LPG inbouwen bij diesel motor

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
FreekGuikstra
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2022 14:42

LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door FreekGuikstra »

Goedemiddag,

Mijn naam is Freek Guikstra en ik ben nieuw op het forum dus het is nog even uitzoeken waar wat staat.
Wij hebben een Subaru Forester (G-342-PL) Diesel en daar wil ik LPG in laten bouwen. Ik weet dat het een 2 liter 4 cilinder Diesel motor is, maar ik kan nergens vinden of het mogelijk is om deze motor op LPG te laten rijden.

Vandaar ook de vraag, weet iemand of dit mogelijk is en wat zijn jullie ervaringen? Heb het ooit eerder laten doen bij een oude Volvo en heb daar goede ervaringen mee. Maar weet nog wel dat het heel nauw kwam welk type motor de Volvo had.

Alvast hartelijk dank,
Freek Guikstra
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door Raph »

Dag Freek,

Welkom op het Subaruforum!

Wow, dat is nog eens een binnenkomer: een dieselmotor op LPG laten lopen...
Geen idee of dat kan, maar ik ga dit draadje zeker in de gaten houden.

Raph
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door sufos »

FreekGuikstra schreef: 13 okt 2022 15:01 Goedemiddag,

Mijn naam is Freek Guikstra en ik ben nieuw op het forum dus het is nog even uitzoeken waar wat staat.
Wij hebben een Subaru Forester (G-342-PL) Diesel en daar wil ik LPG in laten bouwen. Ik weet dat het een 2 liter 4 cilinder Diesel motor is, maar ik kan nergens vinden of het mogelijk is om deze motor op LPG te laten rijden.

Vandaar ook de vraag, weet iemand of dit mogelijk is en wat zijn jullie ervaringen? Heb het ooit eerder laten doen bij een oude Volvo en heb daar goede ervaringen mee. Maar weet nog wel dat het heel nauw kwam welk type motor de Volvo had.

Alvast hartelijk dank,
Freek Guikstra

Ik weet dat het kan maar zoals je zelf ook ongetwijfeld weet komt het zeer weinig voor. De kennis hier zal dan ook zeer beperkt zijn. Heb je al geïnformeerd bij de diverse LPG bedrijven?

Leuk draadje om te volgen (een eigen topic zou wel leuker zijn ;-) )
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door Raph »

sufos schreef: 13 okt 2022 16:55Leuk draadje om te volgen (een eigen topic zou wel leuker zijn ;-) )
Goed idee.

Het is nu een eigen topic. :-)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door sufos »

Vind het een fascinerende gedachte: de combinatie tussen benzine en diesel.

De fijnste auto's die ik gereden heb waren allemaal (turbo)diesel. Het liefste zou ik gewoon diesel rijden maar dat is voor mij niet te doen v.w.b de kilometers die ik maak. Ik rij nu LPG en dat kan net uit. Benzine rij ik met de Saab, leuk, maar 1:8 vind ik gewoon wat minder, vandaar LPG met de daily Subaru.

Freek, ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van je plannen! Info : https://www.prinsautogas.com/nl/systeme ... el-systeem

Ook een leuke discussie: bouw je LPG in een benzineauto rij je volgens de belastingdienst op LPG. Maar ik vraag mij dan af hoe het zit als je LPG rijd met een dieselauto :mrgreen: .
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door erichendri »

Helaas, lpg inbouwen in een diesel gaat niet lukken.
Sowieso geen ruimte in de kop voor een bougie.
Daarbij is de compressie te hoog.
En de volvo diesel op lpg omgebouwd, ben je niet in de war en had de volvo niet gewoon een benzinemotor.
Het is vrij kostbaar want het is maatwerk.
Lees uurtje faktuurtje ipv een kant en klare set.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door sufos »

Eric, misschien eerst mijn linkje lezen. LPG in een diesel kan echt wel, je zal zeker niet de eerste zijn.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door aze2000 »

Vialle was daar mee bezig maar bestaat helaas niet meer. Maar dat kan uiteraard prima
Groet Robert
Gebruikersavatar
liberoladima
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 dec 2019 23:09

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door liberoladima »

Mooie uitdaging! Zet 'm op.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door boswachterfan »

Welkom!

Zo leer je weer eens wat bij. Geen idee dat dat kon. :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
FreekGuikstra
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2022 14:42

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door FreekGuikstra »

Wat een hoop reacties, dank allemaal.
Wat betreft de Volvo, dat was idd "gewoon" een benzine waar ik diesel in heb laten bouwen.

Zal nog wat achtergond info geven waarom ik aan het verkennen ben of het mogelijk is om lpg in te bouwen in diesel. Wij hebben nu de Subaru Forester als gezinsauto. 2 jaar geleden gekocht van dealer Niestcar in Heemskerk. Die heeft deze Subaru nieuw verkocht en na 7 jaar ingenomen bij inruil door dezelfde klant. Wij zijn dus de 2de eigenaar en hebben hem gekocht met 75.000 kilomter. Nu al bijna 110.00 erop maar auro rijdt zo lekker. Hij is vanaf dag 1 dealer onderhouden en wij vertroetelen hem ook bij dezelde dealer. Heb naast het vaste onderhoud ook de voorbumper laten spuiten (beetje steenslag) en de velgen laten spuiten. Dit overigens niet bij Niestcar. Deze zomervakantie met kids naar Zweden en Noorwegen mee geweest en jaar ervoor Frankrijk.

