Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Al een tijdje heeft mijn Outback h6 uit 2005 kuren.
Het antisliplampje brandt al een tijdje (eerst nu en dan, later constant). Kapotte sensor dacht de garage. Konden het niet vinden en ik kon gewoon verder rijden. Ik ben nu bij een andere garage en die vermoedt dat de Stuurhoek sensor kapot is.
Het motorstoringlampje ging vorig jaar aan. Vorige garage heeft de lambdasonde vervangen. Rechtsvoor. Dit heeft kort gewerkt. Geen storingslampje meer. Tot een paar maanden geleden. Toch maar weer naar de garage en die vermoedt nu dat de rechter Kat stuk is.

De prijzen die voorgesteld worden om dit te repareren zijn nogal hoog.
Sensor is 1000 ex en de kat is 2000 ex alleen voor de onderdelen.

Heeft iemand voor de kat een alternatief idee? Hoeft niet origineel.

Auto heeft 310 op de teller maar verder nog best ok. Om nu 50% van de dagwaarde aan reparaties uit te geven wordt me wat al te gortig. Ik woon bij Zeist in de buurt.

De stuurhoek sensor is in de USA een stuk goedkoper (ik heb al 350 dollar gezien) en die kan ik volgens mij zelf wel vervangen.
Laatst gewijzigd door Musfed op 06 dec 2022 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk

Bericht door Mrdjc »

Wat zijn de foutcodes, ik ben geen dealer of professional maar klinkt een beetje ver gezocht...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk

Bericht door Musfed »

Foutcodes weet ik niet. Heeft de garagehouder wel gezegd maar vergeten.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk

Bericht door Mrdjc »

Waar ergens ben je woonachtig, zou toch echt even kijken welke foutcodes je nou eigenlijk hebt.
Mogelijk is er een forum lid met tactrix kabel in de buurt.
(Via SSM ipv generieke OBD) - dan kan je gerichter kijken waar het aan ligt.

Bij het minst geringste word ESP & Cruise control uitgezet als er een motor storing optreed.

Kan dus zijn dat je het helemaal te zoeken hebt aan iets van de motor, en je ESP gewoon "Uitval" van is.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk

Bericht door Musfed »

Ik woon bij Zeist in de buurt.
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk

Bericht door Musfed »

Ik ga er morgen mee naar de Subaru garage in Maarn.
Daar heb ik al even mee gebeld en die kwamen met een waslijst van mogelijke oorzaken voor de storingen.

Overigens heb ik geen last van alle randzaken die je zou verwachten met een kapotte Katalysator. Minder trekkracht, hoger benzineverbruik (dan het al is met een 6 cylinder....ik rijd ook nu nog standaard 1:10), slecht starten, etc.
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Geen kat gelukkig. De laatste garage had de verkeerde lambdasonde vervangen. Daar waren ze al wat onzeker over omdat ze de oude in de auto hebben gelaten, netjes in een doosje. De garage in Maarn heeft deze nu met de andere sonde gewisseld en voila, geen motorstoring meer.

Nu alleen nog een stuurhoek sensor die geen reactie geeft. Iemand toevallig een stuurhoek sensor over..... :-?
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Auto net opgehaald en even met de monteur van dienst gesproken. Aardige kerel en één van de twee broers die de zaak runnen.
De fout die de stuurhoek sensor geeft zou nog wel eens aan wat anders kunnen liggen. Ik heb enkele jaren geleden een nieuwe airbag gekregen. Nav een terugroepactie. Daarna (weet niet meer precies hoeveel tijd daartussen zat) is het tractiecontrol lampje gaan branden.
We zijn in ons gesprek tot de voorzichtige conclusie gekomen dat het vervangen van de airbag effect heeft gehad op de sensor. Wellicht na verloop van tijd losgeschoten oid. We hebben afgesproken dat met de volgende apk hier naar gekeken gaat worden.
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Ondertussen is de juiste lambdasonde vervangen en kan ik weer met de CC rijden. De Kaths (in ieder geval de linker) lopen wel op hun laatste benen. Maar die zouden gereviseerd kunnen worden. Ben benieuwd of dat kan, ik heb het nog niet kunnen vinden.
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Voor de geïnteresseerden, de Outback is fluitend door de keuring gekomen.
Met motorstoringslampje vanwege een te hoge waarde die de LS in de linkeruitlaat afgeeft. Die resulteert echter niet in een te hoge uitstoot. Volgens de garage meet die ruim binnen de toegestane waarde.
Ik kan dus weer een jaartje verder, maar dan wel zonder cruise control die niet werkt met deze storing.
De katalysator doet het dus ook nog prima. Benzineverbruik is niet veranderd (nog steeds een mooie -uch- 1:10) en geen verschijnselen die zouden duiden op een kapotte kat.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Raph »

