Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Goedendag,
Mijn heerlijk rijdende legacy (op LPG BRC), waar ik de nodige kilometers mee heb versleten ging nietsvermoedend voor een beurt bij 340K. Hij wiebelde wat bij stationair lopen, is iets wat vaker zo was, maar meestal verholpen bij een beurt of anders kleppen stellen (wat bij deze meevalt). De laatste keer kleppen stellen gevraagd of het nog wel een paar keer kon of dat het bijna over was met de kleppen. Gelukkig ging nog wel een aantal keer.
Het liep echter anders, als advies om: of naar een andere auto te kijken, of een koprevisie a 2500 euro te overwegen. Cilinder 1 lekt en kan niet meer goed gesteld worden. Ik was flabbergasted. Hij rijd heerlijk, houdt niet in, levert prima vermogen, klinkt fijn etc. Alleen inderdaad stationair onrustig, soms heel even op 3 pitten en popjes uit de uitlaat.
Ik trek mijn garage (dealer) niet in twijfel, ben er altijd erg tevreden mee, dus neem het meteen voor waar aan. Maar het voelt heel raar, omdat hij gewoon nog lekker rijdt. En bovendien, wat moet ik nu met dat ding, doorverkopen kan je niet maken eigenlijk. Hoe dan ook, nu op zoek naar een nieuwe legacy 2.0i (in verband met LPG), en kijken of ik wellicht gedeeltelijk de gasinstallatie kan overzetten.
Wat denken jullie?
-een second opinion kan geen kwaad
-gewoon doorrijden, niets aan de hand
-gewoon verkopen, all in the game
-koprevisie doen ook al is hij het economisch niet waard (en waar dan...)
Mijn heerlijk rijdende legacy (op LPG BRC), waar ik de nodige kilometers mee heb versleten ging nietsvermoedend voor een beurt bij 340K. Hij wiebelde wat bij stationair lopen, is iets wat vaker zo was, maar meestal verholpen bij een beurt of anders kleppen stellen (wat bij deze meevalt). De laatste keer kleppen stellen gevraagd of het nog wel een paar keer kon of dat het bijna over was met de kleppen. Gelukkig ging nog wel een aantal keer.
Het liep echter anders, als advies om: of naar een andere auto te kijken, of een koprevisie a 2500 euro te overwegen. Cilinder 1 lekt en kan niet meer goed gesteld worden. Ik was flabbergasted. Hij rijd heerlijk, houdt niet in, levert prima vermogen, klinkt fijn etc. Alleen inderdaad stationair onrustig, soms heel even op 3 pitten en popjes uit de uitlaat.
Ik trek mijn garage (dealer) niet in twijfel, ben er altijd erg tevreden mee, dus neem het meteen voor waar aan. Maar het voelt heel raar, omdat hij gewoon nog lekker rijdt. En bovendien, wat moet ik nu met dat ding, doorverkopen kan je niet maken eigenlijk. Hoe dan ook, nu op zoek naar een nieuwe legacy 2.0i (in verband met LPG), en kijken of ik wellicht gedeeltelijk de gasinstallatie kan overzetten.
Wat denken jullie?
-een second opinion kan geen kwaad
-gewoon doorrijden, niets aan de hand
-gewoon verkopen, all in the game
-koprevisie doen ook al is hij het economisch niet waard (en waar dan...)
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Second opinion kan nooit kwaad, maar stationair op 3 pitten en plofjes in de uitlaat doet vermoeden dat de garage het bij het juiste eind heeft in dit geval.
Ik kijk zelf nooit naar de dagwaarde van een auto. Als het ding je verder goed bevalt, dan weet je wat je in handen hebt. Waarom dan het onbekende opzoeken? Als de diagnose juist is, dan zou ik de koprevisie laten doen of een ander blok op de kop tikken, inlaatspruitstuk met de gasinjectoren wisselen en weer een paar ton doorrijden!
