Ombouw naar LED

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
013.Edgar
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 dec 2021 17:40

Ombouw naar LED

Bericht door 013.Edgar »

Iemand ervaringen met het ombouwen van halogeen koplampen Subaru Forester SG naar LED? Ik overweeg dat te laten doen maar vind de prijs van 275 stevig. Overigens bij n Subaru dealer.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Ombouw naar LED

Bericht door subfan »

Hallo Edgar,

Je bedoeld Xenon?
Deze kosten alleen al als complete set (niet alleen de lamp) rond 250 euro op internet.
Dan moeten ze nog ingebouwd worden.
Ook zul je daarnaast een automatische hoogteverstelling moeten hebben.
Maar: geen ece goedkeuring, dus geen apk en dus strafbaar. (verblinding....)

Of bedoel je een Led strip als dag rijverlichting?
Met alle aansluitingen etc. en een normale prijs.
Een dealer uurloon zit tegen de 100 euro.

Ik heb bij de mijne een lamp laten vervangen, 80 euro!
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Ombouw naar LED

Bericht door DucATIRadeon »

denk dat ie wel LED bedoeld...
mijn outback heeft standaard LED koplampen en dat zijn de beste die ik tot nu toe heb gehad, echt mega licht opbrengst!

destijds voor de blauwe 2004 WRX (blobeye) nieuwe koplampen gekocht en gemonteerd, de vorige waren te ver om te polijsten en binnenin ook een soort kalkaanslag, niet schoon te krijgen. die koplamp units waren (ook) rond de €275 perstuk! lichtopbrengst was wel weer vanouds, tja je bent de LED van de outback gewend dan viel de nieuwe units eigelijk tegen...nouja, had meer licht verwacht voor nieuwe heldere "glas".

denk dat als je voor LED ombouw gaat, je al kan verwachten dat het duur is, maar wel een goede uitzoekt (bijvoorbeeld hoe makkelijk kun je aan vervangende onderdelen komen, zijn die bijna overal te krijgen als je op reis gaat etc.). kost wat maar dan ben je a) tevreden b) je kan het verantwoorden bij de baas/vrouw c) het blijft een hele lange tijd goed.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Ombouw naar LED

Bericht door SP-Boxer »

Ombouwen lijkt mij een heel groot woord in dit geval.
De dealer zal simpelweg de huidige halogeen lampen omwisselen voor LED exemplaren. Voor dat geld zullen ze (hopelijk) wel een kwalitatief beter setje monteren dan het gemiddelde Aliexpress setje à €20,-, maar ik blijf het veel geld vinden voor het wisselen van de lampjes.

Ik heb geen ervaring met de lichtopbrengst verder.
"I feel Legacy"
013.Edgar
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 dec 2021 17:40

Re: Ombouw naar LED

Bericht door 013.Edgar »

Zojuist gebeld met de dealer. Is inderdaad halogeenlamp verwijderen incl aansluiting en vervangen door een LED met nieuwe aansluiting. Ook zit het polijsten van je koplampen in de prijs. Voor 275 euro dus koplampen die eruit zien als nieuw en 50% meer licht. 5 oktober D-day
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Ombouw naar LED

Bericht door JSE »

Wordt hij daar niet op apk afgekeurd?
Zo’n gevalletje heb ik laatst nog gehad met goedkopere LED lampen. Toegegeven dat dat de ouderwetse komplampunits waren zonder projectors. Wellicht is het met projectors geen probleem allemaal.
013.Edgar
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 dec 2021 17:40

Re: Ombouw naar LED

Bericht door 013.Edgar »

Vanmiddag de boswachter opgehaald en uiteraard zojuist even getest. Scheelt echt enorm in lichtopbrengst tov standaard. Typische is wel dat ze alleen je dimlicht ombouwen. Groot licht blijft gewoon op ouderwetse lampjes. Feitelijk is t ombouw van 2 lampjes naar 2 LED lampen incl n ander aansluiting. De 2 LED lampen kosten 168 ex incl inbouw en stellen. Dat schijnt overigens redelijk wat tijd te kosten omdat die LED lampen lastiger te stellen zijn. Polijsten kost 59 ex. Blijft veel geld maar ziet er wel mooi uit. 5 jaar garantie.
Plaats reactie