Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door subfan »

Hallo,

Vanghaak te ver versleten in combi met bij dit weer hardere stop / vangrubbers?
Zelfde gehad na een grote beurt bij de dealer... kwam na een paar honderd meter zo'n halve meter omhoog....
(We komen hier mede wegens andere zaken niet meer na 7 auto's.)

Vandaag beide achterwiellagers van de XV laten vervangen bij de dealert in Grun'n.
Wat een rust!

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SP-Boxer »

Een halve meter omhoog zou toch niet mogen. Hij kan losschieten, maar moet dan nog wel blijven liggen in de vanghaak.
Heb het zelf ooit op de Autobahn gehad dat de kap bij een beschaafde 150 (ofzo) los kwam. Dat was ook wel even schrikken. Daarna maar voorzichtig met 100 naar de eerste parkeerplaats gereden :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Het kan behoorlijk mis gaan met een defecte motorkapvergrendeling. Dat heb ik een keer zelf meegemaakt toen ik met een ATB-vriend onderweg was naar de Ardennen dat de motorkap losschoot bij 120km/u. Dat was op de A2, vlak voor Best. Je weet niet wat je overkomt! Ineens klapte de motorkap op de voorruit. De voorkant van de motorkap klapte door en verbrijzelde het zonnedak. Gelukkig was het een recht stuk snelweg en slaagden we er in om te stoppen op de vluchtstrook door onder de motorkap door te kijken en voorzichtig naar rechts te sturen. Dat was vlakbij een afrit met een Shell benzinestation. Het moet een raar gezicht geweest zijn toen we daar kwamen binnen zetten: twee kale koppen, onder het bloed en stukjes glas.
De ATB-vriend vertelde dat hij eerder die week met zijn auto betrokken was geweest bij een aanrijding, waardoor de motorkap ontzet was geraakt en de vanghaak niet meer werkte. Dat had-ie provisorisch met een stukje ijzerdraad "gerepareerd". Na een betere "bushfix", recht buigen van de motorkap en een stevige ketting, zijn we toen toch nog doorgereden naar de Ardennen. Het zonnedak werd "gerepareerd" met duct tape en een een paar vuilniszakken. En onszelf hebben we "gerepareerd" door het bloed en het glas van onze kop te wassen en alles met papieren handdoekjes droog te deppen.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Gisteren de suzibaru weer opgehaald..die heeft een nieuwe airco condensor gekregen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Ook met dit weer lekker. Snel schone ruiten. Ik zag het vroeger als luxe, maar ik zou nu de airco niet meer willen missen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Roelo »

Vandaag naar Allard van All4Sub geweest in Zaandam voor montage van downpipe met kat, open middenpijp en mijn zelf meegebrachte einddemper van een GTT. Er zat een vervelende fluittoon in de uitlaat en ik vermoedde lekke pakking, daarnaast waren meerdere flenzen krokant dus wilde ik alles in 1 x vervangen door een uitlaat met betere flow.

Aankomst kwartiertje te laat om 11.15 en direct naar binnen gereden bij Allard in de box. Allard had de spullen al klaargelegd en begon met demontage van de originele downpipe. Wat zat dat ding vast op de turbo! Na flink wat zweten eindelijk losgekregen, 1 bout moest worden doorgeslepen. De turbo was ooit vervangen en het leek erop dat de oude pakking was hergebruikt... ook zat er gun gum tussen de turbo en downpipe... Maar we hadden nu wel een idee waar de uitlaat lekte...

Met de downpipe en de rest van de uitlaat eraf kon het puzzelen beginnen. De downpipe die we op het oog hadden (2.5") paste niet vanwege de automaatbak, die is groter dan de handbak blijkbaar. Ook zat er geen aansluiting voor de 2e lambda sonde. Op zich geen probleem, die kan je wegschrijven in de software maar toch. Andere downpipe gepakt, deze was 3" en deze paste mooi. Gelukkig had Allard ook een Grimmspeed adapter van 3 naar 2.5" voor de aansluiting op de M2 motorsport open middenpijp. Zelf meegebrachte einddemper erop klaar!
Oude downpipe en oude einddemper ingeruild.

We hebben ook direct een inspectie onder de auto uitgevoerd en de auto is zo te zien in goede staat. Alleen rechter klepdeksel zweet wat en de bodemplaat is weg (?!), die moet er dus nog een keer op. Ook ging er 750ml olie in (Motul 100% synthetisch 5W40), die had ik sinds de aankoop in oktober nog niet gecontroleerd. Dus iets om in de gaten te houden.

Al met al een hele leuke en leerzame dag, en de Fozzy klinkt nu zoals het hoort :-D
Ik kan Allard van harte aanbevelen.

