Welke ATF in Forester SH?

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

Hallo allen

Ik zou graag de ATF vervangen bij mijn Forester SH met 4EAT, maar geen zin om de absurd hoge dealerprijs te betalen voor Subaru ATF (HP). Volgens het boekje is Idemitsu ATF HP het alternatief.

Bij wat speuren op het net komt Motul Multi ATF (https://www.motul.com/fr/en/products/multi-atf) naar voren en ze geven zelf ook aan dat het geschikt is voor bakken waarin Subaru ATF of ATF HP wordt gebruikt.

Als iemand iets anders gebruikt, laat het me weten.

Voor alle duidelijkheid, de Forester SH heeft net als de Legacy BP/BL een EAT met sportshift, de Forester SG had dat niet.

Bedankt

T.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door subfan »

Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Mrdjc »

Mijn Forester SG heeft wel sportshift ;-)

Maar goed, je kan gewoon Dexron III gebruiken - dat is die Motul Multi ATF ook. (Bijvoorbeeld Kroon SP Matic 4026)
Het meeste van de ATF's zijn dat wel tegenwoordig, even achterop het flesje kijken.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

Mrdjc schreef: 26 mei 2022 17:09 Mijn Forester SG heeft wel sportshift ;-)

Maar goed, je kan gewoon Dexron III gebruiken - dat is die Motul Multi ATF ook. (Bijvoorbeeld Kroon SP Matic 4026)
Het meeste van de ATF's zijn dat wel tegenwoordig, even achterop het flesje kijken.
Is dat enkel op de facelift (XT)?

Dexron III mag niet, staat expliciet in het boekje.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Raph »

Een paar jaar geleden heb ik mijn 5EAT bak laten spoelen. Er is toen Fuchs TITAN ATF 4400 in gegaan. Fuchs is een belangrijke OEM-leverancier, onder meer voor de Duitse auto-industrie. 1 liter is te koop vanaf 11,50 euro; 5 liter kost vanaf 36,50 euro.
Daarmee is Fuchs TITAN ATF 4400 iets goedkoper dan Motul Multi ATF en Kroon SP Matic 4026 (het voorbeeld dat Mrdj noemt).
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Raph »

*thomas* schreef: 26 mei 2022 18:05 Dexron III mag niet, staat expliciet in het boekje.
Betekent het dat in een 4EAT bak andere olie moet dan in een 5EAT bak?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

Raph schreef: 26 mei 2022 18:06 Betekent het dat in een 4EAT bak andere olie moet dan in een 5EAT bak?
De olie van de 5EAT mag wel in de 4EAT, omgekeerd mag niet.

Oorspronkelijk gebruikte Subaru voor alle 4-bakken 'Subaru ATF', daarna (met de komst van de 5-bak in o.a. de Outback en legacy) werd dat 'Subaru ATF HP'. In feite is dat 'gewoon' een volsynth. ATF en zelf heb ik destijds in de Outback met dezelfde bak als jouw Legacy een ATF van Ardeca gebruikt en nooit problemen gehad, maar ik heb geen ervaring met de 4EAT op mijn wagen en wil dus geen risico lopen.

Ik zag trouwens dat Fuchs aangeeft dat het Dex III compatibel is. Waarschijnlijk voldoet het aan alle specs waar een DEX III aan voldoet, maar tevens aan strengere vereisten. Net zoals bij remolie DOT4 in DOT3 mag, maar omgekeerd niet als de constructeur 4 vraagt.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Mrdjc »

*thomas* schreef: 26 mei 2022 18:05 Dexron III mag niet, staat expliciet in het boekje.
Apart, want Dexron III is gewoon opgevolgd door Dexron IV - en is min of meer de industrie standaard waaraan de andere merken zich baseren.

Je zou verwachten dat als iemand als Fuchs,Kroon,Motul,Miller,Castrol het aansmeert als "Compatible with Subaru ATF HP" samen met het Dexron III labeltje, en niet het Dexron IV labeltje dat het ook niets anders is dan gewoon Dexron III.