Ik kijk zelf nooit naar de dagwaarde van een auto. Als het ding je verder goed bevalt, dan weet je wat je in handen hebt. Waarom dan het onbekende opzoeken? Als de diagnose juist is, dan zou ik de koprevisie laten doen of een ander blok op de kop tikken, inlaatspruitstuk met de gasinjectoren wisselen en weer een paar ton doorrijden!
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Lastig, je weet nu wat je qua onderhoud hebt en dat is bij een subaru die je koopt een verrassing.
Je kan Rudy van garage nuland in Volkel bellen of hij een oplossing weet.
Vergeet niet dat je auto met deze pruttelende motor niet veel waard is.
Ik meen dat Marnix een keer zei dat de 135pk motor alleen verschilde met de 125pk motor door het uitlaatspruitstuk.
Eric
Je kan Rudy van garage nuland in Volkel bellen of hij een oplossing weet.
Vergeet niet dat je auto met deze pruttelende motor niet veel waard is.
Ik meen dat Marnix een keer zei dat de 135pk motor alleen verschilde met de 125pk motor door het uitlaatspruitstuk.
Eric
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Ik niet zozeer naar de waarde, maar wel naar het omslagpunt. Ik ga (bijvoorbeeld) echt geen 3000 uitgeven aan een auto die 1500 waard is terwijl ik eenzelfde jonger en goed terug kan kopen voor 4000 (= ook nog eens goedkoper dan 1500+3000).
Dat heet bij mij 'economisch total-loss'
"Cilinder lekt" kan zo breed zijn. Kan van alles mee bedoeld worden. Beetje ruim en prijzig (en vooral makkelijk) advies op basis van zo'n vage probleemstelling, wat stiekem nogal wat monteurs/garages (te) graag roepen omdat het zo lekker snel verdiend. Niet zelden nog met er achteraan "je kunt 'die afgeschreven auto' inruilen (voor weinig) op die mooie (dure) die wij te koop hebben". €€€€€€
Op basis van 'cilinder lekt' alleen valt weinig concreets te adviseren door wie dan ook. Beetje te simpel.
Eerst maar eens een concretere probleemstelling vinden:
Waar(heen) lekt de cilinder precies? En wat lekt (er)? Water erin? Olie erin? Druk eruit? Echt de cilinder(kop) lek, of het blok gescheurd, of alleen de koppakking? Bougiegat?
Een goede monteur moet dat onderbouwd kunnen uitleggen. Of zal het toch slechts een slechte bougie(kabel) blijken te zijn zoals ook wel vaker over het hoofd gezien wordt??
PS: Misschien wat voorbarig. Zelfs bij noodzaak van revisie is er altijd nog een werkbare/betaalbare optie om nog wat verder te kunnen / uit te stellen en nog door kunnen rijden. viewtopic.php?p=69271#p69271 Maar eerst maar eens duidelijkheid over wat er precies lekt en of het allemaal wel zo spannend is.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Garage kan een lektest doen om te kijken waar hij compressieverlies heeft.
Het is een gasauto en uit wat ik her en der lees wordt er weinig kleppen gesteld of met veel te lange intervallen gereden.
Dus ik gok een verbrande klep.
Zelf houdt ik max elke 40000km aan.
Eric
Het is een gasauto en uit wat ik her en der lees wordt er weinig kleppen gesteld of met veel te lange intervallen gereden.
Dus ik gok een verbrande klep.
Zelf houdt ik max elke 40000km aan.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 31 mei 2022 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
... en ook dan is er nog lang geen sprake van een volledige revisie.
Klep is zo vervangen als er geen noemenswaardige beschadigingen ontstaan zijn. En zelfs bij beschadiging is de noodzaak van een serieuze (dure) revisie ook nog maar de vraag.
Ben wel benieuwd naar wat er volgens de monteur nou precies zou lekken. Een beetje monteur heeft de lektest al gedaan voor hij iets (duurs) roept. Anders kunnen we blijven gokken want het kan zoveel zijn.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Als je 1 klep vervangt moet je de rest ook doen.
