SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Roosmarijn
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 feb 2022 10:51

SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Bericht door Roosmarijn »

Al een paar weken brandde er af en toe heel zwak het grootlicht symbool op het dashboard terwijl het grootlicht niet aan stond. En het linker dimlicht brandde soms heel zwak, als je het achteraan aanraakte dan ging het weer normaal branden. Maar is niet goed natuurlijk.
Ik ben vorige week bij de automaterialenhandel geweest hier. Dhr Zieleman heeft het linker dimlichtlampje eruit gehaald en er bleek een pootje van het lampje door geoxideerd te zijn, dus nieuw lampje erin. Daarna heb ik twee dagen zonder problemen kunnen rijden.
Tot we vrijdagavond in Zuid-Frankrijk reden en - in het donker - ineens het grootlicht lampje heel fel ging branden en het dimlicht uit ging. Niet fijn in het pikkedonker op onverlichte wegen. Auto langs de kant gezet, uitgezet en weer gestart en licht deed het weer. Dit gebeurde nog een aantal keer dus plek gezocht om te slapen. Volgende dag deed het licht het weer normaal voor een tijdje tot weer af en toe het grootlicht symbool ging branden en dan ging het na zo'n 30 seconden weer uit. Tot 's zaterdagavond: toen ging het grootlicht symbool wéér fel branden om niet meer uit te gaan en beide dimlichten bleven uit. Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb nu even geen tijd om naar de garage te gaan maar dat staat volgende week op de planning. Maar ja, als het iets simpels is en ik het zelf kan fixen, dan liever dat.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Bericht door boswachterfan »

Klinkt voor mij als een mogelijk massa probleem. Misschien zelf een extra massadraad van de koplamp(en) naar het chassis leggen. En als dat helpt, later de overige massa aansluitingen nakijken en schoonmaken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Bericht door erichendri »

Vaak is dat de stekker die je op je lamp drukt.
Is een bekend probleem bij alle merken.
Had zieleman moeten weten want hij verkoopt regelmatig universele stekkers om dat te fixen.
Ook had hij gezien dat 1 pootje slecht was. (1+1=2)
Massa probleen kan haast niet want die is gekoppeld mrt andere massapunten om storingen te voorkomen.

Eric
Roosmarijn
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 feb 2022 10:51

Re: SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Bericht door Roosmarijn »

erichendri schreef: 26 aug 2022 11:14 Vaak is dat de stekker die je op je lamp drukt.
Is een bekend probleem bij alle merken.
Had zieleman moeten weten want hij verkoopt regelmatig universele stekkers om dat te fixen.
Ook had hij gezien dat 1 pootje slecht was. (1+1=2)
Massa probleen kan haast niet want die is gekoppeld mrt andere massapunten om storingen te voorkomen.

Eric
Maar ineens bij beide lampen tegelijk? Omdat het er eerst alleen maar links was en na vervanging van het lampje met slechte pootje binnen een paar dagen ineens beide lampen uit. Ik vond het ook zo raar dat het gedurende een dag ofzo telkens gedurende 30 seconden uit viel, dus ik dacht nog "misschien is dat een soort van foutcode". Ik rij van de week eerst wel even bij hem langs, is dichterbij dan Hilversum. :okeee:
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Bericht door Mrdjc »

Ik heb op mijn legacy hier ook last van gehad, bleek een slechte verbinding met de stekker, die gesmolten was en ook een eind van de kabel zelf helemaal stug was vol met corrosie en gebroken stukjes draad.

Gewoon water in de stekker gehad... die vrij lang zijn gang heeft kunnen gaan...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Jodochas
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2023 18:31

Re: SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Bericht door Jodochas »

Hoi Roosmarijn,

Ik heb precies hetzelfde probleem, eerst groot licht symbool op het dashboard zwak branden, daarna 1 koplamp kapot, die vervangen. Hierna is het grootlichtsymbool volledig gaan branden en tegelijkertijd m'n dimlicht er mee opgehouden, heel soms werkt het dimlicht even en brand het groot licht symbool zwak maar na even rijden gaat groot licht symbool weer volledig aan en dimlicht uit....
Als ik groot licht aan zet gebeurd er ook niets.
Lichtschakelaar (die aan de stuurcollom zit heb ik al vervangen)
Hopelijk is het jou gelukt om te vinden wat er aan de hand is...
Mvg Jodochas blok
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Bericht door erichendri »

Vaak is de stekker ingebrand die achterop de lamp zit.
Deze kun je in een automaterialenzaak los kopen.
Hier wat voorbeelden, je hebt ze ook voor H7 en H1.

https://www.google.com/search?q=h4+stek ... e&ie=UTF-8

Eric
Roosmarijn
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 feb 2022 10:51

Re: SF I 2000 - probleem met beide dimlichten

Bericht door Roosmarijn »

Ik heb beide stekkers laten vervangen want het bleek dat die helemaal verkoold waren. Inmiddels leeft de auto niet meer want teveel problemen en alles bleek verrot.
Plaats reactie