Banden vervangen - advies

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Banden vervangen - advies

Bericht door Roelo »

Mijn voorste 2 banden zijn bijna kaal (adviespunt APK). Nu dacht ik 2 goedkope banden erop te zetten voor maar mijn vaste bandenboer zegt bij de Forester altijd alle 4 de banden tegelijk te vervangen. Nu zie ik dat ook op dit forum ivm de viscosper (?) die anders niet blij wordt...

Dus moet nu voor 4 banden kijken en dat is een duur grapje... de bandenmaat is 215/60R16 maar wie weet of dit de standaard maat is? Kan ik ook een andere, wellicht meer gangbare maat erop leggen? Ik ga niet veel tot niet terrein rijden.

Ook wil ik op termijn andere velgen (zwarte) dus als iemand nog een mooie set velgen plus banden heeft liggen voor een Forester... :)

Groet Roel
Daily: Forester XT 2004 (SG)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door DucATIRadeon »

wij hadden op onze forester (SH of SJ 2010 met FB20 motor) als laatste set de Michelin Cross Climate 215/65(?)-16 gemonteerd, en dat was een verademing (na het bij kennis komen van de banden factuur).
de forester kwam zelden tot nooit van het asfalt af (mijn vrouw reed er in) en die moest goed vertrouwen hebben in de regen.
die was er, ook in de sneeuw, en het geluid was aanzienlijk minder dan de Geolanders.

vandaar dat ik nu ook Cross Climates heb zitten op mn 2015 outback, en daar kun je met nat wegdek de auto wel goed de bocht om hoeken!
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Roelo »

Dank je. Inderdaad wel een duur bandje! En dat V-profiel, bij onze 2 mazda's garantie voor cuppen. Geen last van cuppen gehad met deze Cross Climates onder de Soeb?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Rene »

Geen last van , ik rijd in de winter ook met cross climates
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Forestervriend »

Rijd inmiddels al enige tijd met Michelin Crossclimate 4-seizoen banden.
Zowel voor de Forester als de Outback een prima combinatie.
Dit zowel on- als off road.
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
Gebruikersavatar
Ouwe
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 sep 2020 19:09

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Ouwe »

Groot nadeel van de CrossClimate is dat het niet echt geweldig staat onder de hogere modellen imo

Voor een Forester zou ik eerder uitkijken naar een setje Falken Wildpeak A/T
XV 2016 Premium

Mijn Subies
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Mrdjc »

Je kunt gewoon wat afwijken qua bandenmaat en voor wat meer "Standaard" maat gaan, maar idd wel alle 4 tegelijk is het advies.

Het middendif is ontworpen om met wat verschil te kunnen werken (Daar is het uiteraard een differentieel voor!) maar vinden het niet zo leuk om constant met een groot verschil te werken, dan heb je de kans dat je hem als het ware opstookt waardoor de visco unit plaatjes en olie verbranden, duur grapje.

Er zijn diverse tooltjes op internet om banden/velgen maten te kunnen vergelijken.

Ik heb momenteel onder de mijne (Forester SG van 2006) 225/55/17 zitten (Rainsport 5), hoort er ook niet onder, maar past wel gewoon zonder aanlopen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Roelo »

Heb deze gezien, ook 225/55/R17 maar die lopen volgens de verkoper iets aan bij Max stuur uitslag?
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... nterbanden
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Mrdjc »

Dat ligt aan de ET waarde van de velg (En natuurlijk of je nog de standaard veer hoogte hebt)

Bij mij passen ze in ieder geval (2006 SG - 17x7J ET48 - dat is de facelift, maar volgens mij zijn de wielkasten hetzelfde....?)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door erichendri »

Eigenlijk zit je differentieel (3x) om te zorgen dat je kunt keren of een bocht kunt maken.
Meer niet hellaas.
Maar continu iets corrigeren vinden ze niet leuk.
Bij mij gaf 1 4 cm (omtrek) kleinere res. band (wel dezelfde maat) al een klevend visco.
Was gelukkig niet echt naar de kleute.

Eric
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Roelo »

Ok thanks. Realistisch gezien zal mijn boswachter vooral A4 en A44 pakken en minder offroad. Dus Wildpeak en Grabber ws niet nodig… opties nu Vredestein Quatrac , Falken EuroAllSeason, Hankook Kinergy 4s2. Iemand ervaring met Nexen Nblue?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door sufos »

Ik had op de Forester ook Nexen, zal straks even kijken welk type. Is mij prima bevallen, zijn eventueel te koop want heb ze nog. Zitten wel velgen bij, 17 inch. Heb ook nog winterbanden op velg, ook te koop :-)

viewtopic.php?t=5782
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Raph »

De vierseizoenenbanden van Vredestein zijn de Quatrac en de Quatrac Pro. Sinds vorig jaar heb ik, op advies van Van Nuland, Pro's onder m'n auto zitten (maat: 215/55 R 17 98W XL). Ten opzichte van de zomerbanden die er eerder onder zaten zijn de Pro's iets luidruchtiger, maar in de blubber bleken ze veel beter. En qua verbruik merk ik geen verschil.
Mijn advies: niet alleen naar de Quatrac kijken, maar ook naar de Quatrac Pro. :-)
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door subfan »

Hallo,

Ben nu minder positief over Quatrac Pro 225/55/17 onder mijn XV, als ik het goed heb tot 260 toegelaten.
Na kleine 20.000 km sinds een stevig retour Italië zijn ze rondom gecupt en dat blijkt bij deze vaker voor te komen.
Zijn de gewone Quatrac's wel in 55/17 inch te krijgen?
In vergelijk met Michelin zomerbanden lawaaieriger en wat minder scherp.
De Michelins waren niet gecupt maar wegens "dun" profiel vervangen.