Maar dat begrijpt iedereen hier neem ik aan.
Eric
Maar dat begrijpt iedereen hier neem ik aan.
Eric
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Ik begrijp inderdaad dat ik eigenlijk te warrig ben ingelicht. Ik ga morgen de garage bellen en vragen wat nou exact de reden is van een volledige koprevisie. Is het is kennelijk genoeg om mijn volledige auto af te schrijven dus dan mag ik best eisen dat ik in ieder geval de details weet, en snap. Er is een compressietest uitgevoerd naar ik weet, dus dat zou zeker wel kunnen vertellen dat 1 cilinder niet goed mee doet. Wat daar exact de oorzaak van is in principe niet. Kleppen zijn bijna elk jaar gesteld overigens, al rijd ik wel heel veel kilometers. Zo'n 40k jaarlijks.
Iemand de Holy grail wat betreft een garage of specialist die die kan bekijken voor mij?
Stiekem heb ik natuurlijk allang mijn oog laten vallen op een nieuwe, maar zou het liefst de oude in leven houden en doorschuiven naar mijn vriendin die in een 207 rijdt gna gna. Desnoods rijd zij in de nieuwe.
Iemand de Holy grail wat betreft een garage of specialist die die kan bekijken voor mij?
Stiekem heb ik natuurlijk allang mijn oog laten vallen op een nieuwe, maar zou het liefst de oude in leven houden en doorschuiven naar mijn vriendin die in een 207 rijdt gna gna. Desnoods rijd zij in de nieuwe.
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Rudy van Nuland in Volkel is de go-to guy als anderen er niet uitkomen.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Beetje garage kan een cilinder lektest doen.
Daarna kan hij je precies vertellen waar de lek zit.
Zo vaak gedaan vroeger.
Garage nuland in Volkel of schalkwijk in Oudewater.
Eric
Daarna kan hij je precies vertellen waar de lek zit.
Zo vaak gedaan vroeger.
Garage nuland in Volkel of schalkwijk in Oudewater.
Eric
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Niet altijd noodzakelijk, als de rest nog prima is. Ligt er natuurlijk ook aan wat de oorzaak is van de kapotte klep en hoe lang ze er in zitten. Als bijvoorbeeld alle kleppen goed afgesteld staan behalve één (verlopen?), dan is die ene verbrand en aan vervanging toe en de rest nog gewoon prima.
Ik heb zo al slechts één klep laten vervangen.
Het kan zeker wel een voordeel zijn, want als er twijfelachtigen zijn, en als het toch al open ligt .... ja meteen doen dan
Maar ik ben nog steeds erg nieuwsgierig naar de exacte diagnose van betreffende monteur.
Krijg snel bedenkingen bij ... "ja, alles gaar, dure totale revisie nodig" Iets te vaak (lees: vaak) onterecht gehoord.
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Ik hoop natuurlijk op zo'n mogelijkheid van bijvoorbeeld 1 klep. In ieder geval besloten hem voorlopig niet weg te doen. Ik ga naar Volkel zodra ik de tijd heb en probeer dit heerlijk rijdende wagentje rijdend te houden. Inmiddels ook aan het geniet van mijn nieuwe waar net LPG in is gebouwd. Even hulpveren erin nog, dist riem en go. Bedankt voor het advies!
(wie heeft er in hemelsnaam nou twee Legacy's voor de deur haha)
(wie heeft er in hemelsnaam nou twee Legacy's voor de deur haha)
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Ik zou alle kleppen gelijk doen.
Anders mischien over een maand weer een hik door een andere klep.
Eric
Anders mischien over een maand weer een hik door een andere klep.
Eric
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
3x Legacy, totaal 5 Subaru's...