Mooi dat je auto door de keuring is gekomen. Alleen wel jammer dat de cruisecontrol niet werkt.
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Dat is erg jammer inderdaad. Ik rijd graag met cc.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door SP-Boxer »

Waarom niet de lambdasensor een stukje uit de uitlaatgasstroom plaatsen?
Mijn H6 had bij aanschaf (ca.150.000km) al dat de beide lambda’s met een haakse koppeling uit de uitlaatgasstroom waren gehaald.
Hiermee voorkom je storingen door overgevoelige sensoren. Doorgaans betreft het minimale afwijkingen, terwijl de auto nog altijd schoon is. Een garage vervangt dan met alle plezier eerst de sensoren en daarna de kat en de klant blijft maar betalen…

Zelf heb ik overigens standaard een ELM327 dongel in de auto liggen om een storing onderweg te kunnen resetten. Afgelopen meivakantie nog met een rit naar Italië nodig gehad. Tijdens flink doorrijden plots een storing, snel gestopt, uitgelezen (storing was toch nog lambda gerelateerd = geen paniek), daarna gereset en heerlijk met cruisecontrol kunnen doorrijden!
"I feel Legacy"
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Dat is een goede tip en die is ook al in de praktijk gebracht door de vorige eigenaar. Bij mijn aanschaf (100000km geleden) waren de LS al op buisjes gemonteerd. Schijnbaar is de gevoeligheid van het systeem veel te rigoureus ingesteld.
Ik heb nu ook een OBD scanner gekocht om bij langeren ritten de foutcode te kunnen wissen. Het vervelende is dat je dat steeds opnieuw moet doen als je de auto uitgezet hebt.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door SP-Boxer »

Dat is merkwaardig. Bij een volledige reset van de foutcodes zou het weg moeten blijven tot een volgende foutieve waarneming. Als de sensoren al vervangen zijn en de meetwaarden zijn in orde in combinatie met de reeds geplaatste celfixen, welke foutcode geeft de auto dan?
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door *thomas* »

Interessant 'verhaal' om te volgen. Het zou handig zijn moest je de foutcodes kunnen opvragen. Je kan zelf trouwens ook je wagen uitlezen aan de hand van een goedkope OBD2-scanner (rond de 35€ op amazon).

In mijn H6 gaven de katalysatoren geen problemen bij een kilometerstand van 225 000. Ze waren ook nog nooit vervangen en de sondes ook niet.

Dat er kort na het vervangen van de airbag inderdaad een fout is met de stuurhoeksensor is ook merkwaardig. Als het een los stekkertje betreft, dan is dit op 30 min opgelost (airbag vervangen is weinig ingrijpend).
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Ik heb een OBD2 scanner. Vandaag aangesloten en de foutmelding is P0157. De foutode voor de stuurhoeksensor kwam dit keer niet op.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door *thomas* »

Kan je OBD2 scanner ook andere foutcodes dan die gerelateerd aan motor en transmissie lezen?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door quikfit »

Musfed schreef: 16 aug 2023 15:19Ik heb een OBD2 scanner. Vandaag aangesloten en de foutmelding is P0157.
Advies van SP-Boxer...of een originele sonde monteren.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Musfed
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 dec 2015 22:28

Re: Katalysator van Outback H6 (2005) stuk (of niet)

Bericht door Musfed »

Het is een Ancel AD410. Volgens mij leest die meer dan alleen motorcodes uit.
En volgens mij heeft de garage een originele sonde gemonteerd. Maar dat weet ik natuurijk niet helemaal zeker.
Plaats reactie