Aanlopend geluid

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Sjoerd
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:30

Aanlopend geluid

Bericht door Sjoerd »

Hallo,

Ik heb in de afgelopen dagen twee keer kort een kortdurend aanlopend geluid gehoord bij mijn subaru forester sg 2.0 (geen turbo) 2005.

Beide keren was het snel weg, maar weet niet zo goed of dit kwam door een keer te remmen of door te schakelen. Heb op dit moment ook niet scherp of het in een specifieke versnelling gebeurd.

Als het weg is, dan is er gelijk ook niks meer te merken en rijdt hij weer heerlijk.

Snap dat dit een wat vage klachtenomschrijving is, maar wellicht heeft iemand een idee wat het is? Aanlopende rem misschien?

Bvd

P.s. als de auto koud is, schakelt hij ook wat stug en stug. Soms gaat hij ook wat stug in zijn achteruit. Is dat normaal voor een forester?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Aanlopend geluid

Bericht door quikfit »

Kan van alles zijn,remmen,slijtage indicator van de blokken.
Bakolie ooit vervangen/gepeild?
Koppeling en bediening zijn oké?
Verder blijft het gissen...laat er eens een garage naar kijken en mee rijden.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Aanlopend geluid

Bericht door SP-Boxer »

Steentje tussen schijf en ankerplaat? Of tussen remklauw en schijf?

Stug schakelen is ietwat subjectief, maar wordt vaker benoemd door mensen die in een Subaru stappen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Aanlopend geluid

Bericht door boswachterfan »

Mijn vorige schakelde ook stug bij kou. Idd ook de achteruit. Soms gaf ik hem in 1 een "duwtje" en dan floepte hij zo in zijn achteruit. Een keertje olie wisselen helpt, als je dat nog niet gedaan had.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Aanlopend geluid

Bericht door Laatbloeier »

Sjoerd schreef: 30 nov 2022 17:13 P.s. als de auto koud is, schakelt hij ook wat stug en stug. Soms gaat hij ook wat stug in zijn achteruit. Is dat normaal voor een forester?
Dat geluid zou ik zo niet durven zeggen, maar dat schakelen herken ik wel. Die van mij schakelt koud ook vrij stug en wil ook niet altijd makkelijk in zijn achteruit. Eerst naar 2 schakelen en dan (zonder de koppeling tussendoor op te laten komen) naar de achteruit werkt altijd in dat geval. Tip een keer hier op het forum gelezen. Schijnt een bekend 'feature by design' (om maar even een beroemde Microsoft term te gebruiken) te zijn van de 5-bak met H/L.

Tip van de bakolie is sowieso een goede als je daar de staat niet van weet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Aanlopend geluid

Bericht door quikfit »

Vaak staan de tanden tegenover elkaar bij het inschakelen van de achteruit,dan gaat het niet.Koppeling laten opkomen en nog eens proberen is de truc.Als ie ook stug schakelt in de vooruit versnellingen kan bakolie verversen helpen...ervan uitgaande dat de koppeling zijn werk goed doet.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Aanlopend geluid

Bericht door jakkerma »

Is gewoon roesten van de schijven in deze vochtige herfst.
Even remmen en het is weg.
En ik heb een automaat..
Plaats reactie