Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door Trip »

Goedenavond,
Ik kwam er zojuist achter dat de ashoes rechtsvoor gescheurd is van mijn Forester. Ik heb begrepen dat de hoes vervangen niet de voorkeur heeft maar beter de as vervangen kan worden (we vertrekken volgende week ermee richting Banjul). Heeft er iemand tips waar ik deze het beste kan bestellen? Ik moet hem voor 5 november vervangen hebben. . Het gaat om de 2 liter handbak uit (januari) 1998.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door boswachterfan »

Als de homokineet nog goed is, zie ik geen bezwaar om alleen de hoes te wisselen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door Mrdjc »

Inderdaad zoals Boswachterfan vermeld: je kunt gewoon de hoes vervangen als het enkel om een (Op tijd) ontdekte scheur is.
(Als je er echter al voor bijna een jaar dagelijks 100km per dag mee rondkachelt en er totaal geen vet meer in zit... tsja)

Al snap ik de redenatie om alles te vervangen ook wel, het moet toch los om er een hoes overheen te schuiven, en als je dan toch bezig bent en schonere handen wilt houden... ;-)

Qua kosten zal het denk ik niet veel schelen als je het laat uitbesteden.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door Trip »

Ik weet niet hoe lang de scheur er al ik zit maar het is een forse... Ik heb inmiddels een nette(te) van de sloop gehaald. Ik wacht nog op een reactie van de dealer, maar bij fource vragen ze goud geld. Ik twijfel wel om ook nieuwe hoezen in de oude te gooien als backup. Als hij het begeeft in de woestijn dan is het fijn een extra te hebben. En er gaan meer foresters meer dus wie weet.
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door Trip »

En weet iemand of het klopt dat de as aan de voorzijde links en rechts hetzelfde is?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door erichendri »

Is hetzelfde.

Eric
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door Trip »

Top, dan ga ik kijken of ik de ashoezen een beetje makkelijk kan vervangen en dan hebben we (of de koper in Gambia) straks een reserve.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door *thomas* »

Originele assen zijn duur.

Zoals gezegd: gewoon de hoes vervangen als er verder geen schade (bijgeluiden) is.
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door Trip »

Uiteindelijk heb ik voor 40 euro een as van de sloper. Toevallig dat een sloper in de buurt hem had. Met uitzoeken erbij hadden we hem er in 40 minuten onder liggen (1 klem was los, dus nieuw vet erin en nieuwe klem). Omdat het zo voorspoedig ging ook maar nieuwe hoezen gehaald en die in de middag op de oude as gezet. Viel me allemaal reuze mee hoeveel gedoe het was. Dus we hebben een prima werkende as erin gezet en hebben nog een reserve as voor onderweg of de volgende eigenaar in Gambia :)
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door Mrdjc »

Dan heb je veel geluk gehad dat de boutjes / naafbout / fuseekogel/stuurkogel makkelijk los kwamen.

Is namelijk wel eens wat anders ;-)

Of heb je de draagarm zelf los gemaakt van de carosserie?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aandrijfas rechtsvoor Forester SF

Bericht door erichendri »

Ik haal bij mij altijd de fusee kogel in de fusee los, meer niet.
Gekke is dat de legacy automaat ashoezen vrat en de handgeschakelde legacy niet.
Altijd origineel gemonteerd.

Eric
Plaats reactie