luchtinlaat system (lijkt wel een darmkanaal) en 2 poorten??

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
rjwelling
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 jan 2021 17:34

luchtinlaat system (lijkt wel een darmkanaal) en 2 poorten??

Bericht door rjwelling »

Ola,

Nu ik toch wat meer tijd heb omdat ik niet thuis ben, heb ik maar eens wat langer onder de motorkap gekeken dan strikt noodzakelijk voor het vervangen van de radiator.

2 dingen vielen mij op;

1) wat een vreemd system voor de luchtinlaat van deze gewonen non-turbo... lijkt wel een darmkanaal zoveel tubing & connects.
2) wat zijn die twee poorten links op de voorpoot? lijkt hydrauliek en loopt met 2 leidingen naar binnen.

iemand antwoorden?

/rw
Bijlagen
De Forester in vakantie-modus
De Forester in vakantie-modus
De Forester motorruimte
De Forester motorruimte
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: luchtinlaat system (lijkt wel een darmkanaal) en 2 poorten??

Bericht door Mrdjc »

1. je hebt als het goed is net boven de koplamp een opening waar de lucht ingaat,die vervolgens door een doos heengaat die als taak heeft proberen water te scheiden van de lucht door een vrij scherpe bocht, en dan terug loopt naar de luchtfilter behuizing, ergens zit er nog een blinde zijtak die ervoor zorgt dat de lucht stroming geleidelijk op en af bouwt bij het induwen en los laten van het gas pedaal ipv ineens een dichte gasklep met een luchtstroming die al op gang is die ergens heen moet.

2. dit is het balans ventielblok voor je achterremmen, zorgt ervoor als je volle tilt op de rem stampt in een noodgeval dat de druk gereduceerd word in de hoop dat hij dan niet blokkeerd. (Gezien al het gewicht naar voren gaat)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
rjwelling
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 jan 2021 17:34

Re: luchtinlaat system (lijkt wel een darmkanaal) en 2 poorten??

Bericht door rjwelling »

Beste Mrdjc, dank je wel voor je antwoorden. Heel leerzaam, leuk om te lezen dat de Forester een "blinde darm" heeft.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: luchtinlaat system (lijkt wel een darmkanaal) en 2 poorten??

Bericht door subfan »

Dat van die blinde darm voorkomt dat er overdruk kan ontstaan voor de gasklep waardoor, als je direct weer de gasklep opent, de motor slecht gas aanneemt, zich verslikt. Een beetje anders gezegd als Mrdjc.
(Vol gas, snel afknijpen en weer vol gas)

Heb ooit bij mijn kart iets geprobeerd met geforceerde luchtinlaat.
Vanuit een bocht weer vol gas verder ging dan niet.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Plaats reactie