Hoe gaat het met Subaru?
Hoe gaat het met Subaru?
Zojuist kwam ik terecht op een interessant opiniestuk over Subaru. Volgens de schrijver doet het merk het sinds 2009 veel beter dan ervoor. Toen maakte Subaru bijzondere en soms ronduit maffe auto's. Cultklassiekers, dat wel, maar vooral bedoeld voor een (te) kleine doelgroep. En een enkele keer, zoals bij de SVX, wist Subaru waarschijnlijk zelf niet eens wat de doelgroep van die auto was.
Dat is inmiddels verleden tijd, aldus de schrijver. En dat zie je terug in de verkopen van het merk. Onderstaande quote uit het artikel gaat over de verkopen in de VS en is wat dat betreft veelzeggend:
In 2006 VW sold about 223,000 cars in the US, Mazda shifted 268,000, and Subaru sold 259,000. In 2019 (the most recent complete, normal year) VW moved 363,000, Mazda sold 279,000, and Subaru managed 700,000. That’s a 170 percent increase in 14 years, the calculator tells me. Subaru is right where they need to be.
Bron: https://www.thetruthaboutcars.com/2021/ ... out-right/
In Nederland worden vandaag-de-dag meer exemplaren van de Porsche 911 verkocht dan Subaru's. Dus hier bedient het merk een steeds kleiner wordende niche en leidt het een bestaan in de marge. Maar op de belangrijkste automarkt ter wereld is Subaru tegenwoordig bijna dubbel(!) zo groot als VW.
Dat is inmiddels verleden tijd, aldus de schrijver. En dat zie je terug in de verkopen van het merk. Onderstaande quote uit het artikel gaat over de verkopen in de VS en is wat dat betreft veelzeggend:
In 2006 VW sold about 223,000 cars in the US, Mazda shifted 268,000, and Subaru sold 259,000. In 2019 (the most recent complete, normal year) VW moved 363,000, Mazda sold 279,000, and Subaru managed 700,000. That’s a 170 percent increase in 14 years, the calculator tells me. Subaru is right where they need to be.
Bron: https://www.thetruthaboutcars.com/2021/ ... out-right/
In Nederland worden vandaag-de-dag meer exemplaren van de Porsche 911 verkocht dan Subaru's. Dus hier bedient het merk een steeds kleiner wordende niche en leidt het een bestaan in de marge. Maar op de belangrijkste automarkt ter wereld is Subaru tegenwoordig bijna dubbel(!) zo groot als VW.
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Die cijfers zijn wel interessant, idd. Ze doen het goed, daar.
Subaru's hebben verborgen kwaliteiten, die je eerst moet ontdekken. Althans, de oudere. De lol van een caravan moeiteloos op een lastige plek neer planten b.v. Dan vind je hem zijn prijs waard. M.i. één van de dingen waar de schoen wringt in NL.
Subaru's hebben verborgen kwaliteiten, die je eerst moet ontdekken. Althans, de oudere. De lol van een caravan moeiteloos op een lastige plek neer planten b.v. Dan vind je hem zijn prijs waard. M.i. één van de dingen waar de schoen wringt in NL.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Niet alleen de prijs...Nederlanders komen te weinig op onbegaanbare wegen en dan volstaat een buikschuiver.
Deze U.S. cijfers zijn alleen vergelijkbaar met de €uropese cijfers,geen idee hoeveel er in heel (niet alleen de €U) €uropa worden weggezet.
Gr.Quikfit
Deze U.S. cijfers zijn alleen vergelijkbaar met de €uropese cijfers,geen idee hoeveel er in heel (niet alleen de €U) €uropa worden weggezet.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Voor mij persoonlijk...:
Het is gestopt toen ze het platform zijn gaan delen met Toyota, de CVT geintroduceerd hebben en de frameless windows hebben afgeschaft.
Hetgene dat subaru juist zo uniek maakte is langzaam verdwenen sinds ~2009, kunt net zo goed gewoon een mainstream toyota of skoda of iets kopen.
