Warmrijden?

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Warmrijden?

Bericht door Roelo »

Vraagje: nou is warmrijden van de motor altijd wel aan te raden, maar bij een boxer motor nog meer had ik begrepen toen ik mijn Alfa 33 nog had.
Wat is jullie aanpak met warmrijden van een Forester?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Warmrijden?

Bericht door Mrdjc »

Gewoon zachtjes rijden tot het streepje halverwege is voordat je het gaspedaal volledig in ramt en tot 6000 toeren doortrekt? :-p

Misschien dat ik geluk heb, mijn laatste 2-3km vanaf de snelweg is een mix van 80 - 70 -50 - 30km/u Dus altijd netjes opwarmen en afkoelen.

Het "boxer probleem" komt volgens mij door een aantal varianten van zuigers die tot ze opgewarmd zijn extra speling (kanteling) hebben en zo voor extra slijtage zorgen als je ze onnodig veel belast als ze nog koud en nog niet uitgezet zijn.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: Warmrijden?

Bericht door EvertCruise »

starten en even hoge toeren afwachten (tikje gas laat t al zakken)
meteen wegrijden - belast warmt motor sneller op - wel min of meer stationair (ik heb voordeel door automaat;) dus weinig toeren
ik rijd 3 km en ben dan op de snelweg - eerste kwartier 90 km/uur achter de eerste de beste vrachtwagen - motorolie duurt even voordat t op temperatuur is (er zijn nogal wat klassieke amerikaanse auto's moet olie temp meter; Mercedes Benz ook dacht ik, en Saab? - best handig want alleen de koelvloeistof zegt niet alles)
dan 110 op de teller en cruise aan
mijn voordeel is: woon-werk is 80 km enkele reis & ik werk vaak late dienst dus na 19 uur op A15 betekent 120 / 130 op de teller
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Warmrijden?

Bericht door boswachterfan »

Ik geloof heilig in het nut van netjes warm rijden. Ik hou mijn auto's en motoren meestal langdurig en probeer ze zo goed te houden.
Mijn eerste motor was een gillende driecilinder tweetakt waarvan bekend was dat de zuigers meestal niet langer hielden dan 15.000 km. Ik bracht het blok na 38k naar Motorhuis Safe waar de werkplaatschef niet wilde geloven dat de eerste zuigers er nog in zaten. x-D

Na het starten wacht ik totdat het toerental wat terugzakt. In die tijd doe ik de gordel om, zet de telefoon in de houder, pak een pepermuntje, dat werk. Dan rij ik rustig (niet overdreven langzaam) weg. Dan laat ik hem de eerste 5 km's meestal niet boven de 3000 tpm draaien. Met de automaat is dat prima te doen en die verhindert ook dat je met te weinig toeren rijdt. Ik denk dat je nix overdrevens hoeft te doen. Gewoon zorgen dat je hem niet te zwaar belast. Net als inrijden bij een nieuwe.
Soms hoor ik mensen in de straat wel eens starten, gelijk wegrijden en a la Nieuwe Rijden onmiddellijk doorschakelen naar zijn 3 en dreunend te bocht omgaan. Dat doet echt pijn in mijn buik. :cold-face:

Maar ja, het nieuwe probleem is met die voorzichtigheid dat alles rondom motor en aandrijving op den duur vervangen moet worden terwijl de aandrijflijn nog perfect functioneert. Tis altijd wat, ut kost altijd geld :-)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Warmrijden?

Bericht door Roelo »

:okeee: Super, bedankt!
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Plaats reactie