Net online gekeken, is echt bizar, ik zie de melding ook om niet Dexron III te gebruiken tenzij echt niet anders kan, en dat het extra geluid en vibraties kan veroorzaken.

Tot 2005 word Dexron III als standaard voorgeschreven.
En in 2006 zeggen ze het helemaal niet meer te gebruiken tenzij echt niet anders kan.(Maar service boekje zegt nog steeds Dexron III)
In 2007 verwijnt Dexron III kompleet uit beide boekjes (Owners + Service)

Maar tegelijkertijd melden ze nog altijd vrolijk precies hetzelfde spul als voorheen:
(Genuine Subaru Automatic Transmission Fluid Type-HP
IDEMITSU ATF HP
Castrol Transmax J
Pennzoil ATF-J*)

Lijkt erop alsof ze spontaan van gedachten veranderd zijn, de bak is niet opnieuw ontworpen, dus denk/verwacht dat het een spelletje is om meer geld uit klanten te melken door ze terug richting de dealer te sturen voor onderhoud.
Gemiddeld huis-tuin-keuken garage heeft gewoon 205liter vat van Dexron III staan...

Lees ook op fora dat Subaru Castrol Transmax J in 2011 ook uit het boekje gehaald heeft plots zonder onderbouwing..

Dus, als je het echt zeker wilt weten dat je met olie werkt die waar Subaru zelf een goedkeuring voor heeft gegeven (En mee binnen garantie blijft), val je terug op de Idemitsu of de originele subaru label (Dat schijnbaar van Idemitsu afkomt).

Ikzelf, ik ga gewoon vrolijk Kroon Dexron III blijven gebruiken.. ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

Mrdjc schreef: 26 mei 2022 21:46 Apart, want Dexron III is gewoon opgevolgd door Dexron IV - en is min of meer de industrie standaard waaraan de andere merken zich baseren.

...

Ikzelf, ik ga gewoon vrolijk Kroon Dexron III blijven gebruiken.. ;-)
Ik denk dat we vandaag dezelfde verhalen gelezen hebben :D . Vandaar dus mijn verwarring.

Subaru ATF is in Europa stervens duur en idemitsu niet te vinden :(.
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door jakkerma »

Ik heb gewoon de goedkoopste merk ATF gebruikt: Shell Spirax S4 ATF HDX. Ik ben alweer 20.000km verder..
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

jakkerma schreef: 27 mei 2022 13:20 Ik heb gewoon de goedkoopste merk ATF gebruikt: Shell Spirax S4 ATF HDX. Ik ben alweer 20.000km verder..
Soms moeten we inderdaad minder nadenken en meer doen, maar toch... Benieuwd (oprecht) of je bak zich goed zal blijven gedragen.
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door jakkerma »

Maak je geen zorgen, dit is mijn 11e auto Sinds 1965. Gemiddeld reed ik 90.000km per auto.
En altijd de goedkoopste olie gebruikt: Aldi SF 20W50, Lidl SG 10W40 en nu Action SN 5W40.
Noooit een olie gerelateerd probleem gehad.
Dus die 4EAT bak, trouwens zowat kogelvrij, die blijft het wel doen hoor..
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door erichendri »

Gewoon de atf olie er in gooien die subaru voorschrijft.
Denk om de 4wd koppeling die er in zit.
En ververs het elke 60000 km met het filter. .
Voorkom je een hoop klachten mee.
Je gooit toch ook geen automotor olie in een motorfiets.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 28 mei 2022 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Mrdjc »

erichendri schreef: 27 mei 2022 22:33 Je gooit toch ook geen automotor olie in een motorfiets.
Ligt eraan, als de "Automotor olie" olie voldoet aan de specificatie van de fabrikant van de motorfiets,waarom niet? ;-)

