Aanschaf Subaru Forester

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
SoyLiber
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2022 18:50

Aanschaf Subaru Forester

Bericht door SoyLiber »

Beste allemaal,

Lang verhaal kort, ik ben al maanden op zoek naar een goede zowel daily als reisauto. Het plan is in januari op de bonnefooi te vertrekken richting de bergen van Zuid-Spanje, op zoek naar een lap grond om op te wonen.

Inmiddels ben ik er uit: het moet en zal een Forester worden. Welke van deze twee is het meest geschikt voor toekomstige modificaties (daktent, luifel, lift kit, andere banden, etc.)?

2005 X manual

https://www.autowereld.nl/subaru/forest ... 1664816275

Of 1999 2.0 XT manual (edit: heeft deze wel low-gearing?)

https://www.autowereld.nl/subaru/forest ... /foto.html

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Aanschaf Subaru Forester

Bericht door quikfit »

Welkom hier. :-D Hier geen ervaring met daktenten en hoe het zit met importeren naar Spanje,misschien ff kijken op de ''Spaanse marktplaats'' of er Foresters te koop staan...aangezien je er wilt gaan wonen.
Persoonlijk zou ik voor een 2005 model gaan i.p.v. een 1999 model.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
SoyLiber
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2022 18:50

Re: Aanschaf Subaru Forester

Bericht door SoyLiber »

2005 spreekt mij ook iets meer aan, met name qua betrouwbaarheid. Maar lees nog wel eens dat de power toch tegenvalt. Gezien we de wagen redelijk gaan beladen lijkt dit voor mij toch een obstakel.

Daarnaast is de een twee keer zo duur als de ander. De 1999 turbo zouden we volledig kunnen uitbouwen en nog niet aan de prijs van de 2005 zitten..
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Aanschaf Subaru Forester

Bericht door subfan »

Hallo,

Wij hebben 2 keer 2004X gehad.

XT heeft geen low gear, ga je hier mee het terrein in of bij zwaar trekken, ben je eerder de koppeling kwijt.
XT heeft hoger verbruik.
Een handbak X is langzamer, maar een goed bereden X is niet langzaam in het verkeer, een automaat.... oke.
Low loopt tot ongeveer 140 als het moet.
In feite 10 versnellingen vooruit en 2 achteruit waarbij je bij zwaar werk in low 123 wegrijd en dan naar 3 hoog etc.
De SG vanaf 2003 heeft altijd automatische airco, de gewone SF niet. XT weet ik niet.
Bedenk: 5 jaar is wel een verschil waarbij sommige onderdelen nu wellicht wat minder verkrijgbaar worden.

Een goed, bij een betrouwbaar adres gekocht exemplaar heeft meer km maar kost duidelijk minder.
Ik heb voor mijn 2004X in mei 2021 1400 gekregen als inruil bij een dealer (288000 km volgens het boekje onderhouden).
Hij doet nu al 1,5 jaar dienst als klanten en service auto met schijnbaar 0,0 problemen.(Oldeman Groningen)
Tot zover km's.....

Ik zou het wel weten, nu jij nog....

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Aanschaf Subaru Forester

Bericht door aze2000 »

ik zou altijd een XT kopen maar omdat ik zelfs de 177 pk,, redelijk vind dus een x vind ik echt veel suf,,, daar in tegen is de x goed op lpg te rijden en de xt zijn de meningen over verdeeld,,

verschil in verbruik is nvt vind ik,,, dan moet je een twingo kopen als het zuinig moet..

suc 6 met de keuze
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aanschaf Subaru Forester

Bericht door erichendri »

Beide kan je modificeren maar de non turbo heeft mijn voorkeur door de low gear.
Zou het ook bij de stanaard bandenmaat houden (205/70-15 ipv 215/65-16).
Daktent is ideaal.
Succes.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Aanschaf Subaru Forester

Bericht door boswachterfan »

Ik vond de 125 pk niet echt langzaam, maar heb moeten leren om toeren te draaien als je vlot vooruit wilt. Daarbij nam het verbruik nauwelijks toe. Hij draait ook graag toeren. In deze auto niet de rijstijl hanteren die men de laatste 10 jaar aanleert.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Aanschaf Subaru Forester

Bericht door aze2000 »

boswachterfan schreef: 10 okt 2022 09:47 Ik vond de 125 pk niet echt langzaam, maar heb moeten leren om toeren te draaien als je vlot vooruit wilt. Daarbij nam het verbruik nauwelijks toe. Hij draait ook graag toeren. In deze auto niet de rijstijl hanteren die men de laatste 10 jaar aanleert.

Persoonlijk is de nieuwe style een zorgelijke style ,, uiteraard bij koude motor gewoon rustig aan doen,,, zeer belangrijk..

maar de extreem lage toeren die men nu wordt aangeleerd lijkt mij geen goede ontwikkeling en zeker niet met de roetfilters en cat's .. die hebben gewoon een goede tempereatuur nodig om hun werk te doen.
Groet Robert
Plaats reactie