Maar goed, electrische moderne auto's zijn ook het "Unieke" aspect van de oudere subaru's een beetje aan het verwateren.
Voorheen hield menig "normale" nieuwe auto je 25 jaar oude legacy bij lange na niet bij, maar nu kan iedere VW ID / Peugeot E-208 je toch al aardig bijbenen.
En dan heb je de VW 4-motion, Audi quattro, Volvo X lijn dat (Naar mijn mening) geweldig werken voor de wat "Mindere" ondergronden, die werken net zo goed als zelfs niet beter als de subaru AWD.
Het enige wat overblijft is de wegligging, ik kreeg nog steeds iedere keer een grote glimlach toen ik van mijn Audi in de Legacy stapte, of van de VW in de legacy, het voelt gewoon bekend en vertrouwd, hetzelfde toen ik voor de eerste keer in de Forester ging proefrijden, het voelde als een oude bekende.
Nou goed, dus precies dat gevoel, subaru heeft in mijn mening gewoon tekort gedaan door niet door te blijven ontwikkelen en met cult status auto's iedereen te blijven verassen..
(WRC stoppen was ook zo iets..)
Het is gestopt toen ze het platform zijn gaan delen met Toyota, de CVT geintroduceerd hebben en de frameless windows hebben afgeschaft.
Hetgene dat subaru juist zo uniek maakte is langzaam verdwenen sinds ~2009, kunt net zo goed gewoon een mainstream toyota of skoda of iets kopen.
Maar goed, electrische moderne auto's zijn ook het "Unieke" aspect van de oudere subaru's een beetje aan het verwateren.
Voorheen hield menig "normale" nieuwe auto je 25 jaar oude legacy bij lange na niet bij, maar nu kan iedere VW ID / Peugeot E-208 je toch al aardig bijbenen.
En dan heb je de VW 4-motion, Audi quattro, Volvo X lijn dat (Naar mijn mening) geweldig werken voor de wat "Mindere" ondergronden, die werken net zo goed als zelfs niet beter als de subaru AWD.
Het enige wat overblijft is de wegligging, ik kreeg nog steeds iedere keer een grote glimlach toen ik van mijn Audi in de Legacy stapte, of van de VW in de legacy, het voelt gewoon bekend en vertrouwd, hetzelfde toen ik voor de eerste keer in de Forester ging proefrijden, het voelde als een oude bekende.
Nou goed, dus precies dat gevoel, subaru heeft in mijn mening gewoon tekort gedaan door niet door te blijven ontwikkelen en met cult status auto's iedereen te blijven verassen..
(WRC stoppen was ook zo iets..)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Die mening deel ik geheel met je..Mrdjc schreef: ↑17 okt 2022 09:50 Voor mij persoonlijk...:
Het is gestopt toen ze het platform zijn gaan delen met Toyota, de CVT geintroduceerd hebben en de frameless windows hebben afgeschaft.
Hetgene dat subaru juist zo uniek maakte is langzaam verdwenen sinds ~2009, kunt net zo goed gewoon een mainstream toyota of skoda of iets kopen.
Hier is dat al overduidelijk te merken als ik vanuit de soezibaru in de preza stap : dat voelt echt als thuis komen
Ik loop echt niet warm voor de subaru's van na 2008 : op de punten die je noemt zijn ze mijn inziens helemaal van het padje af
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Als je daarmee Fuji Heavy bedoelt, daar zijn ze inmiddels ook vanaf
[bron; Tuyp-Westbeemster]
Frameless windows waren wel uniek voor het merk idd, ondanks de herrie
Net als de antenne in het achterraam
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Hoe gaat het met Subaru?
De huidige outback en forester vind ik er prima uitzien, niks mis mee.
Ga er een keer mee rijden en speel eens met de flippers van de cvt.
Zoveel beter als de oude 4-bak en 5-bak automaat.