Dat is ook wel eens 4x Legacy en 7 Subaru's gelijktijdig geweest
Welkom bij de club
"I feel Legacy"
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
2 legacies (1 in stukjes in opslag..) en een Forester...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Even een update. ik heb bij de auto de cilinderkoppen laten reviseren, 8 nieuwe zetels en 1 nieuwe klep (die inderdaad verbrand was, de boosdoener). Tevens de koppeling laten vervangen met conversie naar enkel massa vliegwiel. Hij rijdt weer als een zonnetje. Voorlopig absoluut geen spijt, een heerlijk rijdende auto waarvan ik weet wat ik eraan heb voor een stuk minder dan een tweedehandsje waar je altijd toch onvoorziene kosten gratis meekrijgt. Dank voor jullie adviezen. Hier nu 2 heerlijk rijdende legacy's voor de deur!
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Uit interesse, heb je geen flashlube systeem gemonteerd?
Het is algemeen bekend dat de zetels wel wat willen zakken door de hogere verbrandings temperatuur van LPG, dit kan verholpen worden door een goedje er bij in de spuiten die de ontbrandings temperatuur wat terug dringt.
(Al neem ik aan dat je nu nieuwe geharde zetels hebt?)
Het is algemeen bekend dat de zetels wel wat willen zakken door de hogere verbrandings temperatuur van LPG, dit kan verholpen worden door een goedje er bij in de spuiten die de ontbrandings temperatuur wat terug dringt.
(Al neem ik aan dat je nu nieuwe geharde zetels hebt?)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Mooi. Dan kan je ws weer lang karren.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Flashlube is in mijn ogen een verdienmodel.
Net als de toevoegingen in je benzinetank.
Als de lpg goed afgesteld is is het niet nodig.
Is de lpg niet goed afgesteld helpt het ook niet.
Tegen inbranden helpt de pendel beweging rijk/arm in deellast.
Heb wel eens geleze dat sommige instalatie ook iets (??) benzine bijspuiten of helemaal weer overschakelen naar benzine bij vol gas.
Eric
Net als de toevoegingen in je benzinetank.
Als de lpg goed afgesteld is is het niet nodig.
Is de lpg niet goed afgesteld helpt het ook niet.
Tegen inbranden helpt de pendel beweging rijk/arm in deellast.
Heb wel eens geleze dat sommige instalatie ook iets (??) benzine bijspuiten of helemaal weer overschakelen naar benzine bij vol gas.
Eric
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Flashlube dringt de verbrandingstemp niet terug.
Het zorgt voor n betere overdracht van de warmte op de klepzitting.
Het zorgt voor n betere overdracht van de warmte op de klepzitting.
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Inderdaad je hebt gelijk, was schijnbaar niet helemaal helder toen ik het type, wat ik bedoelde is dat het goedje helpt tegen het effect van een hogerere ontbrandings temperatuur.
Hoe die magie werkt weet ik niet zeker, een coating die de hitte beter geleid, of juist de hitte weghoud bij de klepzetel, smering van metalen onderdelen zodat ze niet op elkaar stuiteren... geen idee...
En Eric, kan een verdienmodel zijn in jouw ogen, maar ik denk als je de statistieken gaat bekijken dat je er snel achter zult komen dat (In ieder geval voor subaru's) de auto's die schade hebben aan de kleppen vrijwel allemaal zonder een flashlube systeem gewerkt zullen hebben.
En dan ook gelijk, degene die het wel hebben en toch schade hebben, minimaal zal zijn.
Hoe die magie werkt weet ik niet zeker, een coating die de hitte beter geleid, of juist de hitte weghoud bij de klepzetel, smering van metalen onderdelen zodat ze niet op elkaar stuiteren... geen idee...
En Eric, kan een verdienmodel zijn in jouw ogen, maar ik denk als je de statistieken gaat bekijken dat je er snel achter zult komen dat (In ieder geval voor subaru's) de auto's die schade hebben aan de kleppen vrijwel allemaal zonder een flashlube systeem gewerkt zullen hebben.
