Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Jhoeks
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2022 18:57

Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Jhoeks »

Hallo forum, ik heb een Legacy 2.0 R uit 2008 aangeschaft met 238000 km. De koppeling (Valeo) is bij ca. 200000 vervangen. Ik vermoed dat de hevel niet is vervangen en deze niet past bij de gemonteerde koppeling. De koppeling grijpt pas aan vlak voor het pedaal het schutblad raakt. Heeft dus een zeer grote vrije slag.
Kan iemand me zeggen of dit bij te stellen is?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Mrdjc »

Als dit een hydraulische koppeling betreft, controleer eerst eens even het reservoirtje en probeer hem eens te ontluchten.

Hij is inderdaad af te stellen, al zou ik het raar vinden dat dat nodig zou zijn als ze een "Form Fit Function" koppeling geplaatst hebben.

https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/L ... cy%202008/

Even zoeken op Clutch system en dan clutch pedal -> Adjust.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Rene »

Als de koppeling kabel bedient is dan staat die te slap..vrije slag hoort ongeveer 1 a 2cm te zijn.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door erichendri »

Is hydraulisch.
Ik zou hem eerst ontluchten.
Er valt niet zoveel te stellen.
Hooguit de pedaalstift die de zuiger indrukt.
Moet speling blijven houden.

Eric
Jhoeks
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2022 18:57

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Jhoeks »

Dank allemaal. De hydraulische koppeling is al ontlucht en uiteraard is het niveau op peil. Ik zal proberen achter het pedaal te kijken of er een stelmogelijkheid is.
NB.
Overigens wil ik een forum lid bedanken voor de tip over inhouden motor tussen 2 en 3000 toeren. Ik heb het klepje dat zich op de motor bevindt, ongeveer 10 cm naast de rode voedingskabel van de dynamo, losgehaald in ingespoten met een beetje WD 40, en het probleem was na een paar dagen geheel over. Trekt weer super door in toeren. Hulde aan dit forumleden!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door quikfit »

Drukgroep en druklager zijn ook vervangen?

Welk klepje heb je ingespoten?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door SP-Boxer »

Is het originele dual mass vliegwiel (DMF) blijven zitten?

Ik kan mij zo voorstellen dat er een verkeerde combinatie van onderdelen is gemaakt. Dus bijvoorbeeld een koppeling voor een DMF op een massief vliegwiel of vice versa.
Wie heeft deze vervanging uitgevoerd en wat is daarbij precies gebeurd? (dus met of zonder vervangen vliegwiel, eventuele onderdeelnummers op de factuur?)
"I feel Legacy"
Jhoeks
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2022 18:57

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Jhoeks »

Mee eens. Waarschijnlijk is de hevel niet vervangen. Voor de rest weet ik niet wat vervangen is, want ik zie alleen een “koppelingset vervangen” op de facturen. Maar ik kan me voorstellen dat de Valeo koppeling set een andere hevel nodig heeft dan de originele. Dat zal het dieper intrappen wel verklaren. Er zal ook wel een enkel massa vliegwiel inzitten.
Ik duik bij goed weer wel eens in de auto om een stelmogelijkheid achter het pedaal te zoeken.
Jhoeks
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2022 18:57

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Jhoeks »

SP- Boxer, wat is een “koppeling voor een DMF”?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door DucATIRadeon »

DMF = Dubbel Massa Vliegwiel

had bij mijn 2004 2.0R de koppeling laten vervangen (piepte enorm en de koppeling ook bijna helemaal intrappen voor ie ontkoppelde).
met een nieuwe koppeling drukgroep en lager (niet de hevel) en €700 lichter was de koppeling perfect te doseren end ook lichter te bedienen (maar nog wel iets zwaarder dan de SH forester die we toen ook hadden). plek van ontkoppelen was nu bijna op halve slag van het pedaal (was eerst 2cm vanaf de bodemplaat).

de koppeling groep die er uit kwam was ook een Valeo maar geen idee of het vliegwiel een DMF of EMF was (zal wel DMF).
ontluchting was service bij de prijs in bij Luth-Tangeberg Assen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door SP-Boxer »

Heb mijn oorspronkelijke bericht iets verduidelijkt. Hierboven al toegelicht gelukkig.

De hevel is volgens mij gelijk. En gek genoeg heeft Subaru in de Legacy van die jaren af-fabriek een Valeo koppeling toegepast. (Franse meuk in een Jap! Bah :mrgreen: )
De auto is origineel uitgerust met een DMF, wellicht is er een normale koppeling opgezet en dan gaat er iets niet helemaal goed.

Bij het pedaal valt niet zoveel af te stellen, dus ik ben bang dat het toch in de gebruikte onderdelen gezocht moet worden.
De vraag is dan vooral of het gemonteerd is door iemand met kennis van de betreffende auto en niet bij (bijvoorbeeld) een Kwikfit...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door quikfit »

Ik heb bij een Renault Clio meegemaakt dat er een scheur in de hevel zat en dat ie doorboog bij het intrappen. :idee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Jhoeks
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2022 18:57

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Jhoeks »

Dank voor de heldere uitleg SP-Boxer!
Het lijkt er toch erg op dat de koppeling gewoon versleten is, omdat ik precies dezelfde klachten heb als u noemde. Overigens slipt de koppeling nog niet.
De prijs die u noemt valt me erg mee. Of is dat al jaren geleden misschien? 700 euro voor levering en vervangen van plaat, drukproef en lager?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door DucATIRadeon »

mijn €700 was in eerste kwartaal 2015 (nog vlak voor ik de 2015 Outback kocht).
dat was:
- koppeling drukgroep
- taatslager
- oliekeerring krukas (preventief)
- ontluchting/verversen koppelingvloeistof.

wat ook nog kan: zit de koppeling slave (de druk cilinder) wel goed vast gemonteerd? deze zit met 2 (M8?) bouten vast.
zit links op de v'bak onder de rembekrachtiging, je kan er zo bij.
Jhoeks
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2022 18:57

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Jhoeks »

Niet aan gedacht, maar goed idee van u. Omdat de koppeling niet slipt en ook geen geluiden maakt, wilde ik nog niet direct de koppeling vervangen. Eerst alle andere opties horen. Dit is er een van. Bedankt en ik laat het weten!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Diep intrappen koppeling/grote vrije slag

Bericht door Raph »

OPMERKING: De kennisuitwisseling over taatslagers die in dit topic ontstond is omwille van de overzichtelijkheid verplaatst naar het topic Transmissie > Taatslager
Plaats reactie