jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
mennovdz
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2021 17:10

jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door mennovdz »

Mijn legacy maakt sinds kort een jankend geluid (beetje als een slippende v-snaar) in zijn vrij met lage toeren.
Zodra ik de koppeling een heel klein stukje intrap is het weg.
Zo te zien/voelen loopt de druklager zonder intrappen van het pedaal al een klein beetje tegen de vingers van de drukplaat aan (is dat normaal?).

Ik heb het gejank voorlopig opgelost door met een veertje+tierap de gaffel van de druklager een klein beetje verder 'terug' te trekken.

Nu de vraag: betekent dit dat de druklager versleten is en moet worden vervangen, maar vooral: kan het kwaad om de reparatie nog zo'n 2000 km uit te stellen, want we gaan als alles meezit over vier werkdagen met vakantie met hopelijk deze auto....
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door DucATIRadeon »

had soort gelijke met mijn 2004 legacy 2.0R: was de dubbelmassa vliegwiel die wat piepte. kon geen enkel kwaad.
later had ik een knarsende druklager en rommelig gevoel in de koppelingspedaal daar heb ik toen een nieuwe koppeling in laten zetten met druklager en sindsdien was het eigelijk weer perfect! deze 2 dingen staan los van elkaar overigens!

de koppeling kan er oud mee worden daar ben ik niet bang voor.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door quikfit »

Heb hier op het forum ook gelezen dat het een combinatie kan zijn van drukgroep en druklager...en dat er toen werd afgeraden om langer door te rijden. https://subaruforum.nl/viewtopic.php?p= ... ger#p53127

Doorrijden bepaal je zelf.Ga je de bergen in?
Nog wat links: https://subaruforum.nl/viewtopic.php?p= ... ger#p53052

https://subaruforum.nl/search.php?st=0& ... r&start=25

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door *thomas* »

Als je een 2.0R hebt, even door de zure appel heenbijten en meteen alles vervangen (dubbelmassa vliegwiel door enkelmassa) en uiteraard frictie, drukgroep en lager.
mennovdz
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2021 17:10

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door mennovdz »

Allemaal bedankt voor de reactie.

Ik heb een 'gewone' legacy, dus niet met een dubbelmassa vliegwiel. Dat kan het probleem dus niet zijn.

Ik ben er wel vrij zeker van dat het de druklager is.

Ik heb vanochtend even een kwartier gereden, als de auto warm wordt verdwijnt het geluid (grotendeels). Als ik de koppeling intrap hoor ik nergens in het bereik van de koppeling een heel duidelijke gegier/geknars van de druklager, dus ik ga ervan uit dat de druklager weliswaar versleten is maar nog wel even meekan. Ik ga het er dus maar op wagen om nog wel even door te rijden (inderdaad: op vakantie naar de bergen).

In deze link staat een video van de noodoplossing met een veertje/tierap om de druklager vrij te laten lopen van de drukplaat (geluid lijkt in video lijkt ook erg op geluid dat mijn auto geeft als hij net gestart is): met die oplossing wil ik het even uitzingen. https://www.youtube.com/watch?v=bpCL_Kb-WXo
en ander filmpje met zelfde fix: https://www.youtube.com/watch?v=yyo6BSxqDY4

Ik heb al een setje met drukplaat/druklager/koppellingsplaat besteld, begin volgend jaar ga ik die proberen in te bouwen als ik ergens een garagebox kan vinden waar ik even een paar dagen rustig aan kan werken.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door *thomas* »

Je geeft aan dat je Legacy van 2006 is, welke motor heb je?
mennovdz
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2021 17:10

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door mennovdz »

Volgens mij zit er de EJ204 motor in (121 kW, geen turbo), maar dat is dacht ik vrij standaard?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door *thomas* »

Ja, en dan heb je een dubbelmassavliegwiel. Ik maak jouw rekening niet, maar het is echt weggesmeten geld en tijd om de koppeling te gaan vervangen en het originele vliegwiel niet.

De kit die je nu hebt besteld, kan je vrees ik niet gebruiken icm je oude vliegwiel.
mennovdz
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2021 17:10

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door mennovdz »

ok bedankt,
ik ga me er eerst verder in verdiepen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door erichendri »

Meen dat de legacy lll (vanaf '99) al een dubbelmassa vliegwiel heeft.
Meen dat rudy van garage nuland regelmatig gebruikte enkelmassa vliegwielen monteerd.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door RJS »

Dan ben ik ook aan de beurt. Mijn Forester uit 2006 heeft hetzelfde euvel. Geen idee of daar zon dubbelmassavliegwiel in zit. Ik rijd er gewoon mee door. Bij warme motor verdwijnt het geluid. In november gaat ie weer voor de keuring.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door Louis »

@RJS, de 2006 Forester heeft een dubbelmassa vliegwiel. Mijn SG had dezelfde kwaal.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Kevin Legacy 2.0
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mei 2023 06:05

Re: jankend geluid koppeling - nog even doorrijden?

Bericht door Kevin Legacy 2.0 »

Ik hoor bij onze Legacy 2007 ook een heel zachte piep in de aandrijving.
Bij bepaalde snelheden meer als bij andere. Ik stoor me er verder niet aan, dus zolang het geen kwaad kan wil ik het voorlopig zo laten.
Plaats reactie