En dan ook gelijk, degene die het wel hebben en toch schade hebben, minimaal zal zijn.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Dan zie ik graag uit welke statistieken dat blijkt ,,, want ik geloof er helemaal niks van,,, en zijn het de uitgaande of in komende kleppen die verbranden, staat dat ook in het artikel.
maar ik sta uiteraard open voor iets waar ik blijkbaar een ander idee bij heb.
ik hoor het graag
maar ik sta uiteraard open voor iets waar ik blijkbaar een ander idee bij heb.
ik hoor het graag
Groet Robert
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Ik baseer mijn uitspraak op het actief volgen en participeren met het UK legacy forum voor de laatste 15 jaar.
Met name de 2e, 3e en 4e generatie van legacy (BD/BG - BE/BH - BP/BL 1994-2009)
De Britse zijn in het algemeen wat genereuzer in delen van ellende aan hun auto's / uitspreken van iets dat wel of niet gewerkt heeft volgens hun mening/ervaring
Terwijl in mijn ogen de Nederlanders niet snel toe willen geven dat ze fouten gemaakt hebben of een verkeerde keuze gemaakt hebben die geleid heeft tot schade aan hun eigendommen.
Over de jaren zijn de klachten van mensen die last hebben van Valve Seat Resession meestal gevolgd met de conclusie dat er geen flashlube systeem aanwezig was.
En de mensen die wel een flashlube systeem gemonteerd hebben vrijwel geen last hebben gehad van het euvel.
(De LPG auto's zijn meestal degene die toch meer KM's maken dan de standaard benzine's)
Het zijn overigens voornamelijk de uitlaat kleppen die eronder lijden.
Maar dit is ook gelijk een resultaat van de klep zitting die niet meer lekker afsluit op de klep.
Vervolgens komt een deel van de ontbranding tussen de klep zitting en klep, de klep word warmer, zet iets meer uit, hamert iets harder op de klepzitting, en zo word het probleem steeds erger totdat je de compressie kwijt bent..
Er zijn ook echt studies gedaan, maar ja, natuurlijk "Wij van WC Eend", en of ze ook een controle voertuig hadden zonder flashlube betwijfel ik.
In ieder geval, iedereen kan zelf kiezen of ze het wel of niet doen, en of ze het wel of niet onzin vinden.
Gelukkig zijn wij daar vrij in
Als ik weer voor LPG zou gaan (Hoogst onwaarschijnlijk, Gas is om op te koken! ) zou ik het zeker monteren.
Of gelijk voor de revisie gaan en nieuwe geharde klepzittingen monteren.
Oh ja, Eric, het overschakelen op benzine bij meer power vraag, de turbo modellen deden dat in het verleden vooral, maar met name omdat de LPG injectoren niet groot genoeg waren om het aan te kunnen, wat weer in arm lopen resulteerde en pingel ging veroorzaken
Met name de 2e, 3e en 4e generatie van legacy (BD/BG - BE/BH - BP/BL 1994-2009)
De Britse zijn in het algemeen wat genereuzer in delen van ellende aan hun auto's / uitspreken van iets dat wel of niet gewerkt heeft volgens hun mening/ervaring
Terwijl in mijn ogen de Nederlanders niet snel toe willen geven dat ze fouten gemaakt hebben of een verkeerde keuze gemaakt hebben die geleid heeft tot schade aan hun eigendommen.
Over de jaren zijn de klachten van mensen die last hebben van Valve Seat Resession meestal gevolgd met de conclusie dat er geen flashlube systeem aanwezig was.
En de mensen die wel een flashlube systeem gemonteerd hebben vrijwel geen last hebben gehad van het euvel.
(De LPG auto's zijn meestal degene die toch meer KM's maken dan de standaard benzine's)
Het zijn overigens voornamelijk de uitlaat kleppen die eronder lijden.
Maar dit is ook gelijk een resultaat van de klep zitting die niet meer lekker afsluit op de klep.