Dan is het labeltje "Motorfiets" en "Automotor" gewoon arbitrair en voegt niets toe...
API-SL 5W30 is API-SL 5W30 ongeacht er een motorfietsje, tractor, grasmaaier, boot of auto op het flesje staat. :lol:
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef: 27 mei 2022 22:33 Gewoon de atf olie er in gooien die subaru voorschrijft.
Eric
Bedoel je hiermee enkel Subaru ATF of Itemitsu ATF HP of een andere ATF die aan deze specs voldoet?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door DucATIRadeon »

Mrdjc schreef: 28 mei 2022 08:14
erichendri schreef: 27 mei 2022 22:33 Je gooit toch ook geen automotor olie in een motorfiets.
Ligt eraan, als de "Automotor olie" olie voldoet aan de specificatie van de fabrikant van de motorfiets,waarom niet? ;-)

Dan is het labeltje "Motorfiets" en "Automotor" gewoon arbitrair en voegt niets toe...
API-SL 5W30 is API-SL 5W30 ongeacht er een motorfietsje, tractor, grasmaaier, boot of auto op het flesje staat. :lol:
precies!
heb in mijn oude Ducati pantah (Cagiva alazzurra) 351000km gereden in 4 jaar tijd en zat 10W40 olie van de Avia en Aldi in.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door boswachterfan »

Mijn bak is bij de vorige eigenaar door EMS, Mark Verhoeven, gespoeld en gevuld. Aangezien hij Motul motorolie gebruikt, zal hij ook wel ATF van dat merk gebruiken. Wellicht zou je het hem kunnen vragen .
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door erichendri »

Jaap van subaru schalkwijk adviseerd de originele olie.
Was daar gisteren voor een reparatie.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door SP-Boxer »

Wij van wc-eend…
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door jakkerma »

OK, nog even voor de duidelijkheid: Als motorolie gebruik ik al mijn hele leven lang de goedkoopste olie, probleemloos.
De olie in de 4EAT automaat van mijn 2e Forester is Shell Spirax S4 ATF HDX. Dat is een volsynthetische ATF olie die voldoet aan Dexron IIIG.
Maar deze olie hij was bij de Oliereus de goedkoopste, ik geloof 7 euri de liter..
Overigens deze Forester heeft net als mijn vorige de bekende kuur van Mark Verhoeven ondergaan, 1,1 bar turbodruk, trekt ie lekker!
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door subfan »

https://bardahl.fr/nl-be/ons-advies/het ... hoelang-nl
Castrol doet ook een dergelijk advies en zo zullen er meer zijn.

Mijn vraag is, hoe is het mogelijk dat een Hema, Action etc. olie ver onder de prijs kunnen verkopen?
1 Restanten opkopen die tegen de houdbaarheidsdatum lopen en zelf (laten) "bottelen" waarbij de herkomst, de extra kwaliteit, onbekend is.
2 Olie die niet de allerlaatste specs heeft.
3 Minder dopes toepassen, gerecyclede olie toevoegen.
4 Synthetisch en mineraal mengen tot half syntheet, wat veel kopers niet eens zien.
5 En ja, ze hoeven er vaak niet aan te verdienen.

In de meeste oude auto's van zeg 40 jaar geleden kon je er in kiepen wat je wilde, met 150000 of zelfs eerder waren ze versleten.
Met de huidige toleranties ga ik geen olie er in doen die een kwart kost van wat een geadviseerde olie moet kosten.
Ongeacht of op deze geadviseerde olie wat meer verdiend word.
Wat is belangrijker, Euro 50,-- 1 x per 2-3 jaar besparen of zeker zijn dat je auto "gezonder" blijft?
Als dat niet betaalbaar is, koop dan een geen auto.

Uit mijn naaste omgeving....
Ik ken iemand die altijd gerookt en stevig gedronken heeft, stoflongen had en toch oud is geworden.
Wat wil ik hiermee zegen?
Uitzonderingen zijn er altijd.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Raph »

Vergeet de kosten niet om de olie aan de man (m/v) te brengen. Hoe vaker je een merk in advertenties langs ziet komen, hoe hoger de marketingkosten. Die kosten voegen helemaal niks toe aan de kwaliteit van de olie.

