Foto's toevoegen

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Plaats reactie
Zwollenaar2001
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2021 23:07

Foto's toevoegen

Bericht door Zwollenaar2001 »

Dag,

Wanneer ik een afbeelding (JPG, JPEG) probeer toe te voegen op een forumbericht krijg ik de melding 'Sorry, het forum bijlage limiet is bereikt.'

Ligt dit aan het type bestand of...?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4861
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Foto's toevoegen

Bericht door quikfit »

Grote foto's zijn sowieso een probleem,zeker die met de telefoons van tegenwoordig worden gemaakt.Ik verklein ze altijd met '' Lit Photo '' (Android)
Lukt hier trouwens ook niet maar ik krijg geen melding...alleen een geel driehoekje i.p.v. een groen vinkje.
Het probleem met een externe foto- en video-opslagdienst (bijv. Photobucket o.i.d.) is dat je foto's maar een bepaalde tijd te zien zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Zwollenaar2001
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2021 23:07

Re: Foto's toevoegen

Bericht door Zwollenaar2001 »

Hai Quikfit,

Als men klikt op dat geel driehoekje, komt die melding tevoorschijn.
Ik ga Lit Photo aanzwengelen, dank voor de tip!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1446
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Foto's toevoegen in WebP-formaat

Bericht door Raph »

Valt je iets op aan deze afbeelding, behalve dat er geen Subaru op staat? Nee? Dan is alles goed! :-)

Afbeelding
Zonsondergang op Miradouro da Ponta do Rosto, Madeira

Vanochtend heb ik het bestandsformaat WebP toegevoegd aan de lijst met toegestane bestandsformaten voor afbeeldingen op dit forum. En dit bericht is bedoeld om te testen of alles goed is gegaan.

Interessant aan WebP is de hoge compressie die mogelijk is zonder kwaliteitsverlies. De afbeelding is in HD-formaat met zo min mogelijk kwaliteitsverlies (de standaardinstelling is 75, deze foto is 95) en desondanks is de foto maar 472 kilobyte groot. Een jpg-bestand dat met dezelfde instellingen wordt opgeslagen is 20 procent groter. En alle moderne browsers ondersteunen WebP inmiddels, dus er zijn praktisch geen bezwaren meer.

Meer informatie over WebP vind je op https://nl.wikipedia.org/wiki/WebP.
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Foto's toevoegen

Bericht door RazorRoks »

Helaas, ik zie gen afbeelding... Alleen alsof de link ongeldig is.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1446
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Foto's toevoegen

Bericht door Raph »

RazorRoks schreef: 30 dec 2022 12:15 Helaas, ik zie gen afbeelding... Alleen alsof de link ongeldig is.
Foutje! Ik had de bijlage verwijderd... Inmiddels anders opgelost.
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Foto's toevoegen

Bericht door RazorRoks »

Ah! Nu is het inderdaad een mooie rotswand met werkelijk prachtige belichting.

Ik vind de afbeelding wel een beetje 'grainy', heeft dat iets met dit nieuwe formaat te maken?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1446
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Foto's toevoegen

Bericht door Raph »

RazorRoks schreef: 30 dec 2022 13:04 Ik vind de afbeelding wel een beetje 'grainy', heeft dat iets met dit nieuwe formaat te maken?
Om te kunnen vergelijken heb ik een jpg-bestand en een webp-bestand gemaakt met dezelfde settings en ze vervolgens met elkaar vergeleken. Daarbij heb ik ingezoomd tot 500%. Zelfs bij die vergroting zag ik geen verschil in kwaliteit in beide bestanden. Mijn conclusie: Aan het bestandsformaat ligt het niet.

De foto is trouwens gemaakt met de volgende instellingen: iso 100, diafragma F5.6, belichtingstijd 1/1300 seconde en een brandpuntsafstand van 25mm (kleinbeeldequivalent: 50mm). De gebruikte camera is een Panasonic Lumix G9, de lens een "Panaleica" 10-25mm f1.7 en de foto's zijn beoordeeld op een gekalibreerd 27 inch 4K beeldscherm.

Omdat de foto is gemaakt met de allerlaagste iso-waarde zou de korreligheid ("graininess") afwezig of minimaal moeten zijn.
Als je de bestanden zelf wil vergelijken, dan kun je ze hier downloaden.
Plaats reactie