Tips voor uitlaat gevraagd
Tips voor uitlaat gevraagd
Hallo allemaal,
Sinds dit weekend in het bezit van een 2004 Forester XT. Hier zit een einddemper van een Impreza onder die een fluitend geluid maakt, en die wil ik vervangen hebben.
Ik wil de boxersound wel iets meer horen maar het moet geen herriebak worden. Ook down en up pipes etc wil ik laten zitten. Wie heeft er tips over:
- wel of niet verwijderen middendemper
- goede en betaalbare einddempers voor de Forester, of kan ik gewoon Impreza materiaal gebruiken?
Hoor graag van de experts hier!
Roel
Sinds dit weekend in het bezit van een 2004 Forester XT. Hier zit een einddemper van een Impreza onder die een fluitend geluid maakt, en die wil ik vervangen hebben.
Ik wil de boxersound wel iets meer horen maar het moet geen herriebak worden. Ook down en up pipes etc wil ik laten zitten. Wie heeft er tips over:
- wel of niet verwijderen middendemper
- goede en betaalbare einddempers voor de Forester, of kan ik gewoon Impreza materiaal gebruiken?
Hoor graag van de experts hier!
Roel
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Het verwijderen van de middendemper is de goedkoopste manier om het erachter te komen hoe het geluid veranderd,daarna kan je de achterdemper alsnog veranderen als dat wenselijk is. Je kan elke achterdemper monteren,zolang de diameter van de pijp en uitgang niet kleiner is dan origineel.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
De achterbumper van een forester is wat langer als van een impreza waardoor niet iedere demper er even mooi uit komt. Is echter met wat klein laswerk makkelijk op te lossen!
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Dank je Quikfit. En dan een rechte pijp neem ik aan ertussen kopen? Zijn er bepaalde webshops of winkels omgeving Zuid-Holland die bekend zijn hier? Als ik google zie ik door de bomen het bos niet meer Zal snel er onder kruipen om te zien wat de diameter is.quikfit schreef: ↑23 okt 2022 10:29 Het verwijderen van de middendemper is de goedkoopste manier om het erachter te komen hoe het geluid veranderd,daarna kan je de achterdemper alsnog veranderen als dat wenselijk is. Je kan elke achterdemper monteren,zolang de diameter van de pijp en uitgang niet kleiner is dan origineel.
Gr.Quikfit
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Wat voor de ene persoon prachtig klinkt, is voor de ander pure pestherrie. Wellicht kun je eens luisteren/meerijden met andere Foresters met aangepaste uitlaatsystemen. Ik weet niet in welke omgeving je woont...?
Over je "fluitende" einddemper... Weet je zeker dat dat gefluit daar vandaan komt?
Over je "fluitende" einddemper... Weet je zeker dat dat gefluit daar vandaan komt?
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Ik gebruikte 7cm verlenging om een Impreza STi demper destijds onder m'n Forester SF te passen.
Van gefluit heb ik nooit gehoord..
Van gefluit heb ik nooit gehoord..
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Ik zal nog eens goed gaan luisteren. De vorige eigenaar zei dat het fluiten is gekomen na montage van een andere einddemper. Ik zat te denken, misschien komt het wel door een lekke pakking?
Ik woon in Den Haag, en kom graag mede-Forester rijders tegen !
Ik woon in Den Haag, en kom graag mede-Forester rijders tegen !
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
7 cm uitlaatsierstuk of 7 cm tussen de pijp gelast? Maar dan kom je toch niet uit met de ophangbeugels?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Middendemper zorgt er doorgaans voor dat een vervelende dreun tijdens het rijden wordt onderdrukt. Deze zou ik dus vooral laten zitten...
"I feel Legacy"
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Tussen de pijp gelast aan de flenszijde.
En ik kwam prima uit met de beugels!
En ik kwam prima uit met de beugels!
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Op mp een Blitz Nur Spec te koop, en een Impreza STi einddemper wat met klein laswerk passend te maken is. Iemand hier ervaring met beide einddempers?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Ik had hem ook te koop zien staan. Die mafklapper vraagt voor alles de goudprijs.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Die Blitz onder een impreza gehad, was leuk voor korte stukjes, maar bij een constante snelheid al luid. Een impreza heeft nog een soort van kofferbak. Bij mijn forester destijds een veel stillere demper eronder die veel meer irritatie gaf (gebrek aan kofferbak = klankkast).
Mijn persoonlijke keuze zou op een forester altijd een relatief stille demper zijn zoals Magnex of Scoobysport (hayward & scott) of nog iets stiller de genoemde STI
Mijn persoonlijke keuze zou op een forester altijd een relatief stille demper zijn zoals Magnex of Scoobysport (hayward & scott) of nog iets stiller de genoemde STI
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Net eronder geweest, vrij zeker ja. Ik heb een filmpje gemaakt maar kan ik dat uploaden hier?Wout-P11 schreef: ↑23 okt 2022 23:38 Wat voor de ene persoon prachtig klinkt, is voor de ander pure pestherrie. Wellicht kun je eens luisteren/meerijden met andere Foresters met aangepaste uitlaatsystemen. Ik weet niet in welke omgeving je woont...?