Dus een merk:
  1. met een sterke reputatie,
  2. dat zijn eigen olie zowel ontwikkelt als produceert, en
  3. dat minder breed bekend is omdat het weinig reclame maakt
heeft - in elk geval bij mij - de voorkeur.

Eerder had ik het over Fuchs. Dat merk voldoet aan alle drie kenmerken.
Een verpakking van 5 liter Fuchs TITAN ATF 4400 kost 36,50 euro. Dat is 7,30 euro per liter. Daarmee is het interessant vergelijkingsmateriaal.

Overigens lijkt niet Dexron III de relevante specificatie te zijn voor de hier bediscussieerde Subaru transmissies, maar JASO M315 TYPE 1A.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Mrdjc »

Raph schreef: 29 mei 2022 10:08 Overigens lijkt niet Dexron III de relevante specificatie te zijn voor de hier bediscussieerde Subaru transmissies, maar JASO M315 TYPE 1A.
Heb je een bron voor die informatie? Ik heb namelijk enkel naar het boekje gekeken van de vooraf gaande jaren. (Tot 2007)

Op het punt dat Dexron III verdwijnt uit de boekjes staat er enkel nog Subaru ATF HP. ( & Idemitsu)
Dit terwijl Subaru ATF HP er al de hele tijd al in stond, dus enkel de verwijzing naar Dexron III is weg-gehaald, om terug te vallen op Subaru huis merk spul..

Lijkt mij sterk dat ze spontaan Subaru ATF HP zijn gaan maken met een andere specificatie, hoe houd je dan de twee verschillende potjes Subaru ATF HP uit elkaar als je groot hebt ingekocht..
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

subfan schreef: 28 mei 2022 21:48 In de meeste oude auto's van zeg 40 jaar geleden kon je er in kiepen wat je wilde, met 150000 of zelfs eerder waren ze versleten.
In de jaren 80 waren auto's toch echt niet versleten bij anderhalf ton...
Mrdjc schreef: 29 mei 2022 11:11 Lijkt mij sterk dat ze spontaan Subaru ATF HP zijn gaan maken met een andere specificatie, hoe houd je dan de twee verschillende potjes Subaru ATF HP uit elkaar als je groot hebt ingekocht..
Er is een verschil tussen Subaru ATF en Subaru ATF HP. Mijn Outback met 5EAT vroeg om ATF HP (ook in het boekje), mijn Forester met 4EAT vraagt Subaru ATF of Idemitsu ATF HP.
Raph schreef: 29 mei 2022 10:08 Overigens lijkt niet Dexron III de relevant specificatie te zijn voor de hier bediscussieerde Subaru transmissies, maar JASO M315 TYPE 1A.
De ATF die jij noemt, Raph is inderdaad één van de specs waaraan bv Castrol ATF Multivehicle (of de door jou eerder genoemde Fuchs) aan voldoen. In dat lijstje staan Subaru ATF ook.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door subfan »

Hallo Thomas,

Het gaat om het idee, wellicht 10 15 jaar meer
Oke, dus telfout.
Ben al 67 jaar jong en reed in de 70 ers tot begin 80 met auto's die effectief al ouder waren.
In elk geval hadden ze de beste tijd / kilometers al wel gehad. (VW en div.Fiat)

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Raph »

Mrdjc schreef: 29 mei 2022 11:11
Raph schreef: 29 mei 2022 10:08 Overigens lijkt niet Dexron III de relevante specificatie te zijn voor de hier bediscussieerde Subaru transmissies, maar JASO M315 TYPE 1A.
Heb je een bron voor die informatie? Ik heb namelijk enkel naar het boekje gekeken van de vooraf gaande jaren. (Tot 2007)
Mijn bron was webpagina https://www.fuchs.com/de/en/product/pro ... -atf-4400/.
De beschrijving van Fuch TITAN ATF 4400 luidt: "Ultra High Performance ATF specifically formulated for Japanese passenger cars and light commercial vehicles, as well as for several European and American manufacturers. The high torque capacity exceeds the performance of many original fluids. Product dyeing: red", onder Specifications staat: "JASO M315 TYPE 1A" en onder FUCHS Recommendations staat: "SUBARU ATF OIL/ATF OIL SPECIAL/ATF HP".
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door Mrdjc »

Het mysterie word alleen maar dieper...