Hier nog wat foto's.
all4sub_IMG_8826.JPEG
all4sub_IMG_8824.JPEG
all4sub_IMG_8822.JPEG
all4sub_IMG_8818.JPEG
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Ziet er goed uit!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Roelo »

Klein kerstcadeautje voor mezelf :)
sleutelhaner.jpg
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Roelo »

Een luidruchtige Honda laten kennismaken met de XT op de A44. Gelukkig was de standaard 177pk (plus een beetje van de uitlaataanpassing) genoeg om bij te blijven 🥳
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Ja, leuk, hè? :-p netjes op afstand blijven, maar wel op precies dezelfde afstand. Snappen ze nix van.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

kerst pakket uit Engeland binnen, en 2 xmas gifts erbij: mooie grote vezel(poets)lap met "The VINCENT" en Wapen opdruk!

btw, het is gelukt: ik heb mn droomfiets!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

De zwarte schaduw? :-p
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

nee die zijn heeeeel moeilijk anders meer dan de postcode loterij...
heb n Rapide C '51
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Is die motor een Vincent H.R.D Rapide C-serie uit 1951?
Een exemplaar van bouwjaar 1949 heeft dit najaar op een veiling in Australië $125.000 opgebracht. Australische dollars, dat wel...
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

HRD is vanaf begin t/m de Series B, daarna was het enkel "the Vincent".
dat is wat ik ook op mn tank heb, en alle alu inspectie schroefdopjes. die waren vroeger dus met HRD.

die red shadow is geen origineel uitvoering van alle literatuur die ik heb gelezen tot nu toe, althans komt er niet in voor noch over gesproken.

het is een simpele Series C van '51.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Iig een monument van een motorfiets.

In de 80-er jaren heb ik een man ontmoet op Camping Moto met een Vincent. Hij werkte als ingenieur in de off-shore. Die motor was vaak zijn dagelijks vervoer en hij ging er dus ook gewoon mee op vakantie. Prachtige klappen kwamen eruit.

Nu nog ergens een Egli-frame scoren en dan.... x-D Nee, lekker zo houden.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

egli is mooi werk, (en Godet ook), maar naar mijn ervaring hoe meer je afwijk van origineel hoe meer de waarde daalt (vaak exponentieel).
mocht ik ooit meer dan 1 Vin bezitten dan is het overwegen waard. aan de andere kant ik word niet jonger (rug, knieën polsen en nek sores) en per saldo geniet je steeds minder.

ben niet vies om technische verbeteringen toe te passen voor het langer behoud van de aandrijving (bijvoorbeeld Carillo drijfstangen met enkel rij lagers ipv 3 rijen met 139 losse rollen per drijfstang en 8 shims, felt afdichtingen vervangen met moderne oliekeerringen en dichte wiel lagers, dat soort dingen).

heb nog nooit met een magneto ontsteking gewerkt, dat is nu puzzelen hoe dat werkt en af te stellen (bij demontage/controle). ben er wel achter dat het net een oude mechanische diesel is: motor stoppen is kleplichter intrekken. als dat elektrisch kan ipv mechanisch heeft dat de voorkeur (en uitdaging waar op een subtiele plek een onderbreker plaatsen om het "oog" minder tot last brengen.

het is nu voornamelijk schoonmaken/polijsten en met de vingers kijken.

intussen de 1959 Ducati 175 weer opbouwen: heb eea bij de spuiter kunnen ophalen en partij RVS schroeven/moeren/ringen.
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Roelo »

Lampje bij de schakelpook vervangen. Vond mijn vrouw ook wel handig, zij deed blijkbaar 's-avonds de binnenverlichting aan om te zien waar de versnellingen zaten :-D

PS. Lampje type W2x4.6d
PS2. Om de kap er makkelijk af te halen de bak in N of D zetten. Toen kwam ik er achter dat ik dit kan doen zonder sleutel, waar het wph zegt dat dit alleen moet kunnen met sleutel in contact en van de OFF positie af.
Bijlagen
IMG_9047.jpg
IMG_9043.jpg
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Dat zijn de kleine geneugten waardoor je plezier houdt aan de auto. :-)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Wout-P11 »

M'n Fozzy APK laten keuren. 1 adviespuntje: schokdemper LA wordt wat zweterig...
Na de winter maar eens wat verse eronder drukken, mag wel na 240k.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Ik heb niks gedaan aan 1 van de subaru's
Wel is onze vakantie weer geboekt : dit keer gaan we naar Oostenrijk , Karinthië..
Ergens tussen Klagenfurt en Villach aan een meer :okeee:
Het schijnt dat daar veel subaru's rondtuffen dus we vallen er niet op blijkbaar..wie weet doen we ook nog uitstapjes naar Slovenie en Italie want daar zitten we niet zo gek ver meer van af..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Rene schreef: 08 feb 2023 14:53wie weet doen we ook nog uitstapjes naar Slovenie en Italie want daar zitten we niet zo gek ver meer van af..
Als je naar Slovenië gaat, dan ligt het gebied op de kaart net over de grens.