Enfin, per 1 november krijg ik een leaseauto van werk en dat moet een electrische auto zijn. Hierdoor gaan we minder kilometers met de Subaru rijden. Nu rijden we rond de 22.000 per jaar, zometeen schat ik rond de 10.000. Waarom dan toch gas zou je zeggen? Wel nu, de wegenbelasring is dan nagenoeg hetzelfde maar het tanken scheelt de helft. Dat zal dan als snel €1000 per jaar schelen waardoor je de inbouw er binnen 2 jaar uit hebt. Bovendien zal de auto aantrekkelijker zijn bij toekomstige verkoop denk ik.
Andere optie is nu al verkopen omdat we de auto niet meer als gezinsauto (sport, muziekles en vakanties) zullen gebruiken. Alleen ben ik nog niet zover om afscheid er van te nemen ;-)

Ik zal contact opnemen met het bedrijf vermeld in de link en laten weten wat zij zeggen.
Ben benieuwd naar jullie ideeen over het wel of niet laten inbouwen van gas.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door quikfit »

FreekGuikstra schreef: 15 okt 2022 11:40Wat betreft de Volvo, dat was idd "gewoon" een benzine waar ik diesel in heb laten bouwen.
Okee... :-X

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door erichendri »

LPG inbouwen kan in de forester, kost je ongeveer 2000€ en wegenbelasting wordt ±30€/maand meer.
Hoe meer je rijdt des te meer het verschil met benzine wordt.
Kost altijd (wel minder) geld.
Ik heb het bij mijn subaru's op 260000km en 301000 km laten inbouwen.
Auto op lpg kopen raadt ik altijd af.

Eric
FreekGuikstra
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2022 14:42

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door FreekGuikstra »

Eric,

Dank voor je reactie. Je geeft aan dat je 2x gas hebt laten inbouwen. Was dat beide van diesel naar gas? En waar heb je het toen laten doen?

Ik heb even gekeken naar de link naar Prins autogas (dank sufos) maar daar eordt het een mengsel van Diesel en gas. Ik weet dr verhouding niet maar moet dan nogsteeds diesel gebruiken.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door quikfit »

Ik zou lekker een benzine auto ombouwen naar LPG en niet zo moeilijk doen...Subaru diesels zijn ''van huis uit'' al een drama.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef: 16 okt 2022 09:11 Ik zou lekker een benzine auto ombouwen naar LPG en niet zo moeilijk doen...Subaru diesels zijn ''van huis uit'' al een drama.

Gr.Quikfit :mrgreen:
diesel en sub daar moet je jammergenoeg zeer ver vandaan blijven
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door erichendri »

Waren lpg inbouw in 2 benzine legacy's.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door *thomas* »

Het Subaru dieselblok (motorcode EE) is al een zeer complex blok. De standaard injectoren komen ook regelmatig vast te zitten en zijn een ramp om te verwijderen, net als de gloeikaarsen.

Als je aan die kop dan ook nog een LPG installatie (met smering) wil toevoegen, dan wordt het helemaal gekkenwerk.

Voor zover ik begrepen heb (na een snelle zoektocht op google) wordt er meestal een klein percentage lpg mee ingespoten met het diesel om op die manier de kosten te drukken. Nodeloos complex en ik vermoed dat de verkoopwaarde van je wagen drastisch daalt. Ik zou er alleszins met geen stokken aankomen.
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door EvertCruise »

aze2000 schreef: 16 okt 2022 20:53
quikfit schreef: 16 okt 2022 09:11 Ik zou lekker een benzine auto ombouwen naar LPG en niet zo moeilijk doen...Subaru diesels zijn ''van huis uit'' al een drama.

Gr.Quikfit :mrgreen:
diesel en sub daar moet je jammergenoeg zeer ver vandaan blijven
nou Freek, welkom op t forum - zit je meteen met bericht dat je een diesel hebt...
ik ben benieuwd want dat lpg inbouwen lijkt mij een goeie optie!
en diesel rijden... mijn vrouw rijdt een 'gewone' VW 1.9tdi en steeds als ik ermee rijd denk ik 'ja, ik begrijp dat wel een stevige diesel voorin heeft wat!'

succes met de ombouw en laat ons weten hoe t bevalt
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door quikfit »

EvertCruise schreef: 01 nov 2022 10:08succes met de ombouw en laat ons weten hoe t bevalt
Yep...ben erg benieuwd. ;-)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door EvertCruise »

Freek heeft auto ondertussen te koop staan:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/sub ... 45826d5acd

voor de liefhebber hier die na opmerkingen '... ver van wegblijven..' nog durft?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door quikfit »

EvertCruise schreef: 04 nov 2022 20:55 Freek heeft auto ondertussen te koop staan:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/sub ... 45826d5acd
Hij heeft hem ingeruild,zie laatste zin in de advertentie.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: LPG inbouwen bij diesel motor

Bericht door JSE »

Goed lezen quickfit…

Auto is gewoon nog anderhalve week te koop.
Plaats reactie