Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Bericht door boswachterfan »

Ik had de sleurhut uit de stalling gehaald voor onderhoud. Gisteravond kon hij terug naar de stalling. Dus met de mover (fantastische uitvinding) naar de straat gerold en aangekoppeld. Ik had de boswachter dubbel moeten parkeren en had de parkeerverlichting (knop op de stuurkolom) ingeschakeld. De Jaeger aangesloten - !@#$#%^^&* de helft van de verlichting van de hut deed het niet. Aaaargh... :-@ :-@ Rechterkant: Achterlicht, rechter kentekenplaat lampje en de contourverlichting werkten niet. Richtingaanwijzers en remlichten wel. Hoe kan dat nou, alles werkte voor de onderhoudsbeurt.
Afijn, het is 3 minuten rijden naar de stalling, dus ik besloot om het probleem op te schuiven en niet in het donker te gaan klooien. Ingestapt, gestart, gewone verlichting aan - alles werkt :face-with-open-mouth:
Nou heb ik al vaker geschreven dat ik elektrisch niet zo'n kei ben. Het is ook geen verschrikkelijk probleem waar ik een oplossing voor moet vinden, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: Komt iemand dit bekend voor?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Bericht door Mrdjc »

Heeft dat niet gewoon met de parkeerverlichting te maken... ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Bericht door SP-Boxer »

Lijkt mij ook inderdaad.

Bij Subaru is parkeerlicht op de auto altijd op alle 4 de hoeken, maar het lijkt mij niet heel vreemd dat op de contactdoos alleen de linkerkant is aangesloten. Kan goed aan de gebruikte aansluitset liggen.
(Ik heb overigens nog nooit van mijn leven het parkeerlicht gebruikt waar het voor bedoeld is...)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Bericht door boswachterfan »

Het was voor mij ook de eerste keer dat ik de knop aanraakte. De kabelboom is aangesloten met passende stekkers op de auto kabelboom. Plug and play.
Het is verder ook geen probleem, maar ik vind het heel apart. Het zal ongetwijfeld zitten in de schakeling van het parkeerlicht, maar ik vind het een raadsel. Als ik mijn aanhangertje er eerdaags eens achter hang, zal ik kijken of het ook zo werkt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Bericht door SP-Boxer »

In dat geval zal het in de bedrading van de auto zitten. Dus in de stekker die Subaru voorbereid heeft voor een contactdoos.
Ergens komt het mij wel bekend voor, zou zomaar kunnen dat ik het fenomeen op mijn fietsendrager ook ooit heb geconstateerd...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Bericht door Mrdjc »

Kijk eens wat hij bij mij doet met parkeer verlichting aan :-D

Afbeelding

Zodra ik stads licht aanzet gaat hij hier weer overheen, dan komt links en rechts aan.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Bericht door Raph »

Mrdjc schreef: 16 nov 2022 11:07 Kijk eens wat hij bij mij doet met parkeer verlichting aan :-D

https://kentra.net/subaruforum/parkeerlicht.jpg

Zodra ik stads licht aanzet gaat hij hier weer overheen, dan komt links en rechts aan.
Lijkt me niet eens heel onlogisch. Als je in het donker langs de kant van de weg geparkeerd staat met je aanhangwagen dan brandt het juiste lampje. En één lampje op accustroom brandt dubbel zo lang als twee lampjes...

Misschien is dit gewoon een gevalletje "It's not a bug, it's a feature". :-)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Rara, hoe kan dit - verlichting dingetje

Bericht door boswachterfan »

Daar lijkt het wel op, dan. Nou, hebben we met vereende krachten en geesten toch weer een probleem tot een oplossing gebracht. :-D
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie