Radio vervangen in Legacy IV

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Jzutmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2022 11:54

Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Jzutmans »

Ha Forum, jawel ook ik kom met radio vragen aan.

Een Legacy uit 2005 met radio: GX-201LE (links op de foto) ga ik vervangen met een Pioneer SPH-DA360DAB dubbel din
Afbeelding

Echter kan ik er maar niet achter wat de zwarte connector is:
Afbeelding

De blauw omlijnde connector is de climate control (die kan gelukkig 1 op 1 over naar het nieuwe faceplate.
De groen omlijnde connector vindt ik uitgebreid gedocumenteerd op het internet terug.
Maar de rood omlijnde connector is mij een raadsel (lijk een 20-pins waarvan er 13 zijn aangesloten in de auto)
Afbeelding

Iemand hier die toevallig een pinout diagram of iets heeft. Of weet wat er op die stekker zit.

Los daarvan nog een vraag. De nieuwe Pioneer bevat wireless carplay en wil daarvoor een VSS wire hebben (vehicle speed sensor). Weet iemand waar ik die vandaan kan halen op een 2005 legacy met cruise control?

Dank allen!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door sufos »

Volgens mij is dat voor de cd-wisselaar.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Jzutmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2022 11:54

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Jzutmans »

Dat zou mooi nieuws zijn, want die ga ik zeker niet meer nodig hebben :D

Ik ga hem denk ik gewoon aansluiten zonder, dan merk ik vanzelf welke functies ik mis, ik vermoed in ieder geval ook dat stuur controls daar op zitten. Maar daarvan heb ik al op youtube gevonden waar ik die vandaan moet halen. Mocht iemand meer weten dan hoor ik het graag. Ik zal iig ook mijn bevindingen hier posten!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door sufos »

"stuurcontrols" zitten daar inderdaad ook op. Vandaar dat een carkit interface wordt aangesloten op deze ingang. Werkt de stuurbediening ook nog gewoon.

Ps wat ga je doen met de oude radio?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Jzutmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2022 11:54

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Jzutmans »

Die ga ik in een mooi doosje bewaren bij de auto zodat ik altijd weer terug kan naar origineel, Ga ook mijn best doen geen enkele kabel door te knippen om te solderen bijv tijdens de install :D
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door sufos »

Duidelijk verhaal :okeee:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Raph »

De Pioneer unit lijkt me bedoeld voor rechtsgestuurde auto's. Voor de werking zal het niet veel uitmaken, lijkt me. Maar mogelijk is het even wennen voor de knoppen van de klimaatbediening en de alarmlichten, want die zijn bij de nieuwe unit gespiegeld.
dasmooi
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2022 14:39

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door dasmooi »

Ziet er goed uit, veel frames inderdaad voor RH-drive.
Eventueel voor andere Legacy BP bezitters, het is ook mogelijk om de radio te laten zitten en het "bakje" boven de BC te voorzien van een DIN frame.
Thomas
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2022 18:16

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Thomas »

Ik ben net in het bezit van een legacy bp5 uit 2003 en van plan ook zeker de radio te gaan verwisselen.
Heb jij dat paneel gewoon op internet besteld ?

Thomas
dasmooi
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2022 14:39

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door dasmooi »

Zal denk gaan over TS element, maar Din element boven Board Computer bakje ( ik had daar geen navigatie ) heb ik gekocht bij :

( Japan )
https://avojdm.com/

Artikel : H0017AG920

Volgens mij daar ook element van TS maar dacht dat ik ooit in USA de LH-Drive versie had gezien.
Jzutmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2022 11:54

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Jzutmans »

Gewoon van ebay afgehaald :)

https://www.ebay.nl/itm/392992546776

Letterlijk die, bij mij zat de subaru naar ISO kabel er bij en de OP plug kabel ook. Dus dat was wel prima geregeld gelukkig.
Enige wat ik wel miste is de module voor stuurwiel bediening. Die heb ik uiteindelijk los gekocht.

Daarvoor heb ik 1 gekocht voor een Forrester:
https://www.acr-helmond.nl/shop/accesso ... -subaru-2/

(je moet er 2 kabels op aan sluiten die kunnen je onder het stuurwiel vandaan halen) daar heb ik dit filmpje voor gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=c-lE0TNh6po

Van de OP plug (hangt ergens los achter je zekeringkast onder je stuurwiel, ten minste bij mijn 2005 legacy (is blijkbaar niet in alle jaargangen beschikbaar, maar dat moet je even dubbelchecken) heb je 3 kabels nodig (reverse, VSS en handbrake). Hieronder de pinout:
Afbeelding

Bij mij hing er dus die zwarte plug los (zoals in gemeld in mijn eerste post) die heb ik gewoon niet aangesloten en ik mis niks aan functionaliteit :)

Volgens mij ben je er dan een eind!
Thomas
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2022 18:16

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Thomas »

IMG_20221028_195231.jpg
Ik heb inmiddels ook wat huiswerk gedaan en alle kabels uitgevogeld maar van eentje kan ik niet achterhalen wat deze is.

Deze kabel is uit een stuk ( wel 2 draden) en zit vast in de radio , hij loopt helemaal aan een stuk tot onder het dashboard
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Mrdjc »

Is dat niet gewoon de massa?

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... Manual.pdf

Pagina 5232 aan de rechterkant "Audio Earth Bracket"
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Thomas
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2022 18:16

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Thomas »

Mrdjc schreef: 28 okt 2022 23:38 Is dat niet gewoon de massa?

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... Manual.pdf

Pagina 5232 aan de rechterkant "Audio Earth Bracket"
Thanks
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Raph »

Mrdjc schreef: 28 okt 2022 23:38 Pagina 5232 aan de rechterkant "Audio Earth Bracket"
Slaap jij met dat werkplaatshandboek onder je kussen of zo?
Zo ja, dan is mijn advies: niet doen. Is erg slecht voor je nek. 't Is namelijk een boekwerk van ruim 15cm dik. :-)

Bedrading van het audiosysteem van een Subaru Legacy IV
Bedrading van het audiosysteem van een Subaru Legacy IV
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door Mrdjc »

Raph schreef: 29 okt 2022 16:26 Slaap jij met dat werkplaatshandboek onder je kussen of zo?
Zo ja, dan is mijn advies: niet doen. Is erg slecht voor je nek. 't Is namelijk een boekwerk van ruim 15cm dik. :-)
Haha nee, maar ik weet wel waar ik informatie kan vinden waar anderen (Hopelijk!) wat aan hebben.

Over de jaren heen heb ik geleerd dat het een stuk beter werkt als je de bron van informatie gewoon aan anderen laten zien in plaats van geheimzinnig erover te blijven doen, zo blijft het hopelijk door rollen en kunnen de mensen die er zelf mee geholpen zijn ook weer anderen helpen (Althans dat is waar ik op hoop!) - en het vermijd ook gelijk discussies van welles nietes..

Hetzelfde met onderdelen kopen, waarom naar de dealer toe die er een marge aan toe voegt.
Of goedkope klonen van spulletjes kopen bij bijvoorbeeld autodoc als je het gewoon zelf orginele kunt importeren waar de dealer het ook vandaan haalt... Zo kun je een hoop centjes besparen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
dasmooi
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2022 14:39

Re: Radio vervangen in Legacy IV

Bericht door dasmooi »

Duurde even maar hierbij de foto's van de Alpine unit in de Legacy BP.
Bijlagen
Legacy BP-Alpine-3.jpg
Legacy BP-Alpine-2.jpg
Legacy BP-Alpine-1.jpg
Plaats reactie