Over je "fluitende" einddemper... Weet je zeker dat dat gefluit daar vandaan komt?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Lekker old-skool
Denk nu dat de demper rot is van binnen. Ik koop een tweedehands stock of tweedehands Impreza STi en kijk of het dan opgelost is.
Keep you posted!
Denk nu dat de demper rot is van binnen. Ik koop een tweedehands stock of tweedehands Impreza STi en kijk of het dan opgelost is.
Keep you posted!
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Heb nog een licht gebruikte WRX demper gevonden voor 200E, of een RVS demper die van onder een GTT komt ook voor dat geld.
Is dat redelijk?
Is dat redelijk?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Heb nog een licht gebruikte WRX demper gevonden voor 200E, of een RVS demper die van onder een GTT komt ook voor dat geld.
Is dat redelijk?
Is dat redelijk?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Turbolager ? Turbo vervangen
Verder gezocht op fluitende subaru's op internet: zou het fluiten een turbolager kunnen zijn die kapot aan het gaan is? Turbo is 4 jaar geleden en 30k geleden vervangen maar met zelf geleverde onderdelen volgens de bon van vorige eigenaar. Zou die alweer kapot zijn dan? Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen vaststellen/uitsluiten?
En als het de turbo is, kan je deze dan direct vervangen door een TD04? Ik hoor dat dit zonder verdere aanpassingen direct vermogenswinst geeft, klopt dat of moet je toch up pipe (en mss down pipe) vervangen dan.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Uitlaatlijn van GTT op Forester XT
Nav fluitende uitlaat op zoek naar vervangende einddemper, en ook een andere downpipe voor meer roffel. Vandaag staat van uitlaat bekeken, origineel Forester XT uit 2004.
De flensen zijn bijna allemaal krokant (zie foto's) . Nu kan ik op mp diverse onderdelen van de GTT uitlaat kopen (open downpipe, RVS einddemper, middenlijn met cat). Vraag 1: past dit allemaal en zou dit een goede aanpak zijn voor meer vermogen en betere roffel?
De flensen zijn bijna allemaal krokant (zie foto's) . Nu kan ik op mp diverse onderdelen van de GTT uitlaat kopen (open downpipe, RVS einddemper, middenlijn met cat). Vraag 1: past dit allemaal en zou dit een goede aanpak zijn voor meer vermogen en betere roffel?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Wanneer je een downpipe van een GTT/S-turbo wilt monteren op een WRX/XT moet je ook de middenpijp van diezelfde generatie monteren.
De uitlaat vanaf de turbo is bij de GTT 3-delig, en bij de WRX 4-delig. De lengte van turbo tot aan de einddemper is gelijk, alleen de lengtes van de onderlinge delen verschillen. Anders gezegd, de downpipe van de WRX is 2 delig, en die 2 delen zijn anders van lengte dan de GTT downpipe.
http://opposedforces.com/parts/forester ... tration_1/
http://opposedforces.com/parts/forester ... tration_2/
Ik heb onder m'n XT ook een downpipe en middenpijp van een GTT gemonteerd. Past perfect.
De uitlaat vanaf de turbo is bij de GTT 3-delig, en bij de WRX 4-delig. De lengte van turbo tot aan de einddemper is gelijk, alleen de lengtes van de onderlinge delen verschillen. Anders gezegd, de downpipe van de WRX is 2 delig, en die 2 delen zijn anders van lengte dan de GTT downpipe.
http://opposedforces.com/parts/forester ... tration_1/
http://opposedforces.com/parts/forester ... tration_2/
Ik heb onder m'n XT ook een downpipe en middenpijp van een GTT gemonteerd. Past perfect.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Iemand ervaring met een downpipe van m2-motorsport met 200 cell kat?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Nope - ook nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn.
Aan de prijs te zien ook eigenlijk veels te goedkoop voor wat het is....?
Ik heb zelf de Cobra sports downpipe met kat aangeschaft op aanraden van Mark van EMS (Nog niet gemonteerd....)
Als je naar de prijsverschil kijkt tussen die:
https://cobrasport.com/collections/suba ... ce-exhaust
En bijvoorbeeld een gerespecteerd bedrijf als Hayward and Scott:
https://www.haywardandscott.com/subaru/ ... w-age.html
Of Invidia:
https://www.invidia-europe.com/subaru/i ... race-cat-3
Of in de US of A een Grimmspeed
https://www.grimmspeed.com/catted-downp ... x-sti-fxt/
Valt je eigenlijk op dat het "Te goedkoop om waar te zijn" is, waar hebben ze dan op bezuinigd om zo veel onder de concurenten uit te kunnen komen... hmmmm
Aan de prijs te zien ook eigenlijk veels te goedkoop voor wat het is....?
Ik heb zelf de Cobra sports downpipe met kat aangeschaft op aanraden van Mark van EMS (Nog niet gemonteerd....)