En niet onbelangrijk, 6, 7 of 8 versnellingen.
En trekt 2 ton op 18% zonder problemen van zijn plek.
Eric
Eric
Ga er een keer mee rijden en speel eens met de flippers van de cvt.
Zoveel beter als de oude 4-bak en 5-bak automaat.
En niet onbelangrijk, 6, 7 of 8 versnellingen.
En trekt 2 ton op 18% zonder problemen van zijn plek.
Eric
Eric
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Even ter vergelijking: In de USA is de vanafprijs van een Forester $ 26395 , dat is ongeveer $ 2500 goedkoper dan een RAV4 die vanaf ongeveer $29000 te verkrijgen is. Hier verkrijgbaar vanaf $ 55000, terwijl de Rav4 minder dan $ 40000 kost.
Als ik de keuze had zou ik in de USA een Forester kopen maar ik zou hier dat prijsverschil nooit betalen en dus kiezen voor de Rav4.
Als ik de keuze had zou ik in de USA een Forester kopen maar ik zou hier dat prijsverschil nooit betalen en dus kiezen voor de Rav4.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Het Subaru Global Platform is voor zover ik weet een Subarudingetje en geen gedeeld iets met Toyota. Maar misschien zit ik ernaast.Mrdjc schreef: ↑17 okt 2022 09:50 Voor mij persoonlijk...:
Het is gestopt toen ze het platform zijn gaan delen met Toyota, de CVT geintroduceerd hebben en de frameless windows hebben afgeschaft.
Hetgene dat subaru juist zo uniek maakte is langzaam verdwenen sinds ~2009, kunt net zo goed gewoon een mainstream toyota of skoda of iets kopen.
Maar goed, electrische moderne auto's zijn ook het "Unieke" aspect van de oudere subaru's een beetje aan het verwateren.
Voorheen hield menig "normale" nieuwe auto je 25 jaar oude legacy bij lange na niet bij, maar nu kan iedere VW ID / Peugeot E-208 je toch al aardig bijbenen.
En dan heb je de VW 4-motion, Audi quattro, Volvo X lijn dat (Naar mijn mening) geweldig werken voor de wat "Mindere" ondergronden, die werken net zo goed als zelfs niet beter als de subaru AWD.
Het enige wat overblijft is de wegligging, ik kreeg nog steeds iedere keer een grote glimlach toen ik van mijn Audi in de Legacy stapte, of van de VW in de legacy, het voelt gewoon bekend en vertrouwd, hetzelfde toen ik voor de eerste keer in de Forester ging proefrijden, het voelde als een oude bekende.
Nou goed, dus precies dat gevoel, subaru heeft in mijn mening gewoon tekort gedaan door niet door te blijven ontwikkelen en met cult status auto's iedereen te blijven verassen..
(WRC stoppen was ook zo iets..)
De CVT vind ik ook een Subaruding, ik bedoel, daar zijn ze in de 1e Justy, de Vivio en de Sambar/Domingo al mee begonnen. In de tussentijd hebben ze het concept verbeterd en geschikt gemaakt voor meer koppel. En wat eric ook zegt, het werkt gewoon, ik bedoel, die bak reageert ontzettend voorspelbaar op je gasinput en met de Outback BS rijden we gemiddeld rond de 6 liter op 100km, dat is 1:16,6. Vind ik niet slecht voor een auto met AWD en een gewicht van rond de 1600kg.
Ook met Eyesight is Subaru al lang bezig, dat vindt zijn oorsprong namelijk in de jaren 90, toen ze in Japan de Outback van 'Subaru ADA' voorzagen. Exact hetzelfde idee met de twee camera's achter de voorruit, zelfs de mogelijkheden kwamen toen al overeen met wat Eyesight nu kan. Wikipedia beschrijft die functies mooi. Grappig toch, dat 15 tot 20 jaar later jaren 90 techniek wordt geïntroduceerd als iets nieuws. Voor dit soort systemen heb je een automaat nodig, dus de CVT zie ik als een logische stap waar goed over nagedacht is.
