Auto stottert met optrekken.

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Ikbenbas_
Type auto: Subaru impreza station 2006

Auto stottert met optrekken.

Bericht door Ikbenbas_ »

Hallo allemaal,

Ik heb een (hopenlijk klein) probleem met mijn impreza.
Het zit zo, ik ben afgelopen weekend eigenaar geworden van een subaru impreza station uit 2006. Op de rit naar huis merkte ik ineens dat de auto onderin vermogen mist en niet soepel optrekt (stotteren en bokken). Nu is het rare dat het gebeurt tot 2,5/3000 toeren. Daarna loopt de motor super soepel. Het gaat om een ej20 non turbo. Auto uitgelezen en geeft geen foutcodes aan. Nu geeft de eobd tester wel een kruisje aan bij "cat, air en 02s". Betekend dat dat die zijn uitgeschreven en daardoor dus ook geen foutcodes kan zien? Volgens de boekjes is het onderhoud de laatste jaren netjes bij gehouden (zelfs een paar keer bij de dealer). Nu is mijn vraag of dit bekend voor komt bij een van jullie en een oplossing weet?
sufos
Type auto: Subaru Outback 2.5i 2008, Vialle LPG. Saab 900t16s 1990

Re: Auto stottert met optrekken.

Bericht door sufos »

Vreemd want je zou verwachten dat er met uitlezen minimaal of meer naar boven komt dan met een "simpele" obdtester.
Meldingen lijken op problemen met de lamda, zou ook van de katalysator af kunnen komen denk ik. Vast wel iemand die het beter weet.
Is in ieder geval geen specifiek issue voor de ej20 en/of Impreza.
Boswachterjoer
Type auto: Forester SH 2.0 mt lo/hi, 2011.

Bericht door Boswachterjoer »

E10 lopen ze niet prettig op is mijn ervaring.
Misschien werkt de AVCS niet naar behoren.
Op zn eind lopende lambdasonde.
Er zijn best veel mogelijke oorzaken.
subfan
Type auto: XV 2.0 lux. plus handgesch.

Bericht door subfan »

Bij de Forester 20R waren de oliefilters in het AVCS systeem verstopt.
Uiteindelijk na 8 mnd zoeken vanaf de koopdatum door de dealer gevonden.
Dit had alles zo in het honderd laten lopen dat er zelfs 2 zuigers verbrand waren, incl. gaten er in...
Eindresultaat nadat ie weer goed liep is dat we de auto niet meer vertrouwden en hem terug gegeven hebben aan de dealer met bijbetalen voor een andere.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
quikfit
Type auto: Forester SJ 2013 Premium 150pk CVT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Bericht door quikfit »

Welkom,het meest voor de hand liggend is de lambda sonde(s),(koop origineel of Denso)daar krijg je niet altijd een foutmelding van en het is een slijtage product)).
De zeefjes in de banjobouten van de AVCS kan je zonder problemen verwijderen(het liefst nadat je de motorolie hebt ververst.Verder kan je de bougiedoppen/bobines op de bougies controleren of ze goed vast zitten en of ze niet vet zijn van de motorolie(bougiegat rubberringen).Als je dan toch bezig bent...check/vervang(NGK) dan meteen de bougies.Hou ons op de hoogte. ;) Succes.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Mrdjc
Type auto: Forester 2.5 XT 2006, Legacy II 2.5GX Saloon 1997 + Legacy II 2.5 Station (In stukjes momenteel)

Bericht door Mrdjc »

Hoe ver trap je het gas in bij die toeren?

Als het deel gas is zit je namelijk in de closed loop fuelling.

Dat is een samenzwering tussen de Lucht Massa Meter, Lambda sensor, Temperatuur sensor en Gasklep positie sensor ;-)

Zoals de andere aangeven, als je niet weet wanneer de lambda sensor voor het laatst vervangen is, gewoon vervangen, die gaan namelijk niet een eeuwigheid mee.

Als hij zich wel goed gedraagt (En niet 1 op 3 rijd ofzo) bij hogere toeren of het gaspedaal verder induwen dan zou ik de rest niet zomaar preventief op de bonne fooi gaan vervangen.

Op de webside van Denso kan je aan de hand van het subaru nr de DENSO onderdeelnr vinden, scheelt aanzienlijk met de "Originele" Subaru terwijl het dezelfde zijn in een ander doosje....
klein rot
Type auto: Subaru Forester 2006

Bericht door klein rot »

Daar heeft mijn forester ook last van geeft ook geen fout code. Maar als ik het gaspedaal naar links duw en houdt dan is het beduidend minder tot helemaal weg. Is dit verbeelding of kan zo'n elektronisch gaspedaal ook slijten waardoor de 2 potentiometers die erin zitten verkeerde waardes sturen???
Als ik het pedaal helemaal onderin druk is het net of de motor verzuipt.
erichendri
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L

Bericht door erichendri »

Kabels en bougies laten vervangen.
Kijk ook of ze niet in een oliebadje zitten.
Dan ook de klepdekselpakkingen en o-ringen van de bougies.
Haal het wel bij de subarudealer.

Eric
Plaats reactie