Tuning

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Subarufanatic
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2022 13:48

Tuning

Bericht door Subarufanatic »

Beste,

Allereerst aangenaam.

Na bijna een jaar mijn eerste auto gehad te hebben overweeg ik over te stappen naar mijn droom auto nu het mogelijk is.
Een blobeye.

Ik heb redelijk wat sleutel ervaring opgedaan met mijn golfje, maar heb toch nog wat vragen, mede omdat ik mij ook graag bezig houd met tuning.

Wat zijn de echte zwakke punten punten van dit blok/aandrijflijn. En hoeveel vermogen kunnen de standaard zuiger/drijfstangen etc hebben en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Tuning

Bericht door Mrdjc »

Dag meneer de Subarufanatic, welkom op Subaruforum!

Volgens mij hebben wij hier niet echt de "Tuning Scene" op dit forum om die specifieke kennis te hebben.
Dan zou je beter op subaruclub kunnen informeren (Of een van de Britse forums) - daar leeft dat iets meer geloof ik.

Een van de dingen waar deze motoren heel gevoelig voor zijn als je gaat afwijken van de fabriek tuning is pingelen dat resulteert in kapotte lagers/drijfstangen / verbrande zuigers etc etc, en dat is gelijk een vrij prijzig grapje, dus ik zou het niet zomaar door iedereen laten aanpassen zonder dat ze een gedegen reputatie hebben.

Ik geloof dat om en nabij de 300pk echt het limiet is met standaard onderdelen (Als je hem al zo ver krijgt)

Ik zou al gelijk willen beginnen met je te waarschuwen dat het normaal geen auto's zijn waar je in je 2e jaar van auto eigenaarschap mee zou rondrijden - ook niet in standaard vorm.. iets van een hoop vermogen en inschattingsfoutjes/uitsloverij (Ja ik was ook ooit jong Ik ben op mijn 19e in een 1.3 begonnen, en op mijn 21ste in een 2.0 16V - pas toen ik 27 was een 3.0 TDI quattro en erna een 3.2 FSI 4 Motion - Nu de Forester 2.5XT ) maar dat lijkt tegenwoordig niet meer het geval als ik "De jeugd" zie rondcrossen in AMG's en GTI's ...
(Waar ze het van betalen zal ik nooit snappen - maar ik neem aan dat ze nooit een huis kunnen kopen)

Maar goed, je rijd in een Golf 5 GTI dus dat zal om en nabij vergelijkbaar zijn. - Misschien dat je zelfs al een petje hebt. :-D

Succes!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Tuning

Bericht door aze2000 »

Hoi,

Tuning gaat zeker heel erg goed met deze sub motoren,,, de vertelde 300 pk max is alleen van toepassing op een automaat,, die heb ik ook en ben save gegaan en tot zn 260 /265 gegaan... maar een goede gezonde handbak durf ik met gemak 350 400pk op te zetten.. verder zijn mids goed onderhouden sterke motoren..

bel Ems ,, marc verhoeven eens op dat is een van de beste tuners die er onder de subaru te vinden is
Groet Robert
Subarufanatic
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2022 13:48

Re: Tuning

Bericht door Subarufanatic »

Hij is momenteel getuned bij ace motorsport op 270. Maar ik vind tunen/opvoeren en onderhouden gewoon leuk en vind het leuk als afwisseling op mijn baan als kantoor pikkie.

En wat betreft gewenning van vermogen zit dat zeer goed😅 weliswaar net 21, maar momenteel geeft m'n gti 320pk en 450nm, geen petje, wel een ligstand en bondkraag. Hiervoor was het
het boodschappen autootje van mijn moeder, een citroen c2.Maarjaa een gti/amg is makkelijk haalbaar als je thuiswonende bent en altijd hard werkt.

Maar wel een goede, ik zal wel ems eens contacteren.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Tuning

Bericht door aze2000 »

Subarufanatic schreef: 06 nov 2022 15:36 Hij is momenteel getuned bij ace motorsport op 270. Maar ik vind tunen/opvoeren en onderhouden gewoon leuk en vind het leuk als afwisseling op mijn baan als kantoor pikkie.

En wat betreft gewenning van vermogen zit dat zeer goed😅 weliswaar net 21, maar momenteel geeft m'n gti 320pk en 450nm, geen petje, wel een ligstand en bondkraag. Hiervoor was het
het boodschappen autootje van mijn moeder, een citroen c2.Maarjaa een gti/amg is makkelijk haalbaar als je thuiswonende bent en altijd hard werkt.

Maar wel een goede, ik zal wel ems eens contacteren.

GTi ,, pff bah bah,, dat je naast een Sub een Vw wilt hebben staan.. :-# dat is toch echt vloeken in de kerk..
Groet Robert
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Tuning

Bericht door RazorRoks »

Van wat ik weet en gehoord heb zijn EJ20's over het algemeen beter geschikt om mee te rommelen en betrouwbaarder. Ook zit er nogal wat verschil in kwaliteit als drijfstangen, lagers etc. zowel OEM als aftermarket, dus ook hoeveel vermogen het spulletje aankan. Belangrijkste lijkt toch wel te zijn dat er altijd voldoende en redelijk verse olie inzit. EJ25's staan slechter bekend, maar kunnen als je er goed/ voorzichtig mee omgaat ook goed presteren.

De handgeschakelde vijfbakken van Subaru's zijn ook niet de sterkste. Van wat ik heb gehoord moet je met 350pk toch al redelijk voorzichtig zijn met launches etc. De zesbak daarintegen wordt wel eens bulletproof genoemd, maar zijn ook zeer gewild, dus duur.
Subarufanatic
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2022 13:48

Re: Tuning

Bericht door Subarufanatic »

Hahah, een de golf en Impreza beide wad niet de bedoeling. Zodra ik de Impreza heb kan de golf eruit.
Ik heb momenteel een mooie op het oog. Een blob die al gereviseerd is. Bij de revisie is 70k terug een hoop veranderd. aantal dingen zijn uprated teruggeplaatst. Acl lagers, sti stangen en arp kopbouten. Verder heeft de auto weinig eigenaren. En ziet bij er zeer net uit. Ook zijn er al aardig wat mods gedaan motorisch. maar eens Kijken of ik volgende week niet even kan komen kijken.
Plaats reactie