Ik zie Subaru dus nog wel degelijk als een uniek iets. Voor mij blijven het werkauto's met een volledig gebrek aan status waar je gewoon je kettingzaag en alles in kan leggen. Dat zie ik bij VW's, Audi's en Volvo's niet snel gebeuren, waar 4-Motion, Quattro en Country misschien prima werken maar in mijn ogen toch meer showdingen zijn. 'Zie mij eens een Quattro hebben'.
Dat frameless doors er niet meer zijn vind ik wél jammer. Dat was echt een fantastisch iets van de groene Forester SF. En ook de wegligging ben ik met je eens, Subaru's liggen als een blok op de weg.
Ik ben het ook met je eens dat het leuk zou zijn als Subaru met verrassende cult status auto's zou komen. Met de Forester en de Outback waren ze voorloper, maar hoe lang borduur je daar op voort vraag ik mij af? Ik zou het leuk vinden als Subaru zelf weer een paar kleine en vooral lichte autootjes zou ontwikkelen. Kom maar door met een nieuwe Justy, Vivio, Pleo of Libero. Blaas weer een nieuw leven in de EF12 of EF10, schroef er AWD en gewoon een enkel-DIN-radiootje in. Dan worden ze misschien ook nog weer betaalbaar...
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Zelf vind ik dat mijn Forester SH nog steeds als een Subaru aanvoelt, ondanks de volledig andere insteek (meer SUV dan wagon, geen frameless ramen etc). Het feit dat ik daartussen de Outback BP heb gehad, helpt, want in feite is de SH een kruising van de SG en de BP.Mrdjc schreef: ↑17 okt 2022 09:50 Het enige wat overblijft is de wegligging, ik kreeg nog steeds iedere keer een grote glimlach toen ik van mijn Audi in de Legacy stapte, of van de VW in de legacy, het voelt gewoon bekend en vertrouwd, hetzelfde toen ik voor de eerste keer in de Forester ging proefrijden, het voelde als een oude bekende.
Nou goed, dus precies dat gevoel, subaru heeft in mijn mening gewoon tekort gedaan door niet door te blijven ontwikkelen en met cult status auto's iedereen te blijven verassen..
(WRC stoppen was ook zo iets..)
En als je nog nooit in een Levorg hebt gereden, zeker eens doen. Dat is ECHT de opvolger van de Legacy BP en voelt als geen enkele nadere station.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Hoe gaat het met Subaru?
en dat heb ik mij wel eens afgevraagd, het is in mijn beleving een Impreza met outback uiterlijk (de voorkant en achterkant).
en welke uitvoering heb jij gereden, de 1.6 turbo of de 2.0 NA?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Het is een iets langere impreza stationcar.
Eric
Eric
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Ik heb hem bij de introductie een dag meegehad.
Een mooie maar voor mij te lage auto en instap.
Als enig leverbare 1600 turbo met cvt zowel in de schakelstand als automaat bier nog whiskey.
Ik heb toen bij de dealer gezegd dat het voor mij niets van alles was, dus geen sport en ook geen toerauto.
Maar ook geen slechte auto!
Ben
Een mooie maar voor mij te lage auto en instap.
Als enig leverbare 1600 turbo met cvt zowel in de schakelstand als automaat bier nog whiskey.
Ik heb toen bij de dealer gezegd dat het voor mij niets van alles was, dus geen sport en ook geen toerauto.
Maar ook geen slechte auto!
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Hier ook in de Levorg gereden(leenauto Tuijp),rijdt goed in Nederland,prima motor en onderstel maar niet geschikt voor Noorwegen(veel sneeuw en te laag daarvoor) naar mijn mening...en ook hier een hekel aan de lage instap en nog meer om eruit te komen.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Hoe gaat het met Subaru?
Ook een levorg kan omhoog.
Eric
Eric