Op mijn 2004 Forester heb ik de 3 en 5 in de maat 205 en de 5 in 215/70/15 naar volle tevredenheid gehad.
Dit waren T (190) en H (210), samen ruim 120.000 km.
Ik ben overgestapt op H omdat het gekke ding met wat meewind de 200 toucheerde op Tom-Tom....

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Roelo »

De ‘gewone’ quatrac scoort beter dan de 5 heb ik gelezen. Vredestein heeft nu wel grote leveringsproblemen, bijna niet aan te komen schijnt.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door subfan »

Quatrac 3 is oud, dus oppassen met bouwjaar.
Quatrac 5 loopt denk ik tegen het eind.

Quatrc Pro is voor het snellere / hogere segment die nog in vele maten te krijgen is.
Zie ook www.vredestein.nl

Mijn Pro's zijn bovendien in Hongarije gebouwd en niet in Enschede.
(NL fabriek gedeeltelijk met EU subsidie aan Hongarije gesloten en nu met Russische olie gebouwd.....
Als het cuppen niet genoeg is, dan wel de rest...)
https://www.rtvoost.nl/nieuws/326969/to ... de-te-hoog

Als dit te veel is, dan verwijderen.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Roelo »

Na wikken en wegen tussen Hankook Kinergy 4S2 en Vredestein Quatrac (5 of Pro) toch gekozen voor de Hankooks vanwege betere prestaties op vlakken die ik belangrijk vind. https://autobandentest.eu/hankook-kinergy-4s2-x-h750a/

Netjes alle 4 tegelijk vervangen (auw portemonnee) maar wat een verschil in handling met de oude banden die er 56k km op zaten en 7 jaar oud waren!
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door erichendri »

Ook de bandentechniek staat niet stil.
Overigens heb ik niks met de banden testen.
Ik koop gewoon een mooie band van een A merk.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door boswachterfan »

Deze Hankooks zitten sinds een poosje ook onder de Daihatsu van mijn zoon. Ze sturen idd prettig direct. Iets meer lawaai dan de zomersloffen van hetzelfde merk, maar hij heeft toch altijd harde muziek aan, dus dat geeft niet :-)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Laatbloeier »

Hier ook heel tevreden met de Hankook Kinergy 4S2 onder de Forester. Prima grip, nat, droog, verhard en onverhard. Alleen nog geen sneeuw van betekenis gehad om ze in te testen, helaas :) Het zijn geen AT's natuurlijk, maar we rijden ook hooguit 3% van de tijd onverhard.

Onze Suzuki Swift is binnenkort aan 2 nieuwe banden toe en dan gaan ze daar ook onder indien beschikbaar.
Hoewel ik een beetje twijfel. Hij heeft n.l. dik 100.000 km gereden op het huidig setje Vredestein Quatracs, voorwaar niet slecht. En de achterbanden kunnen nog wel een paar seizoenen mee.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door aze2000 »

Ouwe schreef: 25 okt 2022 12:27 Groot nadeel van de CrossClimate is dat het niet echt geweldig staat onder de hogere modellen imo

Voor een Forester zou ik eerder uitkijken naar een setje Falken Wildpeak A/T


Na veel onderzoek vind ik als je en goede en mooie band wil dan zou ik zeker idd voor een wildpeak gaan betere keus dan grabbers.
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door quikfit »

Mijn criteria voor een zomerband zijn: Een A met aqua planning (geen ZOAB in Noorwegen) en zo stil mogelijk,dan kom je al gauw uit bij een A merk.(tests worden altijd even doorgelezen) Off road rij ik zelden,alhoewel ze hier genoeg onverharde wegen hebben noem ik dat niet echt 'off road'.
Voor winterbanden kies ik degene met de beste eigenschappen voor het rijden op ijs en sneeuw...geluid is niet iets om op te filteren met spijkerbanden. :'-) Hoe ze eruit zien...het zal wel.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Nivram
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 feb 2022 21:00

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door Nivram »

Al een tijdje stil in dit topic,

voor mijn Outback uit 2017 ben ik op zoek naar een goede all season band. Ik kom zelf uit op de cross climate. Ik rij alleen maar op asfalt, en hij moet goed grip hebben op een boothelling. Ervaringen met deze band?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Banden vervangen - advies

Bericht door DucATIRadeon »

moi,
zie post nr 2 hierboven.
verder, als je zoekt op cross climate (helemaal rechts boven) kom je denk ik veel berichten over de cross climates.
heb ze er al 8 jaar onder de 2015 outback zitten, de BRZ en de WRX hebben ze ook.
Plaats reactie