Als je naar de prijsverschil kijkt tussen die:
https://cobrasport.com/collections/suba ... ce-exhaust
En bijvoorbeeld een gerespecteerd bedrijf als Hayward and Scott:
https://www.haywardandscott.com/subaru/ ... w-age.html
Of Invidia:
https://www.invidia-europe.com/subaru/i ... race-cat-3
Of in de US of A een Grimmspeed
https://www.grimmspeed.com/catted-downp ... x-sti-fxt/
Valt je eigenlijk op dat het "Te goedkoop om waar te zijn" is, waar hebben ze dan op bezuinigd om zo veel onder de concurenten uit te kunnen komen... hmmmm
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Aan de andere kant waarom zijn die downpipes zo belachelijk duur?
Maar thanks, ik heb contact met Mark Verhoeven en zal eerst een goed advies vragen.
Maar thanks, ik heb contact met Mark Verhoeven en zal eerst een goed advies vragen.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Mijn Fozzy komt elk jaar prima door de APK met een Japspeed catted downpipe van €250. Ik zie niet in waarom zo'n ding 2 tot 4 maal zo duur moet zijn.
Zal wellicht langer meegaan, maar dat zie ik tegen die tijd wel.
Zal wellicht langer meegaan, maar dat zie ik tegen die tijd wel.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Wordt aangeboden door All4SUB uit Zaandam via marktplaats. Heeft allerlei subaru uitlaat spul. Iemand die dit bedrijf kent?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Ik weet niet voor welke prijs deze is aangeboden, maar ik zie vooral hele gangbare prijzen (500+ euro) voor die M2 Motorsport met katalysator. Lijkt me gewoon niet zo bekend in de "Subaru scene".
All4Sub is een prima club. Allard is vriendelijk en behulpzaam. Daarnaast draait hij ook al zeker 15 jaar mee in het wereldje.
All4Sub is een prima club. Allard is vriendelijk en behulpzaam. Daarnaast draait hij ook al zeker 15 jaar mee in het wereldje.
"I feel Legacy"
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
OK dat geeft vertrouwen. Downpipe M2 motorsport met sport kat 575,-
Ik zie op internet dat sommigen klagen over de pasvorm van de Japspeed. Misschien is dat de reden voor het prijsverschil. Hoewel ik die Japspeed ook niet kan vinden voor 250,- die is nu ook zeker 400 euro waard.
Ik zie op internet dat sommigen klagen over de pasvorm van de Japspeed. Misschien is dat de reden voor het prijsverschil. Hoewel ik die Japspeed ook niet kan vinden voor 250,- die is nu ook zeker 400 euro waard.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Re: Tips voor uitlaat gevraagd
Ik had hem hierop Gebaseerd:
https://www.m2motorsport.co.uk/acatalog ... -2483.html
M2 = £375 Excl VAT = €431 + 4.5% Import kosten = €450.39 + 21% BTW = €544.97 (Excl Verzendkosten)
Cobra = £499.71 Excl Vat = €574.59 + 4.5% import = €600.44 + 21% BTW = €726.54 (Excl Verzendkosten)
H&S = £633 Excl Vat = €727.56 + 4.5% import = €760.30 + 21% BTW = €919.96 (Excl Verzendkosten)
Invidia = €943 (Excl Verzendkosten)
Japspeed = £283.33 Excl Vat = €325.49 + 4.5% Import kosten = €296.07 + 21% BTW = 358.25 (Excl Verzendkosten)
(https://www.japspeed.co.uk/product/exha ... -downpipe/)
Denk persoonlijk dat het hem in de kwaliteit van de kat zit (en ook pasvorm/lassen) - dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met uitstoten zit etc tussen de verschillende modellen - waarom doet iemand niet vergelijkend waren onderzoek hahaha
Maar nog steeds bizar dat er zo een groot verschil zit tussen de japspeed van €358 en de Invidia van €943 voor "Hetzelfde"
https://www.m2motorsport.co.uk/acatalog ... -2483.html
M2 = £375 Excl VAT = €431 + 4.5% Import kosten = €450.39 + 21% BTW = €544.97 (Excl Verzendkosten)
Cobra = £499.71 Excl Vat = €574.59 + 4.5% import = €600.44 + 21% BTW = €726.54 (Excl Verzendkosten)
H&S = £633 Excl Vat = €727.56 + 4.5% import = €760.30 + 21% BTW = €919.96 (Excl Verzendkosten)
Invidia = €943 (Excl Verzendkosten)
Japspeed = £283.33 Excl Vat = €325.49 + 4.5% Import kosten = €296.07 + 21% BTW = 358.25 (Excl Verzendkosten)
(https://www.japspeed.co.uk/product/exha ... -downpipe/)
Denk persoonlijk dat het hem in de kwaliteit van de kat zit (en ook pasvorm/lassen) - dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met uitstoten zit etc tussen de verschillende modellen - waarom doet iemand niet vergelijkend waren onderzoek hahaha
Maar nog steeds bizar dat er zo een groot verschil zit tussen de japspeed van €358 en de Invidia van €943 voor "Hetzelfde"
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT