Forester SH alternatief voor radio

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Boswachterjoer »

Wie heeft er ervaring met een dubbel din radio ter vervanging van de originele dubbel din radio-cdspeler?

Ik wil graag n groot en duidelijk scherm met navigatie. Stuurbediening moet blijven werken.
Er zijn veel aanbieders, maar welke te kiezen?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Raph »

In m'n Legacy IV heb ik begin 2019 een tablet ingebouwd voor navigatie, boven de dubbel-din radio/cd-speler. Het wordt beschreven op pagina viewtopic.php?p=49973&#p49973

Ik weet niet of je in je Forester boven de unit genoeg ruime hebt. Zo ja, dan dan zou daar zomaar een Lenovo Tab M7 kunnen passen (de in het genoemde bericht beschreven Huawei tablet is niet meer te koop). De plaats bovenin het dashboard is ideaal voor navigatie; veel beter dan een beeldscherm op de plek van de radio/cd-speler.

Omdat FM binnen niet al te lange tijd wordt afgedankt ten faveure van DAB+ ben ik een tijdje geleden op zoek gegaan naar een manier om de AUX-uitgang van de al aanwezige unit te benutten.
Een verslag daarvan vind je op viewtopic.php?f=7&t=5321&p=62812#p62812

In de ruimte onder de armsteun zit bij mijn Legacy de AUX-poort. Om te kunnen overstappen op DAB+ heb ik een Albrecht DR56C aangeschaft, die ik in die ruimte heb ingebouwd. Want ik wil liever zo weinig mogelijk gadgets in het zicht hebben. Met het apparaatje kun je via bluetooth handsfree bellen en ook muziek streamen, waarbij alles via de geluidsinstallatie van de auto loopt. Dat gaat (bij mij) probleemloos.
Alleen moet ik nog de DAB-antenne installeren; dat is er nog niet van gekomen. Maar zolang ik FM kan ontvangen heb ik geen haast. :)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door DucATIRadeon »

had een pioneer AVIC710 dab+ met alle toeters en bellen in onze SH gemeubeld.
opstarten ging op zich nog vrij vlot, de navigatie ook wel met laden.

had ook extra USB verlengkabels getrokken vanaf de achterkant naar beide kanten van het stuur (backup, en als je van mob plek wil veranderen), en de dedicated AppleCarplay en AndroidAuto (hoe dat ook mag heten) met USB verleng kabels achter de middenconsole verwerkt dat uit het gat komen in het vakje onder de airco bediening (zit/zat een gat boven net voor de sigaretten aansteker). alles gelabeld en het ging best wel aardig moet ik zeggen.
zal kijken of ik nog ergens foto's heb liggen.

dab+ antenne had ik niet gemonteerd, lag in dubio waar ik het zou plakken.
de gps antenne was geplakt OF op de metalen subframe van de dashboard OF tegen de onderkant van de middenconsole direct onder de voorruit.
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Boswachterjoer »

@raph, ik ben een echte noob op tablet gebied. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar n complete headunit waar versterker e.d. gewoon in verwerkt zit. Wil het niet te omslachtig maken, geen extra kabels trekken etc.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door subfan »

Hallo,

Mijn zoon heeft een 09 SH en de standaard radio vervangen door een dubbel din met navigatie en achteruit camera.
Ik weet niet hoe of wat, maar dacht 200 euro, via internet vorig jaar nieuw gekocht.
Dezelfde zit nu ook in de Suzuki SX4 van zijn vrouw.
Dus gewoon standaard dubb din.
Het enige is, dat ze beide netjes afgewerkt een cm uit het dash steken.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Boswachterjoer »

@subfan is het mogelijk dat je er n foto van plaatst?
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door subfan »

https://www.amazon.nl/EZoneTronics-Touc ... 5117&psc=1

Volgens mij is het deze.
Een foto etc. is aangevraagd
Mijn zoon woont niet bij mij.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
pivdstee
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2022 18:32

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door pivdstee »

ik heb recent een android headunit geinstalleerd, dit ging vrij probleemloos

deze heb ik gekozen : https://teyes.com.au/collections/cc3/pr ... 6427779268

maar er zijn er vele andere. als je wil "accessorizen" kan je DAB+, Dashcam, bandendrukmeter, achteruitrijcamera, ODB II, etc bij monteren.

het enige "moeilijke" is het doortrekken van kabeltjes e.d. voor 4G, GPS, 5G/WiFi (ja dat zit er standaard bij), externe microfoon. En je moet ofwel een datasim steken of via je mobiel data trekken voor bvb navigatie
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Roelo »

Dat ziet er wel flashy uit. En je kan dan ook de OBDII app installeren en weergeven? Alleen dan nog een manier om de OBDII dongel uit te zetten, die schijnt anders je hele accu leeg te trekken.

PS. Ook voor de oudere foresters: https://teyes.eu/collections/cc3/produc ... -2-din-dvd
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Raph »

pivdstee schreef: 07 dec 2022 18:39 ik heb recent een android headunit geinstalleerd, dit ging vrij probleemloos
Interessante optie!
Via de website heb ik kunnen berekenen dat de verzendkosten vanuit Australië 86 Australische Dollars - rond 50 euro - bedragen.
Hoeveel was je daarnaast nog kwijt aan importheffingen en BTW?
Nobacon
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jan 2023 10:29

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Nobacon »

pivdstee schreef: 07 dec 2022 18:39 ik heb recent een android headunit geinstalleerd, dit ging vrij probleemloos

deze heb ik gekozen : https://teyes.com.au/collections/cc3/pr ... 6427779268

maar er zijn er vele andere. als je wil "accessorizen" kan je DAB+, Dashcam, bandendrukmeter, achteruitrijcamera, ODB II, etc bij monteren.

het enige "moeilijke" is het doortrekken van kabeltjes e.d. voor 4G, GPS, 5G/WiFi (ja dat zit er standaard bij), externe microfoon. En je moet ofwel een datasim steken of via je mobiel data trekken voor bvb navigatie
Toevallig, zit ik hier ook naar te kijken. Koun je iets zeggen over de ervaring tot nu toe? welke opties zijn er nog meer aangesloten?
Nobacon
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jan 2023 10:29

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Nobacon »

Vandaag de headunit ontvangen in 30 minuten plug and play met android auto. Speaker hoef ik niet meer te vervangen klinken opeens goed.
komende tijd de camera's aansluiten.Afbeelding
Bijlagen
IMG-20230211-WA0001.jpg
IMG-20230211-WA0003.jpg
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door boswachterfan »

Netjes :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Raph »

Ziet er inderdaad helemaal niet verkeerd uit!
Nobacon
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jan 2023 10:29

Re: Forester SH alternatief voor radio

Bericht door Nobacon »

Thnx

Ben zelf ook behoorlijk onder de indruk.
Dashcam eenvoudig op usb ingang
TPMS idem paar ventieldoppen opdraaien, ontvanger op usb en klaar.
geluid met een equalizer, is een rockconcert (oude unit leek wel continu mono af te spelen :))
Launcher erop en kleuren afgestemd op dashboard. (kleuren lijken afwijkend ,aar is amber\rood


Nieuwste Android auto met split screen staat er op.

nog doen:
OBD2
DAB+ antenne plakken
achteruitrijcamera in de kentekenverlichting
camera voor in de kenteken plaat
Bijlagen
IMG_20230212_180009 (1).jpg
Plaats reactie