Taatslager

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Taatslager

Bericht door Raph »

OPMERKING: Dit is de voortzetting van een informatieve discussie over taatslagers die werd gestart in het topic Diep intrappen koppeling/grote vrije slag. Omwille van de overzichtelijkheid is hiervan een zelfstandig topic gemaakt onder het onderwerp Techniek > Transmissie.

____________________________________________________________
DucATIRadeon schreef: 10 nov 2022 06:26 - taatslager
Taatslager?
Ik neem aan dat je een staartlager bedoelt? :-)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Taatslager [Verplaatst van topic: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag]

Bericht door DucATIRadeon »

Raph schreef: 11 nov 2022 00:43
DucATIRadeon schreef: 10 nov 2022 06:26 - taatslager
Taatslager?
Ik neem aan dat je een staartlager bedoelt? :-)
nee ik bedoel taatslager.
in de volksmond zal het wel een staartlager genoemd worden, maar het lager is niet een radiaal (krachten radiaal ofwel haaks op de as, bijna elk rollager die je kent en hebt gezien) maar een axiaal (krachten axiaal ofwel in de lengterichting van de as, en dat is wat jullie staartlager noemen: drukt in de lengte richting van de as, dus voor mij taatslager).

google taatslager, grootste verschil met jullie staartlager is de uiteindelijke vorm voor de toepassing.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Taatslager [Verplaatst van topic: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag]

Bericht door erichendri »

Bij een koppeling vervang je vaak een druklager en toplager, deze laatste lagert de pris-as in de krukas.
Staartlager zit achterin de bak en heeft geen invloed op de koppeling.

Eric
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Taatslager [Verplaatst van topic: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag]

Bericht door subfan »

Bij mijn ex Forester vervangen .
Door de dealer staartlager genoemd en werd van buitenaf vervangen.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Taatslager [Verplaatst van topic: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag]

Bericht door SP-Boxer »

Laten we dit topic niet onnodig vervuilen met hoe een lager heet. Daarom hierbij 1x de juiste uitleg :mrgreen:

Een staartlager is geen lagertype. Ik vermoed dat dit lager zo heet, omdat deze in de "staart" van de versnellingsbak te vinden is.
Een staartlager heeft niets van doen met de koppeling!

De term taatslager slaat wel op een lagertype en betreft zoals Arthur al aangaf een axiaal lager. In geval van de koppeling is de gebruikelijke term echter "druklager".

Bij het vervangen van een koppeling vervang je in de basis drie onderdelen:
- Koppelingsplaat
- Drukgroep
- "Druklager"

Optioneel worden de volgende onderdelen ook wel meegenomen:
- "Toplager" --> betreft een eenvoudige groefkogellager voor radiale lagering van de prise as. Eric gaf dit reeds aan.
- Krukaskeerring
- Vliegwiel (bij overmatige slijtage)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Taatslager [Verplaatst van topic: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag]

Bericht door Raph »

Weer wat geleerd...
Op de pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Axiaallager wordt het mooi uitgelegd met illustraties en wordt ook het taatslager genoemd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Taatslager [Verplaatst van topic: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag]

Bericht door erichendri »

Zal vast een vertalings dwaling geweest zijn.
Gebeurt vaker.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Taatslager [Verplaatst van topic: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag]

Bericht door Raph »

erichendri schreef: 12 nov 2022 22:23 Zal vast een vertalings dwaling geweest zijn.
Gebeurt vaker.

Eric
Nee, "taats" is geen typefout: het blijkt de stalen pen/tap te zijn onderaan een verticaal geplaatste as, die in een holte draait. Volgens de informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Taats wordt een taats toegepast bij onder meer een molen onderaan de koningsspil, bij de scharnieren van sluisdeuren en bij het draaipunt van een roer.

Volgens mij is de Engeltalige term pivot bearing, wat naar het Nederlands wordt vertaald naar draailager.
Ik weet niet zeker of een draailager hetzelfde is als en taatslager. Mijn gok is dat een taatslager een specifiek type draailager is.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Taatslager [Verplaatst van topic: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag]

Bericht door DucATIRadeon »

nog een keer, anders wordt SP Boxer boos:
een taatslager (ook wel "druk"lager) vangt krachten op in de lengte richting van de/een as. waaronder onderaan de spil van een molen, maar nog simpeler: een fatsoenlijke boormachine (en bij een van de krukas hoofdlagers!)
taalslagers zijn er in vele uitvoeringen: kogel, rol, (zelf instellend) kegel, naald en glij. in sommige gevallen kan een normale (diepgroef)kogellager gebruikt worden mits de belasting niet veel of te vaak is voor het lager (denk aan koppelingsdrukplaat van een Ducati droge koppeling).

de combi Roltaats laat ik buiten beschouwing, dat de zijn positionering lagers of lagers die een as op kun plek kunnen houden tov de behuizing. ga ik hier niet op in.

* kogeltaats zijn vergelijkbaar met radiale kogellagers.
* roltaats met rollagers (kunnen meer kracht hebben/opvangen)
* (zelf instellende)kegel beetje van beide werelden, waarbij kracht vector niet per se in lijn ligt met de druk vlak van het lager
* naaldtaats zijn compact maar zijn lang niet zo sterk als de 3 hierboven. ook een nadeel: als het lager te klein is, onder belasting, gaan de rollen (naalden) scheuren door verschil in omtrek en wringen ze zich kapot en nemen ze uiteraard de geharde rol ringen ook met zich mee.
glijtaats: denk aan de gekraagde hoofdlagers van de auto krukas.

bij de auto koppeling is het principe een taats lager (vermoed een kogeltaats ivm kosten en kleinere constructie) waarbij de vorm aan de hand van de autoindustrie is ontworpen voor massa productie.
zijn meerdere honden die Fikkie heten, vandaar de taatslager in de koppeling is omgedoopt naar druklager.

staartlager is geen taatslager maar een "normale" radiaal lager...
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Taatslager

Bericht door JSE »

En om het nog even af te maken; bij de meeste subaru modellen wordt het ter discussie gestelde taatslager niet als druklager, maar als treklager gebruikt.

Weer een hoop geblaas van de toren door enkele die inhoudelijk de plank volledig mis slaan!!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Taatslager

Bericht door boswachterfan »

Ach, tis net als in de slaapkamer: Trekken of duwen, maakt niet uit, als het doel maar bereikt wordt. :-#
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Taatslager

Bericht door DucATIRadeon »

dan nog als trek lager is het een taatslager daar de kracht in de lengterichting van de as bevind (trekken en duwen zijn in dezelfde richting).

buitenkant lager aan de "druk"groep vast, binnenring van lager aan trekken.
Plaats reactie