Vervolgens komt een deel van de ontbranding tussen de klep zitting en klep, de klep word warmer, zet iets meer uit, hamert iets harder op de klepzitting, en zo word het probleem steeds erger totdat je de compressie kwijt bent..
Er zijn ook echt studies gedaan, maar ja, natuurlijk "Wij van WC Eend", en of ze ook een controle voertuig hadden zonder flashlube betwijfel ik.
In ieder geval, iedereen kan zelf kiezen of ze het wel of niet doen, en of ze het wel of niet onzin vinden.
Gelukkig zijn wij daar vrij in
Als ik weer voor LPG zou gaan (Hoogst onwaarschijnlijk, Gas is om op te koken! ) zou ik het zeker monteren.
Of gelijk voor de revisie gaan en nieuwe geharde klepzittingen monteren.
Oh ja, Eric, het overschakelen op benzine bij meer power vraag, de turbo modellen deden dat in het verleden vooral, maar met name omdat de LPG injectoren niet groot genoeg waren om het aan te kunnen, wat weer in arm lopen resulteerde en pingel ging veroorzaken
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Tegenwoordig hoeft dat overschakelen naar benzine niet meer bij vermogensvraag.
De enige beperking tegenwoordig is de verdamper en ook dat is op te lossen door er 2 te monteren.
En goed op lpg afstellen.
Mijn legacy's moesten na inbouw ook rijker gezet worden. (de kenvelden)
Het zijn inderdaad de uitlaatkleppen die inbranden, komt ook een beetje omdat daar hetere gassen langsstromen en de kleppen zijn kleiner.
Kleppen problemen komt ook door de grenzen van het kleppenstellen te rekken.
Lees zat die dat gaan doen als de motor wat minder mooi stationair gaat lopen.
Eigenlijk is dat stellen een preventieve handeling.
Ik adviseer dat ook altijd.
Vroegah liepen de geschikte lpg auto's makkelijk een paar ton zonder problemen.
Dat is tegenwoordig nog steeds zo.
Heb zelf nooit anders gereden dan lpg.
Ook met 180kmh naar vakantieadres of met een caravan erachter.
Gewoon the pedal to the metal.
En tank gewoon bij een a merk tankstation.
Eric
De enige beperking tegenwoordig is de verdamper en ook dat is op te lossen door er 2 te monteren.
En goed op lpg afstellen.
Mijn legacy's moesten na inbouw ook rijker gezet worden. (de kenvelden)
Het zijn inderdaad de uitlaatkleppen die inbranden, komt ook een beetje omdat daar hetere gassen langsstromen en de kleppen zijn kleiner.
Kleppen problemen komt ook door de grenzen van het kleppenstellen te rekken.
Lees zat die dat gaan doen als de motor wat minder mooi stationair gaat lopen.
Eigenlijk is dat stellen een preventieve handeling.
Ik adviseer dat ook altijd.
Vroegah liepen de geschikte lpg auto's makkelijk een paar ton zonder problemen.
Dat is tegenwoordig nog steeds zo.
Heb zelf nooit anders gereden dan lpg.
Ook met 180kmh naar vakantieadres of met een caravan erachter.
Gewoon the pedal to the metal.
En tank gewoon bij een a merk tankstation.
Eric
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Over de jaren zijn de klachten van mensen die last hebben van Valve Seat Resession meestal gevolgd met de conclusie dat er geen flashlube systeem aanwezig was.
Dit is echt nooit bewezen.. dan moet je 100% een test doen met 2 de zelfde motoren de 1 op klepsmeer en de ander niet.
Het zijn overigens voornamelijk de uitlaat kleppen die eronder lijden.
A daar hebben we het punt idd,,, waarom ik zeg het kan nooit werken.. want er heeft verbranding plaats gevonden en daardoor is elke olie film verbrand, en zeker met de veel hogere verbrandingstemperatuur van lpg...
door regelmatig de kleppen te stellen ( op een turbo toch een aardige kostenpost extra) zing het het even uit maar dat houd ook eens op en dan ben je gewoon de sjaak.
