Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Caddylex
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2022 21:43

Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Bericht door Caddylex »

Hi allen ,,,ik ben sinds kort eigenaar van een 2006 Outback 3.0R en mij valt op dat tijdens het rijden er helemaal niets aan de hand is ,auto rijd top ...geen meldingen ,koeltemp keurig etc...maar als hij na een rit een uurtje of langer stil heeft gestaan begint hij na opnieuw starten na 2 seconden te roken gedurende plusminus 30 seconden ...dan is het weg
Tis een grijzige rook die niet echt naar verbrande olie ruikt ...ik denk in dit geval aan lekkende klepseals of zuigerveren maar gezien de ligging van het blok misschien iets anders ? Iemand dit eerder gehoord bij deze motor ? Ik ga vd week eerst maar eens compressie meten .
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Bericht door subfan »

Hallo Lex,

Condens uit de uitlaat?
Geen benzine geur door nadruppelen van de injectoren?

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Bericht door quikfit »

Hopelijk geen koppakking(en),dat komt wel eens voor...Oliepeil niet te hoog? Controleer de carterventilatie slangen en het inlaattraject op vettigheid en vergeet de PCV valve niet.
Als je de oliedop er tijdens het stationair draaien afdraaid...heeft ie dan veel overdruk?
Koelvloeistofniveau blijft op peil? Kachel geeft genoeg warmte?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Bericht door Boswachterjoer »

Grijze rook duidt eerder op koelvloeistof.
Olie verbrandt blauw.
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Bericht door JSE »

Even voor de duidelijkheid; de rook komt 100% zeker uit de uitlaat?
Anders zou ik een koelvloeistof lekkage rondom radiateur als hoofdverdachte hebben. Loopt nog een beetje uit dan zo lang alles nog warm is, lekkage sluit zich met afkoelen en de gelekte koelvloeistof zie je als witte rook kort na het opnieuw starten.
De lekkage kan natuurlijk ook elders zitten als bovenstaande situatie zich voordoet.
Caddylex
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2022 21:43

Re: Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Bericht door Caddylex »

Dank voor alle reacties heren ! ...koelvloeistof blijft op peil , bij porsche boxers is het een soort van geaccepteerd iets wat ik weet ....ik verdenk de klepseals die tijdens stilstand iets doorlaten naar de cilinder...auto rookt verder niks ...alleen na stilstand langer dan 1 of 2 uur .....ruikt ook niet heel zwaar of zo ..
Caddylex
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2022 21:43

Re: Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Bericht door Caddylex »

subfan schreef: 17 sep 2022 22:24 Hallo Lex,

Condens uit de uitlaat?
Geen benzine geur door nadruppelen van de injectoren?

Ben
Nee ruikt niet naar benzine ...condens zou kunnen maar daar is het net ff teveel voor ...
Caddylex
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2022 21:43

Re: Roken na paar uurtjes stil staan 3.0R

Bericht door Caddylex »

quikfit schreef: 18 sep 2022 08:12 Hopelijk geen koppakking(en),dat komt wel eens voor...Oliepeil niet te hoog? Controleer de carterventilatie slangen en het inlaattraject op vettigheid en vergeet de PCV valve niet.
Als je de oliedop er tijdens het stationair draaien afdraaid...heeft ie dan veel overdruk?
Koelvloeistofniveau blijft op peil? Kachel geeft genoeg warmte?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Koppakkingen hoorde ik veel bij 2.5 maar eigenlijk nooit bij 3.0 ...maar dan zou hij ook roken bij b.v.optrekken ....en ik heb geen drukopbouw in het koelsysteem ook ..geen overdruk in olie ook dus best vaag ....
Plaats reactie