241 pk levert en een maximumkoppel van 290 Nm. De motor is gekoppeld aan een vijfversnellingsautomaat met manuele shiftmode.

De auto heeft een sportief uiterlijk met onder meer 17 inch lichtmetalen velgen, een sportonderstel en een achterspoiler. Het interieur is uitgerust met lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen en een panoramisch schuif-/kanteldak. Verder beschikt de auto over een groot aantal moderne gemakken en veiligheidsvoorzieningen, waaronder een navigatiesysteem, een klimaatregeling en verschillende airbags.

De auto heeft een lengte van 4,79 meter, een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,47 meter. De kofferbak heeft een capaciteit van minimaal 445 liter, wat kan worden uitgebreid tot maximaal 1.480 liter door de achterbank neer te klappen.

De Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R uit modeljaar 2007 is verkrijgbaar in verschillende kleuren, waaronder blauw, zwart, grijs en wit. Het model is gebaseerd op de vierde generatie van de Subaru Legacy, die van 2003 tot 2009 werd geproduceerd.
Het deed me denken aan de dialogen die de captains uit Star Trek hadden met het Starship Enterprise. In gewonemensentaal dialogen aangaan met een AI-systeem is niet langer toekomstmuziek: het kan al.

Voor wat betreft de details: mogelijk is gebruik gemaakt van de Amerikaanse (of Japanse?) specificaties van de Legacy; volgens Autoweek Carbase levert de motor hier 245pk en 297Nm, bedraagt de laadruimte tussen 459 en 1628 liter, is de lengte van de auto 4,72 meter en de breedte 1,73 meter.

Overigens gaf aanpassing van de vraag naar "Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk de kenmerken van de Europese versie Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R uit modeljaar 2007" geen wezenlijk ander resultaat. Enkel de openingszin was anders: "De Europese versie van de Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R uit modeljaar 2007 is in essentie hetzelfde als de Japanse versie van de auto."

Hoe dan ook, het resultaat en de snelheid waarmee de antwoorden tot stand komen zijn indrukwekkend. De nauwkeurigheid is nog niet optimaal en bij de meeste opdrachtresultaten had ik een gevoel 'dit is net niet wat ik verwachtte'. Aan de andere kant: we staan pas aan het begin van wat met AI mogelijk is. En dat is veelbelovend. Of gaat het leiden tot the rise of the machines, zoals het in de Terminator-films wordt genoemd?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Een artikel laten schrijven door een AI-systeem

Bericht door boswachterfan »

Het is heel bijzonder, idd. Zag het laatst ook op de ouderwetsche buis. Dit gaat ongekende effecten hebben. Ik heb jaren gewerkt met leerlingen die grote taalachterstanden hadden. Met zo'n programma maken zij gewoon gelikte stukken taal. B.v. een sollicitatiebrief. Maar ze begrijpen niet (volledig) wat ze maken. Hoe gaat dat werken in de praktijk van alledag?
Aan de andere kant zouden ze hun eigen uitleg kunnen zoeken van allerlei zaken. Als je het programma kunt aanpassen op specifieke taalniveaus , zou het een geweldig hulpmiddel zijn.

Zo maar een gedachtenspinsel....
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Een artikel laten schrijven door een AI-systeem

Bericht door Mrdjc »

Ik vind het mooi opgezet want het is soort van een weerspiegeling van hoe de samenleving zijn gedachtengang / beeldvorming loopt, maar of je er echt veel aan hebt, hij zoekt informatie op en spuugt het dan op zijn eigen manier er weer uit - het is niet alsof hij die informatie al weet of in het verleden geleerd heeft.

Er zijn heel veel mensen die echt geen flauw benul hebben waar ze het over hebben, en klakkeloos maar weer iets overnemen als onbetwiste "waarheid".

De "Feiten" die door de AI als waarheid verkondigd worden ook maar gebaseerd op de data dat hij ergens toegang tot heeft.

Vervang die "Ergens" met Youtube, Facebook (*uche* NPO *uche* ) etc, en een bias richting hetgene waar je naar zoekt of probeert te verwijzen, en als resultaat genereer je meer informatie die je eigen bias meer kracht geeft...

Als het nou een AI was die eerst alle kanten van het verhaal kon bekijken en de argumenten voor en tegen in beschouwing kon nemen en dan een rationele uitkomst zou kunnen bieden... dat zou nog eens leuk worden.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Een artikel laten schrijven door een AI-systeem

Bericht door RazorRoks »

LinusTechTips heeft hier laatst ook iets mee gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=kuTTAuUorsI

Al met al vind ik het leuke en zeer interessante techniek, maar je moet er niet blind op vertrouwen, zoals met alles eigenlijk...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Een artikel laten schrijven door een AI-systeem

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb laatst in enkele stukjes van Jan Dijkgraaf (love him or hate him) ook kennis gemaakt met stukken die met AI gecreëerd waren. Na enkele stukjes leer je het wel een beetje herkennen, dus hopelijk komen scholieren/studenten hier in de toekomst niet te makkelijk mee weg :mrgreen:
"I feel Legacy"
Plaats reactie