Of gelijk voor de revisie gaan en nieuwe geharde klepzittingen monteren.
dit moet je dan wel meenemen in je kosten overweging betreft omslagpunt.
en dampvorm blijft altijd iets vermogens verlies geven,, tja is dat erg,, misschien niet..
Dit is echt nooit bewezen.. dan moet je 100% een test doen met 2 de zelfde motoren de 1 op klepsmeer en de ander niet.
Het zijn overigens voornamelijk de uitlaat kleppen die eronder lijden.
A daar hebben we het punt idd,,, waarom ik zeg het kan nooit werken.. want er heeft verbranding plaats gevonden en daardoor is elke olie film verbrand, en zeker met de veel hogere verbrandingstemperatuur van lpg...
door regelmatig de kleppen te stellen ( op een turbo toch een aardige kostenpost extra) zing het het even uit maar dat houd ook eens op en dan ben je gewoon de sjaak.
Of gelijk voor de revisie gaan en nieuwe geharde klepzittingen monteren.
dit moet je dan wel meenemen in je kosten overweging betreft omslagpunt.
en dampvorm blijft altijd iets vermogens verlies geven,, tja is dat erg,, misschien niet..
Groet Robert
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Heren:
https://hi-tecautobedrijf.com/valvecare ... steem-test.
Mijn zoon heeft zo'n smeersysteem in zij Forester 2009.
!00.000 km zonder klepstellen, wel controle...., het werkt dus.
In het artikel praten ze over toevoegingen die wel in benzine zitten (als loodvervangers?) en niet in LPG.
2 vd vier cilinders zonder en twee met voor zo'n 50,00 euro per jaar.
Ook als je er niet in geloofd, is dit de "gok" waard.
(Hier kun je ook zoeken naar LPG/CNG in een diesel)
Ben
https://hi-tecautobedrijf.com/valvecare ... steem-test.
Mijn zoon heeft zo'n smeersysteem in zij Forester 2009.
!00.000 km zonder klepstellen, wel controle...., het werkt dus.
In het artikel praten ze over toevoegingen die wel in benzine zitten (als loodvervangers?) en niet in LPG.
2 vd vier cilinders zonder en twee met voor zo'n 50,00 euro per jaar.
Ook als je er niet in geloofd, is dit de "gok" waard.
(Hier kun je ook zoeken naar LPG/CNG in een diesel)
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
Klepstelbekers verlopen minder dan de systemen met een stelsysteem met moertje en boutje.
Wij hebben beide systemen bij mazda gehad.
Ik stel mijn kleppen elke 35000km en het verschil is net aan 0,10 mm.
Inlaatspeling mankeerde vaak niet veel aan.
Eric
Wij hebben beide systemen bij mazda gehad.
Ik stel mijn kleppen elke 35000km en het verschil is net aan 0,10 mm.
Inlaatspeling mankeerde vaak niet veel aan.
Eric
Re: Heerlijk rijdende auto, maar toch koprevisie?
subfan schreef: ↑13 okt 2022 20:21 Heren:
https://hi-tecautobedrijf.com/valvecare ... steem-test.
Mijn zoon heeft zo'n smeersysteem in zij Forester 2009.
!00.000 km zonder klepstellen, wel controle...., het werkt dus.
In het artikel praten ze over toevoegingen die wel in benzine zitten (als loodvervangers?) en niet in LPG.
2 vd vier cilinders zonder en twee met voor zo'n 50,00 euro per jaar.
Ook als je er niet in geloofd, is dit de "gok" waard.
(Hier kun je ook zoeken naar LPG/CNG in een diesel)
Ben
Tja mooi artikel,, maar leg mij dan nog steeds eens uit wat een druppel olie die verbrand in de kamer op een veel hogere temperatuur de uitlaat klep spaart..
en ook ik heb div testen gezien, maar ik ben nog niet om,,
Groet Robert