Dat is de 4026 van Kroon Oil ook (Degene die ik gebruik) - staat zowel de JASO als de Subaru ATF HP tussen (En Dex III)
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... 4026/5221/

De Mobil ATF Multi Vehicle ook (Maar ook Dex IV)
https://www.mobil.com/nl-be/passenger-v ... ti-vehicle

De Castrol ATF Trans Dex/Merc ook (Maar weer Dex III - en Subaru "F6" dat niet bestaat)
https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... bt4vef.pdf

De Motul Trans ATF VI ook (Dex VI, maar een verwijzing naar "Subaru ATF WS" dat niet bestaat)
https://www.motul.com/nl/en/products/trans-atf-vi

Heb dus een beetje het idee dat het een groot gerommel is, en leveranciers van olie er gewoon maar wat bijschrijven in de hoop meer klanten te werven.

De GM "Dexron" is zo een beetje de heilige benchmark waarop alle andere vloeistoffen gebaseerd zijn.
Vandaar dat de producten ook die benaming gebruiken.
Als je de JASO M315 gaat gebruiken word het alleen maar erger, vooral als je Dexron ermee gaat proberen te combineren haha!

Maar goed, blijkt dus dat de olie die ik al jaren gebruik volgens de leverancier Subaru ATF HP compatibel is... gewoon geluk gehad of misschien helderziend, wie weet hahahahaha
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

Een update: Ravenol heeft een ATF op de markt die specifiek voor Subaru is ontwikkeld (of tenminste: ze hebben een speciaal etiket voor hun flesjes laten drukken):

https://www.ravenol.de/en/product/getri ... -atf-fluid

Dit zijn de specs: Subaru 4ATF, Subaru 5ATF, Subaru ATF HP, Subaru K0415-Y0700, Subaru SOA427V1500, Subaru SOA868V9240, Subaru SOA868V9241

Op het net is er soms twijfel over gebruik van ATF HP in een 4-traps EAT, maar Subaru USA verkoopt zelf maar 1 type ATF meer, namelijk: SOA427V1500. Deze vervangt de overige twee.

Afbeelding
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

Vandaag de eerste wissel gedaan naar Ravenol SU5.

Beetje klooien met aflezen van het niveau (op de Outback had ik dat probleem niet, hier is het echt onduidelijk). De 'schok' die er af en toe was tussen versnellingen (en bij koude motor) is alleszins al heel wat minder waarneembaar geworden.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke ATF in Forester SH?

Bericht door *thomas* »

Even dit oude draadje een update geven. Zoals aangegeven Ravevol SU5 gebruikt (specifiek voor Subaru AT). Bij de eerste 'drain and fill' geen problemen. 3000km later, opnieuw een 'drain and fill' en daarna schakelde de bak niet helemaal lekker.

Vandaag overgestapt op OEM Subaru ATF en dat was de juiste keuze. Instant verbetering. Soepel schakelgedrag en snelle up/downshifts. Daar nu even mee rijden en daarna nog een 'drain and fill', want aan 25€ per liter is het duur spul.

2 lessen geleerd:

- Ravenol SU5 werkt in mijn geval niet goed voor de 4EAT
- 'wij van wc eend...' bevat in dit geval een kern van waarheid

Het gekke is dat in mijn Outback met 5EAT een aftermarket ATF (ardeca) perfect werkte.
Plaats reactie