Legacy station benzine lucht bij stilstaan

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Sino4545
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2022 11:29

Legacy station benzine lucht bij stilstaan

Bericht door Sino4545 »

Goedemorgen,

Via de zoekfunctie kwam ik niet precies tegen wat ik zocht, dus vandaar mijn post.

Het ouder type Legacy station (2003?) vult zich, bij stilstaan, met een bezine lucht.
Via internet kwam ik tegen dat dit een probleem met de actieve koolfilter zou kunnen zijn.

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad? Na een rondje bellen werd mij verteld dat dit de koolfilter eigenlijk nooit problemen heeft, en dat het eerder iets anders zou kunnen zijn. Een duidelijk antwoord kreeg ik echter niet.

groet,
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Legacy station benzine lucht bij stilstaan

Bericht door Raph »

Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Onlangs had ik ook een probleem met benzinelucht, maar de oorzaak was toen een niet goed sluitende dop van een jerrycan met benzine.

Welkom op het Subaruforum, trouwens! :-)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Legacy station benzine lucht bij stilstaan

Bericht door Mrdjc »

Binnen in de auto? Dat is wel heel apart.
Er lopen welliswaar leidingen door het passagiers compartement maar dat zijn gepassiveerde stalen leidingen met een kunstof mantel eromheen.

Ik zou als ik jou was eens even de achterbank eruit halen en de dekseltjes die toegang geven tot de tank losschroeven, kijken hoe het er daar uitziet, als het een grote modderige roestige bende is zou het zomaar kunnen zijn dat een van de leidingen op de tank aan het zweten is.

De actieve koolstof filter doet niets meer dan de overdruk (dampen) van de tank proberen op te vangen en vast te houden, om het later tijdens het rijden weer op te zuigen en te verbranden, hiervoor zit een kleine (zeer fragiele!) klep met twee slangetjes onder het spruitstuk met een stekkertje erop.
Kan zijn dat een van de twee leidingtjes afgebroken is op die klep.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Legacy station benzine lucht bij stilstaan

Bericht door quikfit »

Vulpijp verrot!? Anders je ogen en je neus de kost geven...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Legacy station benzine lucht bij stilstaan

Bericht door Wout-P11 »

De EJ-motor kan last hebben van benzine lekkage onder het inlaatspruitstuk. Heb ik ook gehad onlangs bij m'n Forester SG. Verteerd/vergaan na een kleine 20 jaar. De benzine druppelde op het motorblok en de walm trok bij stilstaan via de ventilatie het interieur in.

Het schijn wel eens vaker voor te komen. Je kunt het dan uiteraard ook goed ruiken onder de motorkap.

Mocht dit het geval zijn... Succes! Want het hele inlaatspruitstuk kan eraf. :mrgreen:
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Plaats reactie