Noord-Slovenië, ten zuiden van Bled
Noord-Slovenië, ten zuiden van Bled

Hier is een link naar de kaart in Google Maps. Als je de kaartlaag "Satelliet" aanzet en vervolgens inzoomt, dan zie je overal weggetjes die samen een uitgebreid netwerk vormen. Het is voor het grootste deel bosbouwgebied en de onverharde wegen zijn er vrij toegankelijk. Met als belangrijkste voorbehoud dat de eigenaar of beheerder van de weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor schade.


Afbeelding
"Gozdna cest uporaba na lastno odgovornost" betekent: "Gebruik van boswegen op eigen risico"

Tot slot zijn hier twee verslagen van off-road ritten in het gebied in de zomer van 2020.
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Gberk »

De Forester bij het behalen van de 200.000km getracteerd op grote beurt, diff/cardan olie & remolie verversen, nieuw brandstoffilter en zojuist flushen van de automaatbak. We kunnen weer op pad deze zomer!
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Roelo »

Nieuwe APK
Zonder problemen. Vond het wel wat spannend met de aangepaste uitlaat (racekat) maar alles goed. Hij vroeg wel terwijl hij op de open uitlaat klopte: zit er wel een katalysator in? Ja in de downpipe. Losbungelende snoertje van 2e lambda maar genegeerd 😂
Daily: Forester XT 2004 (SG)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

DC dynamo van de Vincent schoon gemaakt en "juist" in elkaar gezet (veldspoel/behuizing zat omgekeerd om in dus wekte geen spanning op), en geflashed naar negatieve aarde (ipv positieve aarde).
ook de magneto ontsteking uit elkaar en alle koolborstels gangbaar (waren vast geplakt) en sleep contacten gepoetst, nu komen er tenminste fatsoenlijke blauwe vonken af met ronddraaien met de hand.

nokkenassen tandwielen stonden niet goed (motor lijkt wel op zijn Lambieks inelkaar gezet te zijn: met een schep de onderdelen er in kieperen en hopen dat het goed gaat), alles opnieuw getimed met max 2 graden afwijking. die laatste 2 graden kan alleen dmv de nokken uit de tandwielen te persen, uitlijnen en opnieuw inpersen. nou, die 2 graden neem ik voor lief...

stoterstang stelboutjes hadden stukken draad gestript, zijn vervangen met nieuwe.

volgende uitdaging: de tank (in originele lak en goldleaf striping en transfers!!) dichten bij de achterste ophanging. en nee er komt geen coating in!!
kabelboom maken is fluitje van n cent, maar moet wel gebeuren.

alles op de tank na van de ducati 175 koningsasser is terug van de spuiter en staat inmiddels al weer op zn poten. lijkt eindelijk op een motor, en dat na dik 30 jaar als bijna-ratbike. Pa had tranen in zn ogen (en ik haast ook).

de sub is geen hobby voor mij, die doet het gewoon zoals we dat gewend zijn, en brengt mij probleemloos van A naar B (net als de BRZ, overigens). zijn momenteel smerig en met dit weer beetje zinloos/jammer om te wassen...
en wat is de MY15> CVT toch een fantastische bak, echt heerlijk!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Gisteren de zomerpantoffels weer onder de preza gezet..
De laatste dagen hoor ik achter een zoemend geluid van onder de wagen komen waarop ik dacht dat de banden aan het cuppen waren.
Dat bleek niet zo te zijn want met de zomerbanden er onder zoemt het nog : een wiellager..die gaat eerdaags naar de garage..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

Vandaag BPM aangifte gedaan voor mijn nieuwe motor die ik onlangs heb geïmporteerd uit Duitsland. Vrijdag langs geweest bij RDW en ik hoop eind van de week mijn kenteken binnen te krijgen.
Afbeelding
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Gefeliciteerd met de aankoop. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Vandaag m'n nieuwe MY2004 Legacy van binnen schoongemaakt en rubberen vloermatten er in gelegd. Het is m'n tweede auto, bedoeld om mee op avontuur te gaan.
Het eerste avontuur is trouwens volgende week zondag, bij Action Planet in Velsen. Ik ben nieuwsgierig waar de AWD Legacy moet afhaken waar een 4x4 zich wel doorheen kan (modder)worstelen...
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

sufos schreef: 19 mar 2023 13:43 Vandaag BPM aangifte gedaan voor mijn nieuwe motor die ik onlangs heb geïmporteerd uit Duitsland. Vrijdag langs geweest bij RDW en ik hoop eind van de week mijn kenteken binnen te krijgen.
Afbeelding
Oeh..een V-strom 1000..wat een lekkere fiets is dat :okeee:
Ooit eens proef gereden op zo'n 1..rijd erg fijn en komt goed van z'n plaats af :mrgreen:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie