Auto stottert met optrekken.

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Ikbenbas_
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2022 20:48

Auto stottert met optrekken.

Bericht door Ikbenbas_ »

Hallo allemaal,

Ik heb een (hopenlijk klein) probleem met mijn impreza.
Het zit zo, ik ben afgelopen weekend eigenaar geworden van een subaru impreza station uit 2006. Op de rit naar huis merkte ik ineens dat de auto onderin vermogen mist en niet soepel optrekt (stotteren en bokken). Nu is het rare dat het gebeurt tot 2,5/3000 toeren. Daarna loopt de motor super soepel. Het gaat om een ej20 non turbo. Auto uitgelezen en geeft geen foutcodes aan. Nu geeft de eobd tester wel een kruisje aan bij "cat, air en 02s". Betekend dat dat die zijn uitgeschreven en daardoor dus ook geen foutcodes kan zien? Volgens de boekjes is het onderhoud de laatste jaren netjes bij gehouden (zelfs een paar keer bij de dealer). Nu is mijn vraag of dit bekend voor komt bij een van jullie en een oplossing weet?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door sufos »

Vreemd want je zou verwachten dat er met uitlezen minimaal of meer naar boven komt dan met een "simpele" obdtester.
Meldingen lijken op problemen met de lamda, zou ook van de katalysator af kunnen komen denk ik. Vast wel iemand die het beter weet.
Is in ieder geval geen specifiek issue voor de ej20 en/of Impreza.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Boswachterjoer »

E10 lopen ze niet prettig op is mijn ervaring.
Misschien werkt de AVCS niet naar behoren.
Op zn eind lopende lambdasonde.
Er zijn best veel mogelijke oorzaken.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door subfan »

Bij de Forester 20R waren de oliefilters in het AVCS systeem verstopt.
Uiteindelijk na 8 mnd zoeken vanaf de koopdatum door de dealer gevonden.
Dit had alles zo in het honderd laten lopen dat er zelfs 2 zuigers verbrand waren, incl. gaten er in...
Eindresultaat nadat ie weer goed liep is dat we de auto niet meer vertrouwden en hem terug gegeven hebben aan de dealer met bijbetalen voor een andere.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door quikfit »

Welkom,het meest voor de hand liggend is de lambda sonde(s),(koop origineel of Denso)daar krijg je niet altijd een foutmelding van en het is een slijtage product)).
De zeefjes in de banjobouten van de AVCS kan je zonder problemen verwijderen(het liefst nadat je de motorolie hebt ververst.Verder kan je de bougiedoppen/bobines op de bougies controleren of ze goed vast zitten en of ze niet vet zijn van de motorolie(bougiegat rubberringen).Als je dan toch bezig bent...check/vervang(NGK) dan meteen de bougies.Hou ons op de hoogte. ;) Succes.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Mrdjc »

Hoe ver trap je het gas in bij die toeren?

Als het deel gas is zit je namelijk in de closed loop fuelling.

Dat is een samenzwering tussen de Lucht Massa Meter, Lambda sensor, Temperatuur sensor en Gasklep positie sensor ;-)

Zoals de andere aangeven, als je niet weet wanneer de lambda sensor voor het laatst vervangen is, gewoon vervangen, die gaan namelijk niet een eeuwigheid mee.

Als hij zich wel goed gedraagt (En niet 1 op 3 rijd ofzo) bij hogere toeren of het gaspedaal verder induwen dan zou ik de rest niet zomaar preventief op de bonne fooi gaan vervangen.

Op de webside van Denso kan je aan de hand van het subaru nr de DENSO onderdeelnr vinden, scheelt aanzienlijk met de "Originele" Subaru terwijl het dezelfde zijn in een ander doosje....
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
klein rot
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 nov 2017 14:42

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door klein rot »

Daar heeft mijn forester ook last van geeft ook geen fout code. Maar als ik het gaspedaal naar links duw en houdt dan is het beduidend minder tot helemaal weg. Is dit verbeelding of kan zo'n elektronisch gaspedaal ook slijten waardoor de 2 potentiometers die erin zitten verkeerde waardes sturen???
Als ik het pedaal helemaal onderin druk is het net of de motor verzuipt.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door erichendri »

Kabels en bougies laten vervangen.
Kijk ook of ze niet in een oliebadje zitten.
Dan ook de klepdekselpakkingen en o-ringen van de bougies.
Haal het wel bij de subarudealer.

Eric
Ikbenbas_
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2022 20:48

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Ikbenbas_ »

We zijn weer een paar dagen verder en heb m'n handen vuil gemaakt. Nu heb ik de banjo bouten (bij het kleppendeksel) van de avcs los gehad en tot mijn verbazing kwam ik er achter dat er al geen zeefjes meer in zitten. Ook heb ik de actuatoren er uit gehaald, schoon gemaakt en getest. Alles zag er goed uit en werkt naar behoren. Nu is mij wel opgevallen dat de grades van de nokkenas verstelling achterblijven tijdens het accelereren. (0 To 7 garden) en toen de motor wel goed liep (wat die dus soms ook doet) zat die tussen de 20 en 30 graden. Nu we weer een paar dagen en heel wat onderzoek verder zijn loop ik toch weer een beetje klem.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Mrdjc »

Die worden gestuurd door de LMM en Lambda + Gaspedaal positie, met een temperatuur sensor die bepaald welk deel van het tabelletje van brandstof/ontsteking je zit.

En dan de pingel sensor die feedback geeft als hij te dicht op het limiet zit en de ontsteking terug stelt.

Meet je lambda sensor signaal maar eens als je toch aan het loggen bent, kan zijn dat hij vind dat hij te rijk loopt voor de waarde van lucht dat hij krijgt van de LMM in combinatie met Gaspedaal positie en Temperatuur sensor, en hem terug schroeft tot je begint te pingelen.

Dan is het de vraag welke sensor foutief is.
Mijn gok gaat uit naar de Lambda gezien die niet een eeuwigheid meegaan....
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Ikbenbas_
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2022 20:48

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Ikbenbas_ »

Lambda zat netjes rond de 1. Geen extreem arm of rijk mengsel. Ook de waardes van de lmm meter liepen mooi mee met het toeren, heb geen referentie waardes dus ik weet niet of die waardes wel goed zijn maar het zag er niet raar uit. Lmm, map sensor en blijde lambda sensoren zien er vrij nieuw uit.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Mrdjc »

En de temperatuursensor / pingel sensor? "Misfire" count?

Als de temperatuur sensor logisch lijkt (Dus niet -10c bij warme motor / 110c bij koude motor of constant 50c etc) en je pingel sensor geen "knock" detecteerd tijdens het inhouden/stotteren dan kom je toch terug bij de ontsteking die mogelijk overslaat (Bougies, kabels, bobine, ontstekingsmodule)

Ergens in de logging moet je kunnen achterhalen wat er gebeurd.
Of de ontsteking of de brandstof of de lucht.

Terugregelen doet hij pas als er pingel is of de lambda van het padje af is.
Dan is het de vraag of hij terug regelt of vrolijk denkt dat er niets aan de hand is en gewoon ontsteking aanstuurt/brandstof inspuit
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Ikbenbas_
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2022 20:48

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Ikbenbas_ »

Motor temperatuur/ inlaat temperatuur zijn allemaal logisch. De pingelsensor/ missfire count kan ik helaas niet loggen. Misschien toch de moeite waard om de lambda sensor (preventief) te vervangen? Ik vond ze nogal prijzig voor een "gokje"
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Mrdjc »

In welke regio ben je woonachtig, misschien is er iemand met een tactrix kabel in de buurt. (Of kan iemand een goede garage aanraden om een diagnose te stellen)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Ikbenbas_
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2022 20:48

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Ikbenbas_ »

Ik kom zelf uit Emmeloord. Flevoland
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door quikfit »

Ikbenbas_ schreef: 26 sep 2022 21:09Misschien toch de moeite waard om de lambda sensor (preventief) te vervangen? Ik vond ze nogal prijzig voor een "gokje"
Eerst het bougieverhaal uit mijn vorige reactie eens controleren!?

Gr.Quikfit :upside-down-face:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Ikbenbas_
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2022 20:48

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Ikbenbas_ »

Bougies (ngk) en bobines zijn vervangen. Helaas zonder resultaat
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door quikfit »

Ikbenbas_ schreef: 05 okt 2022 21:42 Bougies (ngk) en bobines zijn vervangen. Helaas zonder resultaat
Het zit ook waarschijnlijk in de lambdasonde...laat ze ff uitlezen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Berserk
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2022 09:45

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door Berserk »

quikfit schreef: 05 okt 2022 23:10
Ikbenbas_ schreef: 05 okt 2022 21:42 Bougies (ngk) en bobines zijn vervangen. Helaas zonder resultaat
Het zit ook waarschijnlijk in de lambdasonde...laat ze ff uitlezen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Lambda Sondes...

Ik had zelf lang lopen zoeken bij soortgelijke problemen bij m'n eerste Forester.
Lambda sonde sloot ik per definitie uit, want die had ik er nieuw in gedaan. Dat kon niet de oorzaak van deze problemen zijn. Sowieso relatief duur onderdeel dus liever niet nog eens...

Na lang zoeken, en letterlijk alles qua motormanagement vervangen (ik heb nu wel veel reserve onderdelen :mrgreen: ) toch maar weer eens die Lambdasonde bekeken.

Ik had er destijds onwetende over de kieskeurigheid van Subaru's, een ietwat goedkoper exemplaar in gedaan. Inmiddels via Forums veel wijzer over geworden en deze "goedkopere" uiteindelijk vervangen voor een nieuwe DENSO lambda sonde en wtf .... Probleem verholpen..

Moraal van het verhaal, sluit die Lambdasonde niet uit want die kan rare storingen geven! ;-)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door quikfit »

Vaak krijg je geen foutmeldingen(CEL),,,en het is een slijtage onderdeel wat volgens de fabrikanten een levensduur van zo'n 160.000km heeft.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
eddos
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mei 2022 17:08

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door eddos »

Hoi, ik lees aandachtig mee. Heb ook n stotterende Forrester en na veel vervangen nog steeds niet verholpen. Is het bij jou al opgelost ondertussen?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door quikfit »

eddos schreef: 07 nov 2022 10:36Hoi, ik lees aandachtig mee. Heb ook n stotterende Forrester en na veel vervangen nog steeds niet verholpen. Is het bij jou al opgelost ondertussen?
Misschien handig om te vermelden welk type Forester...bouwjaar,motor,brandstof,vermogen,kilometerstand.wat je hebt vervangen,onderhoud(bijv. kleppen stellen) enzovoort...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
eddos
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mei 2022 17:08

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door eddos »

Zal n nieuw onderwerp starten 😉

viewtopic.php?t=5893

(sorry, lang verhaal)
Plaats reactie